Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blu-ray, sekö se on?
1 2 3 4 5 6
albert18
04.02.2010 23:25:08 (muokattu 04.02.2010 23:27:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsiskelin Blu-Ray:lle tehtyä puhdasta musiikkitarjontaa, mutta melkoisen laihaa näyttää olevan trahteeri vielä.
 
Mielenkiinnosta kuitenkin tilasin norjalaisten Divertemente-levyn, vaikka ei mulla ole edes BR-soitinta/asemaa. Mielenkiinnolla odotan 41kHz/16bit ja 192kHx/24 bitin korvinkuultavaa eroavuutta. Tiedä sitten onko noi mun roippeetkaan riittävät.
 
Jotenkin nivusissa on vahva tunne, että tässä on se seuraava musiikinlevitysformaatti. Tosin mitä tahansa musiikkia ei ehkä, ainakaan ihan ensimmäiseksi, kannata levittää BR-levyillä.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Antti1
04.02.2010 23:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Jotenkin nivusissa on vahva tunne, että tässä on se seuraava musiikinlevitysformaatti.
 
Näinköhän? Monet tommosten kiekkojen kanssa työkseen painiva tyyppi on sanonut jo aikapäivää sitten ennustuksensa, jonka perusteella BR-lätyt jää tosi lyhytikäisiksi ja sitärataa. Käytännössä siis odottavat jonkinlaista läpimurtoa, jolla päästään tosta isosta lätkyrästä kokonaan eroon.
 
I like big butts and I can not lie
Torniojaws
05.02.2010 01:45:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En vieläkään ymmärrä miksi piti tehdä jälleen yksi lasikiekkoon perustuva formaatti. Ne ovat niin järjettömän hauraita, ettei niitä tarvitse kuin katsoa väärin niin johan pät-pät-pät-t-t-t-tkii. Flash-muistiin perustuva formaatti olisi huomattavasti kestävämpi, eikä siinä olisi mitään tekorajoituksia.
kivi
05.02.2010 05:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18:
Jotenkin nivusissa on vahva tunne, että tässä on se seuraava musiikinlevitysformaatti.

 
Onko sulle taas sattunut joku viisi vuotta vanha Hifi-lehti käteen?
 
Melkoisella varmuudella sanon että ei ole. Sinisen laserin tarjoamaa laajempaa dynamiikkaa ei käytännössä hyödynnetä mitenkään, eikä isommasta tallennuskapasiteetista ole iloa jos sille ei löydetä mielekästä sisältöä.
 
Jokin sinisen laserin sovellus saattaa kyllä olla surroundformaattien tallennemuoto. Tuskin kuitenkaan tuotemerkillä Blu-Ray.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
albert18
05.02.2010 08:00:13 (muokattu 05.02.2010 08:20:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Onko sulle taas sattunut joku viisi vuotta vanha Hifi-lehti käteen?
 
Nää henkilöön käyvät osat sun viesteissä vois jättää poiskin. Kuka niitä kaipaa.
 
Blu-Ray:stä:
 
BR on selkeästi tulossa elokuvien ja ylipäätään videoiden levitys ja säilömisformaatiksi (kotivideot). Se mahdollistaa myös ohjelmien levityksen yksinkertaisemmin kuin DVD (selviää yhdellä levykkeellä).
 
Kun elokuvat alkavat olla surround-tyyppiä uudemmasta päästä kaikki, niin kotiteatterit jatkaa yleistymistään kiihtyvällä vauhdilla. Saturoituminen saavutetaan alle viidessä vuodessa.
 
Elämys kuunnella rikasta surround ääntä on toista luokkaa kuin CD-tasoisella stereolla. Ihmiset alkaa kokea pelkän laihan stereoäänen laimiskoksi - se vaikuttaa ostopäätöksiin. Ihmiset haluaa myös musiikkinsa BR:llä.
 
Tästä seuraa että CD ja DVD aihioiden valmistusta ajetaan pikkuhiljaa alas - kun niitä ei kukaan tarvitse. Kohtalo on kuin floppy:lla ja korpulla.
 
Tietysti tulee olemaan edelleen ryhmä joka haluaa musiikkinsa LP:nä, kuten tähänkin asti, ja toinen joka arvostaa vain CD:tä sinä oikeana musiikkiformaattina. Jälkimmäiselle en tosin keksi minkäänlaista motiivia.
 
Joko muuten kannettavia BR-soittimia on markkinoilla?
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
albert18
05.02.2010 08:32:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne ovat niin järjettömän hauraita, ettei niitä tarvitse kuin katsoa väärin niin johan pät-pät-pät-t-t-t-tkii.
 
Pesuun vaan - kyllä alkaa toimia jos et tapaa hangata niitä pöydän pintaan.
 
Toi BR saattaa sitten olla vielä herkempi kuin DVD tai CD, se kun käyttää kapeampaa sädettä. Vähäisempikin sormirasvaläikkä sekottaa säteen fokuksen.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
bedlam
05.02.2010 08:56:53 (muokattu 05.02.2010 08:57:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jostain lukenut, että ainakin cd-toisto on heikompaa blu-ray-soittimilla, kuin kunnon cd-soittimilla. En mää kyllä jaksa uskoa, että musiikkia aletaan br-levyillä jakamaan. Paljonko jotain DVD-A-levyjä esim. menee nykyään kaupaksi? Eikö niissäkin pitäis olla parempi ääni kuin cd:ssä?
 
Xingu
05.02.2010 10:00:08 (muokattu 05.02.2010 10:06:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ainakin Blu-Rayn käsittänyt DVD-elokuvien ja -pelien korvaajaksi, en ole missään lukenut että se äänilevyjä, CD:tä ja SACD:tä korvaisi. Elokuvien ja pelien jakelussahan Blu-Raylla on selvä etulyöniasema mihin se nimenomaan kehitettiinkin. Monikanavaisia äänitallenteita on kyllä DVD-A-levyillä julkaistu, mutta Blu-Rayn kapasiteetti on siihen tarkoitukseen aivan liian iso, varsinkin kun se on firmware-päivityksen johdosta kasvamassa vielä kolmanneksella kesään mennessä. Lisäksi hifistelijöitä, joilla olisi mielenkiintoa ja tarpeeksi laadukkaat äänentoistolaitteet sekä mielenkiintoa ostaa BD-äänitallenteita, on aika niukasti. BD:n voittokulku elokuva- ja pelialalla on hyvinkin todennäköinen, kun HD-televisioita alkaa olla kotitalouksissa runsaasti ja soittimenkin saa alle kahteen sataan.
 
"Tämän päivän musiikkia osataan arvostaa kunnolla vasta 20 vuoden päästä. Tosin 95% siitä on ehditty unohtaa siihen mennessä." - D. Townsend
Ali
05.02.2010 10:15:33 (muokattu 05.02.2010 10:16:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Porcupine Treen tuleva "live-DVD" julkaistaan myös blu-ray:na. Mielenkiinnolla odottelen.
 
E: Siis muusta blu-ray-tarjonnasta ei ole minulla kokemusksia/odotuksia, mutta eivätköhän nämä lähitulevaisuudessa tule yleistymään.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Zammy
05.02.2010 10:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ali: Porcupine Treen tuleva "live-DVD" julkaistaan myös blu-ray:na. Mielenkiinnolla odottelen.
 
Siis onhan nuo konserttitaltiointien blu-rayt, siis "leffat" jo varsin yleisiä. Tässä ketjussa ilmeisesti haettiin takaa sitä, että blu-ray tekis jotain läpimurtoa audiopuolella ja hiukka skeptinen oon kyllä minäkin sen suhteen. Varmaan teknisesti blu-ray täyttäis monia toiveita, mutta kun kysyntää ei taida olla samassa suhteessa. Ja kyllä itsekin olen cd-formaattiin ihan tyytyväinen vaikka varmaan keskimääräistä runkkarimpi oon noissa audiohomosteluissa.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
StJerky
05.02.2010 10:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: En vieläkään ymmärrä miksi piti tehdä jälleen yksi lasikiekkoon perustuva formaatti. Ne ovat niin järjettömän hauraita, ettei niitä tarvitse kuin katsoa väärin niin johan pät-pät-pät-t-t-t-tkii. Flash-muistiin perustuva formaatti olisi huomattavasti kestävämpi, eikä siinä olisi mitään tekorajoituksia.
 
Joo. Tästä samaa mieltä.
 
zekeode
05.02.2010 12:01:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: En vieläkään ymmärrä miksi piti tehdä jälleen yksi lasikiekkoon perustuva formaatti. Ne ovat niin järjettömän hauraita, ettei niitä tarvitse kuin katsoa väärin niin johan pät-pät-pät-t-t-t-tkii. Flash-muistiin perustuva formaatti olisi huomattavasti kestävämpi, eikä siinä olisi mitään tekorajoituksia.
 
Blu-ray-levyissä on kestävämpi pinnoite, kuin mitä CD- ja DVD-levyissä. Meillä kotona sai sellaisen kasvatuksen faijan puolelta, että vinyylejä ei naarmuteta, eikä myöskään CD-levyjä. Jostain syystä tuo ajatus on jäänyt päähän, ja levyhyllyssä on reilut 600 CD-levyä ilman naarmuja, ja vinyylejä 200+ ilman itselisättyjä naarmuja.
 
Tasoittaako joku seiniä noilla levyillä vai mitä helvettiä?
 
Haluaisin nähdä sen 50GB flash-muistin jonka valmistuskustannukset on vain muutamia senttejä.
 
Blu-ray hakkaa konserttitaltioinneissa DVD:n äänessä, kuvassa, käytettävyydessä ja pakkauksessa.
 
CD-levyjen markkinoita tuskin tulee viemään.
lurkki
05.02.2010 12:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodintekniikan myynti viime vuonna:
http://www.kotek.fi/sivu.php?page=7
 
Ei tää homma ainakaan edisty, jos ei ihan kokonaan fade away.
 
Torniojaws
05.02.2010 12:31:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Tasoittaako joku seiniä noilla levyillä vai mitä helvettiä?
 
Kerta pakkasessa (-30 C) ja hyvää päivää :P Puhumattakaan sitten tulevista poltettavista Blu-Ray-lasinalustoista.
Zammy
05.02.2010 12:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Kerta pakkasessa (-30 C) ja hyvää päivää :P Puhumattakaan sitten tulevista poltettavista Blu-Ray-lasinalustoista.
 
Ei mulla ole yksikään originaali-cd pakkasessa hajonnut. Hyvin niitä on kaupasta kärsinyt kotiin kuljettaa. Sen sijaan mulla on ollut autossa ympärivuotisessa säilytyksessä cd-r levyjä ja niistä pariin on tullut muutaman vuoden käytön jälkeen kohtia jossa soitin hyppii. Tosin nuo cd-r:t on siellä muutenkin vaan läjässä hanskalokerossa ja välillä pyörineet lattialla tms. ja naarmuja on myös ihan varmasti ja reilusti.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Jokapaikanapina
05.02.2010 12:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Ei mulla ole yksikään originaali-cd pakkasessa hajonnut.
 
Ei oo mullakaan vaikka joskus oon tuntitolkulla kuljettanu reippaassa pakkasessa levyjä. Ei oo mieleen tullukkaa että vois pakkasessa mitään käydä
 
velipesonen
05.02.2010 13:08:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Mielenkiinnosta kuitenkin tilasin norjalaisten Divertemente-levyn, vaikka ei mulla ole edes BR-soitinta/asemaa. Mielenkiinnolla odotan 41kHz/16bit ja 192kHx/24 bitin korvinkuultavaa eroavuutta. Tiedä sitten onko noi mun roippeetkaan riittävät.
 
On siinä selvä ero, mutta en osaa sanoa onko ero suuri. Keskinkertaisillakin laitteilla eron huomaa ennen kaikkea äänen kaikinpuolisena tarkkuutena korkeammassa resoluutiossa. Stereokuvassa yksittäisten äänten sijainnit erottuvat selkeämmin kuin cd-tasolla.
 
Tarkista DVDA ja SACD, siellä on bittitaajuus tuon korkeamman speksin luokkaa ja ylikin. Tarjolla ei taida olla yhtään Blu-Ray -soitinta, joka toistaisi täydellä resoluutiolla myös sekä DVDA:n että SACD:n. Voipi hyvin olla että Blu-Ray tappaa DVDA:n ja jättää SACD:n eloon.
 
Ali
05.02.2010 13:22:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Tarjolla ei taida olla yhtään Blu-Ray -soitinta, joka toistaisi täydellä resoluutiolla myös sekä DVDA:n että SACD:n.
 
Tällä taitaa pyöriä kaikki em. kiekot http://www.cambridgeaudio.com/set_t … ID=13&Redirect=/summary.php?PID=492
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
bedlam
05.02.2010 13:24:36 (muokattu 05.02.2010 13:30:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ali: Porcupine Treen tuleva "live-DVD" julkaistaan myös blu-ray:na. Mielenkiinnolla odottelen.
 
E: Siis muusta blu-ray-tarjonnasta ei ole minulla kokemusksia/odotuksia, mutta eivätköhän nämä lähitulevaisuudessa tule yleistymään.

 
Iitsekin olen jo vähän aikaa ostellut kaikki keikkataltioinnit blu-rayna, jos sellainen vain on saatavissa. Mutta aloittaja tarkoitti kai pelkästään audiota sisältäviä bd-levyjä. Eli ne gigamäärät käytettäisiin pelkästään äänenlaadulla hifistelyyn.
 
En ole kyllä kiinnittänyt suurempaa huomiota siihen, miten äänenlaatu on parantunut dvd:stä blu-ray-formaattiin. Terävämmän kuvan takia itse bd-levyjä ostelen, mutta kai se äänikin on parempi kun kerran niin väittävät :p
 
zekeode
05.02.2010 13:25:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Tarkista DVDA ja SACD, siellä on bittitaajuus tuon korkeamman speksin luokkaa ja ylikin. Tarjolla ei taida olla yhtään Blu-Ray -soitinta, joka toistaisi täydellä resoluutiolla myös sekä DVDA:n että SACD:n. Voipi hyvin olla että Blu-Ray tappaa DVDA:n ja jättää SACD:n eloon.
 
http://www.avguide.com/review/playb … ital-bdp-83-blu-rayuniversal-player
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «