Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 552 53 54 55 5663 64 65 66 67
Nezof
22.01.2010 18:31:05
Minkälaine mikrofooni olis hyvä tällasen huuto ja örinän nauhottamisee ja treeneihin? olisko mitää tiettyi mallei.
Exhausted
23.01.2010 08:50:04 (muokattu 23.01.2010 08:50:13)

Nezof: Minkälaine mikrofooni olis hyvä tällasen huuto ja örinän nauhottamisee

http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_inkl_sm1_grossmembranmikro.htm

ja treeneihin? olisko mitää tiettyi mallei.

http://www.thomann.de/fi/shure_sm58.htm
K3babi
02.02.2010 18:28:54
Miten sais sellaset tosi Entombedmaiset rääkymiset, Lars taitaa laulaa niinku murinan ja huutamisen väliltä?
Pertti Keinonen
04.02.2010 13:52:15
Kuinka paljon ikä vaikuttaa ääneen? Olen kohta 19 ja harjoitellut noin vuoden rääkymistä (Kurt Cobain, James Hetfield... ei samanlaisia ääniä mutta ei kuitenkaan örinää). Tuntuu vain, että rääkyessä ääni ei tunnu ns. vahvalta vaan käheältä tai hillityltä. Eli kuinka paljon ääni muuttuu esimerkiksi omalla kohdallani noin neljän vuoden aikana?
aalataur
11.02.2010 07:47:59 (muokattu 11.02.2010 07:48:15)

Jamesin laulu Kill 'Em Allilla kuulostaakin kyllä teinipojan kiljumiselta verrattuna myöhempiin levyihin. Parhaimmillaan oltiin Justice/Black-aikoina.

Outo kun puhutaan Jamesin/Cobainin laulusta "rääkymisenä", eikös ne kuitenkin ole clean voksuja? Rääkymisestä mieleen tulee death metal -tyylinen vokalisointi missä ei ole (musiikin kanssa samassa vireessä/sävellajissa oleva/tarkkaa) sävelkorkeutta.

Örinän opettelu on alkanut kiinostamaan. Onko jotain tietoa esim. millä tekniikalla Alexi Laiho ja Chuck Schuldiner muodostavat levyillä äänen? Soilworkissa myös mukavaa ärjyntää. Voiko sitä soundia muokata paljonkin treenillä, vai onko oma örinäsoundi enemmän fysiologinen juttu ja muuttumaton? Kuinka kauan pittää reenailla että pystyy ns. ammattimaisen örinän vääntämään? Kuitenkin kun esim. rytmi on ihan simppeli käsite entuudestaan ja fyysisesti on jo raavas mies, treenimotivaatiokin on kohallaan. Normilaulussa äänialaltani olen 1. basso (merkitystä?), mutta yhtään en laulua ole harrastanut missään muodossa.
Jermakki
11.02.2010 13:36:31
aalataur:
Outo kun puhutaan Jamesin/Cobainin laulusta "rääkymisenä", eikös ne kuitenkin ole clean voksuja? Rääkymisestä mieleen tulee death metal -tyylinen vokalisointi missä ei ole (musiikin kanssa samassa vireessä/sävellajissa oleva/tarkkaa) sävelkorkeutta.

Kyllähän se Cobainin laulaminen on "rääkymistä", death metalli on enemmänkin ns. örinää tai murinaa.
ooidort
11.02.2010 16:35:40
aalataur:
Örinän opettelu on alkanut kiinostamaan. Onko jotain tietoa esim. millä tekniikalla Alexi Laiho ja Chuck Schuldiner muodostavat levyillä äänen? Soilworkissa myös mukavaa ärjyntää. Voiko sitä soundia muokata paljonkin treenillä, vai onko oma örinäsoundi enemmän fysiologinen juttu ja muuttumaton? Kuinka kauan pittää reenailla että pystyy ns. ammattimaisen örinän vääntämään? Kuitenkin kun esim. rytmi on ihan simppeli käsite entuudestaan ja fyysisesti on jo raavas mies, treenimotivaatiokin on kohallaan. Normilaulussa äänialaltani olen 1. basso (merkitystä?), mutta yhtään en laulua ole harrastanut missään muodossa.

Kannattaa tutustua Melissa Crossin DVD:hin ja kirjoihin. Uskosinpa että Alexi ja Chuck käyttävät niinsanottua growl tekniikkaa, joka on äänihuulille joskeenkin haitallinen tekniikka. Suht saman soundin saat kuitenkin pihalle myös vocal fryn avulla, joka on siis sama matalataajuuksinen ääni jonka päästät kun esimerkiksi haukottelet, mutta paljon voimakkaampana.

Örinöinninhän voi oppia kuka vaan, ja sitä soundia voit muokkailla esimerkiksi suuaukkos koolla, matalalta vetäessä huulet on O:n muotoset yms. Yllättäen myös ilme vaikuttaa soundiin vaikkei sitä tulisi edes ajatelleeksi.

Tuohon treenausaikaan pitää sanoa että se riippuu. Joillakin se "turvallisen" örinätavan löytäminen vie aikaa, toiset taas keksivät sen heti. Nyrkkisääntönä on, että jos se sattuu, teet sen väärin. Jos se kuulostaa hyvälle, mutta sattuu, teet sen silti väärin. Hengittämistä on myös hyvä treenata, olkapäät eivät saisi kohoilla hengityksen tahdissa, ja ilman karkaamista keuhkoista tulisi hallita pallean avulla. Itse olen örinää ja laulelua yleisesti harrastanut kolmisen vuotta, enkä menisi omia vokaaleitani vielä "ammattimaisiksi" kutsumaan. Tietty tämä on ihmisestä kiinni, toiset oppivat nopeammin kuin toiset. Otat vaan varsinkin alussa hyvin rauhallisesti, etkä treenaile 20min pitempään kerralla, koska äänentuottotapa on hyvin erilainen kuin puhuessa, ja äänentuottovälineet ovat lihaksia siinä missä hauiskin.

Toivottavasti nyt ottaa edes jotain tolkkua tästä.
Exhausted
14.02.2010 21:45:10

Olen tekemässä alternative metal -henkistä projektia, jossa on joka biisissä eri laulaja. Yhden biisin laulaja perui osallistumisensa, joten tarvitsisin jotakuta luikauttamaan kyseisen biisin vokaalit. Tarkoitus olisi saada monenlaista örinää ja hieman puhdasta laulua. Laulumelodiat ja sanat saa tehdä itse, tai sitten ne voidaan toimittaa valmiiksi. Jos kiinnostuit, niin laita pikaviestiä ja laitan sitten biisin instrumentaaliversiota matkaan.
CrusifyMe
18.02.2010 13:26:05
Kertokaas mielipiteitä tästä nauhotuksesta

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=413243
no justice for all
07.03.2010 19:18:53
Pistetääs omaa ääninäytettä nyt kun sellainen on: http://www.myspace.com/codefailure
http://www.myspace.com/codefailure Äänestäkää Into My Houses Nummirockkiin esiintymään: http://demoseta.nummirock.fi/wp/?p=2561 Minulla on alkoholiongelma. Lasini on tyhjä.
Nezof
13.03.2010 22:49:01
Mistä oikee tietää, että vetää oikealla tavalla? ku itellä ainoostaa korkeet ja todella matalat kuivaa kurkkua älyttömästi. HC huutoa eniten käytän ja se ei tunnu missään mutta ku ei tiedä, että meneekö oikeella tavalla. Ei haluis rikkoo ääntä. Tällasta oon kuullu et Inhale olis helpompaa mut tuhoo helpommin. Ite en osaa yhtää inhale tekniikalla kyllä, mutta pitääkö tuo paikkaansa?
Henkka--
14.03.2010 22:44:19
Mitä tekniikoita olisi hyvä alkaa opetteleen jos päämääränä olisi Stam1nan Hyrden tapainen kärinä?
-daali
16.03.2010 16:50:05
Mä oon nyt ehkä vuoden silloin tällöin treenannu sellasta metalcore-tyylistä ärinää ja örinää ja ihan siedettävän kuulosta kamaa oon suustani saanu ulos.

Tämä on mielestäni hyvä tekniikka enkä ole vielä ääntä saanut käheäksi kertaakaan.

Aloita kuiskauksella ja aloita laittamaan siihen sitten koko ajan lisää voimaa ja kiristä kurkkuasi, vatsalihaksien jännitys on oiva apu.
Exhausted
16.03.2010 16:51:20 (muokattu 16.03.2010 16:52:09)

Olen kuullut, että kuiskaaminen on äänihuulille yhtä huono juttu kuin huutamalla huutaminen, koska kuiskaaminen on periaatteessa äänihuulien hankaamista yhteen. Kaulan seutu muutenkin kannattais yrittää pitää rentona eikä lähteä kiristelemään.
wewwie
16.03.2010 19:37:32
Exhausted: Olen kuullut, että kuiskaaminen on äänihuulille yhtä huono juttu kuin huutamalla huutaminen, koska kuiskaaminen on periaatteessa äänihuulien hankaamista yhteen. Kaulan seutu muutenkin kannattais yrittää pitää rentona eikä lähteä kiristelemään.

Kuiskaaminen on itseasiassa usein jopa pahempaa kuin yskiminen.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Nezof
21.03.2010 17:33:19 (muokattu 21.03.2010 17:41:12)
Aloita kuiskauksella ja aloita laittamaan siihen sitten koko ajan lisää voimaa ja kiristä kurkkuasi, vatsalihaksien jännitys on oiva apu.
Ei näin :D Kuiskaaminen on kaikista pahinta älkää missään nimessä tehkö noin. Ite kaikkee ei clean kamaa harjotellu epäsäännöllisesti 2 vuotta. Nyt koko aja useemmin ja useemmin. Kannattaa vähä lämmitellä sitä ääntä ennen ku alottaa. Ite tehny Melissa Crossin Zen Of Sceaming warm-up:pei ja saannu iha uusii äänii suusta ulos. Siitä kans huomaa aika hyin et vetääkö oikeella tekniikalla ku lauleskelet jonku tunnin ja jos sen jälkee ei tunnu oikee missään se nii hyvältä vaikuttaa. Oma vokaali tyyli on nykyää Throwdown/Terror/August Burns Red ja matalat örinät lähtee kans aika hyvin omalla tekniikalla. Korkeet ei lähe oikee millää niitä tässä viime aikoin koittanu saada esii ja saannuki mut aika kauheelta kuullostaa :D. Ite opin tuon huuto tekniikan siten ku on vihanen tai vaik lyö varpaansa ja sillo yleensä huutaa ku sattuu nii se ääni pitää saada esiii ja muokkaa sitä hieman kurkulle terveellisemmäks nii avot.

Onko muuten kenelläkää mitää vinkkiä Inhale vokaaleihin? iteltä ne ei lähe millää, joten apu olis tarpeen vaik kyllä Exhalella iha hyvin pärjään.
El_Jyrkkä
27.03.2010 16:35:17 (muokattu 27.03.2010 16:35:59)
Itse olen treenaillut n.1,5v semiaktiivisesti "rääkymistä", ja nyt se alkaa jo kuulostaa joltain :) Paljosta on kiittäminen juurikin tuota Zen Of Screaming dvd:tä, on auttanut tajuamaan monia pikkujuttuja mitä on jäänyt muuten uupumaan. Nykyään en "väsy" niin nopeasti, kurkku ei tunnu huutojen jälkeen karhealta (vaikkakin suu kuivuu, mutta oletan tämän olevan normaalia), ja pystyn vaihtamaan lennosta puhtaisiin vokaaleihin.

pääasiallisesti olen siis kokeillut vain eri tekniikoita "yritys-erehdys"-periaatteella, kunnes se itselle sopivin löytyi.

seuraavaksi olisi sitten tarkoitus harjoitella korkeita rääkäisyjä, tyyliin 30 seconds to Mars/Jared Leto, kellään vinkkejä/ideoita, miten tehdä se satuttamatta itseään? :D

EDIT: typot.
"Shhh! My common sense is Tingling!" -Deadpool | Visca El Barca! "Més que un club" |
ooidort
27.03.2010 22:25:45
El_Jyrkkä:
seuraavaksi olisi sitten tarkoitus harjoitella korkeita rääkäisyjä, tyyliin 30 seconds to Mars/Jared Leto, kellään vinkkejä/ideoita, miten tehdä se satuttamatta itseään? :D

EDIT: typot.

Korkeat rääkäsyt hoidetaan falsetissa. Eli sama ilmanpaine kun normirääynnässä, pallealla vaan potkua alle ja siirrät äänialan falsettiin. Toki falsettiin siirtymisen pitää olla tuttua että tämä onnistuu.
_Pearl_
29.03.2010 18:38:07
Moro kaikki! Oon ite reenaillu nyt tätä rääyntä/örinä hommaa säännöllisesti ja epäsäännöllisesti semmoset nelisen vuotta. Saatiin just bändin EP ulos ja kaipaisin vähän rakentavaa kommenttia noista mun ärjynnöistä. Kolme biisiä kuunneltavissa osotteessa--> www.myspace.com/mydecisionband
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)