Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin teoria / sävellajit
1 2 3 4 5 6
Pete V.
06.02.2010 04:36:06 (muokattu 06.02.2010 04:38:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskustelu siirretty pyynnöistä tänne toisaalta ..
 
haitari: Palataanpa aiheeseen ...

kurrekullervo: Kunnianarvoisa Haitari, kiitän Teitä vaatimuksestanne asiaan palaamisesta .. Niitä eri säveliä kai meillä länsimaiden ihmisillä on kai edelleenkin vain tusinan verran, ja niillä hoitanemme hommat.

 
Tästä on hyvä jatkaa tätä sävellajidebattia, keksitäänpä vielä lisää erikoisuuksia, mutta pysyttäneen kuitenkin länsimaisen musiikin saralla ..
 
baron
06.02.2010 13:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

His-duuri aika kiva, 12 ristiä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
06.02.2010 14:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selittäkää viisaammat mistä tää nimitys "napolilainen sekstisointu" on tullut. Siis nimenomaan mistä se nimi tulee. Mä kyllä tiedän mikä se on.
 
Tuo toteutettavuushan riippuu ihan siitä, miten filsun envelope triggautuu...
EP
06.02.2010 14:10:05 (muokattu 06.02.2010 14:18:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Selittäkää viisaammat mistä tää nimitys "napolilainen sekstisointu" on tullut. Siis nimenomaan mistä se nimi tulee. Mä kyllä tiedän mikä se on.
 
-------------
 
mack the knife
06.02.2010 14:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Sointukäännöksestä, terssi alimpana.
 
KP tarkoittaa nimenomaan tuota Napolia. Ei käännöksen muotoa.
 
COVS n:o 1.
EP
06.02.2010 14:17:47 (muokattu 06.02.2010 14:22:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: KP tarkoittaa nimenomaan tuota Napolia. Ei käännöksen muotoa.
 
Jep, sorry huomasin ..ja toihan oliskin ollu vasta sekstisointu, ollakseen Napolilainen soinnun pitää lisäksi olla alennettu II -aste.
..en osaa sanoa Napolista mitään! : )
 
levesinet
06.02.2010 14:24:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siks koska oopperoita tehtaileva napolilainen koulukunta (Scarlatti, Paisiello, Pergolesi, Cimarosa) harrasti sitä sointua.
 
ville viaton
06.02.2010 14:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Italialaiset ovat niin sekstikkäitä, BUAHAHAHAHAAAAAHAAA!!!
 
Kyllä mun mielestä life-musa on parasta.
baron
06.02.2010 14:25:44 (muokattu 06.02.2010 14:26:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Selittäkää viisaammat mistä tää nimitys "napolilainen sekstisointu" on tullut. Siis nimenomaan mistä se nimi tulee. Mä kyllä tiedän mikä se on.
 
Sen takia että "napolilaisen koulukunnan" oopperasäveltäjät 1700-luvulla tykkäsivät käyttää sitä.
Oli se kyllä aikaisemmin keksitty.
Tää tieto on Wikipediasta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
06.02.2010 14:26:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Siks koska oopperoita tehtaileva napolilainen koulukunta (Scarlatti, Paisiello, Pergolesi, Cimarosa) harrasti sitä sointua.
 
Aina sä kiilaat!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
06.02.2010 14:28:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Aina sä kiilaat!
 
Joo ne oli kaikki samaa Napolin pataa. Näitten seksisointujen kans pitää olla varovainen ettei leimaudu sekstistiseksi. Sekstailla voi 69-soinnuillakin. 8-P
 
Jaskaa pakoon
06.02.2010 14:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedettiin tuo napolilainen aina Henkan taustalla soittaessa Napolilaiseen katulaulajaan (C-duuri) loppuun: Oon vankis (Db) ain!(C) (G7) (C). Ja naurettiin niin perkeleesti.
 
Pete V.
06.02.2010 14:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, hienoa, että keskustelua virisi, olisi otsikko sitten saanut kyllä olla laajempikin, siis, vaikkapa "Musiikin teoria / sävellajit, soinnut ym.", mutta enpä tiedä miten sitä pystyisi nyt enää oikomaan, on sama kysymys tullut mieleeni joskus aiemminkin ...
 
kurrekullervo
06.02.2010 20:14:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, jos puhutaan napolilaisesta sekstisoinnusta, niin kuulisin mielipiteitä seuraavasta: mollibiisi esim. Besame Mucho D-mollissa; sopiiko IV asteen soinnun tilalle (Gm) sointu Eb7 tai Eb9 ja onko tässä tapauksessa tosiaan kyse napolilaisesta? Itse sohin tätä ratkaisua moneen muuhunkin mollilattariin adlib (ja vain OMB-kuvioissani tietenkin.)
 
levesinet
06.02.2010 21:04:10 (muokattu 06.02.2010 21:06:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kurrekullervo: No, jos puhutaan napolilaisesta sekstisoinnusta, niin kuulisin mielipiteitä seuraavasta: mollibiisi esim. Besame Mucho D-mollissa; sopiiko IV asteen soinnun tilalle (Gm) sointu Eb7 tai Eb9
 
Sopii mainiosti! Itse asiassa ehdotuksesi toi mieleeni yhden mainion bossavaikutteisen sovituksen, joka teki aikanaan kohtalaisen vaikutuksen:
http://www.amazon.de/Besame-Mucho/dp/B002QGDRM4
 
KoskPaavo
06.02.2010 21:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kurrekullervo: No, jos puhutaan napolilaisesta sekstisoinnusta, niin kuulisin mielipiteitä seuraavasta: mollibiisi esim. Besame Mucho D-mollissa; sopiiko IV asteen soinnun tilalle (Gm) sointu Eb7 tai Eb9 ja onko tässä tapauksessa tosiaan kyse napolilaisesta? Itse sohin tätä ratkaisua moneen muuhunkin mollilattariin adlib (ja vain OMB-kuvioissani tietenkin.)
 
Samaa kuviota olen sohinut myös minä.
 
Tuo toteutettavuushan riippuu ihan siitä, miten filsun envelope triggautuu...
levesinet
06.02.2010 21:15:43 (muokattu 06.02.2010 21:18:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teillä on hyvä maku. ;)
 
kurrekullervo: onko tässä tapauksessa tosiaan kyse napolilaisesta?
 
Efekti on kyllä oleellisesti sama, mutta määritelmän mukaan napolilainen sekstisointu on alennetun 2. asteen duurikolmisoinnun terssikäännös. Eb7 on nelisointu ja Eb9 on viisisointu. Ja varmaan et soita terssikäännöksen mukaisesti bassona g:tä.
 
EP
06.02.2010 21:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kurrekullervo: No, jos puhutaan napolilaisesta sekstisoinnusta, niin kuulisin mielipiteitä seuraavasta: mollibiisi esim. Besame Mucho D-mollissa; sopiiko IV asteen soinnun tilalle (Gm) sointu Eb7 tai Eb9 ja onko tässä tapauksessa tosiaan kyse napolilaisesta? Itse sohin tätä ratkaisua moneen muuhunkin mollilattariin adlib (ja vain OMB-kuvioissani tietenkin.)
 
Onhan tuota alennettua II -astetta käytetty, mieleen tulee vanha kunnon "Pieni polku" jonka kaikki tanssimuusikot varmaankin tietävät.
Se miten HYVIN se sopii on makuasia.
 
Napolilainen sekstisointu se ei vielä ole niin kuin tuolla aiemmin jo kävi ilmi, soinnun terssi pitäisi olla alimpana äänenä bassossa, mutta oikeastaan nimitystä käytetään paremmin esim. neliäänisissä kuorosovituksissa tms.
 
kurrekullervo
07.02.2010 14:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvoisat kollegat, virittäisin keskustelun kevyen musiikin sointujen merkintätavan kirjavuudesta; ensimmäisenä tietysti tämä saksalaispohjoismainen H jota ei tunneta angloamerikkalaisissa kuvioissa. Meille härmäläisille homma on selvä eli H on se valkoinen kosketin C:n alapuolella ja se alennettuna on Bb. Mutta miten merkitään esim. noonisointu jossa on vähennetty kvintti ja miten seuraava sävelnippu: C E G Bb Eb. Mielipiteitä, olkaa hyvä!
 
levesinet
07.02.2010 14:11:22 (muokattu 07.02.2010 14:12:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C E G Bb Eb
C7#9
Tosin siinä on c, e, g, b, dis.
Missä on vähennetty kvintti?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «