Aihe: Mesa Mark IV kihinä, vika vai ominaisuus?
1 2 3 4 5
sepisti
02.02.2010 16:09:00
Sä oot Vladi vaan liian tarkka äijä. Teikäläinen on hyvä esimerkki siitä, että ei se vaihtamalla parane:) Mä alkaisin vaan totuttamaan korvaa siihen, miltä kitara kuulostaa hyvän vahvarin lävitse. Onhan sulla päteviä laitteita ollu ennenkin ja usein tuntuu olevan vikaa soundissa.

Syy voi tietysti olla myös se, että sä et oo Mesa-mies, vaikka ilmeisesti haluaisitkin olla:)

Kaikella hyvällä t: Sepisti
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Metalrock
02.02.2010 16:16:10 (muokattu 02.02.2010 19:43:42)
Vladi: Saa toki, mutta homma taitais mennä siihen, että aina ku vaihan musatyyliä pitää kaivaa kansio esiin ja ettiä sieltä asetukset :D

Kato jos tuolta löytyy jotain hyviä vinkkejä!
http://forum.grailtone.com/

http://grailtone.com/tone-settings/ … sa-boogie/view-mark4-settings.html#
Vladi
02.02.2010 16:18:46
sepisti: Sä oot Vladi vaan liian tarkka äijä. Teikäläinen on hyvä esimerkki siitä, että ei se vaihtamalla parane:) Mä alkaisin vaan totuttamaan korvaa siihen, miltä kitara kuulostaa hyvän vahvarin lävitse. Onhan sulla päteviä laitteita ollu ennenkin ja usein tuntuu olevan vikaa soundissa.

Syy voi tietysti olla myös se, että sä et oo Mesa-mies, vaikka ilmeisesti haluaisitkin olla:)

Kaikella hyvällä t: Sepisti

Hehe, ihan hyvä pointti sulla, en minä moisesta ota itteeni. Saattaa ongelma olla ihan siinäkin, ettei tarkalleen tiedä mitä haluaa. Sehän selviää vaan kokeilemalla, mutta varsinkin suomessa on vähän kehnosti mahdollisuuksia testailla mitään. En minä tuota vielä ole myymässä, pitää tutustua vielä lisää, kokeilla eri säätöjä ja vois hankkia lisäkaapinkin tässä joku kaunis päivä, vois tulla sitä potkua aika lailla. Onneks ei oo näköpiirissä oikeen mitään järkeviä/kiinnostavia vaihtoehtojakaan, ainut on Orangen rockerverb mkII-combo ja sekin tulee vasta joskus maaliskuussa myyntiin, ehtii ainakin siinä ajassa pohtia soundeja lisää ;)

Nii ja sekin vielä, että vikahan on joka kerta sitten vahvistimessa, soittajassahan ei tietenkään mitään vikaa ole, vai kuinka?
Kyllä se siitä.
Vladi
02.02.2010 16:20:56 (muokattu 02.02.2010 16:40:18)
Baku: Kato jos tuolta löytyy jotain hyviä vinkkejä!
http://forum.grailtone.com/

Kiitos tästä, on vähän päässy unohtumaan tuonkin sivuston olemassaolo. Löytyikin heti 40-sivuinen Mark IV-ketju. Popkornia tulemaan ja lukemaan!

Edit: Haa, täältä lueskeltuani selvis että mullahan on A-versio, ainakin A:ssa on kaks eri efektilooppia, normaali ja footswitchable. Näköjään A-versiota on tehty 1994-vuoteen asti, eli täähän on jo aikamoinen vanhus. Mistähän noissa löytää sarjanumeron ja onko tän todellista ikää mahdollista selvittää mistään?
Kyllä se siitä.
Shredator
02.02.2010 16:47:28

Vladi:
Edit: Haa, täältä lueskeltuani selvis että mullahan on A-versio, ainakin A:ssa on kaks eri efektilooppia, normaali ja footswitchable. Näköjään A-versiota on tehty 1994-vuoteen asti, eli täähän on jo aikamoinen vanhus. Mistähän noissa löytää sarjanumeron ja onko tän todellista ikää mahdollista selvittää mistään?

Selvä A, tai sitten siirtymäkauden tuote, joissa käytettiin joitain A:n ja B:n ominaisuuksia ristiin. Sarjanro löytyy sieltä ison muuntajan vierestä. Omassa nupissa on merkattu myös piirilevyyn valmistuskuukausi/vuosi ja lopputarkastajan nimikirjaimet.
"See you at the party Richter!"
Vladi
02.02.2010 16:52:19
Shredator: Selvä A, tai sitten siirtymäkauden tuote, joissa käytettiin joitain A:n ja B:n ominaisuuksia ristiin. Sarjanro löytyy sieltä ison muuntajan vierestä. Omassa nupissa on merkattu myös piirilevyyn valmistuskuukausi/vuosi ja lopputarkastajan nimikirjaimet.

Joo löyty, sarjanumero oli 2939. Onkos sillä vaikutusta, ku tuon Grailtone-sivuston mukaan A-versiossa V4:ssa pitäis olla 12AT7 mutta mulla näköjään on 12ax7? Vissiin kaikuun tuota slottia käytetään, mutta kiinnostaa että onko sillä jotain merkitystä jos siinä on "väärä" putki?
Kyllä se siitä.
aristoteles666
02.02.2010 16:59:22

jos se on kaikuun, vaihtamalla 12at7 :aan, kaiku todennäköisesti paranee soundillisesti, ( kaiun ei ole tarkoitus mennä särölle) ja potikan käyttöalue loiventuu, eli ei ole heti liikaa.
Shredator
02.02.2010 17:05:39

Vladi: Joo löyty, sarjanumero oli 2939. Onkos sillä vaikutusta, ku tuon Grailtone-sivuston mukaan A-versiossa V4:ssa pitäis olla 12AT7 mutta mulla näköjään on 12ax7? Vissiin kaikuun tuota slottia käytetään, mutta kiinnostaa että onko sillä jotain merkitystä jos siinä on "väärä" putki?

Kaikuun, sekä lead-kanavan ylimmälle gain-tasolle. Itse vaihtelen aina sitä putkea, nykyään on taas 12at7. Säröä ei ole aivan niin paljon, mutta soundi on mukavan selkeä. Säröähän tässä on kuitenkin muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. B-versiossa on kaikki putket 12ax7. A-version etuastehan on identtinen MK IIC+:n kanssa.
"See you at the party Richter!"
Vladi
02.02.2010 17:07:24
Shredator: Kaikuun, sekä lead-kanavan ylimmälle gain-tasolle. Itse vaihtelen aina sitä putkea, nykyään on taas 12at7. Säröä ei ole aivan niin paljon, mutta soundi on mukavan selkeä. Säröähän tässä on kuitenkin muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. B-versiossa on kaikki putket 12ax7. A-version etuastehan on identtinen MK IIC+:n kanssa.

Mä luulen että pistän koko etusen putkiston uusiks. Huvikseni kokeilin vaihtaa V3-slottiin sen uuden putken ja kihinä väheni vielä enemmän ku V1:sen vaihdolla. Ja pistän kaikupaikalle 12ar7:n, luulis sen jälkeen soivan mukavasti :)
Kyllä se siitä.
tommiot
02.02.2010 17:13:19 (muokattu 02.02.2010 17:14:00)
Vladi: Mä luulen että pistän koko etusen putkiston uusiks. Huvikseni kokeilin vaihtaa V3-slottiin sen uuden putken ja kihinä väheni vielä enemmän ku V1:sen vaihdolla. Ja pistän kaikupaikalle 12ar7:n, luulis sen jälkeen soivan mukavasti :)

Älä nyt Mesaa sinne laita kuitenkaan. Uusiks leimattuja Sovtekkeja tuplahintaan :) Esim Tungsolit on erittäin hyviä. Mainostan Uraltonea hankintapaikaksi, koska sieltä saa aina hyvää palvelua.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Metalrock
02.02.2010 20:07:36 (muokattu 02.02.2010 20:08:39)
Vladi: Äh, totta totta, miksen tajunnu! Sinneppä siis! Kiitos.

Sori tämän ketjun sekoilut, parisuhdetilanteen muutos(parempaan siis ;) on aiheuttanu pientä keskittymiskyvyn puutetta, pari päivää menty kuin huuruissa :D

E: Mitäs eroa noilla eri 12ax7-putkilla on, ku Uraltonelta näyttäis löytyvän 5 eri versiota? Mm. 12ax7LPS, 12ax7WA jne.

Laita s-posti ja sano että tarvit etuasteputkia Mark IV niin ne suosittele
kyllä parhat putket!
ReBeat
02.02.2010 20:26:52

The Sovtek 12AX7LP has larger plates and great for use on DC filaments.

The Sovtek 12AX7LPS is a Large Plate Spiral Filiment 12AX7 tube. This is the best offering from Sovtek yet. It is used by Mesa Boogie and is also used by many other smaller manufacturers. The spiral filament reduces hum in AC filament amps - while the larger plates allow for a more linear response. This is one of the finest modern production 12AX7 being made today.

The Sovtek 12AX7WA is the most widely used 12AX7 in the world today. Currently the staple preamp tube for Fender - Hartke - SLM - Carvin - Trace Elliot - Orange among others. When budget is an issue - this tube is the choice.

The Sovtek 12AX7WB is very similar to the 12AX7WA - but has a noticeable bump in the low-end. Again - this tube is perfect for the budget minded. Used by Rivera - Demeter and Kendrick among others.

The Sovtek 12AX7WC is a relatively inexpensive that can be put into any 12AX7 / ECC83 socket. Perfect for use in Fender and Mesa amps.
Terry Pantheras
02.02.2010 21:11:55
ReBeat: The Sovtek 12AX7LP has larger plates and great for use on DC filaments.

The Sovtek 12AX7LPS is a Large Plate Spiral Filiment 12AX7 tube. This is the best offering from Sovtek yet. It is used by Mesa Boogie and is also used by many other smaller manufacturers. The spiral filament reduces hum in AC filament amps - while the larger plates allow for a more linear response. This is one of the finest modern production 12AX7 being made today.

The Sovtek 12AX7WA is the most widely used 12AX7 in the world today. Currently the staple preamp tube for Fender - Hartke - SLM - Carvin - Trace Elliot - Orange among others. When budget is an issue - this tube is the choice.

The Sovtek 12AX7WB is very similar to the 12AX7WA - but has a noticeable bump in the low-end. Again - this tube is perfect for the budget minded. Used by Rivera - Demeter and Kendrick among others.

The Sovtek 12AX7WC is a relatively inexpensive that can be put into any 12AX7 / ECC83 socket. Perfect for use in Fender and Mesa amps.

Noilla Sovtekeilla mun SLO:kin on pääosin syötetty tehtaalla. Eli V1: 12ax7LPS; V2 & V3: 12ax7LP; V3: 12ax7WB; V4: 12ax7LP. Postissa odottaa tosin setti TAD:ia - ihan vaan kuriositeetin, eli kamarunkkauksen vuoksi...
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Vladi
02.02.2010 21:17:52
ReBeatille iso kiitos, mä laitan vielä varuilta s-postin jotta saan oikeanlaisen etusputken sinne V4-slottiinkin. Josko sitten loppuis kihinä ja pääsis nauttimaan itse soundista :)
Kyllä se siitä.
Sumutus
02.02.2010 21:35:58
Malttia malttia vaan Vladille.

Mulla meni se vuosi ennenku oikeasti pääsi jyvälle mark III:sta ja nyt todennäköisesti vuosi ainaki tuon mark V:n kans. Etuasteputkista tungsolit tuntui eri merkkien testailujen jälkeen toimivan parhaiten ainakin gain-putkien paikalla. Telefunkenia tosin V1 slotissa nykyisin kummassakin vahvaimessa. Päätteeseen svetlanaa.
Vladi
02.02.2010 21:45:42
Sumutus: Malttia malttia vaan Vladille.

Mulla meni se vuosi ennenku oikeasti pääsi jyvälle mark III:sta ja nyt todennäköisesti vuosi ainaki tuon mark V:n kans. Etuasteputkista tungsolit tuntui eri merkkien testailujen jälkeen toimivan parhaiten ainakin gain-putkien paikalla. Telefunkenia tosin V1 slotissa nykyisin kummassakin vahvaimessa. Päätteeseen svetlanaa.

Juu, malttia malttia tosiaan. :)

Onkos kukaan Mark IV:n omistaja käyttäny päättärissä 6v6:sia? Boogie boardilla juorusivat, että soundi on aika lähelleä 6L6:sia mutta "rikkaampi".
Kyllä se siitä.
McNulty
02.02.2010 21:51:00
Vladi: Juu, malttia malttia tosiaan. :)

Onkos kukaan Mark IV:n omistaja käyttäny päättärissä 6v6:sia? Boogie boardilla juorusivat, että soundi on aika lähelleä 6L6:sia mutta "rikkaampi".

Mä puutun tähän ihan vain siksi, että minun mielestäni markkinoilla on ihan liian vähän 6V6-röörejä. Valikoimaa saisi olla enemmänkin. Loppui nopeasti saatavilla olevien 6V6-putkien testailu MatAmpilla lyhyeen... ei niitä kovin montaa ollut :)
The one who used to be known as bonecrusher
duc
02.02.2010 23:29:59
Vladi: Juu, malttia malttia tosiaan. :)

Manuaalissa muistaakseni mainittiin että 6v6-putkia käyttämällä vahvistinta voi käyttää vain (lähes) pienimmällä tehoasetuksella. Sillähän soundi muuttuu aika paljon löysemmäksi myös 6L6-putkilla.

Itellä on pari EL34:a 6L6-parin kaverina. Soundi kyllä muuttui tavallaan isommaksi. Pitäs vielä laittaa 6L6:t takaisin ja vertailla, paha sanoa varmaksi mitään kun noita säätöjä tosiaankin riittää vahvarissa.
Vladi
02.02.2010 23:35:53
duc: Manuaalissa muistaakseni mainittiin että 6v6-putkia käyttämällä vahvistinta voi käyttää vain (lähes) pienimmällä tehoasetuksella. Sillähän soundi muuttuu aika paljon löysemmäksi myös 6L6-putkilla.

Itellä on pari EL34:a 6L6-parin kaverina. Soundi kyllä muuttui tavallaan isommaksi. Pitäs vielä laittaa 6L6:t takaisin ja vertailla, paha sanoa varmaksi mitään kun noita säätöjä tosiaankin riittää vahvarissa.

Eikö se ollu just niinpäin, että sitä Tweed-moodia ei pystyny sitten käyttämään ollenkaan vai muistanko väärin? Anyway, pistän ekaks ton etusputkiosaston kuntoon, pääteputket kun on ihan uudet(samanlainen setti ku sullakin) ja kattelen sitten millasta pörinää tosta tulee ulos. :)
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)