Aihe: Symbaalit rikki.
1 2 3
Alpha
05.02.2010 23:38:23
Symbaalin kestävyys riippuu tosiaan tekniikasta, ständistä, "hatusta" ja kulmasta...joskus tosin itse symbaalistakin.

Noin 10 vuoden takomisen jälkeen särähti 14" Alpha Crashin soundi korvaan ja noin 1 cm lovihan siihen oli tullut. Meni myyntiin 16" Alpha Crashin kanssa.

Alphojen kanssa samaan aikaan ostettu 16" 502 Bronze Crash on edelleen setissä kiinni. Ei mitään halkeamaa tai keyholea havaittavissa. Ikää sillä on jo 17 vuotta ja kyytiä on annettu välillä kovemmallakin kädellä.
kimizu
06.02.2010 10:16:25
Alpha: Noin 10 vuoden takomisen jälkeen särähti 14" Alpha Crashin soundi korvaan ja noin 1 cm lovihan siihen oli tullut. Meni myyntiin 16" Alpha Crashin kanssa.

"myydään uuden veroinen ja sisäänsoitettu 14" crässi-pelti. Halki reunasta mutta ei vaikuta soundiin mitenkään. Uusi maksaa 100 eukkaa tompalla mutta tämä lähtee 150 eurolla koska on niin hyvä yksilö ja melkein vintagea. En lähetä"

Tälläisiä ilmoituksia näkyy aina välillä, mahtaako kauppa käydä? Ja ei, en kuittaile nim. Alphalle, tuli vain tämmöinen mielleyhtymä tuosta postauksesta =)

Yksi komppipelti on mulla hajonnut ja vieläkään en tiedä miksi ja missä. Oli haljennut reunasta. Epäilys on että joku on astunut sen päälle josain roudaustilanteessa, tai että se on saanut iskun kun olen kuljettanut (joskus, en enää) peltejä pehmeässä pussissa. Peräkärry ei kohtele hellästi kamoja.
Soittamalla ei ole hajonnut yhtään symbaalia, kapuloita menee ja joskus on joku kalvokin hajonnut. Eilen hain treenikämpälle uuden virvelitelineen, kun mun settiä lainaavat juniorit olivat rikkoneet kierteet vanhan telineen korkeussäädöstä. Ko. ständi kesti itselläni yli 15 vuotta keikka- ja treenikäyttöä, mutta vain pari kuukautta nykyteinien treenikäytössä =)
Timing stinks but cheerfully winks...
kincy
06.02.2010 20:23:00 (muokattu 06.02.2010 20:25:48)

Meiti näkee asian niin, että mikäli tekniikka on edes sinne päin kunnossa, symbaalitelineet, huovat ja holkit ovat kunnossa ja kyseessä on _laadukas_ symbaali, ei niiden kuulu särkyä. Valmistusvirheet on minusta niitä tapauksia, jossa symbaaliin tulee keskelle kehän myötäisesti meneviä halkeamia. Jos reunasta halkeaa keskireikään päin, niin sitten kannattaa tosian katsoa miten niitä paiskoo ja heittää ne alumiinikepit sun muut vasarat nurkkaan.

Näitä halvempia, kuten staggeja ja wuhaneja, asian soundeja ja mitä näitä nyt onkaan, tuppaa särkymään ihan niiden heikon laadunvalvonnan ja halvan valmistustavan vuoksi. Ainakin itse näkisin asian näin. Karkeasti sanottuna, mikä tahansa "valtamerkin" valmistama symbaali kestää vuosia mikäli niitä kohdellaan asiaankuuluvasti.

E:
Mistä muuten johtuu, että kalvoja ylipääntäänsä voi saada halki tai perunapellolle?
En moiseen ole koskaan pystynyt vaikka olen yrittänytkin=) Vanhan ja väsyneen kalvon halkeamisen ymmärtää, mutta ei hittolainen niitä voi saada montuille saati sitten halki jos on vähänkään tuoreempi kalvo kyseessä.
Basarin kalvoja olen rikkonut muutaman, mutta niillekin löysin syyn kuluneesta muovinuijasta, onneksi.
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
MegaMan
07.02.2010 08:38:03
No rummut on lyömäsöitin ja kyllä ne symbaalit ennen pitkää antaa periksi kun niitä tarpeeksi monta kertaa lyö. Mutta sitä keyhole hommaa mä en tajua. Miten joku on niin vitun leväperäinen että ei pidä ständeistään huolta?!!? Aina kun keikoilla tai muuten vaan joutuu soittaa jonkun toisen setillä, ni joka ikinen kerta ständeistä puuttuu ne sellaset kumiholkit mikä estää sen ettei symbaali hankaa ständiä vasten.
Minä juon kossua!!!
moderndrummer88
07.02.2010 10:44:59
kincy:
E:
Mistä muuten johtuu, että kalvoja ylipääntäänsä voi saada halki tai perunapellolle?
En moiseen ole koskaan pystynyt vaikka olen yrittänytkin=) Vanhan ja väsyneen kalvon halkeamisen ymmärtää, mutta ei hittolainen niitä voi saada montuille saati sitten halki jos on vähänkään tuoreempi kalvo kyseessä.
Basarin kalvoja olen rikkonut muutaman, mutta niillekin löysin syyn kuluneesta muovinuijasta, onneksi.

Halkonu en oo muita kalvoja kuin Pulsen setin ensiasennuskalvot, mutta kyllä ne saa kuopille varsin helposti, et vaan osaa lyödä tarpeeksi kovaa ;D
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
OPJ1974
07.02.2010 11:05:20

moderndrummer88: Halkonu en oo muita kalvoja kuin Pulsen setin ensiasennuskalvot, mutta kyllä ne saa kuopille varsin helposti, et vaan osaa lyödä tarpeeksi kovaa ;D

Kylä saa aika kovaa hakata - minun mielestäni enemmän ratkaisee kuitenkin se, miten ja missä kulmassa sitä kalvoa kapulalla lyö. Rikkoontuneet tipitkään eivät tetenkään ainakaan ole hyväksi.
It's so hard to be a rumpalimies.
kincy
07.02.2010 11:18:41

moderndrummer88: Halkonu en oo muita kalvoja kuin Pulsen setin ensiasennuskalvot, mutta kyllä ne saa kuopille varsin helposti, et vaan osaa lyödä tarpeeksi kovaa ;D

Niin no näitä pilipalikalvoja ei lasketa:D Ainakin nou sound- setin ensiasennuskalvot olivat kyllä ihan oikeasti semmoista elmukelmua, että huh!

Olen mä yrittänyt kyllä lyödä kovaa. Kerran Milleniumeja koitettiin basistimme kanssa olutpäissämme ihan tahallaan rikkoa. 20" rideä hakattiin ja annettiin muutenki kyytiä, mutta ei se pirulainen haljennut. Tomeja hakattiin myös ihan olan takaa, mutta kalvot pysyi ehjänä, tomholderi siinä antoi periksi ja katkesi:D Setissä tosin taisi olla jotkut Remon kalvot, en muista enää kun siitä nyt on jo aikaa.
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
moderndrummer88
07.02.2010 11:30:24
kincy: Niin no näitä pilipalikalvoja ei lasketa:D Ainakin nou sound- setin ensiasennuskalvot olivat kyllä ihan oikeasti semmoista elmukelmua, että huh!

Ohops oli jääny sana välistä, eli siis, että kyllä ne kunnon kalvot saa lommoille, löysät vireet, kovat lyönnit ja ei pidä antaa paljoa kapulan pompata kalvolta ;D
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
kincy
07.02.2010 12:35:39 (muokattu 07.02.2010 12:36:23)

moderndrummer88: Ohops oli jääny sana välistä, eli siis, että kyllä ne kunnon kalvot saa lommoille, löysät vireet, kovat lyönnit ja ei pidä antaa paljoa kapulan pompata kalvolta ;D

Näillä eväillä ei kyllä sitten voida puhua ollenkaan enää siitä "normaalista käytöstä". :D
Kyse lienee enemmänkin jo pahoinpitelystä.
TAMAS
07.02.2010 13:22:17
Yhden Stagg:in crashin olen soittanut rikki. Sorvausuraan tuli halkeama ja oli sitten kerrasta poikki sillon. Se kun tuli niin loppu sointi pellistä justiin. Peltihän päätyi sittemmin olohuoneeni seinälle jonne päätynee myös muitakin peltejä, jos niitä nyt rikki menee jossain vaiheessa.

Ovat muuten sisustukseen vallan käypiä. Voin suositella :)
Weetoz
07.02.2010 16:10:12 (muokattu 07.02.2010 16:17:53)
Itse olen yhden pellin saanut reunasta halki, ja yllättäen siinä lukee "Stagg". 12" china on kyseessä. Halpahan tämäkin oli, mutta ei kyllä enää uutta Staggia tee mieli ostaa sitten kun tuo tuosta lopullisesti leviää. Oikeastaan ei tuo edes ole kovin tarpeellinen minun soitossani, joten ehkä jätän sen vaan pois. Sitten olen pulassa, jos 18" Wuhani päättää sanoa sopimuksen irti, mutta se on sitten sen ajan murhe.

E: Meinasin unohtaa. 17" med. thin Byzance meni n. kaksi vuotta sitten parin viikon käytön jälkeen urien mukaisesti kellon lähettyviltä halki. Takuuseen meni onneksi, ja sain vielä hieman parempisoundisen yksilön tilalle, vaikka hyvältä se vanhakin kuulosti.

Kalvoon tuli ensimmäistä kertaa pieni kuoppa vähän aikaa sitten, mutta se johtui siitä, että kapulan tippi oli melko pahasti haljennut, enkä huomannut sitä ajoissa.

Yleisesti ottaen kuitenkin siis sanoisin, että kyllä ne pellit kestää jos tekniikka on kunnossa eikä kyseessä ole mikään maanantaikappale. Suosittelen tekniikan tsekkailua, jos paljon hajoilevat.
markkuliini
07.02.2010 16:51:06

TAMAS:

Ovat muuten sisustukseen vallan käypiä. Voin suositella :)

Vanhoista bassorummun kalvoista saa myös mainiosti lepotuoleja kun vähän askartelee ja väliin laittaa vanutuppoja. Virvelinkalvot taas toimivat ikkunalaudalla kukkaruukunalusina hienosti. Vanhat kapulat voi liimata seinään, ja kun niitä tulee tarpeeksi niin hirsimökkitunnelma on taattu! Tyylikästä halvalla! Voin suositella! :)
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
arse
07.02.2010 18:24:06

EI VAIKUTA SAUNDIIN
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Pieni rumpalipoika
07.02.2010 19:15:57

markkuliini: Vanhat kapulat voi liimata seinään, ja kun niitä tulee tarpeeksi niin hirsimökkitunnelma on taattu! Tyylikästä halvalla! Voin suositella! :)

Vierailin vuosia sitten yhdessä kotistudiossa (joka tosin varustukseltaan ja tiloiltaan oli kyllä melko hulppea). Siellä oli yksi kokonainen seinä kapuloista. Kaverilla kun ei ollut pikkurahasta pulaa, ne kapulat oli kaikki käyttämättömiä. Niitä kapuloita oli siinä eri matskuista ja aika siistit kuviot siihen oli rakenneltu niistä.

Samassa mestassa oli kyllä muutakin erikoista, kalusteet oli jotain tautisen kallista italian designia ja saunaosastolla oli isoin näkemäni poreallas, varmasti kahdeksalle soveltuva.

Ai niin, sanoinko jo, että mesta oli merenrantatontilla : )

No joo, heppu on monimiljonääri ja monimiljonääreillä on moisten lelut.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
hollmi-5
07.02.2010 20:09:11
arse: EI VAIKUTA SAUNDIIN

Mikä? Kaikki vakuttaa kaikkeen.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Alpha
08.02.2010 18:12:28 (muokattu 08.02.2010 18:13:43)
Tuli vaan mieleen, että eipä ole tuo Zilkun Scimitarkaan saanut mitään keyholea/repeymiä/halkeamia meikäläisen käytössä. Silläkin ikää ihan kunnioitettavasti.

Joskus nuoruudessa yritin saada Paisteen 20" 505 China Type-symbaalia rikki, mutten onnistunut...pirun kestävää tekoa oli tuo:

http://i.ebayimg.com/07/!Bf7wy!gBWk … HqIH-C4EsL!OON5-BLDQ!kLf5w~~_12.JPG
damn u
08.02.2010 22:37:17
Mättäminen voi näyttää hienolta, mutta tietyn pisteen jälkeen symbaali ei soi enää yhtään kovempaa vaikka kuinka pieksäisi.
Oikeastaan soundi vain menee tukkoon.
damn u
08.02.2010 22:39:08
Ai, ni, mun omassa kuvassa olevan Toscon riden hienostunut lovi ei ole
mun aikaansaannosta. Joku muu sen puraisi ennen mua, mutta oikeastaan
juuri sen ansiosta pelti soundaa niin kivalta nyt.
Epämuusikko
09.02.2010 12:12:57
damn u: Ai, ni, mun omassa kuvassa olevan Toscon riden hienostunut lovi ei ole
mun aikaansaannosta. Joku muu sen puraisi ennen mua, mutta oikeastaan
juuri sen ansiosta pelti soundaa niin kivalta nyt.

Tosco on jees, mutta jätkällä on toisessa kuvassa Ringerin virityspedaalit.

Selitystä.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)