Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piisaako 20w päättäri?
1 2 3
karateadonis
04.02.2010 16:49:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pikkuhiljaa harkinnut siirtymistä räkkikamaan ja sehän tarkoittaa päätevahvistimen hommimista. Jos en olisi kovin persaukinen ressukka niin ostaisin kyllä suoraan 50 wattisen pelin, mutta tosiaan 20 wattisen kun saa tuosta noin puoleen hintaan. Niin kysymys kuuluukin riittääkö rokkipumpun keikka- ja reenikäyttöön tuo parikymppää? Onko kellään räkissä vastaavaa ja jos on niin löytyykö joku mitä erityisesti suosittelis? Ei muuta. Loppu. piste.
 
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
harryk
04.02.2010 17:19:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riittääkö 20W vai ei on kiinni aika monesta seikasta, kuten siitä kuinka kovaa bändi soittaa. Yleensä rumpalin aikaansaama meteli on mittatikkuna tässä asiassa. Toinen asiaan vaikuttava seikka on käytetyn kaiutinelementin/elementtien herkkyys. Jos herkkyys on luokaa 100 dB verrattuna esim. 96 dB:n, on ero äänenpaineessa jo jonkinlainen. Kolmas asia joka mielestäni vaikuttaa on se käytetäänkö putkipäättäriä vai transistorivahvistinta. Putkivahvistin käyttäytyy kaiuttimen kanssa eritavoin verrattuna transistoripeliin ja siinä voi olla yksi syy miksi ylesiesti puhutaan "putkiwateista". Soitan itse aika kovakätisen rumpalin kanssa coverbiisi-bändissä ja käytän n. 20-22W tehon antavaa putkinuppia, jossa teho ei vielä tähän asti ole loppunut kesken. t. Harry
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
Jucciz
04.02.2010 18:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on keikalla 15-wattinen combo käytössä ja volumea ei paljon yli puolenvälin tarvitse laittaa. Meillä on tosin rumpali, joka osaa soittaa hyvin myös järkevällä voimakkuudella - ja juuri rumpalista se yleensä eniten onkin kiinni, kuinka pienitehoinen pääte riittää. Myös vahvistimen sijoittelu ja kulloisenkin soittopaikan akustiikka vaikuttavat merkittävästi kuuntelukokemukseen ja äänenvoimakkuuden riittävyyteen.
 
Volle
04.02.2010 19:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps. Mulla on lähinnä raskastatsisia rumpaleita soittokavereina. Kuitenkin 15-30-watin nuppi (en tiedä tarkkaan, kuitenkin 2*6v6-pääte) on riittänyt keikoilla ja reenikämpillä ihan hyvin. Tosin jos pitäisi ihan puhtaalla saundilla vetää liidejä, potku ei riittäisi. Onneksi ei tarvitse.
 
karateadonis
04.02.2010 20:50:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, eli siis putkivekotinta pitäs olla. Meillä on bändissä aika kovakätinen rumpali ja tähän asti on kyllä jcm800:lla pärjätty, joka tais olla se 50 w. Käytännössä se ei kyllä koskaan ole kaakossa... Hyvillä keikoillahan kitarakamat saa pa:n kautta, mutta satunnaisesti joutuu livesaundeilla vetelee. Musiikki on sellasta ajoittaista särövalligrungea.
Noh, ehkä näihin ei tarkkaa vastausta netistä löydä. Pitäis vaan lompsia musakauppaan jotta sais hieman jotain käryä mökatasosta
 
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
Volle
04.02.2010 20:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karateadonis: Pitäis vaan lompsia musakauppaan jotta sais hieman jotain käryä mökatasosta
 
Eipä sitä oikein kaupassa pysty kokeilemaan. Oikeastaan vain reeniksellä tai keikalla sen näkee, että piisaako. Mutta jos siis säröllä tuutataan koko ajan, luulisin, että piisais se 20 W, vaikka rumpali hakkaa lujaa.
 
Jucciz
04.02.2010 21:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Raist
04.02.2010 21:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Mä olen ollut todistamassa sitä että ei olla haluttu mikittää. Aika karmean kuulostahan mölyä siitä tuloo, tiedä sit mitkä on kenenkin omat preferenssit.
 
aristoteles666
04.02.2010 21:37:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllähän nykyään löytyy pa:ta vaikka mistä mutta ei asiat ole kauan ollut näin.
(tai kauan ja kauan)
 
vänkylä
04.02.2010 21:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karateadonis: Tässä pikkuhiljaa harkinnut siirtymistä räkkikamaan ja sehän tarkoittaa päätevahvistimen hommimista. Jos en olisi kovin persaukinen ressukka niin ostaisin kyllä suoraan 50 wattisen pelin, mutta tosiaan 20 wattisen kun saa tuosta noin puoleen hintaan. Niin kysymys kuuluukin riittääkö rokkipumpun keikka- ja reenikäyttöön tuo parikymppää? Onko kellään räkissä vastaavaa ja jos on niin löytyykö joku mitä erityisesti suosittelis? Ei muuta. Loppu. piste.
 
Ei riitä.Loppu.Piste.
 
9292
04.02.2010 21:43:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Minäpä olen ollut parillakin keikalla. Tosin ne ovat olleet juurikin semmoisia kaveribileet-pohjaisia, minne on vain raavittu jotain että ääntä kuuluu. Paskaltahan se kuulostaa, mutta yleensä porukka on niin jurrissa ettei siitä kukaan mitään tajua
 
lukeman
04.02.2010 22:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näkyy olevan Marshall 9005 2x50w. Siis vanhempaa tuotantoa. Painaa kohtuullisesti, mutta hinta ei ole paha jos käy ja kukkuu.
 
Ostakkee ostakkee.
McLeach
04.02.2010 22:21:28 (muokattu 04.02.2010 22:22:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Itse olen yhdellä ainoalla keikalla mikittänyt kamat. Muissa baareissa kun PA:t olleet luokkaa 200w Tbox kaapit pelikoneen takana... Eikä henkilökunta ole puuttunut touhuun kun vasta jälkeenpäin kiitellen. Paikat olleet pienehköjä about 50hlö. Ainoat ongelmat juuri tulleet tuon mikityksen yhteydessä kun hurinaa ja vinkunaa tuli joka suunnasta. Toki tekisihän se mieli mikityksen läpi soitella kun kaikki tuntuu järjestyksellisemmältä ja selkeäämmältä mutta ei kyllä oikeen mitään tarvetta ruveta vaihtamaan tekniikkaa...
 
lukeman
04.02.2010 23:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Mikitetty on myös kitarakamat aina paria kertaa lukuunottamatta. Nykyään käytän Vox tonelab se:ta ja toisella kitaristillamme on Line6 pod live, vai mikäsenytoli ja kitarat menee suoraan linjasta mikseriin. Meillä tuo toimii vaikka eräänlainen kompromissiratkaisu tuo onkin.
 
Ostakkee ostakkee.
Volle
04.02.2010 23:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Sulla on hyviä bändikavereita tai olet käyny vain hyvissä paikoissa soittamassa sitten. Välillä paikkojen omat "pa-kamat" on oikeastaan paskat laulukamat, joissa potkua on juuri ja juuri sen verran, että niistä saa laulun selkeänä pihalle. Turha niistä on koittaa kitaraa toistaa läpi. Likimainkaan kaikilla bändeistä ei ole unelmabasistia ( = c-kortti, paku + PA-kamat) ja pikkulaulukamoja kummempia äänentoistovehkeita, eikä "oikeaa" pa:ta välttämättä kannata ryhtyä vuokraamaan kalja/pitsapalkalla soitettavalle pikkubaarin keikalle.
 
kimurantti1
04.02.2010 23:45:50 (muokattu 04.02.2010 23:56:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen sitä mieltä, että jos soittohommat on harrastusasteella niin ei todellakaan kannata laskea sen varaan, että kaikilla keikoilla mikitetään kitara. Coverkeikoilla mikitetään lähestulkoon aina, mutta kovin usein omaa musaa joudutaan vetäämän vähän vaatimattomammissa puitteissa ja kulukorvauksilla. Pienemmissä paikoissa ei välttämättä ole kiinteää tai tarpeeksi järeää ääntentoistoa, eikä sitä bändille palkaksi annettua kaljakoppaa muuta PA:ksi edes MacGyver. Siispä kannattaa mitoittaa kamat sen mukaan. Myöskin rumpalien ranteissa on pahimmillaan isommat volume-erot kuin 20 ja 100 wattisilla vahvistimilla ja pienitehoiset kamat saattaa mennä rumpalin mukana vaihtoon. Ainakin rokki- ja hevitouhuihin 20 wattia on snadisti liian vähän, jos halutaan vahvistimesta ihan puhdasta puhdasta soundia. 50 watilla pärjää jo ihan missä vaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
s8na
04.02.2010 23:52:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ehkä muistaa kans se että eritehoset päättärit voi kuulostaa erilaiselta. Mun käsitys on se, että jos on enemmän tehoja, usein on myös enemmän ballsseja soundissa. Pienemmissä vehkeissä käytetään usein myös eri tyypin putkia, joten siitä jo selittyy osa eroista.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
VIPMetal
05.02.2010 01:14:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin ostaisin kyllä suoraan 50 wattisen pelin, mutta tosiaan 20 wattisen kun saa tuosta noin puoleen hintaan.
 
Yleensähän nuo räkkiputkipäätteet on stereona sen 20w+20w. Et Kyllä sen pitäisi riittää jo vaikka mihin? Ei tosin ole omakohtaista kokemusta kuin 50/50 watin päättäreistä. Pääteputket ovat kyllä EL84 vrt. EL34/6L6 yms, että soundi eroa niillä on sitten.. pieni sivuhuomautus vain.. =)
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
Artist
05.02.2010 07:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat? Mä olen lyhyen soittajan urani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa eikä yksikään niistä ole vielä ollut sellainen, jossa kitarastyrkkaria ei olisi mikitetty. Välillä on ollut tosi pieniäkin paikkoja ja silti aina - jo pelkästään järkevämmän yleissoundin kannalta - vahvistimeni on mikitetty ja näin olen myös saanut pidettyä lavametelin omasta puolestani maltillisena kun styrkkari suorittaa vain monitorin virkaa itselleni.
 
Jos veivaa omaa musaansa soittavassa rokkibändissä pk-seudulla, on tuskin tällaisilta keikoilta välttynyt. Esim. edesmenneessä Factoryssä ei mielestäni ollut juurikaan järkeä mikittää kitarakamoja, parhaan soundin sai ruuvaamalla lavasoundin mahdollisimman tasapainoiseksi ja ainoastaan basari mikitettiin (toki laulun lisäksi).
 
Mun mielestä tästä on ollut vaan hyötyä, että on opetellut vetämään sellaisissakin paikoissa, jossa ei mikitetä.
 
Toki esim. humppa/tanssimusa/bile & coverbändipuolella asiat voivat olla eri tavalla, ja varmaan ovatkin.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
karateadonis
05.02.2010 07:31:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran tuntuu mielipiteet jakaantuvan että vois päätellä sen 50 wattisen olevan vaan se varmempi vaihtoehto. Sellanen käsite kun "headroom" taitaa tulla vastaan ainakin normitreeneissä jos joutuu volumea pitää yhdessätoista.
Kyllä meikäläisen tasolla ainakin tullut myös keikkoja vastaan joissa ei ole kitarakamoja mikitetty. Tyypillisesti paikalla on ollut pa mutta ehkä mikserissä on saattanut olla kaksi toimivaa raitaa ja siitä sitten arvottu voittajat... Jotai pikkusia pubikeikkoja myöskin, mutta niissä se voluumi on kyllä ollut aika alhaalla jokatapauksessa.
Vaikeita asioita!
 
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «