Muusikoiden.net
27.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: osia lasten kitaraan
1 2
Aakoo
25.08.2006 07:27:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avokin 6 -vuotias pikkuveli vieraili tässä kesän päällä meillä ja oli aivan tärinöissä mun kitarasta. Juoksi charvelin kanssa pitkin pihaa ja oli kunnon rokkikukko!
 
Tästä heräsi ajatus, että kun herra täyttää seuraavan kerran, niin paketissa voisi olla pienoiskokoinen kitara +combo vahvistin, jolla mä aloittelin reilut 15 vuotta sitten soittoharrastukseni. ( Jos olisin aloitus hetkellä ollut 7, niin ehkä olisin oikeasti oppint soittamaan, eikä olisi tarvinut harrastamaan näiden kitaran rakennuspuuhien kimpussa =)
 
Ongelma on että mistäkös tuollaiseen lasten kitaraan saisi osia. Perus talla, eikä mikitkään varmaan ihan istu ihan kunnolla tuollaiseen kitaraan.
 
Tarkoitus on siis skaalata charvel peienmmäksi ensin paperilla ja tehdä kitara sen mukaan. Jos jollakulla on piirustuksia vastaavista projekteista, niin kyllä mä mielelläni otan niitäkin vastaan..
 
poppamies
25.08.2006 08:05:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän kitaristi teki 2/3 kokoisen "Les Paulin" lapsenlapselle. Rakensi sen ihan omasta päästä. Bodi on paksua vaneria ja osat minun mielestä ihan tavallisia. Tallasta en ole varma onko se special. Mikit on straton mikkejä ja kun niitä laittaa tarpeeksi vinosti niin saa sovitettua mille kielivälille tahansa.
 
G-strings are for strippers
Tim
25.08.2006 08:16:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai jos pistää rail-mallisen mikin, niin ei oo kielenkohdilla väliä. Tosin jos on normaali talla, niin ei ne kielet ehkä kauheasti ehdi muuttaa paikkaa tallamikille tultaessa.
 
spyykko
25.08.2006 11:06:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on että mistäkös tuollaiseen lasten kitaraan saisi osia. Perus talla, eikä mikitkään varmaan ihan istu ihan kunnolla tuollaiseen kitaraan.
 
Tarkoitus on siis skaalata charvel peienmmäksi ensin paperilla ja tehdä kitara sen mukaan. Jos jollakulla on piirustuksia vastaavista projekteista, niin kyllä mä mielelläni otan niitäkin vastaan..

 
Mulla on ollut tuon kummitytön lahjonnan suhteen vähän samoja ajatuksia. Oma poika kun nyt on vielä niin pieni ettei hän tahdo tajuta mitään mistään muusta kun äiteen tissistä.
 
Osista mulla ei valitettavasti ole mitään tietoa, mutta tutustu nyt ainakin tähän:
http://netti.nic.fi/~hkauppil/vetusivu.htm
 
Raportoi tuloksista palstalle jos saat tuon valmiiksi!
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
32788
25.08.2006 17:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa osia olla heikosti saatavilla, mutta ehdottaisin että ostat jonkun valmiin minikitaran ja siihen teet oman bodyn ja kaulan... Siitä sitten nappaat osat.
 
Jasoniitti
07.02.2010 09:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spyykko: Mulla on ollut tuon kummitytön lahjonnan suhteen vähän samoja ajatuksia. Oma poika kun nyt on vielä niin pieni ettei hän tahdo tajuta mitään mistään muusta kun äiteen tissistä.
 
Osista mulla ei valitettavasti ole mitään tietoa, mutta tutustu nyt ainakin tähän:
http://netti.nic.fi/~hkauppil/vetusivu.htm
 
Raportoi tuloksista palstalle jos saat tuon valmiiksi!

 
Vanha ketju, mutta jospa tästä olisi järkevä jatkaa kun etsimällä ei löydy sopivampaa ketjua.
 
Olisi aikeissa rakentaa tytöille 4v ja 8v tuollainen kolmikielinen vekara-kitara ja tarvitsisin jelppiä otelaudan ja tallan paikan mittojen kanssa. Kuka kertoo mistä löydän mitat vai kopioinko vaan mittasuhteet esim. 3/4-osaan LP:sta tai Stratosta?
 
MPU
07.02.2010 09:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fret calculator-haulla löydät esim. Stewmacin sivuilta nauhalaskurin jolla saat nauhan paikat mille tahansa skaalamitalle.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kitaravirtuaali
07.02.2010 11:00:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten ostaa valmiiksi uritetun otelaudan, josta napsii pituutta haluamansa määrän _satulan_ päästä pois.
 
... ja nimenselvennys.
Jasoniitti
07.02.2010 11:05:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Fret calculator-haulla löydät esim. Stewmacin sivuilta nauhalaskurin jolla saat nauhan paikat mille tahansa skaalamitalle.
Marko

 
Kiitti tästä! Löysin googlella Build yor guitar -sivuilta hyvä laskuri (http://buildyourguitar.com/resources/fretcalc/fretcalc.htm). Nämäkin sivut on tullut kahlattua, mutta eipä vaan pistänyt silmään omin neuvoin.
 
Jasoniitti
07.02.2010 11:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaravirtuaali: Tai sitten ostaa valmiiksi uritetun otelaudan, josta napsii pituutta haluamansa määrän _satulan_ päästä pois.
 
Tämäkin on hyvä vinkki, mutta tuleeko siinä lasten näpeille liian pitkät hauhavälit? Tosin tuollainen kolmikielinen kitara kun viritetään drop-vireeseen/ avosoinnulle, niin ei se niin tarkkaa ole.
 
Kitaravirtuaali
07.02.2010 11:12:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: Tämäkin on hyvä vinkki, mutta tuleeko siinä lasten näpeille liian pitkät hauhavälit? Tosin tuollainen kolmikielinen kitara kun viritetään drop-vireeseen/ avosoinnulle, niin ei se niin tarkkaa ole.
 
Satulan päästä kun napsii sitä pituutta pois, niin siinähän jäävät jäljelle aina vain lyhyemmät nauhavälit. Meikäläisellä oli joskus sellainen lasten strato ihan vain huvikamppeena, sen otelauta oli melkolailla tasan viidenneltä nauhaväliltä poikki normistratoon verrattuna. Viritin sen sitten ADGCEA, eli ikäänkuin normikitara jossa on kapo viidennellä nauhalla.
 
... ja nimenselvennys.
Jasoniitti
07.02.2010 11:20:21 (muokattu 07.02.2010 11:21:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaravirtuaali: Satulan päästä kun napsii sitä pituutta pois, niin siinähän jäävät jäljelle aina vain lyhyemmät nauhavälit.
 
No perskeles, niinpä juuri! Tässäpä löytyi oiva neuvo näin ensimmäiseen rakennusprojektiin. Kiitoksia kovasti!
 
Jasoniitti
07.02.2010 11:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä menee nyt jo chättämiseksi, mutta jos mitoitan sen otelaudan edellämainittuun tyyliin, niin kuinka tuosta sitten koko skaalan pituus saadaan laskettua eli millä mitalla minä sen tallan kiinnitän? Saanhan sen tosin omasta stratosta mitattua.
 
Juniper
07.02.2010 13:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: Tämä menee nyt jo chättämiseksi, mutta jos mitoitan sen otelaudan edellämainittuun tyyliin, niin kuinka tuosta sitten koko skaalan pituus saadaan laskettua eli millä mitalla minä sen tallan kiinnitän? Saanhan sen tosin omasta stratosta mitattua.
Skaalan puoliväli on aina 12 nauhalla.
Eli katkaiset otelaudan ja lasket siitä 12 nauhaa niin saat skaalan puolivälin.
 
Little Savage
07.02.2010 19:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on aina lyhytskaala kitaran rakentamis aloitus tyssänyt kaularauta ongelmaan.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Jasoniitti
07.02.2010 20:09:31 (muokattu 07.02.2010 20:12:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Mulla on aina lyhytskaala kitaran rakentamis aloitus tyssänyt kaularauta ongelmaan.
 
Minä yritän olla sitä mieltä, että lyhyt kaulainen kitara ja vain kolmella kielellä, niin kuin tämä mun projekti, ei tarvi kaularautaa. Voin olla toki väärässäkin.
 
Kaularaudanhan voi toki valmistaa itsekin kierretagosta.
 
Juniper
07.02.2010 20:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Mulla on aina lyhytskaala kitaran rakentamis aloitus tyssänyt kaularauta ongelmaan.
 
Stewmäkistä pikkukoppasen akustisen kaularauta käy vallan mainiosti lyhytskaalaiseen sähkökitaraan. Se on melekosen lyhyt (30 cm)
http://www.stewmac.com/shop/Truss_r … uss_Rods/4mm_Allen_Nut_Hot_Rod.html
tuosta malli 2550
 
spyykko
08.02.2010 17:33:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: Minä yritän olla sitä mieltä, että lyhyt kaulainen kitara ja vain kolmella kielellä, niin kuin tämä mun projekti, ei tarvi kaularautaa. Voin olla toki väärässäkin.
 
Kaularaudanhan voi toki valmistaa itsekin kierretagosta.

 
Mä teen juuri parhaillaan Vekaran kopiota. Vaahterakaula kolmella kielellä, ei kaularautaa. Tallan pohja on koneistettu itse messingistä ja mikki käämitty itse, muut osat saa sovellettua isoista soittimista.
 
En muuten käyttäisi kierretankoa kaularautana, vaan sileää vedettyä akselia missä on vain kierre päässä. Pelkään että kierre tarraa uraan kiinni eikä rauta toimi oikein. Voi olla turha pelko, tai voihan sen tangon työntää vaikka paineilmaletkuun tms.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
Jasoniitti
08.02.2010 18:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spyykko: Mä teen juuri parhaillaan Vekaran kopiota. Vaahterakaula kolmella kielellä, ei kaularautaa. Tallan pohja on koneistettu itse messingistä ja mikki käämitty itse, muut osat saa sovellettua isoista soittimista.
 
En muuten käyttäisi kierretankoa kaularautana, vaan sileää vedettyä akselia missä on vain kierre päässä. Pelkään että kierre tarraa uraan kiinni eikä rauta toimi oikein. Voi olla turha pelko, tai voihan sen tangon työntää vaikka paineilmaletkuun tms.

 
Ehdottomastihan siihen kierteen päälle pitäisi jotain muoviletkua tai kutistemuovia laittaa. No, kummallakin tyylillä homma hoituu.
 
Laitahan kuvaa ja infoa, kun olet kitaran saanut valmiiksi tai mielellään jo projektin varrelta!
 
spyykko
11.02.2010 12:53:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitahan kuvaa ja infoa, kun olet kitaran saanut valmiiksi tai mielellään jo projektin varrelta!
 
Koitetaan ottaa kuvia. Body on aika lailla valmis, toinen mikki on käämitty, tallapohjat ovat kiillotusta vailla.
 
Kaulat taidan tehdä vielä uusiksi, en ole ihan tyytyväinen, pienentämisessä satulan paikka lapaan nähden meni vähän hassuksi.
 
Tallan paikkaa kysyneelle tiedoksi, Vekara on "stratocaster missä on capo 5. välissä" ja A-duuribarren kielet. Eli tallan päästä straton otelaudasta 5 nauhaväliä pois ja tämän mukaan eteenpäin.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «