Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pitäisi saada kytkettyä kitaran vahvistin läppäriin.
1 2
Jokseli
07.02.2010 14:11:58 (muokattu 07.02.2010 14:12:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varoitus: seuraa erittäin tyhmä kysymys :/
 
Jep, oon ajatellu että hienoa ois nauhotella soitteluani välillä, joten tuumin että pystyyköhän vahvistimen nykäsemään läppäriin kiinni ja sitten nauhottamaan vaikka audacityllä vai mikä lieneekään. Jos mahdollista, miten? Millainen johto pitäisi olla ja mistä saa?
 
E: en ollut ihan varma mihin alueeseen tämä pitäisi tunkea ni laitoin nyt tänne sitte.
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
Ojamieli
07.02.2010 14:15:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Varoitus: seuraa erittäin tyhmä kysymys :/
 
Jep, oon ajatellu että hienoa ois nauhotella soitteluani välillä, joten tuumin että pystyyköhän vahvistimen nykäsemään läppäriin kiinni ja sitten nauhottamaan vaikka audacityllä vai mikä lieneekään. Jos mahdollista, miten? Millainen johto pitäisi olla ja mistä saa?
 
E: en ollut ihan varma mihin alueeseen tämä pitäisi tunkea ni laitoin nyt tänne sitte.

 
kerropas minkälainen vahvari sulla on
 
Grugi
07.02.2010 14:33:18 (muokattu 07.02.2010 14:34:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo sulla ei ole vaffarista mitään kuuloke tai emuloitua lähtöä niin et saa suoraan koneeseen sitä kiinni. Jos lähtö löytyy niin siitä sitten vaan kaapelilla koneen mic/line inputtiin näin karkeasti ellet halua panostaa hieman ja hankkia jotakin parempaa audio-interfacea.
 
Kaapeli voisi olla 6,3mm plugi - 3,5mm plugi riippuen millainen se sun vahvisin nyt on.
 
SDMF
Jucciz
07.02.2010 14:35:01 (muokattu 07.02.2010 14:35:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh. Tajusin juuri, etten ole koskaan vielä kytkenyt kitaravahvistinta tietokoneeseen ja silti olen äänittänyt satoja, ellen jopa tuhansia pätkiä. :)
 
zuppermuhle
07.02.2010 14:36:31 (muokattu 07.02.2010 14:36:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Heh. Tajusin juuri, etten ole koskaan vielä kytkenyt kitaravahvistinta tietokoneeseen ja silti olen äänittänyt satoja, ellen jopa tuhansia pätkiä. :)
 
Sinulla ei vain ole ollut tarpeeksi hyvää vahvistinta :)
 
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Jucciz
07.02.2010 16:44:47 (muokattu 07.02.2010 16:44:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zuppermuhle: Sinulla ei vain ole ollut tarpeeksi hyvää vahvistinta :)
 
Tai tietokonetta. Line6 ois toki molemmat samalla kertaa.
 
Jokseli
07.02.2010 21:32:50 (muokattu 07.02.2010 21:35:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli niin, vahvistinhan on Roland Cube 20x. Voitte, jos viitsitte, kattoa tietoa tosta vahvarista netistä niin mun ei tartte arpoa mitä siitä pitää tietää että osaa valita oikean johdon ym.
 
Hienoa muuten täällä Muusikoiden.netissä kun laittaa päivällä kysymyksen ja tulee illalla kattomaan ni on vastauksia jo vaikka kuinka monta. Useilla muilla foorumeilla joutuu odottelemaan pari päivää vastauksia :)
 
Ja siitä vielä että ei haittaa vaikka vähän tulisi huonolaatuista pätkää, mun soittotaidot on vielä ihan törkeen huonot joten ei se soitto paremmalta kuulosta vaikka ostaisi parin tonnin pelit ja vehkeet.
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
Jungleman
07.02.2010 21:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Eli niin, vahvistinhan on Roland Cube 20x. Voitte, jos viitsitte, kattoa tietoa tosta vahvarista netistä niin mun ei tartte arpoa mitä siitä pitää tietää että osaa valita oikean johdon ym.
 
Recording out/Phones. Siitä siis lähtee kaiutinsimuloitu signaali jonka voi ajaa äänityskalustoon tai kuulokkeisiin. Tarvittavan piuhan vahvistimen päästä pitäisi löytyä aivan tavallinen stereoplugi. Toisesta päästä pitäisi mitä oletettavimmin löytyä ministereoplugi, mikäli aiot nauhoitella läppärin perusäänikortilla eikä sinulla ole mitään ulkoista äänikorttia.
 
Selvisikö?
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
kivi
07.02.2010 21:45:27 (muokattu 07.02.2010 21:48:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Heh. Tajusin juuri, etten ole koskaan vielä kytkenyt kitaravahvistinta tietokoneeseen ja silti olen äänittänyt satoja, ellen jopa tuhansia pätkiä. :)
 
Niinpä.
 
Kysyjällekin tiedoksi, että sen tarvittavan osan nimi on mikrofoni. Linjaan äänittämällä ei tuu kuin paha mieli.
 
Edit: ...vaikka se teknisesti siis on mahdollista. En mä sillä. Mutta sanotaan vaikka niin, että äänittää voi joko linjasignaalia kitarasta ja käsitellä sitä sitten vaikka plugeilla, tai vahvistinta, mutta linjasignaalin äänittämisessä vahvistimen laittamisesta väliin ei ole mitään iloa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Simo78
07.02.2010 21:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Niinpä.
 
Kysyjällekin tiedoksi, että sen tarvittavan osan nimi on mikrofoni. Linjaan äänittämällä ei tuu kuin paha mieli.

 
Väitän että kerrostalossa jos äänittää, niin pahempi mieli tulee sen mikin kanssa, ainakin naapureille;-). Aina voi reampata, mitä oot varmasti itsekin joskus tehnyt...
 
kivi
07.02.2010 21:52:06 (muokattu 07.02.2010 21:55:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Väitän että kerrostalossa jos äänittää, niin pahempi mieli tulee sen mikin kanssa, ainakin naapureille;-). Aina voi reampata, mitä oot varmasti itsekin joskus tehnyt...
 
Joo, korjasin tuohon edelliseen.
 
Mulla oli aikoinaan kerrostalossa äänittelyä varten Marshallin 1x12"-kaapin edessä vaahtomuovipatjan kappale ja vanerilevy kuormaliinalla kiristettynä kaapin eteen. Vanerilevyssä oli mikin mentävä reikä, ja vaahtomuovissa samankokoinen viilto josta mikki meni just läpi. Vaimensi aika tehokkaasti, ja oli varsin toimiva eristys soundillisestikin, vaikkei mikään hieno "isolation box" ollutkaan.
 
Tietysti vaatii erillisen kaapin, eikä liikaa volyymia ettei tule lämpöä. Combolla tuollaista kutsutaan täysin varmaksi tulipaloriskiksi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jungleman
07.02.2010 21:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Niinpä.
 
Kysyjällekin tiedoksi, että sen tarvittavan osan nimi on mikrofoni. Linjaan äänittämällä ei tuu kuin paha mieli.

 
Ihan vähän olisin eri mieltä... Et missään tapauksessa ole väärässä, mutta minun mielestäni omaa soittoaan läppärillä nauhoitteleva aloittelija pärjää oikein hyvin Cuben rec outista puskevalla soundilla. Itse olen nauhoitellut samalla meiningillä (Microcubesta piuha kiinni läppäriin) erinäisiä biisiluonnoksia ja demopätkiä ja ollut aivan tyytyväinen soundeihin. Parempaakin jälkeä voisi saada aikaan, mutta aina ei tarvitse.
 
Piuha on helpoin ja halvin ratkaisu, ymmärtääkseni aloittaja kysyi juuri sellaista?
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Jokseli
07.02.2010 22:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kiitos, selvisi kyllä jo :P
 
Sitten vielä että onko kellään tietoa mistä kyseisiä piuhoja saisi? Helsingissä asustelen niin sieltä jotain kauppaa. (Tai voinhan mä aina tilatakkin mutta siinä tulisi sitten postikuluja pikkasen)
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
d3monilaama
07.02.2010 22:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Joo, kiitos, selvisi kyllä jo :P
 
Sitten vielä että onko kellään tietoa mistä kyseisiä piuhoja saisi? Helsingissä asustelen niin sieltä jotain kauppaa. (Tai voinhan mä aina tilatakkin mutta siinä tulisi sitten postikuluja pikkasen)

 
Jos sulla on useampi kitarapiuha niin et tarvitse kuin tuollaisen: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=78
 
Onko sellaisia piuhoja muuten olemassakaan jossa kiinteänä on toisessa päässä 3,5 mm ja toisessa 6,3 mm plugit?
 
Menes nyt siitä ryyppäämään, ennen kuin masennut niin pahasti, ettei edes viinakaan enää auta.
kivi
08.02.2010 01:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: minun mielestäni omaa soittoaan läppärillä nauhoitteleva aloittelija pärjää oikein hyvin Cuben rec outista puskevalla soundilla.
 
Hmm. Muistan vielä ne ajat kun itse aloittelin soittoani, ja vaikka silloin ei ollutkaan tietokoneita, oli tallentuva soundi hyvinkin tärkeä asia. Itse asiassa ehkä tärkeämpi kuin myöhemmin soittotaidon kehityttyä, koska kitarasta ei saanut oikeastaan irti kuin sen soundin.
 
Mitä tulee piuhoihin, niin stereoadapterin käyttäminen kitarapiuhan päässä ei ole kovin hyvä idea koska se oikosulkee silloin toisen kanavan. Parempi olisi, jos kaupasta löytyisi niinsanottu "inserttipiuha", jossa on toisessa päässä stereoplugi ja toisessa kaksi monoplugia. Stereoplugipäähän kun laittaa adapterin ja käyttää toista monoplugeista, saa tavaraa sisään monoplugin valinnasta riippuen joko vasemmalle tai oikealle kanavalle.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
trih
08.02.2010 01:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kytken cuben rec outista läppäriin 3,5mm stereoplugipiuhalla. Piuhan toiseen, eli cubepäähän, päähän 6,3mm stereoplugiadapteri. Mistään spesiaalista ei ole siis kyse. Nämä on ihan peruspiuhoja ja palikoita eli jos haluat maksaa 10-kertaisen hinnan mene soitinliikkeeseen tai "anttilaan" ja esitä tietämätöntä ;).
 
Piuha
http://www.thomann.de/fi/cordial_cfs_06_ww.htm
 
Adapteripluki
http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_1843_adapter.htm
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Jokseli
08.02.2010 16:55:00 (muokattu 08.02.2010 17:01:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oki, kiitos vaan avusta kaikille, eiköhän näillä päästä hyvin pitkälle.
 
Tässä voi sitten mun puolesta jatkaa tota vääntöä vahvistinäänitys mikillä vs johdolla koneeseen. :p
 
E: kattelin muuten että jos tuolta thomannista tilaisin ni ois 2,50 tjsp johto ja 0,70 plugi ja 20e toimituskulut jotta jee.
E2: ja eihän tuolta edes voi tilata ellei maksa yhteensä yli 50e
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
aristoteles666
08.02.2010 17:15:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Oki, kiitos vaan avusta kaikille, eiköhän näillä päästä hyvin pitkälle.
 
Tässä voi sitten mun puolesta jatkaa tota vääntöä vahvistinäänitys mikillä vs johdolla koneeseen. :p
 
E: kattelin muuten että jos tuolta thomannista tilaisin ni ois 2,50 tjsp johto ja 0,70 plugi ja 20e toimituskulut jotta jee.
E2: ja eihän tuolta edes voi tilata ellei maksa yhteensä yli 50e

 
ostat samalla vaimolle jotain sieltä.
 
Tjero
08.02.2010 17:20:41 (muokattu 08.02.2010 17:21:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: E: kattelin muuten että jos tuolta thomannista tilaisin ni ois 2,50 tjsp johto ja 0,70 plugi ja 20e toimituskulut jotta jee.
E2: ja eihän tuolta edes voi tilata ellei maksa yhteensä yli 50e

 
Noita adapteriplukeja saa melkein mistä vaan, esim. Biltema, Class Olsson jne., eli ei tartte Saksasta asti lähteä tilaamaan... Ja piuhaa lähimmästä musiikkiliikkeestä tai jostain muualta, en tiiä, liikkeestä oon aina omani ostanu.
 
Jäsen #75428.
slapvete
08.02.2010 18:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tai tietokonetta. Line6 ois toki molemmat samalla kertaa.
 
Mä haluaisin semmoisen mallinnusmunuaisen himaan, jossa olisi myös jonkinsorttinen espressokeitin. Oikeesti. Läppäri, keppi, se ja italialaispaahto porisemaan: tunnit kuluisivat kun nousuhumalassa.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «