Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksatessa käytättekö jotain referenssi materiaalia..
1
cosmob83
03.02.2010 19:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips!
 
Tämmöinen suht aloittelijan kysymys. Kun miksaatte (niin pro:t kuin vähemmän pro:t) niin onko teillä joku referenssi biisi jota kuuntelette miksauksen välillä? Lähinnä ajatellen että ajatte jotain tiettyä soundia takaa (toki materiaalin puitteissa) ja toisekseen kun korvalla on paha tapa tottua minuutin jälkeen muokattuun soundiin, niin saa tavallaan "neutralisoitua" sitä.. Vai miten taistelette tätä korvan tottumista muokattuun soundiin?
 
Kiitos ja kumarrus!
 
anapena
03.02.2010 20:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yön yli nukkuminen siinä vaiheessa kun miksaus on mielestäsi valmis...jos se ei aamulla juurikaan vituta, niin se on siinä. Mutta siis jotain referenssiä kantsii olla, ainakin ala-ja yläpään määrän suhteen, ja miksei kompressoinninkin kanssa. Varsinkin, jos miksausta ei masteroida missään oikeesti.
 
Teijo K.
03.02.2010 20:50:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla on aina joku sopiva levy, mitä olen kuunnellut paljon. Viimeksi se oli Bällarby Singersiä. En mä suoraan pyri saamaan niitä samoja soundeja yksi yhteen, vaan pidän sen referenssin sellaisena suuntaviivana ennemmin. Enkä mä osais yks yhteen soundia ikävä kyllä tehdäkään. Senverran amtöörin vikaa. :)
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Kallekorvola
04.02.2010 10:24:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä käytän aina referenssikamaa rinnalla. Pysyy noi visiot paremmin perspektiivissä. Varsinkin vieraassa ympäristössä (vieras paikka ja kuuntelu) toi referenssikama autta kalibroimaan korvia. Materiaali on sellasta, mikä on mulle tuttua ja monessa paikassa hyväksi todettua, itse biisit tyylilajeineen vaihtelevat paljonkin (eikä tyylit ole vältsyyn aina edes ajankohtaisen genren sisältä).
 
Niq
04.02.2010 10:31:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kuuntelen jotain omasta mielestä tosihyväsoundista musaa, kuuntelen kuinka lujalla mikäkin on mihinkin verrattuna, stereokuvaa, erottelevuutta ja yritän sit saada jotain samansuuntaista aikaiseksi omaan miksaukseeni. Etenkin oman kuuntelun heikkoudesta johtuen alapäätä joutuu tsekkailemaan aika tarkasti, että saa jokseenkin samoihin uomiin kaupallisten julkaisujen kanssa. Siinä vaiheessa kun miksauksessa on se hetki että "kuulostaapa vitun hyvältä", on aika pistää se hyväsoundinen referenssi soimaan ja todeta että kylläpä vaan kuulosti siksi hyvältä kun korvat tottui. :)
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
Exhausted
04.02.2010 13:13:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä referenssejä tulee käytettyä. Mieluusti jotain saman genren tavaraa, mutta mieluusti itselleen entuudesta tuttua ja hyväksi todettua.
 
Groovi
04.02.2010 16:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pakkohan se on toisia matkia kun ei itse osaa. Tai täytyy ainakin kalibroida korvat aivan muulla kuin omin käsin tehdyllä materiaalilla.
 
Amatööri kun olen, niin moni asia tuntuu niin kovin vaikelta. Ehkä kuitenkin se eniten referenssiä miksauksessa kaipaava asia on sellainen keskialueen "purevuus" ja terävyys. Sitä pitää verrata aina kaupallisiin levyihin, ja joku sellainen keskialueen (about 4khz seutu) on se kaikkein hankalin säädettävä. Omat korvat puutuu niihin taajuuksiin melko nopeasti.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Mikael
04.02.2010 16:28:06 (muokattu 04.02.2010 18:48:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä harvemmin miksatessa kuuntelen mitään referenssiä ainakaan silleen suoraan vertaillen ellei ole tarkoitus saada jotain ihan 1:1. Mut mielellään kuuntelen etukäteen - vaikka himassa monen päivän ajan - referenssiksi jotain mistä ei välttämättä jää päähän niinkään mikään yksittäinen soundi tai tekninen asia, vaan se tunnelma mikä jossain levyssä tai biisissä on. Voi olla että analysoin referenssiä etukäteen ja löydän siitä jotain suuntaviivoja ja saatan jopa tutkia et miten äänitys tai miksaus on tehty, mut en sit enää miksatessa niinkään vertaa ja koita kuulostaa samalta.
 
Teijo K.: Viimeksi se oli Bällarby Singersiä.
 
no tää nyt on jo aika paksua... :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Teijo K.
04.02.2010 18:58:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
no tää nyt on jo aika paksua... :D

 
Ootas kun kuulet mitä sit saatiin aikaan. Se vasta paksua on. :)
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Mikael
04.02.2010 19:12:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Ootas kun kuulet mitä sit saatiin aikaan. Se vasta paksua on. :)
 
Tuskin maltan odottaa...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
cosmob83
05.02.2010 20:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommentoinnista. Mietin vain tuota referenssin käyttöä miksatessa, koskapa kun tekee koti masterointeja (eli suomeksi: Tosi laadukasta) niin silloin kyllä tulee käytettyä referenssiä kokoajan. Enpä ole aikaisemmin tullut miettineeksi että jos miksausessakin käyttäisi referenssejä. Pitää ruveta kokeilemaan. Eniten on ehkä huolestuttanut tuo korvan "puutuminen" soundeille. Melkein järjestäen omissa miksauksissa on ollut vähän liikaa yläpäätä ja keskialue ei ole ollut ihan tarpeaksi selkeä. Noh, ehkä se tästä ajan myötä. :)
 
mobbi
07.02.2010 14:18:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt referenssiä siinä kohtaa, kun oma mixi kuulostaa hyvälle. Silloin siitä oikeasti hyväsaundisesta on helppo kuunnella mitä pitää muuttaa. Viime projektissa merkittävin valaistuminen tuli panoroinnin kanssa. (niin hassua kun se onkin)
 
Melodeathia kansalle? : www.mikseri.net/hypothesis
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «