Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 585 86 87 88 89122 123 124 125 126
Klezberg
09.02.2010 18:06:42 (muokattu 09.02.2010 18:10:59)

Aki: System Preferences > Sound > Output

Joo löytyi... Samoin täällä, siellä näkyy onko käytössä sisäinen kaiutin vai kuulokeliitäntä, mutta sitä tuo ei näytä erottelevan millainen kuorma lähdön takana on. Ei tuo silti tarkoita etteikö lähtö osaisi sopeutua erilaisiin kuormiin.

Edit: Varsinainen automatiikka taitaa sitten liittyä siihen käytetäänkö optista vai analogista liitäntää.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
JPQ
11.02.2010 20:38:33

Johto kokoelmaani pengoin joten löysin johdot jolla pääsen mac minin sisäisiä ääniä hyödyntämään muuhun kuin äänitykseen (eli kuunteluun..) kokeeksi.(no ei löytynyt sopivia piuhoja ilman hirveää siirtelyä toiseen suuntaan toimimiseen). Huomenna kait tulee kone mutta on muutakin hommaa joten lauantaina varmaan alkaa hommat varsinaisesti hivuttautua mäkkiä kohti...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
13.02.2010 02:19:01 (muokattu 13.02.2010 03:07:21)

Itse asiassa jo perjantaina alkoi melko valmista paitsi ostetut softat on asentamatta ja TOgu audio linen plugarit ja Computer musicin ja scribus tapa jolla löysin helpoimman asennuksen vaatii jotain mitä ei vielä käsissäni ole...
ps. myös ns työtiedostot siirtämättä. ja ulkoinen kovalevyh kytkemättä ja midi interface ja äänet mutta nopsasti hoitunee loputkin. jos vois pääosan jutuistaan jo mäkissä tehdä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Pylkkänen
13.02.2010 08:32:13
JPQ: Itse asiassa jo perjantaina alkoi melko valmista paitsi ostetut softat on asentamatta ja TOgu audio linen plugarit ja Computer musicin ja scribus tapa jolla löysin helpoimman asennuksen vaatii jotain mitä ei vielä käsissäni ole...
ps. myös ns työtiedostot siirtämättä. ja ulkoinen kovalevyh kytkemättä ja midi interface ja äänet mutta nopsasti hoitunee loputkin. jos vois pääosan jutuistaan jo mäkissä tehdä.

Sitten kun ostat seuraavan mäkin, niin homma onkin aika paljon helpompaa. Puuha koneiden välille ja pari klikkausta ja kaikki on tallessa. Tuli itse positiivisesti yllätyttyä kun powerbookista siirtelin mbp:hen käyttäjätilit. Hyvä omppu, GO GO!
Viikset miehen tekee!
JPQ
13.02.2010 12:59:58

Pylkkänen: Sitten kun ostat seuraavan mäkin, niin homma onkin aika paljon helpompaa. Puuha koneiden välille ja pari klikkausta ja kaikki on tallessa. Tuli itse positiivisesti yllätyttyä kun powerbookista siirtelin mbp:hen käyttäjätilit. Hyvä omppu, GO GO!

Tarpeeksi helppoa jo nyt. Mistähän vois valittaa no ainoa josta vois näppisten suppeasta valikoimasta suomessa. ja garagebandin midi ominaisuudet ja kelkakton asema. Suurin ylläri on että erään pdfän värit näkyy aidommin sanoisin tässä mäkissä. Painotuotteeseen nähden ja sitten tuotteeseen jonka värikartta se on. Hyvä että näkyy.
ps. nyt jatkamaan asennuksia.
nikander
13.02.2010 13:29:36
Nopea kysymys: Mitä äänikorttia suosittelisitte käytettäväksi iMacin kanssa? Riittääkö USB vai kannattaako olla Firewire?
JPQ
13.02.2010 14:39:12

nikander: Nopea kysymys: Mitä äänikorttia suosittelisitte käytettäväksi iMacin kanssa? Riittääkö USB vai kannattaako olla Firewire?

Ehdotan firewireä varmuuden vuoksi ja jos tarvitset monta raitaa kerralla viimeistään silloin ja Focusriten tuotteita minulle joku täällä ketjun koneeseen suositellut.
Janie Jones
13.02.2010 14:42:44

nikander: Nopea kysymys: Mitä äänikorttia suosittelisitte käytettäväksi iMacin kanssa? Riittääkö USB vai kannattaako olla Firewire?

Saat varmaankin osuvampia vastauksia, jos luonnehdit ensin hieman tarpeitasi.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
dyydfromhell
13.02.2010 14:46:49
Yhtäkki logic lopetti toimintansa ja tuli: Logic Express has detected a possible conflict between one or more third party MIDI or audio drivers.

Mitä teen?
nikander
13.02.2010 15:09:46
Janie Jones: Saat varmaankin osuvampia vastauksia, jos luonnehdit ensin hieman tarpeitasi.

Aa...totta. =)

Eli tarkoituksenani on tehdä äänityksiä kitaralla, treenailla taustojen kanssa yms.
Aki
13.02.2010 16:42:49

nikander: Eli tarkoituksenani on tehdä äänityksiä kitaralla, treenailla taustojen kanssa yms.

iMacin sisäinen äänikortti riittää tuohon käyttöön ihan hyvin. Jos kaipaat sähkökitaraliitäntää, halvin vaihtoehto on USB-kitarapiuha.

dyydfromhell: Yhtäkki logic lopetti toimintansa ja tuli: Logic Express has detected a possible conflict between one or more third party MIDI or audio drivers.

Mitä teen?

Varmista että sun äänilaitteella on uusimmat ajurit, ja sitten tarkista Logicin manuaalista tarkennus virheilmoitukselle, sekä mitä kehoittavat ongelmalle tekemään.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
blues guitar
13.02.2010 17:29:59

Klezberg: Mulla on Mac Minin audio out kytketty stereoihin ja telkkariin, hyvin toimii.

Mulla hurisee kun kytken kitaran vakioäänikorttiin. Sekä näyttönä toimivan Samsungin 46" 1080p full hd kuvassa ihmeellistä pientä varjoa teksteissä. Jotenkin tota näytönohjainta pitäis säätää että toimis täydellisesti tän telkkarin kanssa, mutta miten? Ei osaa :(
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
JPQ
13.02.2010 17:48:06 (muokattu 13.02.2010 20:30:21)

blues guitar: Mulla hurisee kun kytken kitaran vakioäänikorttiin. Sekä näyttönä toimivan Samsungin 46" 1080p full hd kuvassa ihmeellistä pientä varjoa teksteissä. Jotenkin tota näytönohjainta pitäis säätää että toimis täydellisesti tän telkkarin kanssa, mutta miten? Ei osaa :(

Mikä näyttö tila mäkistä valittu?

Nyt omaan asiaan tukeeko Audiounittien midikontrollereja tuo Garageband tämä kysymys kertoo vastauksellaan ostanko äänikortin vaiko logicin ensiksi. vaikka sanoisin tässä on vähän vaimeat bassot emolla sanoisin ja jotain muutakin eroa Emuuni. heti ekana kuitenkin tyhiä tuplakerros dvdeitä... ja ainakin mac minin ääniä en kyllä hirveästi suosittele emuuni tottuneena no jotain uupuu bassosista tuntuis ja transienttien toistosta. silti arvioisin ihan toista kuin muut integroidut jota olen musanteko korvilla kuunnellut.
blues guitar
13.02.2010 18:02:40

JPQ: Mikä näyttö tila mäkistä valittu?

1080p 60 Hz (NTSC)
Muitakin kokeiltu mutta tolla toimii parhaiten.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
dyydfromhell
13.02.2010 21:30:03
Aki:
Varmista että sun äänilaitteella on uusimmat ajurit, ja sitten tarkista Logicin manuaalista tarkennus virheilmoitukselle, sekä mitä kehoittavat ongelmalle tekemään.

Uusimmat oli, mutta löysin ratkaisun. Vaihdon usb-porttia ja homma ratkesi. Oli aiemmin sellaisessa jakajassa johon menee 5 usbia ja vaihdoin suoraan koneen usbiin
JPQ
13.02.2010 23:56:41 (muokattu 14.02.2010 00:03:53)

dyydfromhell: Uusimmat oli, mutta löysin ratkaisun. Vaihdon usb-porttia ja homma ratkesi. Oli aiemmin sellaisessa jakajassa johon menee 5 usbia ja vaihdoin suoraan koneen usbiin

kuulostaa ihan pceeltä no hubit on monessa jutussa ongelmaksi tulleet. Miten on mäkissä kun windowsissa ei pitäs automaatti päivityksiä pitää päällä jos musakone mitens siis mäkissä?
Janie Jones
14.02.2010 02:39:20

JPQ: Miten on mäkissä kun windowsissa ei pitäs automaatti päivityksiä pitää päällä jos musakone mitens siis mäkissä?

Riippunee mitä musaohjelmaa käyttää. Applen oman Logicin/Garagebandin kanssa tietääkseni ei kai ongelmaa (joku vois tän varmistaa kuitenkin). Pro Toolsin kanssa automaattinen päivitys pois päältä - tai sen kysyessä älä asenna - ja OSX-päivitykset AINA combo updatena (hae combo updatet Applen sivuilta). (Muista DAW:eista en tiedä.)

Tosin sanottakoon että vaikka Digidesignin virallinen linja on tuo, niin kaiken muun paitsi juuri isommat OSX-päivitykset mä oon kyllä vetäissyt automaattisen päivityksen kautta (manuaalisesti) aina... ei ongelmaa, mikä saattaa selittyä tuurillakin.

Niin tai näin, kannattaa kuitenkin ottaa koneesta varmuuskopio aina ennen päivittämistä. Itse otan sekä Time Machinella että silloin tällöin eri levylle buuttaavan kopion SuperDuperilla (netistä löytyy).
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
14.02.2010 02:51:28 (muokattu 14.02.2010 03:09:26)

nikander: Aa...totta. =)

Eli tarkoituksenani on tehdä äänityksiä kitaralla, treenailla taustojen kanssa yms.

Jos tarkoituksena oleva taso on semmoinen, että Garagebandilla pärjää hyvin, niin sitten se oma liitäntäkin voi riittää, kuten yllä mainittiin.

Jos tästä korkeammalle kurottaa, niin joku noin yksi-kaksikanavainenhan riittää. Hankintaa kannattaa ajatella vähän silläkin silmällä, että mitä DAW:ta (äänitys- ja editointiohjelmaa) aikoo mahdollisesti käyttää. Joidenkin äänikorttien mukana tulee tietty DAW tai sen pikkuversio.

Ja tarviiko midiliitäntöjä ja silleen.

Tohon puuhaan ei tarvi olla firewire-kortti, usb riittää erittäin hyvin.

Siitä sitten kattomaan netistä ominaisuuksia ja hintoja esim. dv247.comista tai Thomannilta. MBox2, M-Audion pienemmät interfacet, Presonus, Apogee Duet tms.

Mä oon itse näitä MBox2/Pro Toools LE -tyyppejä, mutta toisaalta se on ehkä loppujen lopuksi kalliihko tie ehkä se... Monet kehuvat Apogeen etuasteita eli äänenlaatua, itsellä ei ole kokemusta... M-Audion tai vastaavan yksi-kaksikanavaisten korttien kanssa päässee halvemmalla.

Hmm, suosituspyynnöissä on yleensä vähän se ongelma, että vastaukseksi kaikki tuppaavat kehumaan omiaan, vaikka ei olisi kokemuksia muista. Eli pitää vaan ottaa sitkeästi selvää netitse, lähdekritiikin muistaen. Ja lopuksi arvata oikein.

Kitaristille Digidesignin/Avidin Eleven-interface (http://www.dv247.com/computer-hardware/digidesign-eleven-rack--68365) vois olla juhlaa, mutta se on sitten jo seuraavassa hintaluokassa.
nikander
14.02.2010 08:13:31 (muokattu 14.02.2010 13:34:29)
Janie Jones: Jos tarkoituksena oleva taso on semmoinen, että Garagebandilla pärjää hyvin, niin sitten se oma liitäntäkin voi riittää, kuten yllä mainittiin.

Jos tästä korkeammalle kurottaa, niin joku noin yksi-kaksikanavainenhan riittää. Hankintaa kannattaa ajatella vähän silläkin silmällä, että mitä DAW:ta (äänitys- ja editointiohjelmaa) aikoo mahdollisesti käyttää. Joidenkin äänikorttien mukana tulee tietty DAW tai sen pikkuversio.

Ja tarviiko midiliitäntöjä ja silleen.

Tohon puuhaan ei tarvi olla firewire-kortti, usb riittää erittäin hyvin.

Siitä sitten kattomaan netistä ominaisuuksia ja hintoja esim. dv247.comista tai Thomannilta. MBox2, M-Audion pienemmät interfacet, Presonus, Apogee Duet tms.

Mä oon itse näitä MBox2/Pro Toools LE -tyyppejä, mutta toisaalta se on ehkä loppujen lopuksi kalliihko tie ehkä se... Monet kehuvat Apogeen etuasteita eli äänenlaatua, itsellä ei ole kokemusta... M-Audion tai vastaavan yksi-kaksikanavaisten korttien kanssa päässee halvemmalla.

Hmm, suosituspyynnöissä on yleensä vähän se ongelma, että vastaukseksi kaikki tuppaavat kehumaan omiaan, vaikka ei olisi kokemuksia muista. Eli pitää vaan ottaa sitkeästi selvää netitse, lähdekritiikin muistaen. Ja lopuksi arvata oikein.

Kitaristille Digidesignin/Avidin Eleven-interface (http://www.dv247.com/computer-hardware/digidesign-eleven-rack--68365) vois olla juhlaa, mutta se on sitten jo seuraavassa hintaluokassa.

Kiitos vastauksista! Midiä en välttämättä tarvitse, joten mietin josko tuollainen Apogee One toimisi tarkoituksiini. Eikö midin voi lykätä "suoraan" johonkin koneen omaan usb-reikään, ilman että sitä tarvitsee kuljettaa interfacen kautta?

Lisäksi kysyn kitaraplugareista: Toimiiko Digidesignin Eleven Logicin kanssa vai pitääkö siinä temppuilla jotenkin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)