Aihe: Mesa Mark IV kihinä, vika vai ominaisuus?
1 2 3 4 5
Jucciz
03.02.2010 20:40:02
Sumutus: Telefunkenia tosin V1 slotissa nykyisin kummassakin vahvaimessa. Päätteeseen svetlanaa.

Voit Vladi aina kääntyä mun puoleen sit kun tulee se tilanne, että Telefunkenia on pakko saada. Välimatkakaan tuskin muodostuu ongelmaksi. Ihan vaan sillä, että ainakin saisit putkirumban päätökseen: vahvistimet vaihtuu, Telefunkenit ei. ;)
Vladi
03.02.2010 21:27:17
Jucciz: Voit Vladi aina kääntyä mun puoleen sit kun tulee se tilanne, että Telefunkenia on pakko saada. Välimatkakaan tuskin muodostuu ongelmaksi. Ihan vaan sillä, että ainakin saisit putkirumban päätökseen: vahvistimet vaihtuu, Telefunkenit ei. ;)

Ai hittolainen, mähän unohin että sulla tosiaan niitä löytys. Ehin jo tilata ja maksaa uudet. Mutta kato nyt testaan vahvistinta uusilla putkilla ja kun vaihdon aika tulee, ni pistän Telefunkenia ja pääsen vertailemaan ;)
Kyllä se siitä.
Vladi
05.02.2010 17:35:56
Tänään postimies Pate(jos oli nainen niin Pateliina) kantoi laatikkooni kivan pienen rasian. Rasiassa oli 3kpl Tung-solin 12AX7-putkia ja yksi kpl JJECC81. Eli nyt vahvarissa on V1-slotissa Mesan oma 12ax7, V2, V3 ja V5 sisältää Tung-solin ja V4-slotissa toi JJECC81.

Testin perusteella kihinää häipy todella paljon, särökanavasta tuli paljon paksumpi ja sanoisinko kermaisempi(eng=creamier). Todella positiivinen muutos, pitää hieman vielä vaan säätää että tulee lisää erottelukykyä. Mutta hyvä jo näin. Puhtaatkin tuntu saavan hieman lisää paksuutta. Kaikenkaikkiaan ehkä suurin muutos soundissa, mitä 50e:llä oon koskaan saanu aikaseks.

Tosin hieman vielä kiinnostais toi Juccizksen Telefunkeni V1-slottiin... ;)
Kyllä se siitä.
Jucciz
05.02.2010 19:16:40
Ota Vladi yhteyttä, kun T-homma on ajankohtaista. Hitto, mulla ois ollu sulle myös neljä ylimääräistä käyttämätöntä Tung-Solia kaapissa alkuperäispakkauksissaan - tuli yhden vahvistimen mukana varaputkina enkä ole koskaan niitä tarvinnut mihinkään.
Vladi
05.02.2010 19:20:07
Jucciz: Ota Vladi yhteyttä, kun T-homma on ajankohtaista. Hitto, mulla ois ollu sulle myös neljä ylimääräistä käyttämätöntä Tung-Solia kaapissa alkuperäispakkauksissaan - tuli yhden vahvistimen mukana varaputkina enkä ole koskaan niitä tarvinnut mihinkään.

Joo tämähän tieto tosiaan piristikin paljon :D Mutjoo, mä fiilistelen tota soundia ens viikolla kunnolla, ku pääsen bändikämpälle testaamaan ja otan varmaan sitten yhteyttä. Ihan kokeilumielessäkin vois yhden hankkia ja sitten olis yks varaputkikin olemassa. :)
Kyllä se siitä.
hevikukko
05.02.2010 19:28:58
Luin omista Mark IV ohjeistani ja siellä sanottiin, että nupissa olisi varaputki sisällä =) En ole kurkannut ja katsonut, mutta olisko tämä vaan B versiossa ja nupissa?
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Shredator
05.02.2010 19:46:28

hevikukko: Luin omista Mark IV ohjeistani ja siellä sanottiin, että nupissa olisi varaputki sisällä =) En ole kurkannut ja katsonut, mutta olisko tämä vaan B versiossa ja nupissa?

Oli ainakin omassa A-versiossakin. Sellanen pikkuteline varaetusputkelle. Kätevää.
"See you at the party Richter!"
kimurantti1
05.02.2010 20:14:13 (muokattu 05.02.2010 20:27:40)
Shredator: Oli ainakin omassa A-versiossakin. Sellanen pikkuteline varaetusputkelle. Kätevää.

No jaa. Jos keikalla tulee putkiongelmia, niin ainoa tarpeeksi nopea vaihtoehto (eikä tääkään mikään super nopea ole) ongelmista pääsemiseen on vaihtaa kerrasta kaikki putket uusiin. Niiden testaamiseen yksittäin ei vaan ole aikaa, eikä siitä yksittäisestä etuasteputkesta vahvistimen sisässä näin ole kovinkaan tuntuvaa apua. Jos sen sijaan ei olla keikalla, niin uuden putken ehtii kyllä hakea tarvikelaukustakin eikä sen välttämättä tarvitse olla vahvistimessa itsessään kiinni viemässä tilaa. Siispä toi on musta aika puolitiehen jäänyt innovaatio.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Tuomoo
05.02.2010 21:05:39
Jucciz: Voit Vladi aina kääntyä mun puoleen sit kun tulee se tilanne, että Telefunkenia on pakko saada. Välimatkakaan tuskin muodostuu ongelmaksi. Ihan vaan sillä, että ainakin saisit putkirumban päätökseen: vahvistimet vaihtuu, Telefunkenit ei. ;)

Nyt vähän lainaan Vladi sun ketjuas.

Voinko näin off-topicina Jucciz kysyä että mikä tekee noista Telefunkeneista niin ylivetoja putkia? Minä tunnettuna putkiaivona en näistä ymmärrä muuta kuin sen, että omaan käyttöön Tung-Solin putket sopivat soundinsa puolesta parhaiten. Kiinnostaisi vaan kun ihmiset niin vuolaasti noita Telefunkeneita kehuvat.
Jucciz
05.02.2010 22:02:45 (muokattu 06.02.2010 00:41:25)
Tuomoo: Nyt vähän lainaan Vladi sun ketjuas.

Voinko näin off-topicina Jucciz kysyä että mikä tekee noista Telefunkeneista niin ylivetoja putkia? Minä tunnettuna putkiaivona en näistä ymmärrä muuta kuin sen, että omaan käyttöön Tung-Solin putket sopivat soundinsa puolesta parhaiten. Kiinnostaisi vaan kun ihmiset niin vuolaasti noita Telefunkeneita kehuvat.

Kai se on se soundin ja kestävyyden yhdistelmä, joka ihmisiä niissä viehättää. Kaikki Telefunken-käyttäjät kannattaisi melkeinpä pyytää tähän ketjuun kommentoimaan, mitä kyseiset putket ovat aikaansaaneet juuri heidän vahvistimissaan, koska itse en voi kertoa kuin omat kokemukseni.

Sanotaan kuitenkin lyhyesti niin, että mitä vähemmän vahvistimessa ylipäätään on komponentteja luomassa soundia, sitä tärkeämpään rooliin kokonaissoundin kannalta nousevat käytössä olevat putket. Tällöin on väliä, onko siellä "keskeisenä signaaligeneraattorina" Sovtekin halvin mahdollinen kuraputki vai esimerkiksi Telefunken. Esim. vanhat Fenderit, Marshallit ja niiden johdannaiset, mutta toisaalta myös uudemmat yksinkertaiset "putiikkikoneet" yleensä hyötyvät tästä syystä laadukkaista putkista. Toisaalta olen silti kuullut myös Mesa- ja ENGL-miehiltä - kuten myös uusien monikanavaisten Marshallien omistajilta - että vahvistimen soundi on muuttunut paljon terveempään suuntaan Telefunkenien ansiosta. Jotain niissä ilmeisesti on tehty oikein.

Saahan niitä Telefunken-kokemuksia tähän ketjuun mun puolesta kerätä - oishan se ihan hyvä tietopankki muillekin. :)
Tuomoo
06.02.2010 00:19:05
Kiitän tiedosta. Nytpä tämäkin vähän valkeni, kauan olen ihmetellyt tuota kehumista. Kait sitä itsekin pitää joskus noita kokeilla. Mutta jatkakaa keskustelua Mesan kihinästä, itsekin tätä Vladin markkua kuunnellessani havaitsin puolikuurolla korvallani jonkinsorttista kihinää, mutta hyvä jos on helpottanut uusilla putkilla. Itselläkin vaihto JJ:stä Tung-Soliin poisti kihinöitä ja kohinoita ja surinoita HT-5:stä. Että kait ne putket jotakin vaikuttaa häröääniinkin.
Jucciz
06.02.2010 00:42:39
Jep. Luonnollisesti myös häiriöäänien vähyys tai poissaolo on suht keskeinen osa soundia. ;)
pekurides
06.02.2010 01:02:11

Jucciz: Toisaalta olen silti kuullut myös Mesa- ja ENGL-miehiltä - kuten myös uusien monikanavaisten Marshallien omistajilta - että vahvistimen soundi on muuttunut paljon terveempään suuntaan Telefunkenien ansiosta. Jotain niissä ilmeisesti on tehty oikein.

Saahan niitä Telefunken-kokemuksia tähän ketjuun mun puolesta kerätä - oishan se ihan hyvä tietopankki muillekin. :)

hmm. Kyllä niissä teleissäon oma hieno saundinsa ja keskialue vahva sekä syvyyttä enemmän kuin useimmissa nykyputkissa.

Itse olen nuita ENGLin,Mesan ja Framuksen hevikoneisiin tarjonnut ja havaittavissa ollut selvää saundin muutosta... tosin ainakaan nä mun putkilot eivät kuitenkaan kovin ärhäköitä ole eli enempi sellaisen perinteisempään rouheampaan rokkimeininkiinpäin (vintage) saundit pyärähtäneet sekä kliiniosasto parantunut selvästi.

Framus ja Mesa kivasti pehmenivät ja kihinät katosivat mutta ENGLista hävisi hiukan myös sen tiukka ja agressiivinen luonne ja se kun on juuri englin juttu ainakin mulle niin siihen ennemmin TAD Highgradeja suosin.
(TAD mielestäni ehkä selvästi tiukemmat/agressiivisemmat ja avoimemmat kuin riipivät tung-solit sekä tummat ja heikolta keskialueelta läpinäkyvät ja alakerran muussavat JJ:t:)

sen voin myös luvata että kihinät ovat historiaa telefunkkenien kanssa ja kermaista pehmeyttä ja tanakkaa midlebotnea saapi tilalle hiukan nenäkkäämmällä ja paksummalla lead saundilla

Miinuksena ehkäpä hiukan kesympi luonne jos hevanderia jumppaa ja ehkäpä se middle ei toimi kaikkien vehkeiden kanssa ja tietenkin hirveät hinnat.

melkein sanoisin että moderniin mättöön sopivat parhaiten isogainiset nykyputket ja rouheampaan pöristeluun telefunkkenit sopivissa sloteissa.

näiden sekoituksista täällä saatu myös hauskoja viboja!
They see me rollin, they hatin.
Muerte9
07.02.2010 09:52:16
Itselläni Telefunkenien pistäminen Mark IV:n etuseen vaikutti aika dramaattisesti. Vahvari ei ollut ennenkään kihissyt tippaakaan joten tuohon ei ole sanottavaa.
Etusessa olin pyöritellyt Tungsolia, JJ:tä, Mesan omia (Sovtek) ja Ei:n putkia ja homma kuulosti aika tukkoiselta. Telefunkeni V1:een muutti soundia todella paljon oikeaan suuntaan. Laatikkomaisuus hävisi täysin ja kliineihin tuli vahva "mellow" soundi vanhojen Fendereiden tyyliin. Kakkoskanavalle tuli huomattavasti lisää rouskua. Lead kanavalle tuli hyvin avoin ja pehmeä soundi, venytykset kuulostivat kuin viululla tai sellolla olisi soitellut (onko se sitten hyvä juttu - makuasia). Tuli hieman Van Halenmaista äänenväriä. Pistämällä Telefunkeneita etuseen lisää kliinit paranivat entisestään mutta lead kanava menetti vähän "punchiaan" joskin korkeat äänet ja venytykset kuulostivat yhä paremmilta, eli palveli siis "alkuperäistä" (Lead) tarkoitustaan yhä paremmin.
Kokeilemalla selviää. Kannattaa hommata vaikka yksi Telefunken siihen V1 slottiin ja sitten taiteilla muut paikat sen mukaan minkälaista kitaraa soittelee ja mitä vahvistimesta hakee. Kannattaa myös muistaa, että EL34:n heittäminen päätteen 1 ja 4 paikkoihin muuttaa Mark IV:n ääntä huomattavasti. Crunchia tulee roppakaupalla lisää mutta kliinit huononevat.

Hyvää soundia hakiessa kannattaa muistaa John Suhrin usein käyttämä lause "Practice cures most tone issues".
hevikukko
07.02.2010 12:42:18
Jep. Luonnollisesti myös häiriöäänien vähyys tai poissaolo on suht keskeinen osa soundia. ;)

Nyt puhut asiaa.

Asiaan viitaten, käytän itse tupla noice gatea kokoajan. Boss NS-2 on päällä kokoajan pedal boardissa ja räkistä "G-Major" noice gatet kevyellä.
Clean patchissä en pidä päällä räkin noice gatea, koska se syö ääntä "pitkään soiminen". Bossi on päällä pedal boardissa kokoajan, sillä se vie kaikki häiriöäänet pois pedalboardista. > Pedaalien päälle kytkemiset ja muut + nupin hurinat (mikäli niitä on), kaikki on poissa.
G-Majorin noice gate on poistamassa loopin aiheuttamaa pikku suhinaa. Särön kanssa teen kompromissin ja patchin mukaan noice gatet päälle enemmän, tai vähemmän. Tällä tupla noice gate yhdistelmällä pedal board ennen nuppia + loopissa oleva räkki ovat hiljaiset, vaikka kuinka luukuttaa. Näin saan suljettua pois kihinät ja ei tarvii ressailla niitä pätkääkään oli sitten clean, komppi taikka Lead laulamassa ;)

Jos joku putki sippaa, sen kyllä erottaa sirinästä/pätkimisestä ja varaputki on ainoa vaihtoehto :D
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Jucciz
07.02.2010 13:28:01 (muokattu 07.02.2010 13:31:38)
NOISE gate. :)

Mut joo, kuulostaa hankalalta. Mulla on suht iso läjä sälää sekä vahvistimen edessä että loopissa ja noise gatelle ei ole mitään tarvetta - toisaalta en ole tinkinyt osasten laadusta missään kohtaa. Noise gate on siitä huono ratkaisu, että se poistaa hurinat, pörinät ja suhinat vain niistä kohdista kun ei soiteta: soiton aikana kaikki häiriöt ovat kuitenkin läsnä, joskin osa jää "hyötyäänen" alle piiloon. Laadukkaat palikat puolestaan tarjoavat häiriöttömämmän signaalitien joka tilanteessa ja tekevät gaten turhaksi.
Vladi
07.02.2010 13:31:20
Kiitos kaikille vinkeistä!

Mun on pakko sanoa tohon noisegate-asiaan sen verran, että ite oon kyllä yrittäny viime aikoina lähteä siitä lähtökohdasta, että ensin eliminoin kaikki muut hurinan aiheuttajan, sitten viimeisenä vaihtoehtona noise gate. Oon investoinu laadukkaisiin Planet Wavesin piuhoihin, mulla kulkee aina mukana tommonen ylijännitesuojalla varustettu 5-paikkainen jatkojohto(joka syystä tai toisesta tuntuu poistavan hurinaa mukavasti) ja mahdolliset pedaalitkin saa virtaa tasan yhdestä virtalähteestä(1spot). Ja nyt kävin putkien kimppuun, joissa selvästi oli häikkää.

Isoilla volumeilla paljolla säröllä noise gate on silti suht tarpeellinen, mutta oon ite kyllä lämmenny enemmän tuolle noise gate viimeinen vaihtoehto-ajattelutavalle. :)

Putkista sen verran kyselisin, että tuleeko merkittävää eroa, jos heitän V1:sen Mesan oman putken vaikka V2:seen ja Tung-solin V1:seen? Toi Telefunkeni kiinnostais kyllä kovasti, mietin vaan että pyöristyyköhän soundi liikaa kun tuolla V4:ssa on jo se JJECC81... Ehkäpä voisin yhden ostaa ja leikkiä noilla putkilla...
Kyllä se siitä.
Shredator
07.02.2010 13:48:06

Vladi:
Putkista sen verran kyselisin, että tuleeko merkittävää eroa, jos heitän V1:sen Mesan oman putken vaikka V2:seen ja Tung-solin V1:seen? Toi Telefunkeni kiinnostais kyllä kovasti, mietin vaan että pyöristyyköhän soundi liikaa kun tuolla V4:ssa on jo se JJECC81... Ehkäpä voisin yhden ostaa ja leikkiä noilla putkilla...

Kyllähän siinä eroa tulee, joka selviää vain kokeilemalla. Itse tykkään vaihdella V1:ssä Tung-solia tai Mesan Spax-putkea. Aikoinaan mietin myös Telefunkenin ostoa, mutta päädyin siihen, etten tarvitse sitä. Haluan säilyttää Mesan aggressiivisen luonteen.
"See you at the party Richter!"
Vladi
07.02.2010 13:50:25
Shredator: Kyllähän siinä eroa tulee, joka selviää vain kokeilemalla. Itse tykkään vaihdella V1:ssä Tung-solia tai Mesan Spax-putkea. Aikoinaan mietin myös Telefunkenin ostoa, mutta päädyin siihen, etten tarvitse sitä. Haluan säilyttää Mesan aggressiivisen luonteen.

Selvä homma, tässä onkin mulle hommaa tänään. Eilen oli kaverin häät ja vaikka alkomahoolia en viinilasillita lukuunottamatta nautiskellut, niin olo on aikamoisen surkea. Nyt onkin sitten sopivaa näpertelyä sunnuntaipäivän iloksi. ;)
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)