777 08.03.2004 19:02:13 | |
---|
Nii, et kuis tärkeitä ne riimit sit on? Eli voiko tehdä hyvän sanoituksen joka ei ole nähnytkään riimejä? |
seitikki 08.03.2004 19:36:18 | |
---|
Voi aivan hyvin. Itse vain en osaa :) "-Olet viimeinen tikkumakkara!!" -Lillianna |
MiniDee 08.03.2004 21:45:57 (muokattu 08.03.2004 21:52:17) | |
---|
Periaatteessa riimittömässä laululyriikassa on se vika, että musiikki ei kertaa itseään niin paljon, ja sen "oppiminen" on vaikeampaa kuuntelijalta. Vähän sama, kuin jos biisissä ei kertaakaan toistuisi sama melodia, vaan jatkuvasti vaan tulisi uutta. Vaikka voihan sitä "jaksollisuutta" tietenkin hakea muullakin tavoilla kuin riimeillä. Edit: Ja tämä on siis MuTua, en mä OIKEESTI tiedä. |
Toki hyviä sanoituksia voi tehdä ilman riimejäkin. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa CMX. A.W. ei käytä ainakaan liikaa rimmaavia sanoja, mutta musiikki on silti hyvinkin suosittua. Niin se on ja niin sen tulee olla! |
Von Härskiburg 08.03.2004 22:40:48 | |
---|
No kyllä ja ei. Johonkin biisiin sopii ja johonkin ei. Omassa tuotannossa suurimmaksi osaksi riimit, mutta se johtuu siitä, kun ensin teen melkein koko tekstin miten sattuu ja sitten huomaan, että "voi kun tohon sopis to ja toi riimi". On niitäkin tekstejä, joissa ei ole riimit kuin osittain. Voisi sanoa, että mitä "vaihtoehtoisempi" kappale on, sitä vähemmän se kaipaa riimejä. (olipas kärjistetty kommentti) "Vähän ois siistii olla lesbo! Sais nussii naisia!" -Rumpalimme |
NHR 12.03.2004 00:04:10 | |
---|
Riimit eivät ole mielestäni mitenkään välttämätön ehto hyvälle tekstille. Itsekin olen joskus yrittänyt niitä ihan tietoisestikin välttää, mutta sekin voi olla vaikeata. On se niin tapauskohtaista kuitenkin; joku teksti vaatii tiukkaa riimiä, kun taas toinen voi toimia kokonaan ilmankin. Onks ne hopparit niitä liian isoja housuja käyttäviä hottentotteja jotka puhuu lauluja? - Walrus |
caritalaine 15.03.2004 14:06:00 | |
---|
voi kai se olla riimitön tai riimillinen.. kuka välittää jos kuulostaa hyvältä... :) |
Danny s 16.03.2004 15:41:53 | |
---|
Kyllä minä puollan sitä että tipauttaa ainakin muutaman riimin sinne tänne. Hyvin toimiessaan svengaavat kuin hirvi. Ja niin, Gunnareiden lyriikassa esimerkiksi on käytetty riimejä harkiten (November rain) eikä haittaa. Tehostaa vain sitten niitä kohtia missä riimejä on.. Nightrainissäkin on se jotenkin "rolling like nightrain, flying like an aeroplane ym..) rokrok |
Definhel 16.03.2004 20:35:55 | |
---|
En nyt tiedä liittyykö tämä mitenkään kovin paljoa musiikkilyriikkaan, mutta runoissa riimit luovat sitä tunnelmaa sinne. Jos menee esimerkiksi niin, että ABAB, se on surullinen (?) ja AABB on sitten avoin ja ABBA on sulkeutunut ja jotain. Ainakin ranskan maikan mielestä, ja sehän on tunnetusti perkeleen tyhmä. I say, what a splendid day. |