Aihe: Pitää vireen?
1 2 3 4
Lennu
31.01.2010 12:09:10

jpjanhun: jep, no puutyöt eivät niin haittaa. osaatko sanoa että auttaako floikan blokkaaminen paljon tuohon sustainiongelmaan?

Mulla oli aikoinaan yksi käsintehty floikkakitara, jonka floikan blokkasin. Parhaaseen lopputulokseen pääsin sopivan mittasella puupalalla. Siihen sopi myös yheksän voltin patteri, jota käytin, kun oli hetken EMG:n aktiivimikki kitarassa :D Ei se muistaakseni mitenkään erityisesti sustainia parantanu, siinä on niin paljon merkityksellisempiä muuttujia. Mä oon kans vähän sitä mieltä, että ei sitä floikkaa kande asentaa, jos sitten vie siltä sen oikeestaan ainoan pointin. Mielummin mun mielestä hardtail ja säätää sen sitten kunnolla.
My life is like an Opel-highway.
jpjanhun
31.01.2010 12:28:23

hmm..ahaa. kiitos infosta, no täytyy miettiä tätä.
pekurides
31.01.2010 12:38:10

Kyllä se joukkohypnoosi on vaikuttavaa...

itse yli15v. DR kieliä käyttäneenä ja useita kymmeniä kertoja uusia merkkejä kokeilleena pakko myöntää että niitä "täysin viturallaan" olevia DR settejä sattunut satojen joukosta tasan kaksi (muistaakseni)ja niissäkin ongelmana oli d ja a kielten kestävyys joka voipi myös johtua kännin asteesta.

Se on jännä kun joku paljon palstalle kirjoittava ja jonkinlaisen katu-uskottavuuden omaava jäsen kertoo miten DR kielet on kuraa niin siitä tule muotiasia johon tahtoo itsekin uskoa ilman mitään faktaa... muutakun jäsen X kertoi niin.

Sitä kun aletaan sitten joukolla etsimään vikoja kyseisistä kielistä niin toleranssi on ika herkällä:) hiukan noitavainon piirteitä...

Täällä on käyty varmaan kaikki sähkiskilet läpi mitä kaupoista löytyy ja aina vaan palaan DR kieliin pelkästään niiden saundin takia ... dunlopit oli ihan hyviä myös mutta...
They see me rollin, they hatin.
bfoc
31.01.2010 19:11:24
jpjanhun: -totta, mutta haluisinkin että tiedän/olen tarkalleen tottunut siihen millä tavalla kitara on epävireessä tai missä kohtaa intonaatio on pielessä ja missä ei ja sitten osaisin ottaa sen huomioon soitossa. jos homma muuttuu kesken kaiken niin sitten joutuu ikäänkuin outoon tilanteeseen. sitten jossain vaiheessa menee hermot ja päädyn soittamaan hervottomalla epävireisyydellä enkä jaksa edes välittää.

Jaa mutta mitenkäs sitten kun kosteusolot, kielten kuluminen tai hardwaren väsyminen muuttaa intonaatiota. Se tottumis/tietämisosasto menee kaiketi siinä reisille. Tuskallista on vetää kitara joka aamu just oikeisiin sääntöihin ja laittaa karkeasti samalla lailla kulahtaneet kielet kiinni jnejne.

-sitten olennaisin lisäkysymys: mulla on se käsitys että ainakin laadukkailla floikkavehkeillä kitaran saa tarkemmin vireeseen ja vire pysyy tarkemmin kuin lukottomilla vehkeillä, olivatpa lukottomat vehkeet aivan kuinka laadukkaita ja huollettuja tahansa. onko näin? vai eikö ole?

Floikalla saa eliminoitua sen vireongelman satulan ja viritystappien väliltä, jos kaulalukko sattuu pitämään. Tallan päässä on sen sijaan ruuvia ja hilavitkutinta summuuta vikapaikkaa ihan tarpeeksi. Uusi floikka varmasti pitää vireen kunnolla jos se on oikein asennettu. Hyvä floikka sen pitää varmasti vanhanakin jos koneistoa hoitaa ja uusii osia tarvittaessa. Vanhaa halpisromua taas ei saa vireeseen millään jos metalli väsyy, sillä se muuttaa muotoaan jnejne.

Floikka on kuitenkin tarkoitettu pitämään vire agressiivisessa vibrakeinottelussa, joka usein aiheuttaa epävirettä sinne virikoneiden ja tallan väliin kun kieli liikkuu satulaurissa hallitsemattomsta (tai ainakin paljon). Keskimääräisen sivistyneellä soittotyylillä luulisi ihan normikitarankin pitävän vireensä.

-selvennyksenä tähän vielä että halpiskitaroiden lisäksi omistan myös ns. laatukitaran laatuosilla ja soitinrakentajan asentamalla kompensoidulla satulalla. kitaran pitäisi olla hyvissä säädöissä soitinrakentajan jäljiltä, mutta en siltikään ole tyytyväinen. kyseessä siis perinteisen tyyppinen strato.

Niin. Onkohan vibrakoneisto kulahtanut? Onko setti just sama millä kitarakorjaaja sen sääti (paksuus ja kielen pintamateriaali vaikuttaa säätöihin jos äärimmilleen mennään). Onko vire just tasan sama kuin korjaajalla? Onko viritysmittari tarpeeksi laadukas? Jos sulla on esim Buzz Feiten, Ruokankaan setä suosittelee vain tiettyjä virimittareita.

http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html

Tossa on nyt niin miljuunia mahdollisuuksia rysätä se viritys että ei ole tosikaan. Ei se välttämättä heti parane pelkällä floikalla vaan tarttis tietää mistä se vireongelma johtuu.

Sekin on hyvä muistaa että kitara on tehty viritettäväksi. Muutenhan siinä olisi mitattu tasan oikea pituus kielelle ja kieli vedettäisi oikeaan jännitykseen ja lukittaisi molemmista päistä.
sutiojrikellA
Juicy
31.01.2010 19:33:02

Varoitus, sisältää mutua:

Eikös floikan voi asentaa stratoon non-recessed-tyyliin? Kyllähän se kai vaati jotain puutöitä, mutta vähemmän mitä kokonaan "upottaminen". Jos kielet jää korkeammalle kuin normaalisti, niin senkin voi korjata kaulakulmaa säätämällä.

Soittotatsi muuttuu kyllä sitte hieman, makuasia häiritseekö korkeammalla olevat kielet. Mikkien korkeuden säätövarasta en sano mitään, saa kait niitä sen verran nostettua stratossakin että normaalisti vastaisivat jo kieliin...

Mutta ei kyllä ole mitään järkeä floikkaan erikseen sijoittaa, jos sen kumminkin blokkaa. Hardtail, laadukkaat virittimet sekä hyvin viimeistelty grafiittisatula olis mun vastaus. Ja laadukkaat kielet tietenkin.
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
jpjanhun
31.01.2010 20:03:03

Jaa mutta mitenkäs sitten kun kosteusolot, kielten kuluminen tai hardwaren väsyminen muuttaa intonaatiota.

-no ne todennäköisesti muuttaa sitä hitaammin kuin yhden tai muutaman biisin aikana.

Hyvä floikka sen pitää varmasti vanhanakin jos koneistoa hoitaa ja uusii osia tarvittaessa.

-niin, juuri yritän kysyä että pitääkö se laadukas floikka vireen paremmin kuin normaali virityskoneisto yms. pitää vai eikö pitää? kummin on? sulla on ilmeisesti kokemusta molemmista, pitääkö floikka vireen tarkemmin: YES/NO???

Keskimääräisen sivistyneellä soittotyylillä luulisi ihan normikitarankin pitävän vireensä.

-no epäilen vieläkin että kyllä se vire elää, etenkin jos venyttelee paljon ja näppää lujaa. mulla on tämä käsitys, enkä ole vieläkään vakuuttunut muusta. floikan tapauksessa en sano tähän mitään kun ei ole kokemuksia (lukuunottamatta joitakin kauan sitten..niistä en enää muista).

Niin. Onkohan vibrakoneisto kulahtanut? Onko setti just sama millä kitarakorjaaja sen sääti (paksuus ja kielen pintamateriaali vaikuttaa säätöihin jos äärimmilleen mennään). Onko vire just tasan sama kuin korjaajalla?

-ei ole kulunut. kielten paksuus on sama, merkki ei. vire on standardivitys, ei esim. d# tms.

Onko viritysmittari tarpeeksi laadukas? Jos sulla on esim Buzz Feiten, Ruokankaan setä suosittelee vain tiettyjä virimittareita.

-näillä ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä. haluan nimenomaan että vire pysyy juuri sellaisena miksi sen laitan. jos haluan virittää jonkin kielen hitusen ylä- tia alavireeseen se ei vaikuta tähän ollenkaan. kyse on nyt siitä että haluan vireen pysyvän juuri sellaisena miksi sen asetan. ja haluan pystyä asettamaan sen tarkasti.

tarttis tietää mistä se vireongelma johtuu.

-niin, mä vaan edelleen epäilen ettei stratoa standardikoneistolla, laadukkaallakaan saa pysymään tarkalleen vireessä edes yhden biisin aikaa jos venyttelee paljon ja näppää lujaa. mikään bossin viritinhän tätä ei kerro, mutta se on liian epätarkka viritin tätä mittaamaan.

Sekin on hyvä muistaa että kitara on tehty viritettäväksi. Muutenhan siinä olisi mitattu tasan oikea pituus kielelle ja kieli vedettäisi oikeaan jännitykseen ja lukittaisi molemmista päistä.

-jep, mutta tykkäisin virittää mahdollisimman harvoin.

kiitos infosta, mutta toivoisin suoraa vastausta tähän kysymykseen: pitääkö laadukas floikkakoneisto vireen laadukasta standardikoneistoa paremmin? yes/no?

Eikös floikan voi asentaa stratoon non-recessed-tyyliin?

-tarkoitatko että kiinnittää floikan suoraan kiinteästi kitaran runkoon? tällaista mahdollisuutta olen ajatellut.
toinen mahdollisuus olisi vaikka tuo http://www.thomann.de/fi/schaller_456.htm , onko kellään kokemuksia tuosta?

Hardtail, laadukkaat virittimet sekä hyvin viimeistelty grafiittisatula olis mun vastaus. Ja laadukkaat kielet tietenkin.

-Eli oot sitä mieltä että floikkakoneisto ei pidä virettä yhtään tuollaista yhdistelmää paremmin? noh, ehkä se on sitten niin..hmm..
Juicy
31.01.2010 20:47:01

-tarkoitatko että kiinnittää floikan suoraan kiinteästi kitaran runkoon? tällaista mahdollisuutta olen ajatellut.
toinen mahdollisuus olisi vaikka tuo http://www.thomann.de/fi/schaller_456.htm , onko kellään kokemuksia tuosta?

Mä ainakin käsitin, että tuo olis LP:n tallan tilalle tarkoitettu? Ja eikös Kahlerillakin ole joitain kiinteitä talloja, jossa olis hienovirittimet?

Eli oot sitä mieltä että floikkakoneisto ei pidä virettä yhtään tuollaista yhdistelmää paremmin? noh, ehkä se on sitten niin..hmm..

No jaa... Mulla on kylläkin floikkakepeissä pysynyt paremmin vire, kuin kiinteätallaisissa.

Mutta se johtuu varmaankin siitä että mulla on enemmän kokemusta floikkakepeistä, ja lähinnä OFR:stä vrt. halpoihin kiinteätallaisiin (joissa on ollut jokin muovilätkä yleensä satulana). Onhan tuohon VBT:hen vaihdettu grafiittisatula, mutta ei se silti pidä virettä niin hyvin kuin toivoisin. Taisin vähän röytääkin sen satulan työstössä aikoinaan, pitää fiksata paremmilla työkaluilla jossain vaiheessa se. =)

Eli en siis epäile, etteikö kiinteätallainen pitäisi yhtä hyvin virettä. Suhteessa siihen säätämiseen se on pidemmällä aikavälillä parempi. Kyllä mulle kelpais sellainen Hipshot-tyylinen hardtail, mutta niitä ei vaan meinaa kalliimmista V-mallin kepeistä löytyä. Aina tarjotaan vaan Tune-o-maticcia, joka on jo kaulukulmineenkin varsin erilainen soitettavuudeltaan.
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
jpjanhun
31.01.2010 21:23:55 (muokattu 31.01.2010 21:34:41)

Mä ainakin käsitin, että tuo olis LP:n tallan tilalle tarkoitettu? Ja eikös Kahlerillakin ole joitain kiinteitä talloja, jossa olis hienovirittimet?

-no tuota, ainakin tuossa caparisonissa näyttäisi olevan tuo schaller 456.

Caparison Dellinger II FX-HGS (Pro Black) stand with a set

http://en.item.rakuten.com/k-gakki/1500089/

-tuota, kai kahlerilla on, mutta mulla on se kuva että ne on hirveän kalliita..en oo kyllä perehtynyt mitenkään. kerro ihmeessä jos osaat suositella jotain suht edukasta.

Mulla on kylläkin floikkakepeissä pysynyt paremmin vire, kuin kiinteätallaisissa.

-noniin, ootko nyt varma ettei tässä kuitenkin ole totuuden siemen?

... sit miun täytyy muistaa, et mie en saa käyttää DR:n kieliä ... ja sit miu täytyy muistaa mitata ennen kauppoja skepantterin lapakuluma astemitalla pakkases, koska se ei muuten piä virettä, eikä paukkia uusia kieliä otelauteita vasten venytellen ettei kaula mee poikki - pakkasel... ja käyttää suojalaseja - varsinkii pakkasel.

-en nyt tiedä mihin tällä viittaat. jos tarkoitat esim. että olen idiootti niin myönnän että olet osunut oikeaan. näin se on! olen myös erittäin huono kitaransoittaja. toivoisin silti että joku valaisisi tämän asian nyt perinjuurin että tämä tulisi minulle totaalisen selväksi. tiedän että tekin tiedätte että moni tietää miten tämä asia on..miten se siis on? floikka vs standardikoneisto vireen pitävyydessä?
bfoc
31.01.2010 21:38:11 (muokattu 31.01.2010 21:42:20)
jpjanhun: -no ne todennäköisesti muuttaa sitä hitaammin kuin yhden tai muutaman biisin aikana.

Mutta kestäähän tuon intonaation korjausen opettelu soittotyyliin pidemään kuin biisin. Ei sillä saa jokaista mahdollista tilannetta korjattua - aika fakiiri pitää olla että soittaessa joka nuotin analysoi ja seuraavaan säkeistöön korjaa soittotyyliä.

-niin, juuri yritän kysyä että pitääkö se laadukas floikka vireen paremmin kuin normaali virityskoneisto yms. pitää vai eikö pitää? kummin on? sulla on ilmeisesti kokemusta molemmista, pitääkö floikka vireen tarkemmin: YES/NO???

Niin no mikä nyt on normaali virityskoneisto. Itselläni toimii tune-o-matic - stop bar - luusatula - Grover-virittimet (ilman lukkoa). Molemmat päät on kiinteästi kiinni. Vika/klappiapikkoja on miljoonasti väehmmän kuin floikassa.

-no epäilen vieläkin että kyllä se vire elää, etenkin jos venyttelee paljon ja näppää lujaa. mulla on tämä käsitys, enkä ole vieläkään vakuuttunut muusta. floikan tapauksessa en sano tähän mitään kun ei ole kokemuksia (lukuunottamatta joitakin kauan sitten..niistä en enää muista).

Epäilen että kaiken saa hajalle jos oikein yrittää. Mutta tiedän että on ihan isolla kädellä soittavia heevymiehiä, jotka soittaa useemman biisin samalla soittimella, esim Les Paulilla.

-ei ole kulunut. kielten paksuus on sama, merkki ei. vire on standardivitys, ei esim. d# tms.

Kielen pinnoite vaihtelee merkkien välillä. Tämä voi vaikuttaa kielen kulkemiseen satulaurassa. Tarkkakorvainen voi aistia kyllä tuon vireisyyden pielessäolon ihan siinä perusvireessäkin jos sattuu mittari olemaan 440Hz tai 442Hz. Ne yliäänekset ei välttämättä mene tasan nääs.

-näillä ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä. haluan nimenomaan että vire pysyy juuri sellaisena miksi sen laitan. jos haluan virittää jonkin kielen hitusen ylä- tia alavireeseen se ei vaikuta tähän ollenkaan. kyse on nyt siitä että haluan vireen pysyvän juuri sellaisena miksi sen asetan. ja haluan pystyä asettamaan sen tarkasti.

Tämä ajatushan kaiketi ryssii tuon kompensoidun satulan idean. Siinähnä pitäisi nimenomaan käyttää niitä firman korjauskertoimia - olen ymmärtänyt. Koekmusta ei ole.

-niin, mä vaan edelleen epäilen ettei stratoa standardikoneistolla, laadukkaallakaan saa pysymään tarkalleen vireessä edes yhden biisin aikaa jos venyttelee paljon ja näppää lujaa. mikään bossin viritinhän tätä ei kerro, mutta se on liian epätarkka viritin tätä mittaamaan.

Tästä syystä ollaan oikein porukalla sitä hard tailia tyrkyttämässä. Siinä kun on vähemmän liikkuvia osia.

-jep, mutta tykkäisin virittää mahdollisimman harvoin.

Kunnon kielet kestävissä kiinteissä osissa kestää vireessä ihan hyvin, vaikka soittaisi vähän ronskimminkin. Tietysti kaikki edelläminitut ehdot ovat aikalailla subjektiivisia. Itse joudun kuitenkin tekemään useamman sävelaskeleen venytyksiä Black Sabbathia rynkyttäessä ja Anthraxia tapaillessa taas m uuren tulee ryskyteltyä hieman agressiivisemmin. Ihan hvyin pysyy vire laitteissa (esmes tunnin tai 10 veisua).

kiitos infosta, mutta toivoisin suoraa vastausta tähän kysymykseen: pitääkö laadukas floikkakoneisto vireen laadukasta standardikoneistoa paremmin? yes/no?

yes/no/maybe/it depends

Itse pidän parhaana sitä optiota että vireeseen vaikuttaa mahdollisimman harvalukuinen joukko liikkuvia osia.

-tarkoitatko että kiinnittää floikan suoraan kiinteästi kitaran runkoon? tällaista mahdollisuutta olen ajatellut. toinen mahdollisuus olisi vaikka tuo http://www.thomann.de/fi/schaller_456.htm , onko kellään kokemuksia tuosta?

Ihan yhtä hyvin nuo hienovirittimet voi aiheuttaa epävirettä kuin normaalikoneisto.

-Eli oot sitä mieltä että floikkakoneisto ei pidä virettä yhtään tuollaista yhdistelmää paremmin? noh, ehkä se on sitten niin..hmm..

Oma kokemus on että kiinteä talla, kunnon satula ja hyvät virikoneet yhdistettynä laadukkaisiin, riittävän tuoreisiin ja oikein kiinnitettyihin kieliin on hyvä yhdistelmä.

Juicy: Mutta se johtuu varmaankin siitä että mulla on enemmän kokemusta floikkakepeistä, ja lähinnä OFR:stä vrt. halpoihin kiinteätallaisiin (joissa on ollut jokin muovilätkä yleensä satulana). Onhan tuohon VBT:hen vaihdettu grafiittisatula, mutta ei se silti pidä virettä niin hyvin kuin toivoisin. Taisin vähän röytääkin sen satulan työstössä aikoinaan, pitää fiksata paremmilla työkaluilla jossain vaiheessa se. =)

jpjanhun: -noniin, ootko nyt varma ettei tässä kuitenkin ole totuuden siemen?

Juu röydetyt satulat ja ne muoviläsyt varmaan ovatkin huonompia kuin OFR...
sutiojrikellA
bfoc
31.01.2010 21:38:14 (muokattu 31.01.2010 21:38:36)
Double-trouble
sutiojrikellA
jpjanhun
31.01.2010 21:59:14

jaahas, poliitikkoraadilta ei näköjään saa suoraa yes/no vastausta. mun mielestä tämän asian pitäisi olla vähintään yhtä selvä kuin esim. omena vs päärynä. ilmeisesti on sitten vaan päästävä kokeilemaan jotain laadukasta floikkakeppiä.
bfoc
31.01.2010 22:03:43 (muokattu 31.01.2010 22:05:06)
jpjanhun: jaahas, poliitikkoraadilta ei näköjään saa suoraa yes/no vastausta. mun mielestä tämän asian pitäisi olla vähintään yhtä selvä kuin esim. omena vs päärynä. ilmeisesti on sitten vaan päästävä kokeilemaan jotain laadukasta floikkakeppiä.

Vaikuttaisi siltä että annettu vastaus on väärä... Mut mene ihmeessä kokeilemaan. Sillähän se selviää.

Mutta harvoin mikään on yes/no. Tai omena vs päärynä.
sutiojrikellA
Juicy
31.01.2010 22:05:19

tämän asian pitäisi olla vähintään yhtä selvä kuin esim. omena vs päärynä.

Jaa, sekö on sitten selvä tapaus!!? :-----D

Osuva vertaus ainakin, sillä molemmissa on kyse makuasioista.

...

Elä pliis paljastu Heikiksi...
jpjanhun
31.01.2010 22:12:01 (muokattu 01.02.2010 09:38:11)

Mutta kestäähän tuon intonaation korjausen opettelu soittotyyliin pidemään kuin biisin. Ei sillä saa jokaista mahdollista tilannetta korjattua - aika fakiiri pitää olla että soittaessa joka nuotin analysoi ja seuraavaan säkeistöön korjaa soittotyyliä.

-mitä pidempään vire pysyy sitä mahdollisempaa se on. tätä siis ajan takaa.

Vaikuttaisi siltä että annettu vastaus on väärä

-nojoo, vähän oli eu vaalit mielessä. äänestys kunnes tulee oikea tulos.

Mutta harvoin mikään on yes/no. Tai omena vs päärynä.

-kumpaa siis tarkoitat? okei, no viisastelut sikseen, tarkoitat että harvoin mikään on yes/no. vertaukseni oli tarkoitus alunperin edustaa itseironiaa.

Elä pliis paljastu Heikiksi...

-tuota, en edes tiedä kuka se heikki on. en toisaalta tiedä sitäkään että olenko pahempi vai parempi (muahaha). noniin, kyllä mä ihan aidosti kyselin tätä asiaa mutta ilmeisesti vain olen melkoinen heikki tahtomattani.

Mutta tiedän että on ihan isolla kädellä soittavia heevymiehiä, jotka soittaa useemman biisin samalla soittimella, esim Les Paulilla.

-varmaan näin, mutta tuon ne tekee nimenomaan varmaan keikalla. epäilen että studiossa eivät soita montaa ottoa putkeen virittämättä. mua kiinnostaa nimenomaan vire äänityksiä varten. sitäpaitsi ei se että joku on levyttävä artisti tai isolla kädellä soittava heavymies mitenkään takaa että sen soitto olisi erityisen vireistä. mutta tää nyt oli varmaan itsestäänselvyys.

-no ainakin selvisi että kokeilemalla selviää. ehkä kokeilemalla sitten selviää sekin että vireenpitävyydessä ei ole eroja standardikoneiston ja floikan välillä. jotenkin oon kyllä vieläkin skeptinen tämän suhteen.

-tuota, kiitän joka tapauksessa vastauksista ja viitseliäisyydestä.
CBXJuha
31.01.2010 23:36:54
jarkkok: Mie en mitään tiedä, mutta olen joskus nähnyt sellaisia variksenpesiä joidenkin
kitaroiden virittimen tapin ympärillä, ettei meinaa silmiään uskoa.

Eli kielen punominen virittimen tapin ympärille ei ole aivan sama että miten se
tehdään. Liian vähän kierroksia -> kitka ei riitä. Liikaa kierroksia -> kielet ei
asetu tapin ympärille.

Videon kohta 0:45 -> 1:25

Huom. "watch" linkki ei toiminut ainakaan mun selaimella mutta "download" toimi.

http://www.gibson.com/en-us/Lifesty … son%20-%20Stringing%20The%20Guitar/

Itse olen pistänyt kielet tällä lailla eivätkä ole luistaneet mihinkään. Lopputuloksena n. 1-2 kierrosta virittimen ympäri ja kyllä pysyy.
McNulty
01.02.2010 01:42:08
pekurides: Kyllä se joukkohypnoosi on vaikuttavaa...
Kuulostat kovin katkeralta :)

Minä en valitettavasti voi sille mitään, jos muutkin DR:n kieliä käyttäneet tahot ovat huomanneet niissä laadun heittelyä. Sekään ei ole minun vikani mikäli sinä et ole moista huomannut.

itse yli15v. DR kieliä käyttäneenä ja useita kymmeniä kertoja uusia merkkejä kokeilleena pakko myöntää että niitä "täysin viturallaan" olevia DR settejä sattunut satojen joukosta tasan kaksi (muistaakseni)ja niissäkin ongelmana oli d ja a kielten kestävyys joka voipi myös johtua kännin asteesta.
Minulla oli, silloin kun DR:n kieliä vielä käytin, ongelmia lähes jokaisen setin kanssa. Käytin 10-52 Tite-Fit ja Hi-Voltage/Hi-Beam kieliä. Kun ostin tammikuussa setin Hi-Voltagea, se saattoi olla ihan ok ja toimia hyvin. Kun ostin helmikuussa toisen "samanlaisen" setin, se saattoi vaatia soittimelta täysin uudet asetukset. Kielet olivat jäykemmät tai löysemmät kuin edellinen satsi, joskus jotain kieltä ei saanut intonoitua lainkaan, joskus kuudesta kielestä yksi soi selvästi hiljempaa tai kovempaa kuin muut (oli tukossa jo valmiiksi tms.)

Tuo on ihan yksinkertaisesti selitetty sillä, että DR ostaa eri alihankkijoilta kieliään ja silloin eri batchista olevat setit ovat keskenään erilaisia. Äärimmillään toistensa vastakohtia (toinen hyvä, toinen huono).

Minä kyllästyin moiseen soutamiseen ja huopaamiseen. Ehkäpä moni muukin on kyllästynyt tai ainakin osittain tyytymätön DR:n nykytuotteisiin?

Se on jännä kun joku paljon palstalle kirjoittava ja jonkinlaisen katu-uskottavuuden omaava jäsen kertoo miten DR kielet on kuraa niin siitä tule muotiasia johon tahtoo itsekin uskoa ilman mitään faktaa... muutakun jäsen X kertoi niin.
Kuten alussa totesin, tuntuu kuin olisit kovasti katkera jostain. Tai aivan kuin sinut olisi "hylätty" kun käytät DR:n kieliä. Ehei, ei minulla ole mitään tarvetta tai syytä, saati motivaatiota, käännyttää jengiä tarkoituksella. Ilmaisin omat kokemukseni ko. brändin tuotteista ja nykytilasta... ilmeisesti muut jäsenet ovat huomanneet vastaavia "oireita"?

Täällä on käyty varmaan kaikki sähkiskilet läpi mitä kaupoista löytyy ja aina vaan palaan DR kieliin pelkästään niiden saundin takia ... dunlopit oli ihan hyviä myös mutta...
Hyvä juttu jos olet löytänyt mieleisesi kielimerkin. Silti pistää miettimään miksi murehdit siitä, mitä joku kirjoittaa palstalla, jos oikeasti olet 100% tyytyväinen ja varma valinnastasi. Minusta moinen kielii lähinnä epävarmuudesta.
The one who used to be known as bonecrusher
Terry Pantheras
01.02.2010 09:05:47
McNulty: Kuulostat kovin katkeralta :)

Kuten alussa totesin, tuntuu kuin olisit kovasti katkera jostain. Tai aivan kuin sinut olisi "hylätty" kun käytät DR:n kieliä. Ehei, ei minulla ole mitään tarvetta tai syytä, saati motivaatiota, käännyttää jengiä tarkoituksella. Ilmaisin omat kokemukseni ko. brändin tuotteista ja nykytilasta... ilmeisesti muut jäsenet ovat huomanneet vastaavia "oireita"?

Hyvä juttu jos olet löytänyt mieleisesi kielimerkin. Silti pistää miettimään miksi murehdit siitä, mitä joku kirjoittaa palstalla, jos oikeasti olet 100% tyytyväinen ja varma valinnastasi. Minusta moinen kielii lähinnä epävarmuudesta.

Siis täh?! Mitä hemmettiä toi katkeruus- ja epävarmuuspaska nyt oikein on olevinaan Pekuridesiä kohtaan? Pitääkö näihin kaikkiin omaa silmää pistäviin juttuihin takertua virkkuukoukulla ja lietsoa niistä väkipakolla jotain riidan tynkää? Mitä väliä?! Anteeksi nyt vaan.

Nyt haen kahvia ja iltapäivällä uudet putket vahvistimeen... Ilon päivä!
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
LaMotta
01.02.2010 11:02:43

CBXJuha: http://www.gibson.com/en-us/Lifesty … son%20-%20Stringing%20The%20Guitar/ Itse olen pistänyt kielet tällä lailla eivätkä ole luistaneet mihinkään. Lopputuloksena n. 1-2 kierrosta virittimen ympäri ja kyllä pysyy.

Vaikkei tuo linkki toiminut minulla, löysin tälläisen.

http://www.youtube.com/watch?v=1rhdxCECcl4

Tätä pitääkin kokeilla seuraavan kielenvaihdon yhteydessä.
Ööö.....juu ei. Siitä vaan!
McNulty
01.02.2010 11:09:43
Terry Pantheras: Siis täh?! Mitä hemmettiä toi katkeruus- ja epävarmuuspaska nyt oikein on olevinaan Pekuridesiä kohtaan? Pitääkö näihin kaikkiin omaa silmää pistäviin juttuihin takertua virkkuukoukulla ja lietsoa niistä väkipakolla jotain riidan tynkää? Mitä väliä?! Anteeksi nyt vaan.
Aivan totta. Vielä vähemmän pitäisi takertua, jollei edes liity asiaan millään tavalla. Ilmeisesti siis on väliä, kiitos kun teit sen selväksi. Turha mielestäni jäsen Pekuridesinkään julistella noitavainoja tai lähteä sormeaan heristämään.
The one who used to be known as bonecrusher
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)