Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SPL-kalibraattoria
1
ragol
03.02.2010 10:04:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi melkein hommata kalibraattori äänenpainemittauksia varten.
 
Sainkin jo vinkin parista mallista, joista budjettiin sopivan valmistus oli lopetettu (TES-1356 myyjä www.aseko.fi) ja toinen meni jo kirkkaasti yli budjetin (Rion NC-74 myyjä www.mip.fi).
 
Onkohan muita ideoita mistä kannattaisi ruveta katselemaan? Mulle riittänee tässä vaiheessa luokan 2 laite, ja hinta mielellään
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
santtus
03.02.2010 11:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa löytyy yksi tuollainen kakkosluokan verme käytettynä, jos olet kiinnostunut. Mulla on se Rion, joten toi on ollut siksi käyttämättömänä. Muista hommata oikea adapterirengas mikkiäsi varten, muuten tuosta ei juuri ole hyötyä. Heitot voivat olla merkittäviä.
 
Reiska
03.02.2010 13:39:36 (muokattu 03.02.2010 13:40:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on ollut puhetta. Mulla on yksi Superlux, Behringer, Audix -adapteri vielä hyllyssä. Sitten tämän maahantuojan varasto on loppu ja uusi aloittaa toimintansa?
 
stnprkl
03.02.2010 20:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santtus: Multa löytyy yksi tuollainen kakkosluokan verme käytettynä, jos olet kiinnostunut. Mulla on se Rion, joten toi on ollut siksi käyttämättömänä. Muista hommata oikea adapterirengas mikkiäsi varten, muuten tuosta ei juuri ole hyötyä. Heitot voivat olla merkittäviä.
 
Löytyykö sulta Santtu adapteria Beyerin mittasieppoon. Jos joku päivä yrittäis saada ton Smaartin iskuun.
 
Viltsu audiokantaja
multipaavo
04.02.2010 01:00:56 (muokattu 04.02.2010 01:03:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Löytyykö sulta Santtu adapteria Beyerin mittasieppoon. Jos joku päivä yrittäis saada ton Smaartin iskuun.
 
Mä tarttisin dbx yhteensopivan kuristimen TESiini.
Mahtasko Reiska toi sun kailikka sopia? Ostan het.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Reiska
04.02.2010 14:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne mun teettämät on MM1 9,0 mm, Behringer ja kaverit 12,7 mm ja sitten DPA 4090 kartion mallinen sovite. Mittaillen selviää. Kouvolassa on hyllyt tyhjät, mutta Santtu alkaa teettämään noita adaptereita jatkossa. Nämä saksan sepät tekee mittojen mukaan tilauksesta sulle sopivan, jos ei noilla edellä mainituilla osu.
 
santtus
04.02.2010 22:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehdäänpä niin, että laitan huomenna tilaukseen noita, jos Reiskan hyllyiltä tavara loppuu.
 
santtus
04.02.2010 22:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja Viltsulle, multa löytyy koko toi Reiskan kauppaama sarja, eli Behringer/Audix/Superlux, Beyer MM1, DPA4090 ja sen lisäksi vielä DPA:n oma 4007 mikille, eli aika monta mikkiä saa kalibroitua.
 
multipaavo
05.02.2010 03:32:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santtus: Tehdäänpä niin, että laitan huomenna tilaukseen noita, jos Reiskan hyllyiltä tavara loppuu.
 
Mahtavuutta. Mun pitää mittaa tönärillä toi dbx.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
ragol
05.02.2010 08:25:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Mahtavuutta. Mun pitää mittaa tönärillä toi dbx.
 
-Paavo

 
Mulla on kutina, että toi on kanssa samaa sarjaa tuon Behringer/Superlux-osaston kanssa, mutta kerro sitten kuinka kävi. Tietääpä sitten itse, että mihin kaikkiin toi oma kattaus sopii...
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
multipaavo
05.02.2010 20:23:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragol: Mulla on kutina, että toi on kanssa samaa sarjaa tuon Behringer/Superlux-osaston kanssa, mutta kerro sitten kuinka kävi. Tietääpä sitten itse, että mihin kaikkiin toi oma kattaus sopii...
 
Behku on mun mielestä puolentuuman kapselilla, joten sen sovite on liian holo Debexille. Toi 9mm vaikuttais oikeemmalta, mutta turha arvailla. Mitataan ensin :)
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
ragol
05.02.2010 20:37:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Behku on mun mielestä puolentuuman kapselilla, joten sen sovite on liian holo Debexille. Toi 9mm vaikuttais oikeemmalta, mutta turha arvailla. Mitataan ensin :)
 
-Paavo

 
Hum... Saattaa olla, ilmeisesti sitten toi mun joskus kokeilema kalibraattori ei ollut 1/2", vaan jotain vähän enemmän. Kun mun Superlux (eli behringer-kopio, tai toinen on kopio toisesta, tai molemmat jostain :) jäi löysäksi jossain määrin.
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Reiska
05.02.2010 22:25:05 (muokattu 06.02.2010 10:56:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikean 1/2 tuuman sijaan alallamme tämä puolikas merkitsee useimmiten 13,2 mm. Useimmat dB-mittarien mikeistä on juuri tämän kokoisia. Ja lähes kaikki kalibraattorit toimittavat sovitteensa tälle koolle. Ja mittamikit on sitten mitä on kooltaan.
 
Tuolla halvimmassa päässä Behringer ja tämä Superlux ovat ainakin mittausten perusteela laadullisesti ja kooltaan aika lähellä toisiaan. t-bone on ainakin hintansa verran heikompi myös testien mukaan. Siis heidän mittamikkinsä. Näille mikeille ilmoitetaan koot 12,5 - 12,7 mm ja ne ovat ilmoituksen mukaisia tai millin osia pienempiä.
 
multipaavo
14.02.2010 00:07:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo:Toi 9mm vaikuttais oikeemmalta, mutta turha arvailla. Mitataan ensin :)
 
Veikkaukset on asetettu ja tällä kierroksella ei löytynyt yhtään voittajaa.
DBX:n halkaisija jämpti 10mm.
 
Osuuks Reiska tai Santtu ykskään sovite tohon?
 
Pielavetisenä versiona mikin ympärille voisi pyöräyttää vulkanoituvaa teippiä muutaman rundin...
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Reiska
14.02.2010 11:13:30 (muokattu 14.02.2010 12:58:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sovi. Sovitteet on 9,0 ja 12,7 mm sekä se kartion mallinen DPA 4090:lle. Sain tietää tämän saksalaisen verstaan Höltältä (Tero sai vinkin Beyeriltä) aikanaan, kun Beyerin MM1:een etsittiin sovitetta. Sitä he tekivät jo valmiiksi. Nämä pari muuta teetin heillä sitten tilauksesta. Ja koska tämä kalibraattorin matkassa usein tuleva 13,2 sovite ei ole useimmiten käypänen 12,7 milliselle mikille (eroa huikeat puoli milliä), suositan oman mallin tilaamista Santun kautta. Kannattaa tosin ensin kysyä dbx latua pitkin sovitteen saatavuutta. Mulla on esim. Earthworks-mikissä tehtaan toimittama sovite.
 
Koko toi kalibroinnin idea menee aika metsään, jos sovite falskaa. Sovitteen ja mikin tulee muodostaa suljettu kammio, jotta kalibraattori antaa oikeita lukuja. Esimerkiksi mun 1.-luokan Rion valehteli 1,5 desibeliä Behringerin mikillä omalla 13,2-sovitteella ennen kuin teetin oikean palikan 12,7 näille Audixille, Behgingerille ja kavereille. Kalibraattori maksoi tonnin ja sovite muutaman kympin, joten mielestäni ainakin tämä sovitteen osto oli järkevää. Järjestelmä on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki pitää paikkansa tässäkin asiassa.
 
Itse en lähtenyt kikkailemaan ja suositan muillekin olla kikkailematta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «