Läpistö 08.03.2004 20:00:23 | |
---|
Eli kitarassa on mielestäni todella ärsyttävä intonaatio-ongelma. Kielten oktaavit (eli vapaa kieli ja 12. nauha) ovat vireessä keskenään jokaisella kielellä. Kuitenkin barre-sointuja soittaessa (esim. F-duuri, kaikki muutkin siis) A-kielen sävel C ja H-kielen C eivät ole keskenään vireessä. Periaatteessa en voi soittaa ns. avoimia sointuja ollenkaan ko. ongelman vuoksi. Mikä tähän ongelmaan voisi olla syynä ja miten siitä voisi päästä eroon? Vai onko kitarani vain yksinkertaisesti niin paskasti tehty että siitä kannattaisi luopua? Mistä hinnasta kitarakorjaajat hoitavat näitä asioita? "Tyhmä saa olla muttei basisti" |
Imper 08.03.2004 20:07:11 (muokattu 08.03.2004 20:45:00) | |
---|
Ootko tarkistanut, että kaula on suora eikä ropellina? Mullakin oli yhdessä kitarassa samaa ongelmaa, että vaikka intonaatiot oli kohillaan niin silti kitara soi epävireisesti: kaula oli vituillaan. Everyone is a per-son |
Fortune 08.03.2004 20:07:18 (muokattu 08.03.2004 20:08:24) | |
---|
Kitaraahan ei saa absoluuttiseen vireeseen ja viritys on normaalisatulalla aina kompromissilaji. En tiedä heittääkö juuri sinun kitarasi intonaatio enemmän kuin normaalisti, mutta ilman jotain temperoitua viritysjärjestelmää (Buzz Feiten, Earvana) kitara pitää virittää aina sen mukaan, minkä haluaa eniten soivan oikein. Avoimia ja barreja ei saa koskaan normikitarassa yhtäaikaa täysin vireeseen. EDIT: Tosin jos vire-ero on huomattava, niin tuo kaula kannattaa tarkistuttaa. Eiköhän kitarankorjaaja sen ilmaiseksi katso, ei siinä kauaa mene, korjaus onkin sitten toinen juttu, mutta kyllä sieltä hinta-arvio tulee pyydettäessä. "Look behind you, a three-necked guitar!" |
Huevos 09.03.2004 11:08:24 | |
---|
mulla oli sama ongelma, kun hommasin .12 setin kitaraan ja laskin virettä sävelaskeleella ja tiputin ala E-kielen C:hen. |
superfly 09.03.2004 11:10:03 | |
---|
mulla oli sama ongelma, kun hommasin .12 setin kitaraan ja laskin virettä sävelaskeleella ja tiputin ala E-kielen C:hen. Tässäpä onkin se älykkäin ratkaisu. Harppu on alaston piano |
Huevos 09.03.2004 12:04:15 | |
---|
Tässäpä onkin se älykkäin ratkaisu. tarkotin kyllä, et ton takia se intonaatio alunperin meni päin helevettiä. |
alphamale 09.03.2004 12:07:47 | |
---|
löp löp, tuli tästä mieleeni että nostaako stydimmät kielet intonaatiota. eli siis mulla on nyt light top heavy bottom setti kitarassa ja meinasin pistää ernies' ballsin 11 setin kun en saa intonaatiota kohdalleen, eli ne säätöpalikat on jo ihan takana ja vieläkin keulii muutaman asteen eli ei häiritsevästi mutta ei ihan kohdallakaan 12. nauhan kohdalta :) C# vire siis tässä kyseessä. vai pitääkö mennä nostamaan virettä, lähinnä laulamisen takia tuota virettä laskettiin :) |
superfly 09.03.2004 12:09:15 | |
---|
löp löp, tuli tästä mieleeni että nostaako stydimmät kielet intonaatiota. eli siis mulla on nyt light top heavy bottom setti kitarassa ja meinasin pistää ernies' ballsin 11 setin kun en saa intonaatiota kohdalleen, eli ne säätöpalikat on jo ihan takana ja vieläkin keulii muutaman asteen eli ei häiritsevästi mutta ei ihan kohdallakaan 12. nauhan kohdalta :) C# vire siis tässä kyseessä. vai pitääkö mennä nostamaan virettä, lähinnä laulamisen takia tuota virettä laskettiin :) Ei normaalia kitaraa ole suunniteltu moisiin virityksiin. Ei se mikään ihme ole jos säätövara loppuu kesken. Harppu on alaston piano |
Vemmy 09.03.2004 12:10:03 | |
---|
mulla oli sama ongelma, kun hommasin .12 setin kitaraan ja laskin virettä sävelaskeleella ja tiputin ala E-kielen C:hen. En ihmettele... No, Fortune tuossa jo puhui asiaa, ja tästä nyt on vähän väliä juttua. Intonaatiota saa kyllä säädellä huolella, että saa sen mieleisekseen. Ja sitten kun se on kohdallaan, iskee joku ihme vimma ja on pakko hommata eripaksuiset kielet, ja koko ruljanssi (+kelluvan tallan säädöt ja kaularaudat ja kaikki muukin) alkaa taas alusta, vain loppuakseen toteamukseen: "Se wanha kielisetti oli sittenkin parempi soittaa." Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
superfly 09.03.2004 12:10:57 | |
---|
tarkotin kyllä, et ton takia se intonaatio alunperin meni päin helevettiä. Sun sarkasmi on liian kulmikasta, laita hymiöt perään ensi kerralla, koska täällä kuitenkin pyörii ihmisiä jotka oikeasti virittävät soittimensa noin. Mistä minä tiedän, että sinä et ole yksi näistä hölmöistä? Harppu on alaston piano |
askomiko 09.03.2004 12:12:16 | |
---|
|
alphamale 09.03.2004 12:12:57 | |
---|
Ei normaalia kitaraa ole suunniteltu moisiin virityksiin. Ei se mikään ihme ole jos säätövara loppuu kesken. Niin mä kans ajattelin. Minkäs teet. En mä sitä heittoa korvakuulolta huomaa varsinkaan stydillä vibratolla. Eikä hölmötellä siellä! |
Vemmy 09.03.2004 12:14:40 | |
---|
löp löp, tuli tästä mieleeni että nostaako stydimmät kielet intonaatiota. eli siis mulla on nyt light top heavy bottom setti kitarassa ja meinasin pistää ernies' ballsin 11 setin kun en saa intonaatiota kohdalleen, eli ne säätöpalikat on jo ihan takana ja vieläkin keulii muutaman asteen eli ei häiritsevästi mutta ei ihan kohdallakaan 12. nauhan kohdalta :) C# vire siis tässä kyseessä. vai pitääkö mennä nostamaan virettä, lähinnä laulamisen takia tuota virettä laskettiin :) Kitaroissa on usein ongelmana juuri se, että kielen pituutta ei saa riittävän suureksi, eli että säätövara loppuu kesken. Minä en tiedä, onko kielisetin paksuudella johdonmukaista seurausta intonaatioon. Sen tiedän (kuten olen ennenkin todennut) että eri kielivalmistajien samanlaisilla seteillä on huomattaviakin eroja. Jopa täysin samanlaisilla kielillä (saman valmistajan samaa sarjaa) on eroja. Eri paksuisilla kielillä on eroa intonaation suhteen. Ja tuohon säätövaran loppumiseen on kai monennäköisiä ratkaisuja kehitelty. Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
superfly 09.03.2004 12:16:27 (muokattu 09.03.2004 12:17:10) | |
---|
Eikä hölmötellä siellä! Sori, unohtu hymiöt :) Mutta ei tuo oikeasti ihan viisasta hommaa ole. On muitakin tapoja kuulosta rankalta kuin virittää normaalikitara baritoniksi. No, ei aleta väittelemään tästä aiheesta enään, kun sitä on tehty niin liian monta kertaa jo aikaisemmin. Harppu on alaston piano |
alphamale 09.03.2004 12:24:46 (muokattu 09.03.2004 17:12:28) | |
---|
No niin no mutta kun kukaan ei valmista puolibaritonikitaroita joissa olisi skaala C# ;) Kyllä tässä joutuu väkisinkin tietoisesti kitaransa väärin virittämään :) EDIT: taisin puhua höpö höpö juttuja! |
No niin no mutta kun kukaan ei valmista puolibaritonikitaroita joissa olisi skaala C# ;) Eikös Nurmio vedä jollakin ESP:n baritonilla? Muistaakseni noiden modernien baritonien vireen saa kyllä aika likelle tuota c#:a.... Harppu on alaston piano |
alphamale 09.03.2004 12:31:53 (muokattu 09.03.2004 12:35:38) | |
---|
Eikös Nurmio vedä jollakin ESP:n baritonilla? Muistaakseni noiden modernien baritonien vireen saa kyllä aika likelle tuota c#:a.... Hoh. Mutta sehän on ESP ;D Ei vaan, toisaalta jostain syystä baritoniskaalainen kitarakaan ei putoa. Ei ole helppoa munkaan elämä. vielä edit: niin ja joskus kuitenkin taas tulee järkiinsä ja nostetaan taas D-E akselille vire :) |
BlackD 09.03.2004 12:33:29 | |
---|
Vasta löin "tavalliseen" Charveliini 12-54 -setin ja vireeksi C. Toimii loistavasti ja intonaatiokin säätyi kiltisti kohdalleen. No ok, myönnetään, matalin kieli on ehkä hiukkasen turhan löysä.. |
Huevos 09.03.2004 12:41:42 | |
---|
Sun sarkasmi on liian kulmikasta, laita hymiöt perään ensi kerralla, koska täällä kuitenkin pyörii ihmisiä jotka oikeasti virittävät soittimensa noin. Mistä minä tiedän, että sinä et ole yksi näistä hölmöistä? ei ollut sarkasmia. siis mä viritin soittimeni noin, mutta jouduin virittämään takasin standardiin koska se vireys oli ihan naurettavaa. en saanut yhtään sointua soimaan vireisenä, koska palikoista loppu säätövara. onko jollain muuten mitään hajua miten mä saisin ton tsydeemin soimaan vireisenä? pitäisikö hommata uudet satulat? |
alphamale 09.03.2004 12:41:54 (muokattu 09.03.2004 12:42:34) | |
---|
Kappas muuten, huomasin juuri että Les Paul studiosta tehdään baritonia. Kaikkea ne keksii. Tosin vaan tolla '59 tunkkikaulalla. |