cozmo 02.02.2010 22:08:01 | |
---|
albert18: Mä olen työskennellyt ikäni tuotekehitykseen liittyvissä hommissa. Se on ollut kiehtovaa, mutta jättää myös jälkensä. Olen pahoillani. Jonkunlainen kiteytys: Nykymaailmassa ammattilaisuus on kärsinyt inflaation, kun maailma on niin nopeasti muuttuva: Vanhat parrat ei pysy mukana ja nuoret ei ole nähneet vielä riittävästi. Kunnioitetaan silti toisiamme ihmisinä. Luonnollisesti näin. Itse kuulun varmasti siihen porukkaan, joka ei ole nähnyt vielä riittävästi. (Tosin en ole ammattilainenkaan) Eli pahoittelut jos kysymykseni oli turhan töykeä. - Niko http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." |
VMM 03.02.2010 17:17:14 | |
---|
Mitäs mieltä ihmiset ovat alataajuuskaman korjaamisesta EQ:lla? Esim. roomeqwizard osaa suoraan komentaa behringerin feedback destroyeria. |
multipaavo 04.02.2010 01:17:59 | |
---|
VMM: Mitäs mieltä ihmiset ovat alataajuuskaman korjaamisesta EQ:lla? Esim. roomeqwizard osaa suoraan komentaa behringerin feedback destroyeria. Meinaatsä huonemoodeja aka seisovia-aaltoja? Jos vastauksesi on kyllä, niin mettään menee. Moodit pitää taltuttaa jotenkin muuten. Oma suosikkini normaalioloissa on reikäresonaattori. Jos aikoo tasoitella botnepäätyä siksi, että komero on oikeaoppisesti lähellä tasopintaa kuten seinä (koska kellään meistä ei taida olla tarpeeksi isoa tilaa pitää oikeesti botnea toistavia purkkeja vapaakentässä?) ja saa mukavia lisädesibelejeä sieltä, niin alahylly ja _mahdollisesti_ belli korjaimista on suunnatonta iloa, olettaen, että käytössä oleva eq on jotenkin järkevä, mitä Behku ei välttämättä ole. -Paavo |
VMM 05.02.2010 16:43:43 | |
---|
multipaavo: Meinaatsä huonemoodeja aka seisovia-aaltoja? Jos vastauksesi on kyllä, niin mettään menee. Moodit pitää taltuttaa jotenkin muuten. Oma suosikkini normaalioloissa on reikäresonaattori. Jos aikoo tasoitella botnepäätyä siksi, että komero on oikeaoppisesti lähellä tasopintaa kuten seinä (koska kellään meistä ei taida olla tarpeeksi isoa tilaa pitää oikeesti botnea toistavia purkkeja vapaakentässä?) ja saa mukavia lisädesibelejeä sieltä, niin alahylly ja _mahdollisesti_ belli korjaimista on suunnatonta iloa, olettaen, että käytössä oleva eq on jotenkin järkevä, mitä Behku ei välttämättä ole. -Paavo Ymmärsin about puolet siitä, mitä kirjoitit :-) Jos mun mittauksessa näkyy vaikkapa 10dB piikki 65Hz kohdalla, niin kannattako mun korjata se EQ:lla? Voidaan olettaa, että miksaan aina about samalla jakkaralla, ja toiston oikeellisuudella muissa kuuntelupisteissä ei ole merkitystä. Entäs jos sama piikki on 250Hz kohdalla? |
sami_sumea 05.02.2010 16:51:08 | |
---|
Jos mun mittauksessa näkyy vaikkapa 10dB piikki 65Hz kohdalla, niin kannattako mun korjata se EQ:lla? Mieluiten toi kannattaa fiksata monottamalla villapaalia nurkkiin, se fiksaa yleensä muitakin ongelmia (on äärimmäisen harvinaista että huonemoodeista johtuvat ongelmat näkyisivät vain yhdessä kohtaa). Tuo myös tasoittaa vastetta muuallakin huoneessa. Jos kyse on tosiaan vain yksittäisestä boostista 65 hz:ssä sen VOI toki ottaa pois EQ:lla. Toimii varmasti vasteen tasoitteluun, jos et siirtele miksatessasi päätäsi hirveästi mihinkään suuntaan. Ongelmia tulee lähinnä siinä vaiheessa jos tuo 10db piikki onkin alaspäin - taajuusvasteen kuoppia kun et saa kunnolla korjattua vaikka kuinka equttelisit, tai jos huonemoodien takia huoneen jälkikaiunta-aika on jotain useamman sekunnin luokkaa vaikkapa tuolla 65 hz:ssä (eli huone "soi"), nuo eivät lähde kuin akustiikkaa rukkaamalla. ... http://www.adamantiumstudios.com |
VMM 05.02.2010 17:09:21 (muokattu 05.02.2010 17:09:39) | |
---|
Kiitos! |
anapena 05.02.2010 17:32:21 | |
---|
VMM: Mitäs mieltä ihmiset ovat alataajuuskaman korjaamisesta EQ:lla? Esim. roomeqwizard osaa suoraan komentaa behringerin feedback destroyeria. No mä kokeilin BFDtä tuohon, ja hylkäsin sen saman tien ihan laitteen tuoman kohinan takia...Alesiksen PEQ-450 ei juurikaan kohise, ainakaan mun korviin. |
sami_sumea 05.02.2010 17:55:20 (muokattu 05.02.2010 18:00:01) | |
---|
Alesiksen PEQ-450 ei juurikaan kohise, ainakaan mun korviin. Juuh, mulla on tommonen noissa pikku-Geneleceissä tässä himassa kiinni just tota käyttöä varten. Täällä kun ei paljoa paalia monotella makuuhuoneen nurkkaan, tulee sanomista :D Muuten, mulla olis studiolla olis pari Behkun PEQ2200:sta toimettomana, jos joku tarvii, sopii just tommoseen käyttöön. ... http://www.adamantiumstudios.com |
multipaavo 05.02.2010 20:37:14 | |
---|
VMM: Ymmärsin about puolet siitä, mitä kirjoitit :-) Jos mun mittauksessa näkyy vaikkapa 10dB piikki 65Hz kohdalla, niin kannattako mun korjata se EQ:lla? Voidaan olettaa, että miksaan aina about samalla jakkaralla, ja toiston oikeellisuudella muissa kuuntelupisteissä ei ole merkitystä. Entäs jos sama piikki on 250Hz kohdalla? Ensin pitää ymmärtää _mistä_ se piikki/monttu johtuu. Oletan, että sun tapauksessa seisovasta-aallosta, jolloin eq ei siihen auta - päinvastoin. -Paavo |
VMM 06.02.2010 13:35:13 (muokattu 06.02.2010 13:39:06) | |
---|
multipaavo: Ensin pitää ymmärtää _mistä_ se piikki/monttu johtuu. Oletan, että sun tapauksessa seisovasta-aallosta, jolloin eq ei siihen auta - päinvastoin. -Paavo Millä keinoin saan selville piikin lähteen? Onko ainoa keino koettaa EQ:lla korjausta ja katsoa uudelleen mittaamalla paraniko tilanne? |
cozmo 06.02.2010 15:50:53 | |
---|
VMM: Millä keinoin saan selville piikin lähteen? Onko ainoa keino koettaa EQ:lla korjausta ja katsoa uudelleen mittaamalla paraniko tilanne? Oletan, että kirjoittaja viittaa siihen, että pitäisi perehtyä sen verran akustiikan (fysiikan) perusteisiin, että ymmärtää mistä ko. möykky vasteessa johtuu. Eli laskea räpsäyttämällä huoneen keskeiset moodit saattaa löytyä tuttuja taajuuksia. Tähän oli joku hieno 3d-laskurikin netissä, en vaan muista missä. Mutta eipä tuon kokeileminen eq:lla ainakaan mitään maksa. http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." |
zepeteus 06.02.2010 17:40:30 | |
---|
|
multipaavo 08.02.2010 04:06:26 | |
---|
cozmo: Oletan, että kirjoittaja viittaa siihen, että pitäisi perehtyä sen verran akustiikan (fysiikan) perusteisiin, että ymmärtää mistä ko. möykky vasteessa johtuu. Eli laskea räpsäyttämällä huoneen keskeiset moodit saattaa löytyä tuttuja taajuuksia. Tähän oli joku hieno 3d-laskurikin netissä, en vaan muista missä. Mutta eipä tuon kokeileminen eq:lla ainakaan mitään maksa. Oikein oletettu. Kannattaa myös tarkistella mittoja kaiuttimen bassoelementin ja tasopintojen välillä, sieltä löytyy myös tuttuja yllätyksiä. EQ.lla kokeilu saattaa maksaa sen EQ.n :p -Paavo |
cozmo 08.02.2010 17:37:14 | |
---|
multipaavo: EQ.lla kokeilu saattaa maksaa sen EQ.n :p :D Tässä lähdin siitä oletuksesta, että se eq on olemassa ja tätä kirjoittaessamme jo kytkettynä kaiuttimien eteen. Muussa tapauksessa voi olla parempi sijoittaa sen kunnollisen eq:n verran vaikkapa Ecophonin tuotteisiin? Tai ainakin harkita. - Niko http://nikolaasonen.blogspot.com
multipaavo 08.02.2010 19:31:01 | |
---|
cozmo:Muussa tapauksessa voi olla parempi sijoittaa sen kunnollisen eq:n verran vaikkapa Ecophonin tuotteisiin? Tai ainakin harkita. Parocin kivivilla on hyvää ja halpaa, purkutyömailta saa ilmaiseksi hakemalla alakattorakenteita (vähän tiukempaa lasivillaa) joten mä sijottaisin nämäkin fyrkat hyvää pullolliseen single malt laatujuomaa, soundi kirkastuu silmissä eikä tarvii edes mittailla mitään :D -Paavo |
VMM 08.02.2010 19:34:10 (muokattu 08.02.2010 19:35:40) | |
---|
Mulla ei tosiaan oo viel mittamikkiä eikä eq:ta, joten kaikki mahikset on auki. Kokeilujahan voi tehdä myös käyttämällä parametrista softa-eq:ta, jos vaan tällaisen saa pujoteltua jotenkin väliin. Mittamikki lähtee nyt joktap tilaukseen. Miten tuota huonemoodilaskinta kannattaisi soveltaa kaiuttimien ja kuuntelupisteen parasta sijoittelua etsittäessä? |
axelsson 08.02.2010 19:39:33 | |
---|
multipaavo: Parocin kivivilla on hyvää ja halpaa, purkutyömailta saa ilmaiseksi hakemalla alakattorakenteita (vähän tiukempaa lasivillaa) joten mä sijottaisin nämäkin fyrkat hyvää pullolliseen single malt laatujuomaa Kyllä, suosittelen Laphroaighia. |
Danko 09.02.2010 00:56:15 | |
---|
VMM: Miten tuota huonemoodilaskinta kannattaisi soveltaa kaiuttimien ja kuuntelupisteen parasta sijoittelua etsittäessä? Tuohon tarkoitukseen käyttökelpoisempi laskin on tämä: http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.htmlHuoneen mitat ja demppaavat materiaalit ilmoitettuasi tuohon vaihda kuunteluksi stereo ja Genelecin ainoa malli (se nyt vaan on lähinnä studiomonitoria, nuo loput on enempi hifi), jonka jälkeen voit liikuttaa sekä pönttöjä että kuuntelupistettä nuolinäppäimillä ja nähdä miten käppyrä muuttuu. Itse menin pheelispohjalta sijoittamaan skobet Genen ilmoituksen (vaikkeivät Genet olekaan) mukaisesti reilusti yli metrin etäisyydelle seinästä, jonka ansiosta botne puuttuu lähikentästä melko täysin. Himmaamalla puoli metriä taaksepäin, tuohon varoitetulle 80cm etäisyydelle, olisi tilanne teoreettisesti enemmän hallussa: http://img534.imageshack.us/img534/9860/hunecke.png keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS) |
anapena 09.02.2010 11:34:13 | |
---|
Miten tuolla huneckella saa siirreltyä kaiuttimien paikkaa? Pitääkö olla Explorer vai mikä... |
Zammy: Herttakuvioinen mikki ei kyllä silti käy huoneen mittaukseen, vaan pallokuvio on perusedellytys. Ihan sen vuoksi, että niitä heijasteita tulee kuitenkin joka suunnalta ja jos mikrofoni jättää huomiotta tietystä suunnasta tulevat heijastukset niin tuo tilanne ei vastaa todellisuutta. Eikä myöskään ihmiskorvaa. Kyllä se herttakuvioinen seisovat aallot paljastaa ihan yhtälailla. Kotipuuhiin ei tarvii välttämättä sitä mittamikkiä hommata jos haluu tsekkailla huoneen ongelmia, peruslaatunen isokalvonen herttakin käy ihan hyvin. |