Aihe: Kysely kitarankielistä;
1 2 3 4 5
jussi1976
10.02.2010 21:24:36
Nää Elixirit on kyllä makeet. En olisi uskonut.

GAS ärsyttää siippaa. Se ostaa maalia naamaan kuukausittain ja sitten mollaa mua kun rupean vaihtamaan kitarakamoja. Pitäisi perustaa kai kallonkutistusryhmä GAS-oireyhtymästä kärsiville parisuhteessa...
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
PIM
10.02.2010 22:03:19
Kaikissa kitaroissa akkaria myöden jo vuodesta 1990 kullatut Optimat/Maximat. Eipä ole parempiakaan vastaa tullut, eikä kyllä tarvittukaan.
Guitaristi
10.02.2010 23:20:05

Ernie Ball 10-52 setti pääosin käytössä (toisessa kitarassa E-vireessä, toisessa Eb-vireessä välillä dropattuna C#:ään), samanpaksuiset myös Daddariolta on jees. Ennen käytin DR:ää, mutta en enää tykkää siitä. GHS on paskaa. Elixiristä kokemusta sen verran, että liukkaat oli, eikä mitenkään erikoiset mielestäni, hintakin turhan korkea.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
artha61
10.02.2010 23:25:10
jussi1976: Nää Elixirit on kyllä makeet. En olisi uskonut.

GAS ärsyttää siippaa. Se ostaa maalia naamaan kuukausittain ja sitten mollaa mua kun rupean vaihtamaan kitarakamoja. Pitäisi perustaa kai kallonkutistusryhmä GAS-oireyhtymästä kärsiville parisuhteessa...

Ehkä pitäis.

Lisäks Muusikoiden netin keskustelualueisiin pitäisi lisätä osio "chattaillaan kaikenlaisista kitarakamoista" tms.

Siellä vois sitten ihan vapaasti pähkäillä kielien liukkautta ja spekuloida "tää kitara on muovia - ihan varmasti - tsekattu on" ja sitten muutama minuutti myöhemmin "eikäkö - kyllä se olikin puuta..." ja niin edelleen.

Nykyisellään etenkin tää kitarakamat osio on jotenkin kärsinyt melkoisen inflaation, kun ei edes tää sääntö 4. tahdo täyttyä (selkeästä asiasisällöstä puhumattakaan):

Mieti kirjoitukseesi hyvä sisältöä kuvaava otsikko, saat enemmän vastauksia kun asiasta kiinnostuneet huomaavat viestisi muiden joukosta. Kirjoita otsikoksi ennemmin "Kannattaako ostaa Richard Ashcroftin uusi levy?" kuin vain "Kannattaako ostaa..?". Näin asiasta tietävät (ja samanhenkiset) ihmiset huomaavat viestisi muiden joukosta, eivätkä muut (vaikka kyseistä bändiä inhoavat) "turhaan" kuluta aikaansa lukemalla kirjoitustasi."

Itse aiheeseen - Mitä kielisettiä/kokoa/merkkiä käytätte ja suositte? Syyt, ominaisuudet sun muut?
Sähkikselle: 10-46 D'Addario (tai vastaavat) - helppo saatavuus, soi hyvin, kestää sen minkä tarttee (vaihdan setin suht usein, jotta soundi pysyy hyvänä).
En allekirjoita - kunhan totean
artha61
10.02.2010 23:28:32 (muokattu 10.02.2010 23:29:05)
PIM: Kaikissa kitaroissa akkaria myöden jo vuodesta 1990 kullatut Optimat/Maximat. Eipä ole parempiakaan vastaa tullut, eikä kyllä tarvittukaan.
---
Krice: Aika kestävät kielet.

No juu - Jo kymmenen vuotta - näemmä. Pitäisköhän tommottii kokeilla ?)
(huumori onneks piristää, kun just meinas iskeä huonolle tuulelle..)
Jucciz
11.02.2010 00:41:57
artha61: Ehkä pitäis.

Lisäks Muusikoiden netin keskustelualueisiin pitäisi lisätä osio "chattaillaan kaikenlaisista kitarakamoista" tms.

Siellä vois sitten ihan vapaasti pähkäillä kielien liukkautta ja spekuloida "tää kitara on muovia - ihan varmasti - tsekattu on" ja sitten muutama minuutti myöhemmin "eikäkö - kyllä se olikin puuta..." ja niin edelleen.

Samaa mieltä. Eikös täällä oo tämmönen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=142584

Tänne kaikki voisivat sännätä seuraavan kerran, kun tulee jotain todella tärkeää kysyttävää/kerrottavaa, joka ei oikeasti kiinnosta ketään - ettei tarvi avata kymmeniä ketjuja vaan huvikseen.
artha61
11.02.2010 09:44:59
Jucciz: Samaa mieltä. Eikös täällä oo tämmönen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=142584

Jeps - tuo aluehan itseasiassa toimis juurikin näillä mielipidekyselyille ja muille vastaaville listauksille.

Tosin siinä menetettäisiin ne otsikot, joista on saanut viihdettä - joskus.
Noh - kaikkea ei voi saada.

Jucciz: ...Tänne kaikki voisivat sännätä seuraavan kerran, kun tulee jotain todella tärkeää kysyttävää/kerrottavaa, joka ei oikeasti kiinnosta ketään - ettei tarvi avata kymmeniä ketjuja vaan huvikseen.

Sikälikin, että olisihan se mukavaa, kun järjelliset topic:it löytyisi (ehkä) helpommin.
Tietty niitä aloittelijoiden aiheita tulee varmaan jatkossakin, mutta niitä jotenkin ymmärtää ja niihin voi joskus vastaillutkin (koettannu olla asiallinen, vaikka "tyhmiä" kysyisivätkin...).

Viikonloppu tulossa ja kesää kohti mennään - eiköhän tämä tästä... =)
Sensonic
11.02.2010 14:27:16
Mulla 6 -kielisissä sähkiksissä Optima Goldit, joko 0.09-0.42 tai sitten 0.09-0.46.

Akustisissa Optima Gold kympin satsi (en muista tähän hätään tarkkoja kokoja).

Kuten tässä joku jo aikaisemmin totesi omalta osaltaan, en ole vielä löytänyt parempia kieliä ja olen käyttänyt noita niin kauan, kun ne joskus 90 -luvulla tulivat markkinoille Maxima -nimisinä.

7 -kielisissä sähkiksissä on pakko käyttää GHS Boomers 0.09-0.58, kun Optima ei valitettavasti valmista seiskakielisen kielisettejä :-(
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
aristoteles666
11.02.2010 20:39:55 (muokattu 11.02.2010 20:47:50)

80 luvulla jo, okei, ihan lopussa.

sain niitä muutaman setin kokeiltavaksi kun ne tuli, heti alussa soundi on hiukan tummempi kuin tavallisissa uusissa kielissä, punomattomista kielistä kuluu kultaus
nopeasti jolloin koko idea häipyy koska sitten ne "ruostuu" kuin tavalliset kielet, punotuissa kielissä kirkas soundi pysyi pidempään kirkkaampana kuin tavallisissa kielissä jonka takia kokeilin bassoon niitä ja niissä ne oli hyvät ja pysyi kirkkaana pidempään, basson ihan hyvät , kitaraan ei vastaavaa hyötyä.
varsinkin kun mä venytän kielet kuoliaaksi ennen kuin tulee muita ongelmia kielten kanssa.
weetube
11.02.2010 21:39:04
jussi1976: Nää Elixirit on kyllä makeet. En olisi uskonut.

Jep,mä olen mukana.Loistava idea!

Ja sitten vielä GAS oireryhmän,olutta ja uusien lelujen testaus iltoja.
Saunaa,soittoa jne...
Jucciz
11.02.2010 21:40:54
weetube: Jep,mä olen mukana.Loistava idea!

Saunaa,soittoa jne...

Kuulostaa hyvältä. Lisäksi grillausta, olipa kesä eli talvi.
PIM
11.02.2010 21:59:59 (muokattu 11.02.2010 22:02:22)
aristoteles666: 80 luvulla jo, okei, ihan lopussa.

sain niitä muutaman setin kokeiltavaksi kun ne tuli, heti alussa soundi on hiukan tummempi kuin tavallisissa uusissa kielissä, punomattomista kielistä kuluu kultaus
nopeasti jolloin koko idea häipyy koska sitten ne "ruostuu" kuin tavalliset kielet, punotuissa kielissä kirkas soundi pysyi pidempään kirkkaampana kuin tavallisissa kielissä jonka takia kokeilin bassoon niitä ja niissä ne oli hyvät ja pysyi kirkkaana pidempään, basson ihan hyvät , kitaraan ei vastaavaa hyötyä.
varsinkin kun mä venytän kielet kuoliaaksi ennen kuin tulee muita ongelmia kielten kanssa.

No ei ne kyllä mihinkään ruostu, vaikka niistä se kultaus himmeneekin, tai siis ainakaan ne ei kerää sitä mustaa paskaa edes vanhemmitenkaan. Jonkun tuhannen tunnin kokemuksella voin kertoa, että ne säilyy ihan soittokunnossa niin kauan kunnes menee poikki mekaanisen kulutuksen vuoksi.

Lisätään nyt tähän perään, että varmaan henk. koht. kemiat vaikuttaa siihen, kuinka pitkään mitkäkin kielet kestää soittokunnossa.
artha61
11.02.2010 22:29:12 (muokattu 11.02.2010 22:32:01)
PIM: ...
Lisätään nyt tähän perään, että varmaan henk. koht. kemiat vaikuttaa siihen, kuinka pitkään mitkäkin kielet kestää soittokunnossa.

Ihan hyvä perään lisäys - tuohan on sama kuin parisuhteessakin:
Juurikin henk koht kemiat vaikuttaa siihen kuinka kauan kumppani pysyy "soittokunnossa".

Edit.
Nii-juu - off-topic. Sori. En vaan voinut vastustaa 8)
artha61
11.02.2010 22:42:44 (muokattu 12.02.2010 10:34:33)
weetube: Jep,mä olen mukana.Loistava idea!

Saunaa,soittoa jne...

Ettei kävisi aikaa myöten sitten niin, että pitääkin perustaa "anonyymien kamarunkkareiden tukiryhmä"?
Istutaan puoliympyrässä ja kukin sitten vuorollaan nousee ja aloittaa puheen:
"nimeni on xxx ja olen kamarunkkari" ;+)

Ps. "Kummeli-äänellä":
Mielestäni tämä "Kysely kitarankielistä;" on kyllä tosi hyvä.
Kulla lahtee!!
jussi1976
11.02.2010 23:00:57
On, en ikinä olisi varmaan Elixireihin tutustunut, paitti nyt. Ja kiitti teille. Eipä kaduta.
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
H-Diddy
11.02.2010 23:39:13
Elixir 11-52. Tulee näinä päivinä niin helvetin harvoin soiteltua pidempiä aikoja ja silloin ku näin käy mulla kestää sormet paremmin elixirin kielillä vaikken liikaa siitä liukkaudesta pidäkkään. Kaippa noi kestääkin pidempään, vaikka mulla on harvoin hajuakaan kauan mikäkin setti on soittimissa lojunut.

Mistäs Helsingistä noita Optima kultakieliä löytyy? Noilla tuli soiteltua joskus 90-luvulla ja muistaakseni tykkäsin paljon.
Sensonic
12.02.2010 06:47:00
H-Diddy: Mistäs Helsingistä noita Optima kultakieliä löytyy? Noilla tuli soiteltua joskus 90-luvulla ja muistaakseni tykkäsin paljon.

Ei mistään, koska mikään taho ei tuo niitä maahan. Mutta niitä saa Thomannilta, Musiksaitelta ja ainakin täältä:

www.lordofthestrings.com

Sieltä mä tilaan omani.

Olen mä yrittänyt järkätä noista kimppatilaustakin suoraan Optimalta, mutta heidän kieliään jakelee yksinoikeudella saksalainen GEWA -musiikkitukku, joten siihen ei valitettavasti pääse väliin.
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
kohvakka
12.02.2010 07:41:48

PIM: Lisätään nyt tähän perään, että varmaan henk. koht. kemiat vaikuttaa siihen, kuinka pitkään mitkäkin kielet kestää soittokunnossa.

Muutaman vuoden olen käyttänyt elixirejä. Varmaankin johtuu juuri minun sormien kemioista, kun muilla kokeilemillani kielillä punotuista kielistä häviää parin tunnin soitolla se heleys mistä ainakin itse tykkään. Elixireillä heleys säilyy hyvin pitkään. Vaikka eliksiirit ovat tuplahintaisia kieliä, tulee ne minulla halvemmaksi kun ei tarvitse joka keikalle uusia vaihtaa. En tiedä sitten olisiko ne Optimat vielä paremmat..
Tossa on marsupino, vedä sillä.
horseface
12.02.2010 08:20:23
Aiemmin käytin enimmäkseen D'Addariota tai Ernie Ballia, joskus myös GHS:sää. Näistä siis 10-46 perussettiä normaalivireellä. Merkillä ei ollut niin väliä. Merkkiuskolliseksi tulin vasta Elixirin Nanojen myötä. Kestävät pitkään eikä soundi tumppuunnu, vaikka kädet hikoavat joskus niin maan perusteellisesti. DR:stä en jostain syystä tykännyt.
Oli miten oli, näin on!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)