Aihe: Kysely kitarankielistä;
1 2 3 4 5
jussi1976
27.01.2010 12:34:29
No täytynee tota Elixiriä kokeilla kanssa. En ole koskaan testannut...
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Rämppy
27.01.2010 12:34:54
Huh, kuinkahan mones kielitopikki.
Mä olen luottanut D'Addarion perus-settiin iät ja ajat. Syynä hyvä soundi, tatsi, vireenpitävyys, tasalaatuisuus, saatavuus ja kohtuullinen kestävyys. Välillä seikkailen muissa kielissä, mm. viime aikoina olen tykännyt kovasti RotoSoundin kielistä (Roto reds). Useimmat muutkin "merkkikielet" on ihan ok mulle. Pääasia on, että on roundwound (nikkelipäällysteinen teräs) ja 011-setti. Eli aika perusmeininki.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Da Make
27.01.2010 12:39:16
Les Pauleissa (2kpl) on tällä hetkellä 10-52 ja toisessa 11-56.
Merkkinä olen suosinut DRrää, TiteFit tai HiVoltage koska niissä on kiva klangi ja ovat kestäneet hyvin vaikka joskus on ollutkin valmiiksi viallinen kieli lipsahtanut mukaan. Vire on E ja välillä Dropped-D.

Telecasterissa on nyt 12-58 Kurt Mangan ja ne ovat stydit tatsiltaan ja saundiltaan voimakkaat ja vähemmän heleät, twanggaavat hienosti kun soittaa lujemmalla tatsilla puhtailla tai reunasäröllä. Tulee mukavasti erilainen fiilis verrattuna Les Pauleihin. Vire tässäkin E tai Drop-D.

Sitten on noita Floikkakeppejä, Sonor Claim ja RG550 joissa on ollut 9-46 E-vireessä ja ne on lähinnä kotikäyttöön levyjen mukana jammailuun. DR Titefit.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Sneeb
27.01.2010 16:33:03
Ite ajattelin nyt vaihtaa skittaan kielet, tehdaskielet on minusta liian ohuen oloiset (9-42), joten ajattelin nyt vaikkapa 11-48.

Minkä merkkiset kannattasi ostaa?
Mitääkö satula vaihtaa vai sopiiko paksummat kielet suoraan?

Kitarana on halpis Stagg Stratocaster.
naavanka_
27.01.2010 19:55:39
Sneeb: Ite ajattelin nyt vaihtaa skittaan kielet, tehdaskielet on minusta liian ohuen oloiset (9-42), joten ajattelin nyt vaikkapa 11-48.

Eipä sitä satulaa tarvitse vaihtamaan ruveta noin pienillä kielipaksuudenmuutoksilla.
Suosittelisin kyä ennemminkin vaikkapa 10-46 settiä kun tuota 11-48.
voi olla aika rankka heitto nuista ysirimpuloista yhteentoista.
Mutta kokeillahhan aina voi ja pitääkin.
rtepeg
27.01.2010 22:35:50
No, olen varmaan surffari, mutta käytän siis Pyramidin 13-52 flatwound-settiä stratossa, koska saundi ja napse on just oikein. Normaali vire.

Nuo on siten vanhan liiton kielet, että noinkin paksuna niillä bendaa sopivalla irvistyksellä ja se saundi, no... se on järkyttävän hyvä.

Vireen pysyminen, intonaatio yms. on noilla ylimaallista; huolellinen pitää olla kun asentaa näitä, tosin. Ovat delikaatit. Mutta sitten kestävät hyväsaundisina todella pitkään. Kitarassa minulla on P-90:set ja balanssi britti-putkivahvistimen kanssa on minulle se juttu. Sointi akustisesti on hieno ja uskottava. Eläkeläistyövoimalla noihin duunataan sitten vielä silkkipunokset, mikä puhuttelee klassisen koulutuksen saanutta...

P.
HeavyMachinery
27.01.2010 22:43:08

Sneeb: Ite ajattelin nyt vaihtaa skittaan kielet, tehdaskielet on minusta liian ohuen oloiset (9-42), joten ajattelin nyt vaikkapa 11-48.

Koita ensin 10-46 settiä sitten 10-52 ja ota se kumpi tuntui paremmalta...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Satu ja Tuija
27.01.2010 23:11:55
aristoteles666: tietenkin jos soittaa hiljaa, varovasti eikä venyttele ym, niin voi kestää pidempään,
mutta soittaako silloin?

Soittaa voi monella tavalla. Itte käytin joskus nuorena ja voimakkaana kovinkin paksuja kieliä ja plekuja. Nyt soitan ohuilla kielillä ja Jazz III:lla, ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti. Jäänyt aikaa enemmän esim. musiikillekkin, kun ei tartte enää hakata niitä kieliä päämäärättömästi...mut kukas mä nyt oon mulle mitään sanomaan.
McNulty
27.01.2010 23:34:05
Satu ja Tuija: Soittaa voi monella tavalla. Itte käytin joskus nuorena ja voimakkaana kovinkin paksuja kieliä ja plekuja. Nyt soitan ohuilla kielillä ja Jazz III:lla, ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti. Jäänyt aikaa enemmän esim. musiikillekkin, kun ei tartte enää hakata niitä kieliä päämäärättömästi...mut kukas mä nyt oon mulle mitään sanomaan.

Mä kans katselin yhtä lapsteelin soittajaa joka soitti kevyellä tatsilla. Siinä oli pääroolissa enempikin se slide baria kourassa pitävä vasuri.

Ai hitto... lapsteel kuumottaisi kyllä kovasit. Onks tiatoo millaisia kieliä nuo gurut moisissa käyttävät?
The one who used to be known as bonecrusher
sepisti
28.01.2010 13:48:22
Mulla on kaksi teleä, joista toinen on varustettu 010-013-017-030-042-052 setillä. Normaalivireessä. Toinen taas sisältää paksuudet 012-016-w024-032-042-052. Normaalivireessä myöskin. D´addarioon on aina palattu jostain syystä.

Paksummilla kielillä soitan funrockjazz-meininkiä, mutta se on johtamassa siihen, että pitänee jokapaikanhöyläänkin vaihtaa seuraavaksi 011-052 setti.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
JeKo
28.01.2010 16:49:37

Onko kukaan tehnyt havaintoja kuinka eri valmistajien punomattomat g-kielet eroaa toisistaan? Jos nyt oletaan, että on muutama eri 10-46 setti, joissa g-kieli on yleensä se 0.17", niin voiko jonkun merkin g olla jämäkämpi kuin jollain toisella?

Ainakin Elixirithän käyttää sitä hexacore-lankaa (tjsp.) ja se on jämäkämpi normilankaan verrattuna. Onko muitten merkkien välillä tällasta vaihtelua?
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
McNulty
28.01.2010 17:03:19
JeKo: Onko kukaan tehnyt havaintoja kuinka eri valmistajien punomattomat g-kielet eroaa toisistaan? Jos nyt oletaan, että on muutama eri 10-46 setti, joissa g-kieli on yleensä se 0.17", niin voiko jonkun merkin g olla jämäkämpi kuin jollain toisella?
Tässä tilanteessa merkittävintä on kielessä käytettävä metalliseos (esim. kuinka paljon on nikkeliä). Kielien jämäkkyys on riippuvainen metallin seoksesta, langan paksuudesta, vireestä ja skaalan pituudesta.

Myönnän, että itse en ole kovinkaan suuria eroja huomannut samanpaksuisten punomattomien kielten soundissa, kestävyydessä tms.

Ainakin Elixirithän käyttää sitä hexacore-lankaa (tjsp.) ja se on jämäkämpi normilankaan verrattuna. Onko muitten merkkien välillä tällasta vaihtelua?
Niin, siis punotuissa kielissä käytetään 6-kulmaista ydinlankaa. Punomattomissa ei tietystikään, se kun on yksistään se "ydinlankansa" :)
The one who used to be known as bonecrusher
JeKo
28.01.2010 17:11:30

McNulty: Myönnän, että itse en ole kovinkaan suuria eroja huomannut samanpaksuisten punomattomien kielten soundissa, kestävyydessä tms.

Niin, siis punotuissa kielissä käytetään 6-kulmaista ydinlankaa. Punomattomissa ei tietystikään, se kun on yksistään se "ydinlankansa" :)

Joo, yks kitaraguru joskus sanoikin, että punomattomien kielten pitäis olla periaatteessa ihan samoja. Se Elixirien jämäkkyyskin oli vissiin enemmän psykologista :) Toki ne punotut olikin jämäkämpiä sen langan takia.
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
nypdjaz
28.01.2010 17:41:18 (muokattu 29.01.2010 11:52:03)
Mistä kannattaisi tilata tosi paksuja irtokieliä, kuten .70? Esim joku kymmenen kielen paketti kunnon vaijereita? Ebay tunnukset ja paypalit löytyy. Tahtovat olla yllättävän kalliita, usein saa normaalin kielisetin yhden paksun kielen hinnalla.
Tietenkin myös kunnollinen valmis setti punotulla g:llä tyyliin 14-70 tai vaikka 13-66 ajaisi asian, mutta harvassa on niitäkin.
Chimera
28.01.2010 19:13:35
11-sarjan settiä käytän sekä 6- että 7-kielisessä kitarassa. Merkillä ei ole väliä, mutta ohuemmat meinaavat nyt tottumisen jälkeen tuntua kovin ohuilta ja tunnottomilta.
Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
jaspiq
28.01.2010 20:00:13
CV stratossa D'Addarion 9-42 setti e- vireessä, seuraavaksi pitää kokeilla elixirejä kun vissiin kestävät "kauemmin". Tele on c- vireessä, ghs- merkki ensi kertaa kokeilussa kun ei muina merkkeinä musakaupasta irtokieliä löytynyt. D'Addarion 12-54 setti oli liian spagettia omaan makuun c- vireelle niin kasasin sitten oman setin: 12,17,22,36,46,56. Tuo 0.56, on paksuin jonka sain vielä intonaatioon, jousi tosin piti ottaa palan takaa pois.
"To err is human; to forgive is divine."
jussi1976
10.02.2010 19:29:03
Ostin tänään ekan 9.42 settini Elixirejä. Voi voi sentään. En koskaan ole kuvitellut, että pelkällä kielisetillä voisi vaikuttaa saundiin niin paljon! Ja ihan uskomaton tätsi ja sustaini kielissä. Liukkaat, kevyet venyttää, saundi ei ole ihan Blue Steelin tasoa, mutta todella hyvä silti. Miellyttävän pehmeä, pyöreä saundi. En siirry näistä koskaan toisiin. Kiitos teille.
Ziggy Bubba
10.02.2010 19:37:00 (muokattu 10.02.2010 19:38:07)

Itellä on vielä nuo Blue Steelit testaamatta, niitä pitää ottaa seuraavaksi. Elixiriä vois kans lykätä johonkin kapulaan, kyllä nuo muistaakseni hyvät oli kun yhen setin aikoinaa testailin.

E: Blue Steeleissä ei taida nikkeliä olla, mikä ois itelle boonusta - semmosta vesikelloa meinaa heittää peukkuun kun kunnolla innostun tremolo-pikkailemaan :P
This Is Sonar Transistor...
jussi1976
10.02.2010 21:24:06
Nää Elixirit on kyllä makeet. En olisi uskonut.

GAS ärsyttää siippaa. Se ostaa maalia naamaan kuukausittain ja sitten mollaa mua kun rupean vaihtamaan kitarakamoja. Pitäisi perustaa kai kallonkutistusryhmä GAS-oireyhtymästä kärsiville parisuhteessa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)