Bacchus 10.02.2010 21:07:38 | |
---|
hollmi-5: Nope... Kapulat olivat parempia 70-luvulla. Puu oli tiukkasyisempää ja kapulat kestävempiä. Sonorin 70-lukulaiset ovat tukevampia, kuin mikään nykyisin. Jotain joulutinaa ovat nykyiset jopa parhaat verrattuna esimerkikisi 70-80-lukujen parhaimpiin. Vitun kiinalaiset... Sonorin 80-luvun vehkeet pesee 70-luvun romuilla lattiaa.;) When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro |
markkuliini 10.02.2010 21:11:10 | |
---|
hollmi-5: On toki, mutta ei yhtään parempi, kuin jo 20-luvulla duunatuissa Ludwigeissa. No toki vain minun mielipiteeni, mutta en ole ihan yksin tämän kanssa. Höps. Ihan erilainen soundi siinä. Ei sellaista laukaussoundia saa muunlaisesta rungosta. Ja esim. headroom on Edgessä ihan omaa luokkaansa. Dynamiikka on ihan järjetön. Nyt me mennään tähän parempi-huonompi jauhamiseen. Mun pointti on se ettei 70-luvun kamoista kaikkea soundia saa. (Oudosti tuohon nyt tupsahti 20-luvun verrokki.) Niinkuin ei saa välttämättä uusistakaan. Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. |
moderndrummer88 10.02.2010 21:14:31 (muokattu 10.02.2010 21:15:49) | |
---|
hollmi-5: Nope... Kapulat olivat parempia 70-luvulla. Puu oli tiukkasyisempää ja kapulat kestävämpiä. Kyllä mä veikkaan, että nykyajan laserohjatuilla sorveilla tulee aika paljon tasapainoinoisempia ja suorempia kapuloita. Tammi ja vaahtera on nykyäänkin aika tiukkasyisiä puulajeja, uskoisin että se kestävyys on varmaan samaa luokkaa, nykyään ne on vaan paremmin viimeisteltyjä Sonorin 70-lukulaiset ovat tukevampia, kuin mikään nykyisin. Jotain joulutinaa ovat nykyiset jopa parhaat verrattuna esimerkikisi 70-80-lukujen parhaimpiin. Vitun kiinalaiset... Ovatko ne 70-80 -luvun sonorin järkäleet kovin käytännöllisiä sitten, pistäs linkkiä semmosiin käytännöllisiin ja tosi kestäviin sonoreihin 70-luvulta? Minusta esim. Taman Roadpro on aika hyvän keskitien ständi, ei ole turhan painava, mutta ei myöskään mikään kukkakeppi. "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
hollmi-5 10.02.2010 21:25:32 (muokattu 10.02.2010 21:30:56) | |
---|
markkuliini: Höps. Ihan erilainen soundi siinä. Ei sellaista laukaussoundia saa muunlaisesta rungosta. Ja esim. headroom on Edgessä ihan omaa luokkaansa. Dynamiikka on ihan järjetön. Nyt me mennään tähän parempi-huonompi jauhamiseen. Mun pointti on se ettei 70-luvun kamoista kaikkea soundia saa. (Oudosti tuohon nyt tupsahti 20-luvun verrokki.) Niinkuin ei saa välttämättä uusistakaan. Sun pitää nyt laittaa joku esimerkki tuosta edgestä. Laitan sitten jonkun 70-lukulaisen vastaamaan. Kuitenkin pointtini on se, että mitään mullistavaa parannusta ei le tapahtunut vuosikymmeniin rumpujen valmistuksen alalla. Päinvastoin. Kaikki hakee halvempia kustannuksia ja se näkyy työnlaadussa ja soundeissa. Oikein hyvää tehdään edelleen, mutta sitten 90-luvun ei ole enää tehty parempaa. Ei edes yhtä hyvää, kuin silloin. Ja ne mikrofonit. Neumann ( http://www.thomann.de/fi/neumann_m149_tube_mic.htm ), AKG ( http://www.thomann.de/fi/akg_c414_xlii_stereoset.htm ), Shure (sm 58 ja 57...), Sennheiser ( http://www.thomann.de/fi/sennheiser_md421u4.htm ) ... Parhaat on tehty jo ja niitä saa edelleen, jos on tilillä katetta. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Bacchus 10.02.2010 21:39:37 | |
---|
Onneksi näitäkään asioita ei olla koskaan aiemmin vatvottu palstalla. When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro |
hollmi-5 10.02.2010 21:56:45 (muokattu 10.02.2010 22:04:38) | |
---|
moderndrummer88: Kyllä mä veikkaan, että nykyajan laserohjatuilla sorveilla tulee aika paljon tasapainoinoisempia ja suorempia kapuloita. Tammi ja vaahtera on nykyäänkin aika tiukkasyisiä puulajeja, uskoisin että se kestävyys on varmaan samaa luokkaa, nykyään ne on vaan paremmin viimeisteltyjä) Sulla ei ole kokemusta näistä. Veikkailla saat kaikessa rauhassa. Laseria ei kapulansorvaukseen tarvita.
Ovatko ne 70-80 -luvun sonorin järkäleet kovin käytännöllisiä sitten, pistäs linkkiä semmosiin käytännöllisiin ja tosi kestäviin sonoreihin 70-luvulta? Minusta esim. Taman Roadpro on aika hyvän keskitien ständi, ei ole turhan painava, mutta ei myöskään mikään kukkakeppi. Roadpro on Titanin varjo. 70-luvun Sonorit ovat parhaat standit, mitä minulle on vastaan tullut. Sonorin Protec on kevyt ja tukeva, mutta niin harvinainen alumiinisetti, että jätän ne pois tästä... 70-luvun Sonorit kestävät, toimivat ja ovat edelleen ilman ongelmia keikkakondiksessa. Onko sulla näitä Sonoreita? Minulla on Road Prota, Titania ja Sonoreita useammalta vuosikymmeneltä. Soundit, piuhat ja kajarit. |
hollmi-5 10.02.2010 22:07:03 | |
---|
Bacchus: Sonorin 80-luvun vehkeet pesee 70-luvun romuilla lattiaa.;) On ne hyviä, mutta roudaukseen ei kehtaa kavereita pyytää. Painoa on paljon.Tosin nyky DW:n kiinalainen on painavaa, mutta ei läehellekään yhtä ladukasta, kuin 80-luvun Sonor. Soundit, piuhat ja kajarit. |
moderndrummer88 10.02.2010 22:17:59 | |
---|
hollmi-5: Sulla ei ole kokemusta näistä. Veikkailla saat kaikessa rauhassa. Laseria ei kapulansorvaukseen tarvita. Et ole tosissas :D Että nykytekniikalla ei saataisi paremmin balanssissa ja suorassa olevia kapuloita tehtyä? "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
hollmi-5 10.02.2010 22:23:22 | |
---|
moderndrummer88: Et ole tosissas :D Että nykytekniikalla ei saataisi paremmin balanssissa ja suorassa olevia kapuloita tehtyä? No minulla on vain tämä käsityökasvatuksen ylempi korkeakoulututkinto (tekninen työ) ja kapuloita ostettuna vuodesta 1978. Sillä perstuntumalla tässä ajelen. Eli olen ihan tosissani. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Bacchus 10.02.2010 22:23:35 | |
---|
hollmi-5: On ne hyviä, mutta roudaukseen ei kehtaa kavereita pyytää. Painoa on paljon.Tosin nyky DW:n kiinalainen on painavaa, mutta ei läehellekään yhtä ladukasta, kuin 80-luvun Sonor. Sonorin kirouksia.;) Designereitakin raahatessa saa mukavan kirpakan treenin. Ylipaino on ylivoimaa. When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro |
hollmi-5 10.02.2010 22:24:54 | |
---|
Bacchus: Sonorin kirouksia.;) Designereitakin raahatessa saa mukavan kirpakan treenin. Ylipaino on ylivoimaa. Nehän on ihan parasta, mutta minäkään en enää jaksa niitä keikoille kavereilla kannattaa ;-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
moderndrummer88 10.02.2010 22:28:05 (muokattu 10.02.2010 22:30:45) | |
---|
hollmi-5: No minulla on vain tämä käsityökasvatuksen ylempi korkeakoulututkinto (tekninen työ) ja kapuloita ostettuna vuodesta 1978. Sillä perstuntumalla tässä ajelen. Eli olen ihan tosissani. Aika kultaa muistot... En kyllä luottaisi ihmisen silmään ja arvikykyyn niin paljoa kuin, johonkin tietokoneen huipputarkkaan mitattaukseen ja punnitukseen. E: Tästä on turha vängätä näemmä vastaan, kun olet päättänyt jonkun mielipiteen, et sitä suostu muuttamaan, vaikka kuinka käytännön logiikalla ajattelisi. "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
Bacchus 10.02.2010 22:28:15 | |
---|
hollmi-5: Nehän on ihan parasta, mutta minäkään en enää jaksa niitä keikoille kavereilla kannattaa ;-) Tätä mä vähän kirosin kun DW:n kattausta kaverin treenikselle kantelin. Miten helvetissä nämä painavat näin vähän? Soundasi silti pirun tymäkältä. When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro |
hollmi-5 10.02.2010 22:31:13 | |
---|
moderndrummer88: Aika kultaa muistot... En kyllä luottaisi ihmisen silmään ja arvikykyyn niin paljoa kuin, johonkin tietokoneen huipputarkkaan mitattaukseen ja punnitukseen. Puu on valiettavasti huonompaa nykyisin. Tiukkasysitä ja hitaastikasvanutta puuta ei tahdo saada. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Sa(n)kari 10.02.2010 22:31:21 | |
---|
moderndrummer88: Aika kultaa muistot... En kyllä luottaisi ihmisen silmään ja arvikykyyn niin paljoa kuin, johonkin tietokoneen huipputarkkaan mitattaukseen ja punnitukseen. Hollmi tais tuossa mainitakin sen puun laadun. Aika paljon silläkin on merkitystä lähteekö suorana ostettu kapula venkoamaan johonkin suuntaan yms. Puu on kuitenkin elävää matskua. Plus sitten tietenkin se että miten laadukasta se työstettävä puu on alunperinkään. Hiilikuitukapulat tietysti erikseen, mutta niitä ei lasketa. Mitä tarkoittaa akustiikka ?
-Huono onni. |
moderndrummer88 10.02.2010 22:33:27 (muokattu 10.02.2010 22:34:22) | |
---|
hollmi-5: Puu on valiettavasti huonompaa nykyisin. Tiukkasysitä ja hitaastikasvanutta puuta ei tahdo saada. Jos mulla kestää varsin aktiivista ja aika lujaakin paiskomista tollaset perus vaahterakapulat sen kolme kuukautta ainakin, niin kuinkahan lujalaatuista ne "vanhaan hyvään" aikaan on ollut? Aika paljon silläkin on merkitystä lähteekö suorana ostettu kapula venkoamaan johonkin suuntaan yms. Tätä tarkoitinkin, että nykytekniikalla saadaan aika tehokkaasti näitä käyriä tapauksia eliminoitua. "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
hollmi-5 10.02.2010 22:39:30 | |
---|
moderndrummer88: Jos mulla kestää varsin aktiivista ja aika lujaakin paiskomista tollaset perus vaahterakapulat sen kolme kuukautta ainakin, niin kuinkahan lujalaatuista ne "vanhaan hyvään" aikaan on ollut? No ne on kestäneet sen kuusikuukautta ;-) Minulla on 70-luvun kapuloita joitain pareja. Ne ovat painavampia, kuin vastaavat nykyiset. Tippi kestää pidempään ja ohuemmalla kapulalla grippi on parempi minulla, kuin vastaavan painoisella uudella kapulalla. Soundit, piuhat ja kajarit. |
moderndrummer88 10.02.2010 22:45:59 | |
---|
hollmi-5: No ne on kestäneet sen kuusikuukautta ;-) Minulla on 70-luvun kapuloita joitain pareja. Ne ovat painavampia, kuin vastaavat nykyiset. Tippi kestää pidempään ja ohuemmalla kapulalla grippi on parempi minulla, kuin vastaavan painoisella uudella kapulalla. En minä tahdo painavempia kapuloita :D Ja tippien kestämisessä ei nykyäänkään ole ollut sen suurempaa ongelmaa... Voiskohan se grippi olla siitäkin syystä parempi, että niissä on aika monen vuoden hiet ja kaljat parantamassa otetta :P "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
jazzmies 10.02.2010 22:46:37 | |
---|
Bacchus: Tätä mä vähän kirosin kun DW:n kattausta kaverin treenikselle kantelin. Miten helvetissä nämä painavat näin vähän? Soundasi silti pirun tymäkältä. Nyt lähestytään ydintä: painava erisuuri kuin hyvä telineissä, rummuissa, kapuloissa ja etenkin symbaaleissa. Minulla on ollut yhdessä setissä Gibraltarin keveimmät telineet 90-luvun lopulta eikä yhden yhtää vikaa ole niissä ilmennyt. Keveät ja erittäin käytännölliset. Telineissäkin "hyvyys" on muuta kuin massa. Kovin painavilla kapuloilla en edes voi vetää saundin takia. Mielummin nopeammin hajoavat, keveät ja hyväsaundiset kuin lopuuttomiin kestävät, raskaat ja kilisevät. Uudet Maple Customini ovat todella kevyet rummut valuvanteista huolimatta, ja mikä saundi! Laatutavara kestää tarpeeksi kauan tai sitten sen normaalin elinkaarensa ajan olkoot massa mikä tahansa. Hyvä saundi on nääs se juttu! Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat? |
Aika villejä juttuja joo, ennen puu oli parempaa jne..... Mites kun nykyään on käytössä koneellisia lujuuslajittelumenetelmiä kuten konenäkömittaus, ominaistaajuuden mittaus, röntgenmittaus ja ultraäänimittaus jne.... Mites tuo ennen hoidettiin, korvakuulollako sorvin ääressä? "No pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane....." |