Aihe: otteet/kielet
1 2 3
Niskamies
21.05.2003 13:36:07
kolmestapa...

älä viisastele. soinnussa on yleensä kolme säveltä, mutta tarvitaan vaan kaksi ett saadaan perille onko se duuri vai mollisointu. kvinttiä ei periatteessa tarvita. sä voit soittaa sointuun vaikka 19 ääntä, mutta sama sointu se on. jos soinnun terssi on pieni,se on mollisointu. jos terssi on sio, se on duurisointu. kvinttiä tarvitaan vaan sit jos halutaan, ett soinnuss on enemmän sävelii. jos haluut soittaa seiskasoinnun, nii sä voit jättää kvintin pois ja pistää septimin tilalle. Sointu mudostuu VÄHINTÄÄN kahdesta sävelestä. ylärajaa ei ole.
D'Addario may burn in hell!
MacGyver
21.05.2003 13:46:49

älä viisastele. soinnussa on yleensä kolme säveltä, mutta tarvitaan vaan kaksi ett saadaan perille onko se duuri vai mollisointu. kvinttiä ei periatteessa tarvita. sä voit soittaa sointuun vaikka 19 ääntä, mutta sama sointu se on. jos soinnun terssi on pieni,se on mollisointu. jos terssi on sio, se on duurisointu. kvinttiä tarvitaan vaan sit jos halutaan, ett soinnuss on enemmän sävelii. jos haluut soittaa seiskasoinnun, nii sä voit jättää kvintin pois ja pistää septimin tilalle. Sointu mudostuu VÄHINTÄÄN kahdesta sävelestä. ylärajaa ei ole.

Sointu muodostuu kahdesta intervallista, ei siis kahdesta sävelestä. Mieluiten toinen intervalli on sointusävyinen, eli kaksi avosävyistä intervallia (esim. kvinttisoinnut) eivät varsinaisesti ole sointuja, koska niillä ei ole juuri harmonista tehoa. Jos nyt ollaan tarkkoja, niin soinnussa voi olla korkeintaan kaksitoista säveltä. Jotkut sävelet saattavat toistua eri oktaaveissa, mutta silti ne ovat sama sävel.

Kaksi säveltä on intervalli. Kolme säveltä on jo sointu, mikäli siis ainakin yksi intervalleista on sointusävyinen. Otetaan esimerkiksi sus4-sointu. Siinä priimin ja kvartin välillä on avosävyinen intervalli, kuten on myös priimin ja kvintin välillä. Kvartin ja kvintin välillä on kuitenkin sekunti eli sointusävyinen intervalli. Perinteisissä kolmisoinnuissa on yksi avosävyinen intervalli ja kaksi sointusävyistä.

Kvintistäkin tulee oleellinen, mikäli kyseessä on muunnesointu. Tällöin intervalli ei enää ole avosävyinen, vaan sointusävyinen, ja sillä on jotain harmonista merkitystäkin.

Yritän tällä siis sanoa, että sointuun tarvitaan ainakin kolme säveltä, sillä intervalli yksinään ei tee sointua, vaikka kuinka olisi sointusävyinen.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Asdi
26.03.2008 17:12:06
Tjaa, mitäs nuo numerot esim E|55555-035-33333-034----------------
meinaa? : s
Billsner
26.03.2008 18:11:29
Tjaa, mitäs nuo numerot esim E|55555-035-33333-034----------------
meinaa? : s

Jos nuo ovat tablatuurissa, niin kirjain tarkoittaa E-kieltä ja numerot että monenneltako nauhanväliltä E-kieltä painetaan.
Wrapped in plastic
moro poro
24.01.2010 17:59:24
kumpi on se ylin kiele e vai g?
Tommittaja
25.01.2010 10:41:53

ala-e, ylä e on kirjotettu pienellä
EADGBe
I'm bad to the bone, honey ------------------------------- www.youtube.com/user/TommittajaFIN
JnZm
09.02.2010 07:59:06
En osaa sanoa onko kitara itsessään nirso kielivalinnalle, mutta oman mieltymyksen mukaan ne kannattaa laittaa. 9- tai 10-setti saattaisi olla sinulle hyvä. 11-setti alkaa vaatimaan jo esim. bendauksilta enemmän voimaa ja taitoa.
Vussia, kompuraa ja plaastkomppia
Humpparumpali
11.02.2010 15:52:07
Tuossa oli eka sivulla tuo "Tuomittu" värkänny aika selkeän ja hienon kuvion mistä nuo äänet otetaan. Niin nyt tässä vaan ihmettelen että mitä ihmettä nuo esim G#, A# jne. oikeen niinko meinaa? Onko ne niinko esim G7, A7 jne vai mitä ihmettä ja tekeekö aloitteleva basisti noilla mitään tai siis silleen.. Ja mitähän bassokulkuja esim vois olla meinaan niinku laskuja ja nousuja?

Oon suunnitellu basson hankintaa ja oon soitellu about 5vuotta rumpuja tanssiporukassa. Ja itse luulen olevani aika pitkällä musiikissa sillai niinku tyylillisesti ainaki tanssimusassa jos joku älyää ja kerran yks ammattimies sanoikin että sulla on hyvä tatsi. Mutta teoriasta en osaa hölkästä pöläystä enkä oikeestaan nuoteistakaan silleen ku en oo käyny mitään kouluja ku oon kuunnellu vaan musiikkia ja siitä oppinu melkeenpä kaikki mitä oon oppinu.

Mutta jos joku älys tosta meikän sepostuksesta jotaki niin ottaisin mielelläni vastaan neuvoja ja esimerkkejä.
Minushuman
13.02.2010 14:12:05 (muokattu 13.02.2010 20:40:33)
^

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=187803

Tossa Paavi kirjoittelee ihan kivasti aiheesta.
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Jucciz
22.02.2010 10:37:04
Humpparumpali: ...että mitä ihmettä nuo esim G#, A# jne. oikeen niinko meinaa? Onko ne niinko esim G7, A7 jne vai mitä ihmettä ja tekeekö aloitteleva basisti noilla mitään tai siis silleen..

vs.

... itse luulen olevani aika pitkällä musiikissa sillai

Monesti omia käsityksiä voi korjata ja täydentää esimerkiksi hyvän teoriakirjan avulla. Tohtori Toonika voisi olla hyvä vaihtoehto.
Johann Onn
22.02.2010 12:47:35 (muokattu 22.02.2010 13:04:19)
manazer: Mitkä kielet Iban grg170 dxl:ään ?

"Ibanez - Instruction manual - page14: String gauges - "Solid guitar with tremolo: .009 - .042". Mutta koska oli käytettynä ostettu, siinä on voinut olla mitkä tahansa. Ibanez:in sivuilta ei näköjään löydy tota, mutta perussäädöt sisältävä "maintenance" pdf löytyy.

http://www.ibanez.co.jp/eu/download/manual/index.html#

Oma (muistamis-) konsti, koska kitaroita on monta:

A) Maalarinteippiä lavan taakse.
B1) Kun vaihtaa kielet, niin kirjoittaa "22.02.2010 / (kielimerkki + ) mikä setti"
B2) Mihin vireeseen se säädetään (= itsellä esim. on kitaroita 3:ssa eri vireessä.)
C) Toistetaan sama kuvio, seuraavalla kerralla.

Ei tartte myöhemmin miettiä, "mikäs tossa yhdessä olikaan ja koska ne tuli laitettua ?".
Minushuman
13.03.2010 09:06:44
Mulla on 7 kitaraa ja 1 basso. Ostin ihan suosiolla kirjakaupasta parilla eurolla vihkosen jonka nimesin huoltokirjaksi. Siihen olen kirjaillut mitä olen millekin kitaralle milloinkin tehnyt. Halpa systeemi ja toimii.
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
turboruuvi
02.04.2010 14:21:28 (muokattu 02.04.2010 14:21:42)
KMT: kolmestapa...

Kahdestahan lähtee oikein vahvat soinnut - powerchords :-).

Olisiko siitä apua, että perusvireisen basson kielten vireet ovat samat kuin kitaran 4 paksuimman kielen - vain oktaavia alempaa. Selittäisikö se sen, miksi kitaran
ääniä on täällä esitetty? Periaatteessa samat soinnutkin toimivat kun jättä pois ne
2 ylintä kitaran kieltä.
Kaikki pidätetään oikeudetta.
Mäsis
02.01.2011 20:53:18
tuomittu: No eikös tuo Billsnerin ensimmäinen vastaus vastaa tuohon kysymykseen? Siis pelkästään E-kielen rämpytys tuottaa E-nuotin. Toisen käden voi laittaa vaikka taskuun. Kun painat E-kielen ensimmäisestä nauhavälistä ja rämpytät, niin tulee F. Toisesta nauhavälistä niin tulee F# ja niin edelleen.

Siis tämän kaavion painat päähäsi:
E, F, F#, G, G#, A, A#, H, C, C#, D, D#

D#-nuotin jälkeen tulee taas E.

Pelkkä A-kieli tuottaa A-nuotin ja A-kielen ensimmäinen nauhaväli A#-nuotin (tai Bb-nuotin, miten vaan sen nyt haluaa merkitä). Toinen nauhaväli H-nuotin ja niin edelleen. Tuon kaavion vain opettelet, niin eiköhän se siitä lähde. Vissiin.

Hahhaa, satuin löytämään tän keskustelupätkän ja nyt oon onnellinen ku tajusin miten noi kaikki bassojutut soitetaan, tai että miten noi otteet menee!
Mutta sen verran tyhmä basistin alku kuitenkin oon, että kysyn nyt tälläsen tyhmän kysymyksen että kun E -kielellä pystyy soittaa noi kaikki sävelet, niin mitä sitten noilla A, D, G -kielillä tekee? Tai siis että saako niistä sitten tulemaan korkeemman äänen tai jotenkin?
Numb
03.01.2011 09:43:04

Mäsis:...kun E -kielellä pystyy soittaa noi kaikki sävelet, niin mitä sitten noilla A, D, G -kielillä tekee? Tai siis että saako niistä sitten tulemaan korkeemman äänen tai jotenkin?

Juu saa. Ja helpttaa soittamista kummasti, kun ei tarvitse koko otekättä siirtää toiseen paikkaan kaulalla. Esim. A-sävel tulee toki siitä E-kielen vitosnauhalta, mutta se tulee myös vapaalta omalta kieleltään. Tai jos pitää mennä F-sävelestä C-säveleen, niin E-kielellä joudut menemään 1. nauhalta 8. nauhalle, kun taas käyttämällä jälleen A-kieltä mennään E-kielen 1. nauhalta A-kielen 3. nauhalle.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
baron
03.01.2011 11:12:45 (muokattu 03.01.2011 11:16:12)

Mäsis: tyhmä basistin alku kuitenkin oon, että kysyn nyt tälläsen tyhmän kysymyksen että kun E -kielellä pystyy soittaa noi kaikki sävelet, niin mitä sitten noilla A, D, G -kielillä tekee? Tai siis että saako niistä sitten tulemaan korkeemman äänen tai jotenkin?

Skiffle musassa käytetään/käytettiin paljon yksikielistä bassoa ja kyllähän silläkin pärjää:-)
http://www.youtube.com/watch?v=FUs4xxhoQKs
http://www.youtube.com/watch?v=a32c7T49r9E&feature=related
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mäsis
03.01.2011 13:55:09
Kiitti avusta, nyt oon taas vähän viisaampi!

Pitäiskö mun hommata tollanen yksikielinen basso, kun en tiedä riittääkö mun älykkyys tollaseen nelikieliseen bassoon ;-D
Numb
03.01.2011 13:57:29

Mäsis:Pitäiskö mun hommata tollanen yksikielinen basso, kun en tiedä riittääkö mun älykkyys tollaseen nelikieliseen bassoon ;-D

Sähän voit ottaa ne kolme muuta pois siitä kuleksimasta.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Timi
05.01.2011 18:41:45
Humpparumpali: Tuossa oli eka sivulla tuo "Tuomittu" värkänny aika selkeän ja hienon kuvion mistä nuo äänet otetaan. Niin nyt tässä vaan ihmettelen että mitä ihmettä nuo esim G#, A# jne. oikeen niinko meinaa? Onko ne niinko esim G7, A7 jne vai mitä ihmettä ja tekeekö aloitteleva basisti noilla mitään tai siis silleen.. Ja mitähän bassokulkuja esim vois olla meinaan niinku laskuja ja nousuja?

Oon suunnitellu basson hankintaa ja oon soitellu about 5vuotta rumpuja tanssiporukassa. Ja itse luulen olevani aika pitkällä musiikissa sillai niinku tyylillisesti ainaki tanssimusassa jos joku älyää ja kerran yks ammattimies sanoikin että sulla on hyvä tatsi. Mutta teoriasta en osaa hölkästä pöläystä enkä oikeestaan nuoteistakaan silleen ku en oo käyny mitään kouluja ku oon kuunnellu vaan musiikkia ja siitä oppinu melkeenpä kaikki mitä oon oppinu.

Mutta jos joku älys tosta meikän sepostuksesta jotaki niin ottaisin mielelläni vastaan neuvoja ja esimerkkejä.

Hienoa että olet sisäistänyt tanssimuusiikin soittamisen noinkin nopeasti.Kuitenkin ehdottaisin.Että.Jos haluat todella kehittyä hyväksi tanssimusiikin soittajaksi.Kannattaa silti opetella noita nuotteja.Tai silleen ennes"Nuottien lukemista"Jotta osaat ennalta aavistaa mitä on biisissä tulossa.Ei kaikki ole kuitenkaan sitä,että.Yy kaa koo ja finaali.
Ja sitäpaitsi.Jos haluat bassoa soittaa.Sitä suuremmalla syyllä.On pakko haldata nuotit!Ja vielä oppia hallitsemaan bassolla eri soittotyylit.Basso on bändin munat!
Vaikea.Mutta varma!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)