Aihe: Lakkaus siveltimellä
1 2
Hössö
12.01.2010 22:48:34
Pentinpuro: Äkäisesti menee sitten päähän tuo katku, että tuuletuksesta kannattaa huolehtia.

Vedin maskin naamalleni ennen kuin edes avasin lakkapurkin, laitoin jopa uudet kaasupatruunatkin, joten en huomannut pöhnistä mitään, ennen kuin otin maskin pois poistuessani varastosta. Haju oli tosiaan hyvin pistävä ja ulottui ulkovaraston puolelle saakka. Pidin ilmanvaihtotuulettimen päällä ja tuuletin varaston lakkauksen päätteeksi. Melko ainetta tuntuu olevan:)
Insinööri tietää muun muassa kaiken
mgbl
16.01.2010 10:46:11
Millä te Diccolla lakkajat olette laittaneet väriä pintaan? Onko huonoja kokemuksia tietynlaisista maaleista tms?

Pitäis tuo oma projekti alkaa lakkaamaan, kitara kaipaa vain hieman väriä ensin.
takape
16.01.2010 12:24:49
mä olen kans tuon ekan telen lakannut diccolla. Alle tuli punainen clou-vesipetsi.
http://www.netikka.net/takamaa/tele/

Kerroksia taitaa 10-15 kaulassa muistaakseni n.10 kerrosta. Kerrokset on toki ohuita ja välihionnassahan ne oikeastaan vähenevätkin.

Välihionnat tein muistaakseni 320 paperilla ja loppuhiontaa 1000-2000 vesihiontana. Sitten hiontatahnalla kiillotusta.

Nyttenmmin olen käyttänyt 2-komponenttilakkoja, katalyyttilakkaa ja pu-lakkaa ruiskulla. On kyllä helpompaa ja tulee kestävämpi pinta. Muutamat pohjalakkaukset olen kokeillut myös katalyyttilakalla pensselillä levittäen.

Dicco-lakka saa kyllä kuivua aika kauan ennen kiillotusta. Dicon pinta on mulla ainakin kulunut kitaran hihnan kohdalta puhki, samoin kitaratelineestä painuu jäljet lakkapintaan.

Nitro-lakoissa on tietysti varmaan paljon eroja.

pekka
-JiiTee-
16.01.2010 21:59:07
mgbl: Millä te Diccolla lakkajat olette laittaneet väriä pintaan? Onko huonoja kokemuksia tietynlaisista maaleista tms?

Pitäis tuo oma projekti alkaa lakkaamaan, kitara kaipaa vain hieman väriä ensin.

Omasta kokemuksesta voi sanoa et puulle vedetyn vesipetsin päällä toimii hyvin.

Testasin myös kerran tehdä "burstia" vetämällä ensin vesipetsi puulle, sitten muutamia lakkakerroksia jonka päälle reiskapullosta bursti. Ei toimi - pensselillä kun vetelee tähän päälle Diccoa niin alkaa vetelemään burstia mukanaan, eli sulattaa ilmeisesti sen maalin alla olevan lakan.
mtnen
16.01.2010 23:00:20
mgbl: Millä te Diccolla lakkajat olette laittaneet väriä pintaan? Onko huonoja kokemuksia tietynlaisista maaleista tms?

Sama homma meneillään, laitoin omiin kuviin pari kuvaa eilisen petsaussession lopputuloksesta. Eli tuhrasin keltaisella ja mahonginruskealla vesipetsillä loimuja näkyviin kanteen ja takapuolelle alkeellista tobaccoburstia superloninpalalla. Tuo takapuoli menee ainakin uusiksi, ei kestä lähempää tarkastelua. Ja kannesta ehkä hion ruskeaa pois ja vedän keltaista lisää. Sehän tässä vesipetsauksessa on hankalaa, ettei tiedä lopputuloksesta ennenkuin on lakka päällä...
Eikö tämä jo riitä?
Little Tina
22.02.2010 15:57:31
Musta tuo bursti on ainakin kuvissa ihan onnistunut. Onko tuo nyt siis petsattu lakan päälle vai puulle?
mtnen
22.02.2010 18:17:04
Little Tina: Musta tuo bursti on ainakin kuvissa ihan onnistunut. Onko tuo nyt siis petsattu lakan päälle vai puulle?

Rätillä ja vesipetsillä puulle petsattu burst on pohjalla. Siitä tuli laikukas, joten laitoin pari kerrosta lakkaa ja sitten kynäruiskulla samanväristä ruskeaa spriipetsiä reunoille lisää. Noita laikkuja oli juuri värien rajapinnassa, joten keltainen alue kutistui siitä syystä.
Eikö tämä jo riitä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)