Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stereoetuaste S/PDIF outputilla
1
rokenroll
02.02.2010 18:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Digi003 Rack ja Focusriten 8-kanavainen ADAT-palikka eli 16 kanavaa sisään ja ulos.
Tossa Digirackissa olis kuitenkin mahdollisuus saada 2 lisäkanavaa sisään S/PDIFin kautta.
 
Mikä olis paras/laadukkain/järkevin mahdollinen hankinta jotta saisin kaiken potentiaalin irti tosta digiräkistä?
 
Olisko joku tän tyyppinen?
http://www.thomann.de/fi/audient_mico.htm
 
Vai ehkä A/D-muunnin erikseen ja joku hyvä analogistereoetari siihen kaveriks?
 
Tarviiks noita muuntimia jotenkin kellottaa/synkata lisäks et olis niiku paras mahdollinen tilanne?
 
Tarkoitus olis saada noista ne "1st choice" -kanavat eli olis kiva saada mahdollisimman täydellinen signaaliketju A/D -muunnosta myöten. Digirackin omat muuntimet ei kait oo ihan huippulaatua..
 
Korjatkaa jos oon aivan hakoteillä!
 
Tuhannet kiitokset jo etukäteen avusta! =)
 
Mikael
02.02.2010 18:45:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rokenroll:
Mikä olis paras/laadukkain/järkevin mahdollinen hankinta jotta saisin kaiken potentiaalin irti tosta digiräkistä?

 
Riippuu paljolti sun budjetista. Itse oon himoinnut API A2D:tä.
http://www.apiaudio.com/a2d.html
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
dewil
02.02.2010 18:51:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on itselläni "tahtoo" listalla:
http://www.thomann.de/fi/dbx_386_mic_preamp.htm
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
rokenroll
02.02.2010 19:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset teille! Näyttää erittäin asiallisilta vaihtoehdoilta ja siinähän on jo vähän hintahaitariakin.
 
mhelin
02.02.2010 19:51:46 (muokattu 02.02.2010 19:52:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rokenroll:
Tarviiks noita muuntimia jotenkin kellottaa/synkata lisäks et olis niiku paras mahdollinen tilanne?

 
Se erillinen high-end A/D muunnin masterina, eli niin että toimii omalla sisäisellä kellollaan. Tällöin tietysti slavena olevilta muuntimilta ei kannata odottaa parasta äänenlaatua (eli rumpu yms. äänityksissä tuo A/D veke ja joku useampikanavainen laite masteriksi).
 
Mikael
02.02.2010 20:04:36 (muokattu 02.02.2010 20:08:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tää on itselläni "tahtoo" listalla:
http://www.thomann.de/fi/dbx_386_mic_preamp.htm

 
Itseasiassa mun tahtoo-listalla olis muunnin-kortti mun dbx586 etuseen joka on siis ilmeisen sama kuin tuo 386 mut lisäksi siinä on EQ ja limitteri. Ikävä kyllä noita muunninkortteja tuntuu olevan aika hankala löytää mistään. Kysyin asiaa joku aika sit maahantuojalta sähköpostitse saamatta minkäänlaista vastausta :( Tän metsästys onkin vähän jo unohtunut mut nytpä se taas sai pontta...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
rokenroll
02.02.2010 22:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Se erillinen high-end A/D muunnin masterina, eli niin että toimii omalla sisäisellä kellollaan. Tällöin tietysti slavena olevilta muuntimilta ei kannata odottaa parasta äänenlaatua (eli rumpu yms. äänityksissä tuo A/D veke ja joku useampikanavainen laite masteriksi).
 
Okei eli ymmärränkö oikein että jos haluaisin saada esim. rumpuäänityksessä kaiken irti high-end A/D -muuntimesta samaan aikaan kun muistakin kanavista niin tarttis olla vaikka Apogeen Big Ben kellottamassa koko palettia? Tuntuis dorkalta hommata kallis vehje jos sitä ei vois käyttää sit kimpassa muiden kuudentoista kanavan kanssa.
 
'Joku sanoi jossain' että nykyään digitaalivehkeet on sillä tasolla että kellotukset ei enää aiheuttais ongelmia (jitteriä, napsumista sun muuta) samalla tavalla kuin ennen...? Tiedän että "joku jossain" on epäluotettava lähde mutta onkohan tossa mitään perää? Eli kannattaako sijoittaa just esim. Apogeen kelloon 1400€? Sehän varmaan synkkais ton mun Focusriten Octoprenkin paremmin DIgi003:n kanssa. Ei sillä että olisin koskaan kuullut mitään ongelmia synkassa. =)
 
rokenroll
02.02.2010 22:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis varmaan itse asiassa opiskella tota kellotusasiaa kun ei oo ihan hallussa.
 
Täällä muutama kirjoitus sivuaa aihetta mutten löytänyt mitään tyhjentävää tekstiä. Jos tiedätte hyviä linkkejä niin otan vastaan.
 
Groovi
02.02.2010 22:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Itseasiassa mun tahtoo-listalla olis muunnin-kortti mun dbx586 etuseen joka on siis ilmeisen sama kuin tuo 386 mut lisäksi siinä on EQ ja limitteri. Ikävä kyllä noita muunninkortteja tuntuu olevan aika hankala löytää mistään. Kysyin asiaa joku aika sit maahantuojalta sähköpostitse saamatta minkäänlaista vastausta :( Tän metsästys onkin vähän jo unohtunut mut nytpä se taas sai pontta...
 
eBay auttaa asiassa.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Mikael
02.02.2010 22:43:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: eBay auttaa asiassa.
 
no ei oo kauheasti ollut apua tai sit vaan en osaa... vinkkejä otetaan toki vastaan :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
dewil
03.02.2010 11:45:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää nykylaitteiden kellot on järjestään niin hyviä, että ton mhelinin heiton voi käytännössä unohtaa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anapena
03.02.2010 13:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon joskus noissa spdif-lisäkanavissa käyttäny ad-muuntimena esimerkiksi TCn M300sta...se ollee silloin masterina muulle systeemille. Ihanteellista? Kenties ei, mutta toimi kuitenkin.
 
mhelin
03.02.2010 21:00:38 (muokattu 03.02.2010 21:28:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rokenroll: Pitäis varmaan itse asiassa opiskella tota kellotusasiaa kun ei oo ihan hallussa.
 
Täällä muutama kirjoitus sivuaa aihetta mutten löytänyt mitään tyhjentävää tekstiä. Jos tiedätte hyviä linkkejä niin otan vastaan.

 
Tuossa on TC:n AES paperi aiheesta. Jos siitä ei mitään muuta jaksa lukea niin Figure 1 selvittää tilannetta master ja slave moden välillä:
 
http://www.tctechnologies.tc/downlo … ds/jetpll/docs/jetpll_aes_paper.pdf
 
JetPLL on kaikissa DICE II piirillisissä audio interfaceissa.
 
Tuossa esityksessä tietty kehutaan liiaksikin tuota omaa kellonparannustekniikkaa, mutta pari keskeistä asiaa otetaan kuitenkin esille:
 
"It is known that a hi-Q free-running crystal oscillator is the least jittery clock source commonly available and this paper will underline this statement; that is, however
of little value in most digital audio systems as there can be only one clock master a digital audio system. All other products will need to slave to this master and
thereby not be able to use hi-Q crystal oscillator. The clock must be regenerated."
 
Toinen koskee näytteenottotaajuuden muunnosta joka mahdollistaa paikallisten oskillaattorien käytön:
"There is an alternative to synchronous interfacing and jitter rejection creating locked conversion clocks. This alternative is using ASRC on the digital input on a product.
In the sample rate converter the incoming signal is converted to a local crystal rate, and thereby the incoming jitter is eliminated. The solution is very convenient
for the user because handling the interface is similar to handling analog links no extra handling is needed to ensure correct clocking."
 
Tälle haittana on pieni mutta vakio viive, THD ja DR eivät enää ole ongelma nykyään (kuten joskus aikoinaan kun Sound Blasterin sample rate konvertterit haukuttiin maan rakoon).
 
Siis jos audiointerfacen kello ei jitteriä (S/PDIF / Word Clock) pysty A/D -boksiin synkatessaan poistamaan (riittävästi) niin yksi vaihtoehto voisi olla sample rate konvertterin käyttö välissä jolloin kaikki muuntimet toimisivat omilla sisäisillä kelloillaan. Tällöin voisi olla parempi laittaa esim. erillinen A/D 48 kHz taajuudelle ja interface 44.1 kHz:lle jolloin näytteenottotaajuuden muunnos toimisi paremmin (kuin jos molemmat taajuudet olisivat lähellä toisiaan).
 
Tuossa yksi tuollainen näytteenottotaajuuden muunnin:
http://www.dv247.com/studio-equipme … lution-sample-rate-converter--13553
 
Ei sekään jitteriä pysty poistamaan vaikka tuossa mainoksessa niin lukee, kokonaisuudessa vaikutus on sama (eli jitteriä vähemmän).
 
Groovi
03.02.2010 22:50:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bob Katz kirjassaan "Mastering Audio" kirjoittaa melko pitkästi ja tyhjentävästi tästä asiasta, ja hänen asian ydin on yksinkertaisuudessaan se ettei oikeastaan milloinkaan ole hyötyä käyttää laitteen ulkopuolista kellotusta.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
kmoas
04.02.2010 12:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oo huomautettavaa yllä olevaan (eikä asiantuntemustakaan). Omasta kokemuksesta kumminkin seuraavaa. Meillä on täsmällen sama set-uppi kuin sulla, ja sittemmin hommattiin Mikaelin mainitsema API A2D tuomaan ne 2 viimeistä inputtia, jolloin siis LE Toolsin maksimisisääntulomäärä on 18.
 
Asiassa on kaksi puolta: äänitys eli sisäänmeno (A/D) ja kuuntelu eli ulostulo (D/A). Ensiksi mainittuun kello liittyy käytännössä siksi, että jos koskaan käytät sekä S/PDIF -vehjettä (esim. A2D) ja ADAT-vehjettä (Octopre) samanaikaisesti (kuten tyypillisesti rumpusettiä isommin otettaessa), ne pitää tavalla taikka toisella saada saman kellon ajastamiksi. Muuten tulee napsuja ja häiriöitä, siis riippumatta itse konversion laadusta (olen lukenut Katzin kirjan ja se on erinomainen). Tämä onnistuu esim. niin, että "slavetat" 003 :sen (eli Toolsin) S/PDIF :iin (eli siis esim. A2D:n tuuppaamaan digisignaaliin) ja sitten 003:sta vedät sen WC-outista BNC-liitinpiuhan Octopren WC-i'iin. Tällöin siis koko hässäkkä sykkii ja synkkaa äänitettäessä API:n kellon tahtiin. 003:n kanssa tämä onnistuu näppärästi, sen edeltäjän 002:n kanssa ei onnistunut (koska siinä ei ollut WC-tuloja ja lähtöjä).
 
Kun meillä aikaisemmin oli vielä 002, otimme ja hommasimme edellä mainitun Big Benin, joka kellottaa koko hässäkän (siis vaikka nyttemmin ilmankin pärjäisi toimimalla kuten edellä) - tosin samalla muutakin digiroinaa, joka ei liity tähän asiaan. Varoitus: En väitä osaavani sanoa, miksi seuraava asia tapahtui ja on totta, se vain on.
 
Ainoa kerta kun olen todella kokenut netissä usein hehkutetun ilmiön, jonka mukaan tuntuu kuin "veil has been lifted" so. kuin olisi otettu verho tai peitto pois äänikuvan edestä, tapahtui Big Benin tullessa kytketyksi. Äänikuva konkreettisesti ja selvästi parantui laakista, niin että monttu meinasi jäädä auki. Selkeytyi, syventyi, tarkentui. Mutta tämä liittyy siihen toiseen kellofunktioo, eli D/A konversioon, so. kuunteluun. Ulkoinen kello siis vaikutti merkittävästi Digidesignin D/A -muunnoksen eli kuuntelun laatuun, sitä oleellisesti parantaen (with all due and sincere respect to Bob K). Mainittakoon velä, että hieman tämän jälkeen lisäksi modautin sen 003:sen pajalla nimeltä Black Lion Audio, joka mm. vaihtoi laitteen sisäisen word clockin. Tämän jälkeen en enää itse kuule merkittävää eroa, kellottipa systeemiä modatusta 003:sta (jolloin Ben "jakaa" tämän signaalin), Benistä, taikka nyttemmin A2D:stä. Ilmeisesti siis on niin, että 003 :n vakiokello ei ole kovin loistava ja lähes mikä tahansa ulkoinen laatukello parantaa kuuntelupuolta. Oletan, en väitä tietäväni varmasti.
 
API:n A2D:n käytännön iso etu on se, että siinä etuasteet ja konvertteriosa ovat erilliset. Voit siis tuupata minkä tahansa muunkin etusen menemään sisään API:n konvertterien kautta. Ne ovat käsittääkseni niin hyvät kuin puukorva voi kohtuudella vaatia, olivatpa sitten "maailman parhaat" tai ei. Ovat eri planeetalta kuin 003 (modaamattomana) taikka Focusriten Platinum-sarjan konvertteri (voithan näet toki tuupata ulkoisia etusia menemään Octoprenkin line in'ien läpi, jos olisi tarpeen tai huvittaa vertailla).
 
Vielä yksi pointti. Nykyään ajattelen niin, että viisain ostos 003 :n laajentamiseksi olisi alkujaan ollut Apogeen Rosetta, kaksikanavaisena. Nimittäin sillä saisi samoin tein maailmanluokan konversion sekä sisään että ulos. Lue: Kuuntelemalla tulosta (ei 003 :n main outeista, vaan) Rosettan D/A:n läpi (eli Protari ulostamaan S/PDIF out'ista), luultavasti sama hämmentävä kuntelukokemuksen välitön parantuminen olisi tosiasia. Rosettaan voisi sitten tuupata minkä tahansa kaksikanavaisen ulkoisen etusen niiden 2 viimeisen sisäänmenon saavuttamiseksi. Se maksaa tolkuttoman paljon, mutta en kyllä voi väittää omia satsauksia Big Beniin jne. kovin älykkäästi mietityiksi.
 
Best of luck!
 
luuydin
04.02.2010 20:04:17 (muokattu 04.02.2010 20:05:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Bob Katz kirjassaan "Mastering Audio" kirjoittaa melko pitkästi ja tyhjentävästi tästä asiasta, ja hänen asian ydin on yksinkertaisuudessaan se ettei oikeastaan milloinkaan ole hyötyä käyttää laitteen ulkopuolista kellotusta.
 
Samaan suuntaan totesi Dan Lavry taannoin TapeOpissa.
 
Groovi
04.02.2010 20:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luuydin: Samaan suuntaan totesi Dan Lavry taannoin TapeOpissa.
 
Näin on. Silti tuossa ylläolevassa kmoas:in jutussa piilee totuuden siemen, koska eikai kysymys ole lähtöjäänkään siitä etteikö itse kellottamisessa olisi eroja.
 
Mä lähestyisin asiaa kuitenkin vähän toisesta näkökulmasta ja kysyisin, että mikä mahtaa olla digiräkin alkuperäisessä sisäisessä kellossa vikana kun modifikaatiolle on selkeästi tilausta ja erot alkuperäisen ja modifioidun/ulkoisen välillä ovat selkeät.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
kmoas
10.02.2010 13:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähestyisin asiaa kuitenkin vähän toisesta näkökulmasta ja kysyisin, että mikä mahtaa olla digiräkin alkuperäisessä sisäisessä kellossa vikana kun modifikaatiolle on selkeästi tilausta ja erot alkuperäisen ja modifioidun/ulkoisen välillä ovat selkeät.
 
Mene tiedä häntä. Tämmöistä väittävät BLA:n sivuilla ja vaikken siis tekniikasta ymmärrä tuon taivaallista, omat korvat vakuuttavat että jotakin hyvää tapahtuu.
 
= = =
 
"Basically, the master clock generates the signal that tells the converter when to trigger. The more accurate the clock signal, the more 'realistic' or 'defined' the converted audio signal will be. We install a high quality master clock to improve overall system response. This is a benefit that you can hear with your ears because a very accurate clock will create a very defined audio image with precise instrument placement. In spite of the fact that we're working in the digital realm, the clock is an analog signal: it's a square wave, and square waves have quite a few harmonics. Ideally, all of these harmonics should be mathematically related to each other (exponents of the fundamental). If the clock has harmonics that are not mathematically related, these harmonics will create an undesirable interference during conversion. Often, this undesirable interference will be heard as distortion components in the high and low frequencies of the audio signal. It will create phase cancellations during conversion, causing the audio to take on a limp quality, with an apparent loss of volume.
 
Our internal clock is incredibly accurate and very low in unwanted harmonics; delta sigma averaging methods place the amount of unwanted signal content at less than 10 picoseconds. The improved clock we install will give you improved signal clarity, fuller harmonic extension of the instrument you are tracking, an apparent increase in volume over the stock design (because of lower phase cancellations), and pinpoint image placement during mix-down. This upgrade alone brings the stock rack to a level of performance that rivals or exceeds digital audio systems costing thousands more."
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «