Aihe: Joko riittää? Musiikkiin muutos!
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17 18
Exhausted
05.02.2010 13:37:53

sikki-six: Lennulle: se ulinavehje taitaa olla E-Bow. Itekin tykkään kovasti.

E-Bowkin on jo kehitetty 60-luvun puolella. Ei ole tosiaan tullut mitään mullistavia efektejä 70-luvun jälkeen, ainoastaan vanhojen efektien ominaisuuksia ja saatavuutta parannettu.
Lennu
05.02.2010 13:55:30

Exhausted: E-Bowkin on jo kehitetty 60-luvun puolella. Ei ole tosiaan tullut mitään mullistavia efektejä 70-luvun jälkeen, ainoastaan vanhojen efektien ominaisuuksia ja saatavuutta parannettu.

Ai se on niinkin vanha vehjes? No kuiteski, kivan kuulonen kapistus.

Eikä tää homma nyt mua millään tavalla häiritse, kunhan pohdin vaan.
My life is like an Opel-highway.
marke-
05.02.2010 14:53:47
Teijo K.: Mitä tarkoitat tällä? En nyt oikein ymmärrä. Voihan sitä kotona poltettua romppua johon on tussilla piirtänyt kannet toki sanoa levyksi, ja tietyllä tapaa se tietty levy onkin, mutta en mä näkisi että siinä kuitenkaan sanan varsinaisessa merkityksessä olisi päässyt levyttämään oikeesti.

Se oli lähinnä semmonen vihjaus, että ehkäpä ulkosella tuottamisella, trendeillä, yleisöllä ja levy-yhtiöillä on pikkasen liian suuri sana vähän turhan monen artistin tuotoksiin?
No more metal
Musta Arkipyhä
05.02.2010 14:55:13
velipesonen: 80-luvun lopulla käytiin paljon keskustelua speed- ja trashmetallista ja varsin yleisesti oltiin tyytyväisiä siihen, että kun nuoret soittavat tällaista, he ainakin oppivat soittamaan paremmin kuin punkkarit (hähhäh). Niin siinä ei tarkkaan ottaen käynyt, vaan he oppivat tiluttamaan eivätkä soittamaan.

Kyllä ne vaan oppivat soittamaan - ja hyvin monet soittivatkin/soittavat.Toi sun kommentti on pelkkä yksittäinen mieleipide jolle ei voi paljon painoa antaa.

Mutta joo: Kyllä meiltä löytyy aivan helvetin hyvin soittavia bändejäkin.Ensimmäisenä tulee mieleen vaikkapa Children of Bodom.Suomessa on opittu soittamaan ja äänittämään heviä.Alkusysäyksenä oli varmaan Stone (Karmilahan tais äänittää niitä?) jonka soundi ei hävennyt ulkomaisten alan orkesterien rinnalla.

Suomessa vaan suurta osaa toimittajakuntaa ja miksei tiettyä soittajakuntaakin riivaa edelleen asenteellinen "hevinvastaisuus".Tähän vaikutti tietenkin punk.Suomen rock-lehdistössä nähtiin melko onnetonta journalismia hevin suhteen vielä pitkälle 80-luvulle.Samalla kun moitittiin oman vajavaisen tietotaidon perusteella hevimuusikoiden soittotaitoa kehuttiin punkin ja uuden aallon mukanaan tuomia onnettomia räpeltäjiä.Loogisuuden huipentumana näiden onneton soittotaito ei miltenkään häirinnyt.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
05.02.2010 14:58:28
timus: Kasarihan helposti leimataan juuri tukkahevin ja yhden hitin tanssipop-starojen ja vastaavien kautta, mutta toisaalta siellä on sitten valtavasti loistomusiikkia alkaen bändeistä U2, Rem ja satoja muita.

"Tukkahevi" on enemmänkin esiintymisasugenre kuin varsinainen tyylilaji.Glam-jutut tulivat mukaan vaikkapa sellaisten vanhojen konkarien kuten Dion esiintymisiin.
Teijo K.
05.02.2010 15:06:33

Heroin: Se oli lähinnä semmonen vihjaus, että ehkäpä ulkosella tuottamisella, trendeillä, yleisöllä ja levy-yhtiöillä on pikkasen liian suuri sana vähän turhan monen artistin tuotoksiin?

Mutta kun mä kommentoin sitä, että sinne radioon olisi nykyään helpompi muka saada niitä "levyjään" soimaan. Tämmönen keskustelupohja siinä oli taustalla.

"StJerky: Itse asiassa kai sitä on aina päätynyt levylle asti, mutta vanhoista soi vain hyvät, kun uusista soi kaikki radiossa.

Ehei... Kyllä nykyään on paljon helpompi laittaa omat tuotokset levylle asti, kuin ennenvanhaan."

Ei tommosia radioon soimaan päätyviä levyjä kyllä mun mielestä taida olla sen helpompi tehdä nykyään kuin ennenkään.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Teijo K.
05.02.2010 15:14:03

PsychedelicWarlord: Kyllä ne vaan oppivat soittamaan - ja hyvin monet soittivatkin/soittavat.Toi sun kommentti on pelkkä yksittäinen mieleipide jolle ei voi paljon painoa antaa.

Mutta joo: Kyllä meiltä löytyy aivan helvetin hyvin soittavia bändejäkin.Ensimmäisenä tulee mieleen vaikkapa Children of Bodom.Suomessa on opittu soittamaan ja äänittämään heviä.Alkusysäyksenä oli varmaan Stone (Karmilahan tais äänittää niitä?) jonka soundi ei hävennyt ulkomaisten alan orkesterien rinnalla.

Suomessa vaan suurta osaa toimittajakuntaa ja miksei tiettyä soittajakuntaakin riivaa edelleen asenteellinen "hevinvastaisuus".Tähän vaikutti tietenkin punk.Suomen rock-lehdistössä nähtiin melko onnetonta journalismia hevin suhteen vielä pitkälle 80-luvulle.Samalla kun moitittiin oman vajavaisen tietotaidon perusteella hevimuusikoiden soittotaitoa kehuttiin punkin ja uuden aallon mukanaan tuomia onnettomia räpeltäjiä.Loogisuuden huipentumana näiden onneton soittotaito ei miltenkään häirinnyt.

Hevinvastaisuus tuntuu kyllä nyt vähintäänkin oudolta termiltä tämän päivän Suomessa. Kasarilla tuota vielä esiintyi, mutta kyllä tää 2000-luku on täällä ollut pelkkää heviä. Jos nyt joku harva toimittaja jossain vähän kritisoi niin se on kuitenkin aika pientä. Kyllä ne monet heviin erikoistuneet toimittajat sitten kritisoi kaikkea muuta.

No ehkä tässä sellaista pientä kriittistäkin sävyä alkaa taas olla ilmassa, mutta sen näkisin johtuvan lähinnä siitä, että osa porukasta alkaa jo vähän kyllästymään koko hevibuumiin näillä leveysasteilla. Siinä vaiheessa kun naistenlehdissä esiintyi "Hevileidi", Katri Helena, niin jonkinlainen hevin saturaatiopiste taisi ylittyä.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
JCM
05.02.2010 15:18:30

Teijo K.:

Ei tommosia radioon soimaan päätyviä levyjä kyllä mun mielestä taida olla sen helpompi tehdä nykyään kuin ennenkään.

Riippuu tietysti siitä kuka tekee:)

Eihän sinne ny kuka tahansa saa musaansa soimaan.
Teijo K.
05.02.2010 15:19:20

JCM: Riippuu tietysti siitä kuka tekee:)

Eihän sinne ny kuka tahansa saa musaansa soimaan.

No ei, pitää osata tehdä riittävän tarttuvia ja hyviä sekä laadukkaita ralleja.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
velipesonen
05.02.2010 15:20:40

PsychedelicWarlord: Kyllä ne vaan oppivat soittamaan - ja hyvin monet soittivatkin/soittavat.Toi sun kommentti on pelkkä yksittäinen mieleipide jolle ei voi paljon painoa antaa.

Minä luulin että juuri yksittäisellä mielipiteellä pitäisi olla merkitystä. On suoraan sanottuna mahdotonta kuvitella keskustelua ilman että siinä esiintyy mielipiteitä.

Jos nyt vaikka soittotaito puretaan osiin sillai suunnilleen, ja aletaan mitata vaikkapa hevitaustaisten kitaristien kykyä tuottaa musikaalisessa kontekstissa erilaisia

- dynamiikan asteita
- vibraatoja
- venytyksiä
- sointivärejä ilman namikoitten apua
- rytmisiä grooveja
- agogiikkoja
- fraasinsisäisiä intonaatioita
- aksentointeja

, niin eipä oo hääviä. Voisi myös argumentoida, ettei kai sellaisella musiikillakaan oikein mitään tee, missä näillä asioilla ei ole väliä. Tiluliluleijaa on homman nimi ja komppisoundit yleensä yliprosessoituja ja luonteettomia.
arse
05.02.2010 15:21:58

Jos ei itse tykkää mistään eikä osaa tehdä mitään mistä muut tykkää, kenessäköhän on vikaa?

Helpottakaa valittajat omaa elämäänne ja olkaa itkemättä asioista, joihin ette sitten kuitenkaan viitsi/osaa vaikuttaa. Luukuttakaa ennemmin isoista luureista pelkkää Led Zeppeliniä ja sulkeutukaa metsämökkiin masturboimaan 70-luvun levymyyntilistojen ääressä. Jos ei todellisuus toimi, kannattaa pysyä sieltä poissa. Tai tehkää suuren murheenne ja vitutuksenne inspiroimana vaikka epäkaupallisia biisejä.
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Musta Arkipyhä
05.02.2010 15:25:24
Teijo K.: Hevinvastaisuus tuntuu kyllä nyt vähintäänkin oudolta termiltä tämän päivän Suomessa. Kasarilla tuota vielä esiintyi, mutta kyllä tää 2000-luku on täällä ollut pelkkää heviä. Jos nyt joku harva toimittaja jossain vähän kritisoi niin se on kuitenkin aika pientä. Kyllä ne monet heviin erikoistuneet toimittajat sitten kritisoi kaikkea muuta.

No 80-lukua tuossa tarkoitin ,mutta kyllä tuohon toimittajien osalta joskus törmää vieläkin.Pienemmässä määrin toki.

No ehkä tässä sellaista pientä kriittistäkin sävyä alkaa taas olla ilmassa, mutta sen näkisin johtuvan lähinnä siitä, että osa porukasta alkaa jo vähän kyllästymään koko hevibuumiin näillä leveysasteilla.

Samalla kun suomalainen hevi on saavuttanut "kansainvälisen tason" soitannollisesti ja soundillisesti se on samalla muuttunut varsinkin soundeiltaan "geneeriseksi"(?).Tämän huomasin kuunnellessani Soundi-lehden mukana tullutta ilmais-cd:tä: Jos olisi otettu sample minkä tahansa bändin biisistä (ilman laulua) niin tuskinpa olisin sokkotestissä tunnistanut.

Kun nyt on kuunnellut 80-luvun brittiheviä niin sen genren bändit ainakin minun korvaan kuulostaa paljon "erilaisemmilta" keskenään: Saxon,Maiden tai vaikkapa Demon ovat jo soundiltaan aivan erilaisia bändejä.Saatika biisirakenteiltaan jne.

Siinä vaiheessa kun naistenlehdissä esiintyi "Hevileidi", Katri Helena, niin jonkinlainen hevin saturaatiopiste taisi ylittyä.

Tämä saturaatiopiste lienee ollut Lordin euroviisuvoiton tuoma "hype" jonka jälkimainingeissa tuokin -muistaakseni Seura-lehden- juttu on väsätty.
Musta Arkipyhä
05.02.2010 15:29:48
velipesonen: Minä luulin että juuri yksittäisellä mielipiteellä pitäisi olla merkitystä. On suoraan sanottuna mahdotonta kuvitella keskustelua ilman että siinä esiintyy mielipiteitä.

Jos nyt vaikka soittotaito puretaan osiin sillai suunnilleen, ja aletaan mitata vaikkapa hevitaustaisten kitaristien kykyä tuottaa musikaalisessa kontekstissa erilaisia

- dynamiikan asteita
- vibraatoja
- venytyksiä
- sointivärejä ilman namikoitten apua
- rytmisiä grooveja
- agogiikkoja
- fraasinsisäisiä intonaatioita
- aksentointeja

, niin eipä oo hääviä. Voisi myös argumentoida, ettei kai sellaisella musiikillakaan oikein mitään tee, missä näillä asioilla ei ole väliä. Tiluliluleijaa on homman nimi ja komppisoundit yleensä yliprosessoituja ja luonteettomia.

Jos nyt ensin selvität noi termit ihan käytännössä niin asiassa voidaan edetä.Nyt näyttää siltä ,että piiloudut termien taakse kun et oikeasti tunne koko asiaa (=heviä)

Ja edelleen: Kyllä hevikitaristeilta löytyy venytyksiä,dynamiikan asteita,vibraatoja ja rytmistä groovea (esim.Panteran riffit raskaudestaan huolimatta groovavat pirun hyvin).

Ja lopuksi:Jos väittää ettei hevistä löydy soittotaitoa pitää olla melkoinen puukorva.
Teijo K.
05.02.2010 15:46:45

PsychedelicWarlord:
Tämä saturaatiopiste lienee ollut Lordin euroviisuvoiton tuoma "hype" jonka jälkimainingeissa tuokin -muistaakseni Seura-lehden- juttu on väsätty.

Mä näkisin että se hype oli se mikä Lordin sinne viisuihin nosti. Viisuvoitto vain löi lisää pökköä pesään.

Tosta nykyhevarien soittotaidosta olen sitä mieltä, että siellä on teknisesti todella päteviä soittajia, ja paljon. Olin tuossa taannoin osallisena siinä projekti-livessä, missä tarjottiin nimenomaan nuorille soittajille esiintymistilaisuuksia. Tai siis kai noi vieläkin pyörii, en ole vain ehtinyt tai jaksanut olla mukana enää. Siinä nyt tuli kuultua kaikensortin uutta musaa ja uusia bändejä, ja kyllä ne mun mielestä oli kohtuu kovaa tasoa suurin osa. Kun muistelee omia kaveribändejä sieltä vuosien takaa, niin melkein uskaltaisin sanoa että kovempi se yleistaso tossa mielessä on nyt.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
molder
05.02.2010 16:42:47
velipesonen: Jos nyt vaikka soittotaito puretaan osiin sillai suunnilleen, ja aletaan mitata vaikkapa hevitaustaisten kitaristien kykyä tuottaa musikaalisessa kontekstissa erilaisia
- dynamiikan asteita - vibraatoja - venytyksiä - sointivärejä ilman namikoitten apua
- rytmisiä grooveja - agogiikkoja - fraasinsisäisiä intonaatioita - aksentointeja

Jos on kuunnellut yhtään esim. Ritchie Blackmoren, Eddie Van Halenin, Yngwie Malmsteenin, Steve Vain tai John Petruccin jne. soittoa ja tuotantoa laajemmin, ei voi sanoa etteikö näillä kitaristeilla juurikin ole kykyä kitaristeina tuottaa kitarastaan kaikki nuo mainitut musiikilliset kontekstit.
Agogiikoista en osaa sanoa, koska en tiedä mitä ne on. Edellä mainituissa kitaristeissa on monille se vikana, että kun ne osaavat vielä myös sen "tiluleijaan" eli virtuositeetin kaiken noiden muiden musikaalisten kontekstien lisäksi. Samalla logiikalla esim. Paganini oli huono viulisti?
"The SOUND of VOLUME"
velipesonen
05.02.2010 16:54:59

Olette näköjään kadottaneet puheenaiheen. Minä en puhu hevikitaran suurista mestareista tai ns. parhaasta hevistä, vaan suuren joukon keskiarvosta. Huiput sikseen. Terminologista apua löytyy musiikkisanakirjoista.
maelstorm
05.02.2010 17:30:28
tää kimaltavat pälvikaljut abstrahoimassa ylimielisesti nykymusiikkia -koulukunta voisi vihdoin uskaltautua esittämään sen oikeasti mielenkiintoisen ja sisällökkään argumentin, jossa siis ihan konkreettisesti listattaisiin sitä menneiden vuosikymmenten musaa, "jolloin kaikki oli niin paljon paremmin".

tällästä vitun lässytystä jostain muovista ja seduloista kun ei vaan jaksa lukea loputtomiin.

Jos ainoa musiikin areena itselle on sedulat ja auton radiot, niin ei kyllä hyvin pyyhi ei.

sivulta yksi lähtien tämä keskusteluaihe olisi pitänyt lukottaa, deletoida ja keskustelun avaaja sulkea banaaniin. edelleen mielipiteeni.
Siivet.
velipesonen
05.02.2010 17:42:46

maelstorm: tää kimaltavat pälvikaljut abstrahoimassa ylimielisesti nykymusiikkia -koulukunta voisi vihdoin uskaltautua esittämään sen oikeasti mielenkiintoisen ja sisällökkään argumentin, jossa siis ihan konkreettisesti listattaisiin sitä menneiden vuosikymmenten musaa, "jolloin kaikki oli niin paljon paremmin".

...

Jos palat halusta nähdä esimerkkiluettelon johon voit sitten itse tarttua kuin piru raamatunlauseen puolikkaaseen, niin eiköhän vikaa liene sinun kaljusi alla. Mitä vikaa on yleistämisessä? Yleistys on aina joko oikein tai väärin, siinä se. Tämän ketjun avaaja kirjoitti heti alkajaisiksi "Joko olet kyllästynyt nykyajan kompressoituun, harmaaseen, tasapaksuun, valtavirtaiseen ja kaupalliseen massamusiikkiin?", mikä on erinomainen keskustelunavaus. Suurin osa teistä purnaajista näyttäisi haluavan kyseenalaistaa koko mielipiteen mielekkyyden, mikä on minusta todella outoa.

Olet varmaan sinäkin kuullut puhuttavan heistä "jotka eivät näe metsää puilta". On hyvin yleinen vaiva Mnetissä näköjään. Jos itse heittäydyn plaraamaan sinun ja muutaman muun viestiä samaan sävyyn kuin itse teette, joudun toteamaan ettei täällä kukaan ole tosissaan väittänyt että "ennen oli KAIKKI niin paljon paremmin".
Musta Arkipyhä
05.02.2010 18:37:50
velipesonen: Olette näköjään kadottaneet puheenaiheen. Minä en puhu hevikitaran suurista mestareista tai ns. parhaasta hevistä, vaan suuren joukon keskiarvosta. Huiput sikseen.

Ei se "suuren joukon keskiarvo" noiden suhteen ole hevissä ainakaan sen pienempi.Se ,että sinä et ole selvästikään edes perehtynyt koko skeneen ei tee siitä skenestä huonompaa.

Sitten alat selittelemään.

Terminologista apua löytyy musiikkisanakirjoista.

Sen sijaan ,että snobbailet termeillä niin kerropa meille tyhmille mitä ne tarkoittavat? Vai tiedätkö itsekään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)