Aihe: 3D-teknologia
1 2 3
päänahka
02.02.2010 21:33:42 (muokattu 02.02.2010 21:36:00)
this1sux: Itseä kans hieman ihmetytti se kuvan tummuus. Ei se nyt juuri häirinnyt, mutta kun vertasi ilman laseja niin olihan siinä eroa.

Luulis että sitä on kompensoitu lisäämällä kirkkautta. En mä ainakaan muista huomanneeni Avatarissa mitään tummuutta. Totta kai se on kirkkaampi ilman laseja, kun näkee molemmat kuvat.

Sitä myös mietin, että mitenkäs yksisilmäisillä tuo homma toimii? Varmasti sitä syvyyttä ei saa taiottua, mutta polarisoikos ne lasit kuitenkin (tai jotain) jotta se kuva ei olis semmoista utuista?

No silloin näkee vain sen toisen kuvan. Ei mene utuiseksi, mutta ei ole myöskään 3D-efektiä.

Henkka370: Lasit päähän ja kaupungille siitä, ihastelemaan 3D:tä!

Olisin linkittänyt failbookia tähän, mutta se on nurin. Kuitenkin, joku oli katsonut Avatarin, ja sanoi facebook-statuksessaan että "I wish the whole world was in 3D".
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
bedlam
02.02.2010 22:15:05 (muokattu 02.02.2010 22:16:33)

Niin tässä tämä Fujin kamera, tällä saa videotakin jonkinlaista. Muutaman huntin maksaa ja mukana tulee se kuvakehys: http://www.fujifilm.com/products/3d/camera/finepix_real3dw1/

päänahka: Olisin linkittänyt failbookia tähän, mutta se on nurin. Kuitenkin, joku oli katsonut Avatarin, ja sanoi facebook-statuksessaan että "I wish the whole world was in 3D".

No huh :D Mulla yks kaveri ihasteli penskana aina kovasti Viewmasterilla kuvia. Hoksasin sitten jossain vaiheessa, että se piti aina toista silmää kiinni katsoessaan niitä...
bedlam
02.02.2010 22:19:01 (muokattu 02.02.2010 22:27:05)

Cujo: Niin puhutaan, mutta miun käsityksen mukaan siinä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin, mutta ehkä joku muu tietää vielä varmasti kertoa.

Kyllä Finnkinon omillakin sivuilla puhutaan samaa kuin laittamassani linkissä (että polarisaatioon perustuu systeemi), ja eikö tuon nyt luulisi olevan melko luotettava lähde ;)
http://www.finnkino.fi/info/3d_tekniikka/
Cujo
02.02.2010 22:59:22
bedlam: Kyllä Finnkinon omillakin sivuilla puhutaan samaa kuin laittamassani linkissä (että polarisaatioon perustuu systeemi), ja eikö tuon nyt luulisi olevan melko luotettava lähde ;)

No joo, uskotaan : D
Kimmo72
02.02.2010 23:03:18
bedlam: No huh :D Mulla yks kaveri ihasteli penskana aina kovasti Viewmasterilla kuvia. Hoksasin sitten jossain vaiheessa, että se piti aina toista silmää kiinni katsoessaan niitä...

Toi laite oli kyllä hieno. Joku aika sitte kaverin lasten romulaatikossa semmonen oli niin pitihän se sieltä kaivaa. Todella hienoja kuvia kyllä. Harmi kun joskus rikoin omani :/
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
this1sux
03.02.2010 17:33:26
seppo69: Toimiiko tuo 3-d jos toisessa silmässä on todella huono näkö ja toisessa hyvä?

Ehkä hankala sanoa ennen kuin kokeilee. Mulla on silmät aika tasavahvat, molemmissa linsseissä vahvuutta -3.0 (yksikkö). Pari kertaa oon silmälaseilla käynyt 3D-leffassa ja ei se ihan 100 % ole toiminut. Tuntunut yleensä siltä, että tarkkana ei näy kovin iso alue tai jotain. Mutta kyllä se kuvan syvyys sinänsä toimii.

Pitäis varmaan kokeilla piilolinssien kanssa. Liekö muilla silmälasi-ihmisillä ollut "ongelmia"?
"All science is either physics or stamp collecting" - E. Rutherford
SirElwood
03.02.2010 19:23:44 (muokattu 03.02.2010 19:50:04)
Dream_eater: Toi laite oli kyllä hieno. Joku aika sitte kaverin lasten romulaatikossa semmonen oli niin pitihän se sieltä kaivaa. Todella hienoja kuvia kyllä. Harmi kun joskus rikoin omani :/

Mulla on toimiva viewmaster projektori jostain 60-luvulta. Se on hieno laite. Olispa vielä niitä kiekkojakin jossain...

E: eBay hakujen mukaan tuo onkin 50-luvulta. Hohoh. Tosin se on 2D joten tämä on off topic pahasti. =(
Kimmo72
03.02.2010 21:37:50
SirElwood: Mulla on toimiva viewmaster projektori jostain 60-luvulta. Se on hieno laite. Olispa vielä niitä kiekkojakin jossain...

E: eBay hakujen mukaan tuo onkin 50-luvulta. Hohoh. Tosin se on 2D joten tämä on off topic pahasti. =(

No eiks noikin laitteet oo 3D teknologiaa :) Joten ei se nyt niin paha offari ollut.
Onko se semmonen ruskea, aika kovaa tekoa, toisin ku uudemmat punaset lelut. Mulla oli joskus semmonen edellä mainittu :)

eiku sääh... 2D no eniveis :P
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Miikathebest
03.02.2010 22:53:34

Dream_eater: No eiks noikin laitteet oo 3D teknologiaa :) Joten ei se nyt niin paha offari ollut.
Onko se semmonen ruskea, aika kovaa tekoa, toisin ku uudemmat punaset lelut. Mulla oli joskus semmonen edellä mainittu :)

eiku sääh... 2D no eniveis :P

Eikös nuo viewmasterit ole oikeasti 3d??? Tai siis tasossa olevaa kuvaa stereonäköä hyväksi käyttäen. Mutta sitähän nuo 3d-elokuvatkin ovat.
Liikaa säröä!
Jetku
04.02.2010 01:00:59
seppo69: Toimiiko tuo 3-d jos toisessa silmässä on todella huono näkö ja toisessa hyvä?

Ei vissiin ainakaan nää vanhat kunnon punaviherlasit toimi jos on vähääkään hajataittoa.
päänahka
04.02.2010 01:23:14
Jetku: Ei vissiin ainakaan nää vanhat kunnon punaviherlasit toimi jos on vähääkään hajataittoa.

No noi nyt alkaa olla jo melkolailla historiaa.
tsugaru
04.02.2010 06:56:44
jp8000: Olen kuullu. että 3d-tekniikka olis jo niin kehittynyttä. että sitä voisi seurata myös ilman 3D laseja, mutta oletteko te kuulleet semmoisesta?

3D-tv -näyttö on ainakin tekemässä tuloaan.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
Bluesmies
04.02.2010 08:28:41
jp8000: Olen kuullu. että 3d-tekniikka olis jo niin kehittynyttä. että sitä voisi seurata myös ilman 3D laseja, mutta oletteko te kuulleet semmoisesta?

Jep, menemällä katsomaan teatteria.
Rojekti
04.02.2010 10:57:51
Noniin nyt tuli vastauksia. Nyt selvis, tattista. Ajattelinkin että jotain mystistä teknologiaa siinä on takana eikä sitä vain yksi sana selitä..

Kokemus oli hieno, ainoa ongelma oli että silmälasien kanssa oli hieman ongelmia. Putoilivat koko ajan nenältä kun oli kahdet lasit, ja loppua kohden päätä särki. Mutta siihen tottuu ja elämyksen puolesta olen valmis kärsimään.
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
arc
04.02.2010 11:14:28 (muokattu 05.02.2010 10:33:43)

Vissiin jo kaksi vuotta sitten AV-messuilla oli tämmöinen 3d-telkkari, joka toimi ilman laseja. En itse sitä nähnyt, mutta kuulema toimivuudeltaan se oli todellinen prototyyppi, eikä mitenkään käytännöllinen. Lasiton 3d-tekniikka ei tietääkseni perustu kahden kuvan polarisointiin eri silmille, ja liikkeen aiheuttamaan parallaksiin, vaan johonkin muuhun. Siitä syystä sitä onkin todella vaikea kehittää.

Mielenkiintoista muuten, että jotta kahta hieman eri kuvakulmasta tehtyä kuvaa voidaan lähettää eri silmiin, niin tarvitaan polarisaatiota käyttävä 3d-telkku, joka tän tekee. Leffateattereissahan ei kuitenkaan sitä kangasta vaiheta mihinkään erikoiskankaaseen 3d-esitystä varten, niin homma toimii silleen, että siellä on kaks projektia jotka projisoi kahta eri lähdettä sinne kankaalle, joista toinen lähde on kuvattu vasemmalle, ja toinen oikeelle silmälle. Sitten se kangas heijastaa sen polarisaation sun laseihin, ja tarvii vielä aktiivilasit, että homma toimii :)

Vielä rajumpaa on ajatella, miten noi tuotetaan.. Jokasen yhden kameran tilalla pitää olla kamerapari, jotka muodostaa sen perspektiivieron kahden silmän välillle.

E: Johan tuo kaikki tuli edellisellä sivulla
bedlam
04.02.2010 11:30:00 (muokattu 04.02.2010 11:33:36)

arc: Vissiin jo kaksi vuotta sitten AV-messuilla oli tämmöinen 3d-telkkari, joka toimi ilman laseja. En itse sitä nähnyt, mutta kuulema toimivuudeltaan se oli todellinen prototyyppi, eikä mitenkään käytännöllinen. Lasiton 3d-tekniikka ei tietääkseni perustu kahden kuvan polarisointiin eri silmille, ja liikkeen aiheuttamaan parallaksiin, vaan johonkin muuhun. Siitä syystä sitä onkin todella vaikea kehittää.

Ttuossa ylempänä jo totesinkin, niin Fujiltahan on jo kuukausia saanut 3D-pokkarikameraa, jolla saa myös 3D-videota. Ja käsittääkseni näitä itse kuvattuja videoitakin voi katsella kolmiulotteisena kameran näytöltä ilman laseja.

Jokainenhan on nähnyt sellasia kolmiulotteisia dvd-kansia, perustuisko tuo periaatteellisesti samantyyppiseen systeemiin. Eiks noissa se pinta ole semmosta "haitaria", eli vasen silmä näkee eri kulmassa olevan osan kuvasta kuin oikea.
päänahka
04.02.2010 11:42:36
bedlam: Kyllä Finnkinon omillakin sivuilla puhutaan samaa kuin laittamassani linkissä (että polarisaatioon perustuu systeemi), ja eikö tuon nyt luulisi olevan melko luotettava lähde ;)

Mä en kyllä edelleenkään älyä, että mihin tässä tarvitaan aktiivitekniikkaa, jos kuva on kerran polarisoitu? Ja miksi vasen ja oikea kuva pitää näyttää vuorotellen? Luulisi että riittäisi kun toinen linssi päästää vaakapolarisoidun ja toinen pystypolarisoidun kuvan läpi. Voihan se olla ettei tuon tekstin kirjoittajalla olekaan ihan käsitystä käytössä olevasta tekniikasta, sillä noi asiat (aktiivilasit, kuvan vuorottelu) viittaa mun mielestä siihen, että laseissa tummenee vuorotellen vasen ja oikea linssi.
Decadetroll
04.02.2010 11:42:44
Itse olen joskus vahingossa kaupungilla pyöriessäni nähnyt tuollaisen prototyyppi 3d-tv:n eräässä näyteikkunassa.. Piti ajaa korttelin ympäri ja käydä katsomassa uudestaan kun oli niin erikoinen tapaus :D
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck
Ali
04.02.2010 15:12:33

En oo yhtään kolmedeeleffaa kattonu, enkä kato! Pitäkää tunkkinne. Viva la resistance!
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)