Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kusihapot ja sikaviulu
1 2
Rev. McMoon
06.02.2010 07:50:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Että selviäisi, miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa, minun on toimitettava hieman pitempään, ja selvitettävä ensin, mikä on sikaviulu.
 
Vuonna -80, kun olin jo aloittanut itseni myrkyttämisen teellä, minulla oli alivuokralaisena Timppa. Hän hankki Telecasterin, slideputken ja tilavan koirankopin kokoisen höyryradion, ja alkoi opetella soittamaan bluesia. Radiossa oli on/off-tyyppinen äänenvoimakkuuden säädin.
 
Kun kuulin tuon yhdistelmän tuottaman kakofonian ensimmäisen kerran, ensimmäinen asia, joka tuli mieleen oli, että Timppa panee sikaa ilman liukkaria, mutta kun mökä jatkui yli kaksi minuuttia, käsitin, että kaveri oli hankkinut itselleen musiikkiharrastuksen, mikä taas oli huonompi vaihtoehto minun kannaltani, koska sikaviulua hän jaksoi huudattaa tuntikausia.
 
Ryhdyin soittamaan slideä pari vuotta sitten. Ensimmäiset 8 kuukautta soitin päivittäin 5-15 minuuttia, todetakseni, että siitä ei tule yhtään mitään. Sen jälkeen alkoi tulla kausittain sellaisia päiviä, että saatoin soittaa jopa tunnin, ja tuntui, kuin oppisin. Vasta kun olen, vihdoin ja viimein, löytänyt kusihappojen merkityksen psyykelle, olen saanut säädettyä veren happamuuden sellaiselle tasolle, että psykomotoriset yhteydet alkavat toimia soittamisen suhteen.
 
Olen ollut pirun turhautunut tilanteeseen viime aikoina. Mitä tahansa olen yrittänyt, vastassa on vaikenemisen muuri, eikä kukaan auta. Ihmisten välinpitämättömyys tuntuu loukkaavalta, koska tiedän millaisessa kärsimyksessä happojen masentamat ihmiset elävät, miltä tuntuu ajautuminen itsemurhan partaalle ja miten upealta oireiden helpottaminen muutamassa vuorokaudessa. Nämä ajatukset rassasivat mieltäni, kun ajoin kaupungista kotiin.
 
Joidenkin tuntien kuluttua pääsin purkamaan sen psyykkisen stressin, kun otin kitaran syliin ja soittelin hitaalla tempolla laiskaan swingin tyyliin If we never meet again this side of heaven. Jonkun aikaa soitettuani, rauhoituin täydellisesti ja soitin biisin läpi silmät kiinni, kyynelten valuessa, eläytyen niin täydellisesti, että endorfiinipläjäys oli parempaa kuin seksi. En ole varmaan ikinä soittanut yhtä hyvin. Kusihappotrippi sotkee psykomotoriikan niin, että soitto kuulostaa lähinnä sikaviululta. Minulla on tänään muutenkin ollut hyvä päivä, happoja ei ole ilmaantunut kuin pieni tujaus aamulla, ja sen selvitin äkkiä ensiavulla.
 
Olen kasvanut ainoana lapsena, ja Timppa on ollut minulle tutustumisestamme 1973 lähtien, kuin sellainen pikkuveli, joita pidettiin maaseudulla ennen vanhaan perunakellarissa. Hänen kauttaan kiinnostuin bluesista, ja hän on aina henkisesti läsnä kun soitan. Nyt Timpalla on syöpä, ja olen yrittänyt takoa järkeä hänen paksuun kalloonsa.
 
http://qmies.blogit.fi/
 
Kapane
06.02.2010 11:21:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho
 
Kaunista, mutta kauneus on katoavaa kansanperinnettä.
 
Varmuuden vuoksi olen puhunut pahaa kaikista
Jyrken
06.02.2010 16:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota, meni osittain ohi.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
padaa@dadaa!
06.02.2010 16:41:35 (muokattu 06.02.2010 16:42:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari viestiä sensuroitu...nopeaa toimintaa kun mainitaa Heik...
 
Raist
06.02.2010 19:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

What is this madness?
 
padaa@dadaa!
06.02.2010 19:05:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raist: What is this madness?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=51&t=172557&o=0&#p8501261
 
jonkunlainen jatkokertomus...
 
Juzzu
06.02.2010 22:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuuttiin tää tehtiin.
 
Hekkisjuice
07.02.2010 01:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo en ole vaultia ja plinkkiäkään lukeneena oikeen koskaan qmiehen teksteihin päässyt sisälle. Tai kyllä mä tajuan että kaikkiin päihteisiin kantsii suhtautua varauksella, myös kofeiiniin, varsinkin jos on yliherkkyyttä.
 
Rev. McMoon
07.02.2010 08:58:03 (muokattu 07.02.2010 09:21:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä tuli tosiaan jatkokertomuksena tuohon vanhaan juttuun. Jutun punainen lanka on siinä, että menetin hitaasti soittotaitoni ja -kykyni niin, että en koskenut kitaraan lainkaan vuosien -95 ja -08 välisenä aikana. Kun otin kitaran syliin, tuli epämiellyttävä olo ja alkoi ahdistua. Jäsenet jäykistyi ja tuntui, kuin pää ja kädet olis eri ihmisiltä. Siinä ohessa oli masista, ahdistusta, paniikkia ja ms-oireita.
 
Hiffasin -08 yliannoksella, että kofeiini aiheutti neuropaattista kipua ja ahdistuneisuutta ja lopetin sen kokonaan. Niihin aikoihin aloin soitella slidellä, en ollut koskaan kokeillut aikaisemmin. Soittamisesta ei tullut mitään pitkään aikaan, ei huvittanut edes yrittää. Sitten alkoi tulla sellaisia hetkiä, että tuntui kuin olisi aivan eri ihminen, ja soitto kulki itsestään.
 
Kun sitten ajan mittaan nuo hetket piteni ja niitä alkoi esiintyä useammin. Ne eivät johtuneet harjoittelusta tai oppimisesta yleensä, koska en soita muuta kuin silloin, kun sattuu huvittamaan. Ero soitossa oli kuitenkin niin helvetin jyrkkä, että tuntui kuin olisi käpy psykomotoriikassa.
 
Pari viikkoa sitten tajusin, mikä aiheuttaa sen soittokyvyn katoamisen ja estää oppimista. Minulla on takajalassa epätyypillinen kihti, ja sieltä irtosi virtsahappoja kun rämmin metsässä karanneen hevosen perässä. Kun veren virtsahappopitoisuus nousi, katosi soittokyky täysin, ja kun otin tiukan kuurin emäksisöiviä mineraaleja, jotka neutraloi virtsahappoja verestä, soittokyky palasi samaa tahtia kuin muut asidoosioireet heikkenivät.
 
Jos osaa säätää veren ph-tasapainon kohdalleen, aivot toimivat optimaalisesti. Jos ph nousee tai laskee väärien elämäntapojen vuoksi, ÄO laskee nopeasti ja soittamisen tärkein edellytys, spatiaalinen oppiminen estyy. Psykomotoriset yhteydet toimivat heikosti, lihasten koordinaatio on perseestä, ja tuntuu kuin pää olisi tyhjä, kun pitäisi soittaa jotain. Soittaminen on jäykkää ja töksähtelevää pakkopullaa.
 
Kun ph:n säätää kohdalleen, psykomotoriikka toimii juohevasti, sormet toimivat notkeasti ja täsmällisesti, ja niillä tuntuu olevan suora yhteys mielikuvitukseen niin, että voi ajatella muita asioita, tai vaikka nukkua soittaessaan. Vasta kun hiffasin tuon, olen pystynyt soittamaan silmät kiinni biisejä läpi niin, että olen vajonnut jonnekin helvetin nirvanaan, kun musiikki tulee itsestään sormista. Efektin huomaa tietysti parhaiten, jos soittaa akustista swingiä ja bluesia, joissa pitää olla vaihtelevaa dynamiikkaa ja herkkyyttä vivahteissa.
 
Säätäjille löytyy ohjeet täältä. Jos soittaminen on todella tärkeä juttu ja siinä tuntuu olevan ongelmia, kokeile vetää viikko pelkällä vihanneksilla ja hedelmillä, juo pelkästään vettä ja ota 1/4 tl meri- tai vuorisuolaa/vesilitra ja tankkaa emäksisiä mineraaleja. Jos veresi ph on ollut pielessä, niin kuin se on useimmilla ihmisillä nykyään, tuon kuurin vaikutus on niin voimakas, että sitä on vaikea kuvitella.
 
Mitä tulee kofeiiniin, se säätää munuaiset virtsahappojen kierrätykselle ja varastoi ne kudoksiin jolloin veren happamuus lisääntyy ja aiheuttaa toksista dementiaa. Kofeiinin kohottamat stressihormonit estävät aivoja toimimasta spatiaalisella tasolla, sinusta tulee putkiaivoinen, koska se muuttaa aivojen toimintamoodia jokaisella, olit sitten herkkä sille tai et. Aivojen toimintamoodin muuttuminen tapahtuu hippokampuksessa, kofeiini kiihdyttää sen solukuolemaa ja estää uudistumista, ja heti, kun tuo kuoleman ja uudistumisen normaali rytmi muuttuu, muuttuu aivojen toimintamoodikin. Spatiaalinen oppiminen, siis soittoharjoittelu improvisoinnilla, estää solukuolemaa ja kiihdyttää uudistumista. Kannabis aiheuttaa hippokampuksen solukuolema/uudistuminen kiertoon saman efektin kuin spatiaalinen oppiminen, siksi se korostaa spatiaalista toimintamoodia. Ei ihme, että Louis Armstrong, ja monet muut jazzmuusikot, soittivat pelkästään maripöllyssä.
 
Nämä jutut perustuvat oman kokemuksen lisäksi tieteellisiin tutkimuksiin, olen perehtynyt aivotutkimukseen jo 35 vuotta.
 
http://qmies.blogit.fi/mielenterveyden-tehohoito/
 
koponen
07.02.2010 09:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikamoista
 
I'm endorsed by Marshall
jösse
07.02.2010 12:47:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rev. McMoon: olen perehtynyt aivotutkimukseen jo 35 vuotta.
 
Ja sen huomaa.
 
hevikukko
08.02.2010 00:45:52 (muokattu 08.02.2010 00:52:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--------- :D -----------
 
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Rev. McMoon
08.02.2010 09:38:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen tuli ensimmäinen vahvistettu potilastapaus konstieni toimivuudesta. Eräs ravitsemusterapeutti kertoi kihtipotilaansa kipujen loppuneen vuorokaudessa, kun läkäristä niihin ei ollut löytynyt mitään apua. Potilas oli vain lopettanut kahvin juonnin.
 
padaa@dadaa!
08.02.2010 16:21:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekkisjuice: Joo en ole vaultia ja plinkkiäkään lukeneena oikeen koskaan qmiehen teksteihin päässyt sisälle. Tai kyllä mä tajuan että kaikkiin päihteisiin kantsii suhtautua varauksella, myös kofeiiniin, varsinkin jos on yliherkkyyttä.
 
Se on jo paljon jos plinkinkään porukka ei ymmärrä juttuja.
 
padaa@dadaa!
08.02.2010 19:54:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rev. McMoon:
 
Ei ihme, että Louis Armstrong, ja monet muut jazzmuusikot, soittivat pelkästään maripöllyssä.

 
Joo, ja 40-50-luvun taitteessa moni uskoi että heroiinia tykittämällä tulee yhtä hyväksi kuin Bird...
 
imppa86
10.02.2010 13:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä niin hieno otsikko että saako tuota lainata jonkin tulevan bändin nimeks :D
 
Da Make
10.02.2010 14:11:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tää kusihappo on?
Joskus oon maistanut sellaista joka pisti käymään jatkuvasti kusella vaikkei "tullutkaan" mitään, mutten oo varma onks tää joku yleinen läppä?
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
*Tazka*
18.02.2010 14:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tästä se varmaan on meikäläkki kiinni ettei soitto luista :DDD
 
Sole poka mikhään...
BubbleBob
18.02.2010 22:02:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletpas kaveri herkkä :-) Tuollaiseen voi kuolla, tietty tila- ja varsinkin siitä säteilevä henki vie sinut niin kauas että takaisinkurottaminen käy mahdottomaksi, eli valo näkyy muttei liiku.
Timpastakin voi kasvaa hyvä ystävä tukemaan tantereilla, kun vaan annat !
 
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
a33e
21.01.2011 14:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

padaa@dadaa!: Se on jo paljon jos plinkinkään porukka ei ymmärrä juttuja.
 
Mikäs tässä nyt on niin vaikeeta? Selvää suomeahan qmies kirjoittaa.
 
Tietty jos ei ole kiinnostunut terveyteen ja esim. luontaislääketieteen keinoihin elämänlaadun -ja soittotaidon kehittämisessä eikä ole koskaan lukenut alan kirjallisuutta tai artikkeleita niin voipi olla että hänen bloginsa ja kirjoitukset täällä eivät ehkä täysin aukene.
 
Ihmiset voivat niin helposti urautua omiin kuvioihinsa ja elää ihan omissa lokeroissaan keskittyen vain niihin itseään kiinnostaviin asioihin että tulee sulkeneeksi itsensä ulos tällaisilta asioilta mistä ei mediassa ja ihmisten päivittäisessä small talkissa niin hirveästi meuhkata.
 
Virtsahappojen ja kehon emäs/happotasapainon vaikutus psyykeen on kansanterveydellisesti kumminkin niin merkittävä asia että asiasta olisi syytä puhua enemmänkin.. . .
 
Ja jos vaikutukset aivojen suorituskykyyn esim. opiskelussa ovat positiivisia samoin kuin soittotaitoon ja luovuuteen yleensäkin niin ainakin minä pidän tätä nyt yhtenä tärkeimmistä asioista mihin aion lähitulevaisuudessa panostaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «