Aihe: Westend Guitars
1 2 3 4 5 6 7 8
mll
31.01.2010 11:45:57
Void: Ei siinä tee kuin pellen itsestään jos lähtee esittämään asioita ilman, että viitsii ottaa selvää onko asia totta vai ei. Erityisen naurettavaa tuollainen toiminta on silloin, kun kyseessä olevaa "tietoa" käytetään oman asian pönkittämiseen.

Oman asian pönkittämiseen? Kerro toki lisää, missä kohtaa olen käyttänyt sitä siihen.
Dunga
31.01.2010 11:53:12
mll: Oman asian pönkittämiseen? Kerro toki lisää, missä kohtaa olen käyttänyt sitä siihen.

Sanoinko, että sä käytit sitä siihen?

Miksi otit esiin tuon "tiedon" ilman, että vaivauduit ottamaan selvää sen todenperäisyydestä? Uskotko yleensä noinkin dramaattiset väitökset ns. suoralta kädeltä ja olet valmis levittämään sitä tietoa vailla kritiikin häivääkään?
War... war never changes.
mll
31.01.2010 12:02:08
Void: Sanoinko, että sä käytit sitä siihen?

Ok. Anteeksi väärin tulkinta.

Miksi otit esiin tuon "tiedon" ilman, että vaivauduit ottamaan selvää sen todenperäisyydestä? Uskotko yleensä noinkin dramaattiset väitökset ns. suoralta kädeltä ja olet valmis levittämään sitä tietoa vailla kritiikin häivääkään?

Oletin lähteeni olevan luotettava ja näin ollen luulin asian olevan yleisestikin tiedossa. Näin ei nähtävästi ollut. Lupaan selvittää, että onko lähteeni kusettanut minua. Jos on, niin voin sitten avoimesti myöntää, että olin idiootti ja hyväuskoinen ja pyytää anteeksi sitä julkisesti tällä foorumilla.

Voi olla, että olen vain todella kyyninen ihminen, kun kyseessä on yritysmaailma. En vain itse pitäisi mitenkään erikoisena, jos tuollaista olisi päässyt tapahtumaan. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista Gibsonia vastaan. Voisin odottaa samantapaista toimintaa ihan miltä vain isolta (kitara)firmalta.
mattim
31.01.2010 12:37:38 (muokattu 31.01.2010 12:39:08)

mll: Ok. Anteeksi väärin tulkinta.

Oletin lähteeni olevan luotettava ja näin ollen luulin asian olevan yleisestikin tiedossa. Näin ei nähtävästi ollut. Lupaan selvittää, että onko lähteeni kusettanut minua. Jos on, niin voin sitten avoimesti myöntää, että olin idiootti ja hyväuskoinen ja pyytää anteeksi sitä julkisesti tällä foorumilla.

Voi olla, että olen vain todella kyyninen ihminen, kun kyseessä on yritysmaailma. En vain itse pitäisi mitenkään erikoisena, jos tuollaista olisi päässyt tapahtumaan. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista Gibsonia vastaan. Voisin odottaa samantapaista toimintaa ihan miltä vain isolta (kitara)firmalta.

Jos löydät tähän väitteeseen (G-firma tekee kitaransa Kiinassa) jotain, joka väitteen todeksi osoittaa, olen heti mukana joukkokanteessa joko lähtenee liikkeelle "kitarafirmaa" vastaan välittömästi. Seurataan tilannetta suurella mielenkiinnolla.

Matti
tracyjacks
31.01.2010 12:38:01
Hauska topikki kyllä tosiaan, meni eilinen ilta hyvin nauraessa näille kommenteille.

Naurattaa tuo kyllä, että soitinrakentaja on sanonut näin, ja että palataan asiaan jahka on faktaa pöydässä, ja jos ei ole, niin sitten pyydellään anteeksi. Kannattaa kyllä ensin selvitellä ja sitten vasta tulla tänne kirjoittelemaan. Moneen otteeseen olen tässäkin nähnyt, että ollaan pyydetty tietoon edes soitinrakentajan nimi, ja sitäkään ei pystytä keskusteluun tuottamaan, niin on kyllä jutut huh huh.
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
fox
31.01.2010 12:55:00

tracyjacks: Moneen otteeseen olen tässäkin nähnyt, että ollaan pyydetty tietoon edes soitinrakentajan nimi, ja sitäkään ei pystytä keskusteluun tuottamaan, niin on kyllä jutut huh huh.

Niin, tätähän mä pyytelin jo siinä ensimmäisessä viestissä, eikä varmaan olisi ollut vaikeaa sitä mainita. Sen nimen sijaan on sitten tivattu mm. Gibson, Inc. yhtiön omistussuhdetta, ekologisen tuotannon kestävyyttä ja ties sun mitä MUUTA vasta-argumenttia.
Se nimi ei nyt vaan tule mieleen? Tai ehkä, ja totean ehkä, sitten muutaman viikon - kuukauden päästä, kun sen soitinrakentajan mahdollisesti näkee.
Vastausta ei ole tullut edes siihen, että miksi tuo juttu olis tullissa jäänyt kiinni? Jos oletetaan, että ko. tuotemerkkiin oikeudet omistava yhtiö tuo tavaraa tehtaalleen ulkomaisilta alihankkijoilta yhden kontillisen ja paperit ovat kunnossa? Tässä vaiheessa, ennenkuin ne popkornit vallan jähtyy, voitanee todeta, että tuohan ne esim. juuri Saksasta Schallerilta varmaan merikonteittain rautaosiakin.

Kyllä tää juttu siihen mennessä on jo kylmennyt, kun se "soitinrakentaja" sieltä löytyy, joten ne ritarilliset ja korkeaa moraalia osoittavat anteeksipyynnöt ja infon korjaukset voidaan täysin unohtaa - se itse asia, eli "Amerikkalainen firma X tekee kalliita kitaroita Kiinassa ym. ym. ja soitinrakentajatkin sen varmuudella tietää" jää intterneetissä totuudeksi. Ja Muusikko mll jää ihmisten mieliin mullistavan paljastuksen tehneenä. Häntä kiittäkäämme!

Siihen asti kun nimiä rupeaa irtoomaan, on jokainen soitinrakentaja varmasti kyselyjen ja kummeksuvien katseiden kohteena... ;)
Ja kalliit (ellei suorastaan törkeän ylihintaiset) jenkkisoittimet ties missä tehtyjä, huolimatta lavassa olevasta leimasta.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
31.01.2010 13:03:19

kaikki muutkin kitara firmat voi teettää 49 prosenttia sen kitaran valmistuksesta muualla ja saada "made in usa" tarran tms laillisesti. kunhan 51 prosenttia on tehty yhdysvalloissa.
mattim
31.01.2010 13:12:00

aristoteles666: kaikki muutkin kitara firmat voi teettää 49 prosenttia sen kitaran valmistuksesta muualla ja saada "made in usa" tarran tms laillisesti. kunhan 51 prosenttia on tehty yhdysvalloissa.

Miten on tuon "Made in Finland" leiman kanssa ? Paljonko pitää olla kamppeesta suomessa tehty, miten lasketaan, jne ... ; - )

Matti
aristoteles666
31.01.2010 13:18:07

mattim: Miten on tuon "Made in Finland" leiman kanssa ? Paljonko pitää olla kamppeesta suomessa tehty, miten lasketaan, jne ... ; - )

Matti

sattumalta tiedän vain usa:n lain asiasta, mutta ei se suomessakaan varmaan paljon poikkea.
mattim
31.01.2010 13:27:01

aristoteles666: sattumalta tiedän vain usa:n lain asiasta, mutta ei se suomessakaan varmaan paljon poikkea.

Mistä löytyy viitteet lakiin, jonka tunnet ? Tässä on suositus jonka löysin helpsti:

1996 the FTC1 proposed that the requirement be stated as:

"It will not be considered a deceptive practice for a marketer to make an unqualified U.S. origin claim if, at the time it makes the claim, the marketer possesses and relies upon competent and reliable evidence that: (1) U.S. manufacturing costs constitute 75% of the total manufacturing costs for the product; and (2) the product was last substantially transformed in the United States. "

Matti
Les Fender
31.01.2010 14:54:17
Oletin lähteeni olevan luotettava ja näin ollen luulin asian olevan yleisestikin tiedossa.

Jos tuo kuulemasi/luulemasi huhu olisi totta, niin eiköhän sen löytäminen inttervepistä olis suhteellisen helppoa??

Luulempa että tuo olis _niin_ mehukas juttu että sen olisi kuullut joku muukin kuin soitinrakentaja Suomesta. Aika moni tälläkin foorumilla odottaa että pääsisi teurastamaan mehukkailla tiedoilla isoja brändejä.

Pelkkä väärien puiden etsiytyminen G:n varastoon sai mielenkiintoista kuhinaa aikaan. Kitaroitten tuottaminen alusta loppuun Kiinassa USA logolla ja tuosta kiinni jääminen ois aivan varmasti sen tason uutinen ettei sen etsimiseen nanosekuntia pitempää aikaa tarvis.
"Living is easy with eyes closed!"
Illu
31.01.2010 15:00:14
Les Fender: Jos tuo kuulemasi/luulemasi huhu olisi totta, niin eiköhän sen löytäminen inttervepistä olis suhteellisen helppoa??

Luulempa että tuo olis _niin_ mehukas juttu että sen olisi kuullut joku muukin kuin soitinrakentaja Suomesta. Aika moni tälläkin foorumilla odottaa että pääsisi teurastamaan mehukkailla tiedoilla isoja brändejä.

Olisikohan kyseessä kuitenkin "Payless-Gibsonit" ja väärinymmärrys?
Oikias viashan miä siin olin ja niin se sano se tivolmieskin.
jra
31.01.2010 22:51:35
steelduck: Isoilla yrityksillä on harvemmin varaa tuollaisiin kusetuksiin, kun ovat aikalailla suurennuslasin alla.

Niinpä, luultavasti USA:ssa, lakimiesten luvatussa maassa, on armeija jos toinenkin lakimiehiä kyttäämässä mahdollisuutta haastaa jokainen firma joka yrittää kaupata 'Made in Usa' -leimattua kiinantavaraa. Varsinainen brändi-itsari olisi kotimarkkinoilla jäädä kiinni siitä että southern-rokkareille ja country-jäpiköille olisikin kaupiteltu kotimaisena kiinalaisten, eurooppalaisten tai muiden komunistien tuotoksia.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Goofyman
01.02.2010 19:04:40
Huomasin Westend Guitarsin sivujen statistiikasta, että hitit olivat viikonlopun aikana nousseet huimasti. Syynä oli Muusikoiden.net - sivustojen uudelleen virinnyt keskustelu. Päätin kantaa oman korteni kekoon, kun huomaan, että monilla keskustelijoilla on perustiedoissa puutteita.

Tuotteen alkuperä ei suinkaan tarkoita sitä, että tuote on kokonaisuudessan valmistettu jossain maassa. Yleensä riittää, että jalostusarvosta yli puolet on alkuperämaasta. Kitaroiden kohdalla tämä merkitsee sitä, että "lähes" puolivalmis kitara tuodaan Kiinasta ja sitä jatkojalostetaan toisessa maassa niin paljon, että alkuperä muuttuu. Tämä on täysin laillista toimintaa eikä suomalaisillekaan vierasta. Monet kiinalaistehtaat tekevätkin puuosia suurille kansainvälisille toimijoille USA:ssa, Japanissa, jne.

Työn laatu on Kiinassa aivan samaa tasoa kuin länsimaissakin jos vain koneet ja työvälineet antavat myöden. Näistä ei nykyään Kiinassa ole puutetta. Tietotaito on jo pitkään ollut länsimaista, joten siinäkään meillä ei ole etulyöntiasemaa.

Puista seuraavaa: Tiettyjen puulajien kaataminen on joko kiellettyä tai säänneltyä monissa maissa. Kaataminen on siis laitonta. Puun sertifiointi on prosessi, jossa kansainvälisesti tunnetut sertifiointilaitokset valvovat puun kasvatusta, kaatoa, kuljetusta, jne ja antavat siitä todistuksen. Tämä kolmannen osapuolen antama sertifiointitodistus toimii myyjän ja ostajan välillä vakuutuksena siitä, että sovittuja toimintaperiaatteita on noudatettu. Erilaisia sertifiointeja on paljon, koska sertifiointi on bisnes niitä tekeville laitoksille. Koska lupia ja todistuksia laajalti väärennetään, kannattaa ongelmien välttämiseksi luottaa vain tunnettuihin alihankkijoihin, joiden paperit ovat kunnossa. Gibsonin tapauksessa on turha luulla, että toiminta olisi ollut tarkoituksellista. Vain hullu yrittää huijata USA:n markkinoilla. Sakot ovat sitä luokkaa ja parhaassa tapauksessa joudut tiilenpäitä lukemaan. Joskus vain luotettavakin alihankkija tulee huijatuksi. Siitä pitävät kansainväliset roistot huolen. Gibson onkin puuepäilysten herättyä toiminut auliisti viranomaisten kanssa yhteistyössä.

Vanerikitaroista sen verran, että ne eivät suinkaan ole sen huonompia kuin kokopuisetkaan kitarat. Ne ovat halvempia tehdä ja soivat toisella lailla. Oikealla tavalla länsimaissa käsin tehdyt kokouiset kitarat maksavat paljon ja siitä syystä teemme juuri niitä Kiinassa. Onko se moraalitonta? Varmaankin suunnilleen yhtä moraalitonta kuin tehdä kännykkä Kiinassa, mutta vähemmän moraalitonta kuin tehdä puuvillainen t-paita Pakistanissa tai ajaa autolla Helsingissä. Kolikolla on monta puolta.
Vladi
01.02.2010 19:41:09
Goofyman: Huomasin Westend Guitarsin sivujen statistiikasta...

Todella asiallinen vastaus, plussaa siitä.

Pakko kysäistä, kun itsekkin sivuilla päädyin käymään, että onko Deluxe Blues kenties ES-335-henkinen, eli suht ohut? On nimittäin todella komea kitara, jos olis rahaa niin voisin hyvinkin tuommoista testata ja ostaa :)
Kyllä se siitä.
fox
01.02.2010 20:21:06

Vladi: Todella asiallinen vastaus, plussaa siitä.

Ehdottomasti, Goofyman veti pisteet!
Vielä tuosta "vanerikitara" (sinällään aika naurettava nimitys) kysymyksestä.. Itse käyttäisin mieluummin termiä "laminoidulla kannella oleva", kun tuppaa ihmisille tulemaan tuosta "vanerista" mieleen rakennusvaneri, jossa on väliviiluna jotain aivan muuta puulajia mahdollisesti, ja se rakenne on ihan "silmillä nähtävä". Parhaat laminoidut kannet erottaa ehkä ainoastaan siitä, että jos vertaa esim. puoliakustisessa kantta päältä, ja sisältä, saattaa olla syykuviot erilaiset..
Laminated vs. solid top -kysymys on, niinkuin Goofyman totesi, myös mitä suurimmassa määrin valmistuksessa sekä kustannus- että raaka-ainekysymys. Varsinkin kaarevakantisissa jazz-kitaroissa (esimerkkinä!) täyspuisen kannen teko vaatii paksun lankun, josta se veistetään (carved top) ja hukkapuun määrä on merkittävä. Sen sijaan laminoitu kansi syntyy muottiin viiluja latomalla. Eihän kukaan esim. rumpupuolellakaan moiti rumpuja "vanerirummuiksi" vaikka ne rungot onkin koottu muottiin viiluja latomalla.. ;)
Pitkissä ja suurissa sarjoissa täyspuukansi on käytännössä kustannuksellinen mahdottomuus, siksipä tuppaavat laminoituja olemaan nuo järjestään, eikä se niistä tee laisinkaan "huonompia" tai huonolle soundaavia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
sh1nk0
01.02.2010 21:25:33

fox: En todellakaan. Tarkoitin vaan sitä, että jos aivan noin mullistavia tietoja julkisella nettipalstalla, jota lukee niin ammattilaiset, soitinkaupasta elantonsa tavalla tai toisella saavat, kuin valtaisa joukko harrastajia, tuosta vaan "varmana totuutena" esitetään, niin täytyy olla sen verran miestä, että on sitten sanojensa takana. Poitsuttelen sen takia, että eipä tuosta taida sitä "miestä" sitten loppupelissä löytyä. Ei tullut nimeä "eräälle soitinrakentajallekaan" vaan sitä lähdettä nyt sitten saadaan odotella. :p...

Hei, nyt oikeasti rajota. mll:n on ihan hyväksyttävää tuoda esiin sellasia asioita joita on syytä epäillä. Enkä olisi muutenkaan niin varma tämän foorumin "asioista tietävien" käyttäjien tiedon määrästä. Kannattaa myös pitää se tieto ja ne mielipiteet ihan erillään toisistaan.
Nämä ns. tietäjät (fox, ja muut) ovat ihan perustyyppejä, siitä huolimatta, vaikka fox nyt onkin ollut täällä jo vähän pitempään (Käyttäjä #53). So what? fox ei ole mikään messias. En näe mitään syytä luottaa hänen sanaan yhtään sen enempää kuin muittenkaan. Joten kannattaa ottaa ihan rennosti, koska täällä syntyy aina tää sama soppa, kun keskustellaan tämän tyyppisistä asioista.

fox: En todellakaan. Tarkoitin vaan sitä, että jos aivan noin mullistavia tietoja julkisella nettipalstalla, jota lukee niin ammattilaiset, soitinkaupasta elantonsa tavalla tai toisella saavat, kuin valtaisa joukko harrastajia, tuosta vaan "varmana totuutena" esitetään, niin täytyy olla sen verran miestä, että on sitten sanojensa takana.
*Piiip*. Väärä vastaus. Tämä on muusikoiden.netin keskustelufoorumi. Ei mikään tietosanakirja.
Ja spekulointi kannattaa aina =)

Oikeasti v***u. Jotain avoimuutta pitää olla, ja avarakatseisuutta. Ei voi leimata heti toisen kertomia asioita hevonkuuseen.
Oikeasti fox, ja nämä muut soitinteollisuuden ammattikunnan käyttäjät. Te ette tiedä mitään. Fox, todista itse oikeaksi kaikki mitä olet sanonut. Antaa vaan tulla. Vai eikö ole tarpeeksi pokkaa? Kuten varmaan huomaat, se tieto mitä sulla on ei vaan siihen riitä, tai se on jossain niin ulottumattomissa, että et pääse siihen käsiksi. Et edes japanilaisten tuttujesi kautta..
En itse halua lähteä mihinkään huhukerhoihin mukaan, mutta jos olen kuullut jonkun jutun jossain, niin tietenkin mä otan sen huomioon. Ei asioita voi noin vain sulkea pois. Sellanen tyyppi on jo pikkasen itsekeskeinen ja ahdasmielinen.
Mutta kuka oikeesti jaksaa lähteä etsimään tietoa, jostain ehkä noinkin vaikeasti ratkottavissa olevasta asiasta? Ei sun mll tartte mitään tietoa lähteä ettimään, jos joku sitä vaatii. Voit tehdä sen tietty omasta mielenkiinnostasikin, mutta ei se varmaan haittaa vaikka se jäisi hämärän peittoonkin..

Mutta hei, tää Kiinassa tehdyn Gibsonin lavassa lukeva Made In USA -juttu ei tainnutkaan olla mikään tuulesta temmattu juttu, koska muistaakseni luin jonkun artikkelin tai keskustelun samasta aiheesta joskus. Eipä näitten juttujen jälkeen Gibson ja Fender-fanien soittimissa ole paljoa painoarvoa. Ja siksi omistajalle iski suuri pettymys "Mun soitin ei olekaan tehty jenkeissä vaan Kiinassa. Mä maksoin siitä monta tonnia ihan turhaan Yhyyy.. ;(" Mitä väliä sillä onko se fenkku, vai mikälie nakkimakkara-kitara? Kunhan se on hyvä, sen valmistaja on täysin rehellinen, ja sen työntekijöitten työolosuhteet ja kaikki muut asiat ovat lain mukaiset.

Olen kokeillut Gibsoneita muutaman kerran. Kerran myös Epiphonea, joka oli ihan mainio. Mutta toi on niin totta mitä hallu tuossa sano: hallu: Olen kokeillut kavereiden Epiphoneja ja tokaita ja pakko sanoa etten erottaisi sokkotestissä niitä aidosta Gibsonista.
Ainoastaan Gibson on vähän niinku hinnalla pilattu. Enkä näe siinä lafkassa mitään puolustamista, etenkin jos se on tehnyt jotain laittomuuksia, jota en myöskään yhtään ihmettelisi, kun liikutaan tuon mittakaavan amerikkalaisessa valmistajassa.
Mikä siinä Gibsonissa niin viehättää? Täytyykö johonkin merkkiin luoda niin järkyttävän voimakas tunneside, että sen takia taistelee vaikka kuolemaan saakka? Hei c'moon. Sehän on vain merkki. Tosin kyllä mullekin on syntynyt semmonen hyvä fiilis Etelä-Korealaisista Wolfeista, koska olen tottunut saamaan sieltä hyvää tavaraa ja niissä on hyvä hinta-laatu suhde, ne tuntuu hyviltä kädessä, ja niissä on kaikenlisäksi vielä hyvä ulkonäkökin. Nehän päihittää mennen tullen Gibsonit, Fenderit ja PRS:t Ja tämähän on vain mun oma mielipiede =) Mutta on oikeasti sellasia ihmisiä, joilla on joku sikakallis kitara tai tavara, ja vaikka se ei olisikaan huippuluokkaa, niin jostain syystä ihminen saa itselleen uskoteltua, että tää kitara on nyt ihan sikahyvä, ja mikään ei voi olla parempi. Se jotenkin pinttyy alitajuntaan.
Hinta-laatu suhteessahan Gibsonit ovat todella surkeita..

Ja anteeksi, jos nyt loukkasin jotakuta, mutta foxin ei kannattaisi laukoa sieltä tykin suusta totuuksia ihan noin ahkerasti. Etenkin sen takia, koska minua ärsyttää jos joku ihminen viittii noinkin pitkäjänteisesti kuvitella olevansa oikeassa joka asiassa, niin en tykkää katella sellasta. Eikä varmasti kukaan muukaan. Pikkasen varovaisuutta peliin. Koskee kaikkia.

fox: Ei, veikkonen, ei noin. Aika halveksittavaa tuollaisten syytösten heittely, vaikka kuinka tekis mieli "vähän näpäyttää" ja pistää laineita ankkalampeen..

Jos sinä haluat ottaa kaiken dissaamisena, niin ota vaan. Ketä kiinnostaa? Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

mll: Emää tiedä mikä on tämän kitarakamat-palstan virallinen mittatikku. Ei ole niin paljoa tullut pyörityksi täällä päin.

En minäkään tällä foorumilla paljoa käy, koska en halua tulla nettifoorumifoorumi-riippuvaiseksi, niinkuin ehkä eräät, joiden on pakko käydä kattomassa joka päivä "kuumimmat aiheet", jne.

Jäitä hattuun.
Arigato.
Jii
01.02.2010 21:29:34
sn89:

...

Jäitä hattuun.
Arigato.

Se on hyvä neuvo itse kullekin. ;)
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
zzy
01.02.2010 21:34:06
Täytyykö johonkin merkkiin luoda niin järkyttävän voimakas tunneside, että sen takia taistelee vaikka kuolemaan saakka? Hei c'moon. Sehän on vain merkki.

Tästä plussa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)