Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soolo-ongelmia
1
LP99
29.01.2010 20:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, jos on turha aihe, mutta juuri minulle sopivaa apua en ole muualta löytänyt. :)
 
Eli olen pari vuotta tässä rämpytellyt kitaraa, käyn sellasissa ns "bänditreeneissä", mutta eihän me sellasia keikkoja edes vedetä. Mulla on sellanen sooloprobleema että kun koitan opetella jotain sooloa, (olen montaa sooloa yrittänyt tehdä itse ja opetella helpoimmasta päästä youtubesta) niin opin ehkä muutama ekaa säveltä, mutta sitten se tössää siihen.
 
Eli AC/DC:n tapasia sooloja haluaisin oppia, tällä hetkellä koitan tuskissani opetella sängynreunalla yksin Highway to Hell:n sooloa. Se on niin bluesvaikutteista ettei se niin vaikeaa ole.
 
Sitten täppäys onnistuu jotenkin yhdellä effektillä, millä saa helposti äänet koskemalla kieliin selkeästi esille - tosin en soita mitään puhdasta sooloa silläkään tavalla, vaan takana kuuluu joidenkin muun kielien räminää vähän.
 
Jos taas koitan todella helppoa sooloa harjoitella, ehkä vähän jopa liioitellun helppoa sooloa, se on tylsää, ja tuntuu pelkältä riffiltä. Olen melkein koko ajan keskittynyt riffeihin jne, mutta nyt alkoi harmittaa tuo sooloasia. Oli aivan pakko ilmoittaa jollakin foorumilla asiasta.
 
Tykkään myös Chuck Berryn "Johnny B. Goode":n introsoolosta. Eli bluespäästä olen aloittanut, ei ole niin haastavaa kuin esimerkiksi jokin metallibändi. Eikä Johnnykaan mene hyvin, vähän vajaasti ja muokkaan loppua itse lyhemmäksi, ja en soita sitä kovin huolellisesti (koska en osaa :D).
 
Toivoisin, että antaisitte jotain perusneuvoja, tai vaikkapa jonkun soolopätkän, mikä sopisi tällaiselle aloittelijalle. Tähän asti meidän todella pienessä coverbändissä olen keksinyt soolot itse, ja ne muuttuu kerta kerralta - tosin aika vähän.
 
Tarvitsen paljon apua tässä! Tavoite isompana olisi tulla kitaristiksi, joka soittaa suht samanlaisia riffejä ja bluesvaikutteisia lickejä, niinkuin AC/DC.
 
Tämänhetkiset tavoitteet:
- Highway to Hell (soolo)
 
Wally the Whammybar
Tommittaja
29.01.2010 20:58:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaristi on heti, kun kitaran ottaa käteensä.
 
opettele soittamaan helppoja sooloja kuten Nothing else matterisin soolo. tai raskaampi cannibal corpsen infinite miseryn soolo tai vielä helpompi cockney rejects - oi! oi! oi! todella helppo
 
I'm bad to the bone, honey ------------------------------- www.youtube.com/user/TommittajaFIN
weelie
30.01.2010 11:19:45 (muokattu 30.01.2010 11:20:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vähän samassa veneessä. Johnny B Goode ei mene multakaan (liian nopee, enkä mä muista kuin sen alkupuolen!).
 
Highway to hellin soolo mulle sinällään ole mitenkään kultainen... taitaa muuten lähteä tuolla Chuck Berry lickillä, joka johnny b. goodessakin?
 
Bluesrock-soolon vetämiseen:
- mollipentatoninen skaala (yksi asema riittää, soita siitä aluksi, nouse 12 nauhaa ylemmäksi kun tarvitse halvan nosteen soolollesi)
- asennetta (ha haa, kun esittää olevansa rockstara, kuullostaakin helpommin siltä... :D )
 
lisäksi mielestäni toimii jos mielessään kuulee sen laulumelodian, joka siinä kohtaa menisi. Näin tulee hieman sitä matkittua, ja kuullostaa paremmalta, ja tulee ehkä seurattua sointujen vaihtumistakin.
 
Omat parhaat rocksoolot bändin kanssa on ehkä olleet sillä tavalla että olen A) opetellut levyltä tai B) opetellut laulun melodian, ja aloittanut soolon sillä, varioiden sitä, kunnes olen lopulta soitellut niitä näitä.
 
Kannattaa muistaa että kauhean montaa eri ääntä ei tarvitse sooloon:
http://www.dolphinstreet.com/guitar_video_lessons/lesson-91.php
 
http://www.dolphinstreet.com/backing_tracks/
http://www.guitarbackingtrack.com/play/ac_dc/highway_to_hell.htm
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
tukse
30.01.2010 12:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikku paloissahan noi soolot opetellaan. Hankaat niin kauan että muistat. Aina vähäsen kerralla.
 
Itse opettelen sillain että harjoittelen eka ilman mitään taustamusaa, ja sit kun muistan esim. puolet soolosta lähen soittamaan sitä taustatrackin kanssa tai sit ihan alkuperäisen biisin päälle.
 
Sergei Fallinen
30.01.2010 13:36:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: - asennetta (ha haa, kun esittää olevansa rockstara, kuullostaakin helpommin siltä... :D )
 
nojoo hymiöt hymiöinä mut luulisin et kehittävämpää on kuitenkin treenaa kuin virkamies, ja jättää asenteet vaikka sit sinne keikalle
 
LP99
30.01.2010 17:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista.
 
Olen noita pentatoonisia asteita hinkannut jo kauan, tosin en niitäkään pysty nopeasti soittamaan. :D Tähän asti olen harjoitellut soolot yksi osa kerrallaan.
 
Ja juu, sattuipas somasti Chuck Berry likki molempiin soolonalkuihin. :D
 
Kiitos paljon neuvoista, mutta niitä otetaan edelleen vastaan! :)
 
Wally the Whammybar
gunner
30.01.2010 18:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: nojoo hymiöt hymiöinä mut luulisin et kehittävämpää on kuitenkin treenaa kuin virkamies, ja jättää asenteet vaikka sit sinne keikalle
 
Pahinta se on vaan siinä vaiheessa, jos on aina treenaillut virkamiesotteella, ja sitten ei livenä enää edes irtoa sitä asennesoittoa. Livenä kyllä irtoaa aina parhaiten kaikki likit.
 
Ja tosiaan, musta ainakin noista sooloista kannattaa treenata hyvin ne avainlikit. Otat aina yhden käsittelyyn, ja hinkkaat sitä jokaisesta nauhavälistä, niin se menee lopulta lihasmuistiin. Rokkisoolot kuitenkin pyörii hyvin pitkälti samojen likkien ympärillä, jolloin muutaman soolon likkien osaamisen jälkeen nopeutuu uusien soolojen omaksuminen todella paljon.
 
Vilkase justiin toi johnny b gooden intro, sweet child o' minen soolo (etenki se nopeempi osa) ja stairway to heavenin soolo. Niistä löytyy jo ihan käyttökelposia likkejä, joita voi laittaa mihin vaan, jos ei muuta enää keksi.
 
Vauhti korjaa virheet
ravensoul
30.01.2010 20:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: nojoo hymiöt hymiöinä mut luulisin et kehittävämpää on kuitenkin treenaa kuin virkamies, ja jättää asenteet vaikka sit sinne keikalle
 
En allekirjottas. Jos reenaa aina sängynreunalla nypläten ni oppii ehkä soittamaankin nypläämällä. Rennommalla otteella vedellessä saattaa sitä paitsi helpommin tulla soittoon sitä sulavuutta mitä pitää olla jos meinaa joskus kuulostaakin joltain. Näin ainakin omalla kohdalla, reeniksellä veivatessa ei tule pikkutarkasti näperrettyä mutta sillä meiningillä on aina menny jutut parhaiten perille.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Sergei Fallinen
30.01.2010 21:02:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ravensoul: En allekirjottas. Jos reenaa aina sängynreunalla nypläten ni oppii ehkä soittamaankin nypläämällä. Rennommalla otteella vedellessä saattaa sitä paitsi helpommin tulla soittoon sitä sulavuutta mitä pitää olla jos meinaa joskus kuulostaakin joltain. Näin ainakin omalla kohdalla, reeniksellä veivatessa ei tule pikkutarkasti näperrettyä mutta sillä meiningillä on aina menny jutut parhaiten perille.
 
tietenkään kenestäkään ei tule hendrixiä sängynreunal nypläten, mut silti mikään 'vedä vaan tunteel' ei ole aina alottelijalle se paras neuvo. Kyl se vaatii melkosen paljon ihan sitä ahkeraa ja tarkkaa pohjatyötä ennen kuin paljon kannattaa lähteä vetään sooloja asenteel 'mihin sormet sattuu osumaan'. Kyl niitä sooloja ja likkei kannattaa treenaa ihan yks yhteen mestareiden kaa, siis nimenomaan yks yhteen. Useimmissa musiikkityyleis oikeaa tyylitajua ja fraseerausta ei opi kuin yks yhteen vetämäl. Muistaakseni Charlie Parkeria mukaillen, opettele täydellisesti kaikki skaalat, soinnut jne ja sitten unohda ne.
 
LP99
30.01.2010 22:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt saan tuota Highway to Hellin sooloa yli puoliväliin vähän hitaammalla tempolla enkä kovin hyvälaatuisesti soita sitä. Tällä hetkellä sitä voisi sanoa jopa niin kehittyneeksi kuin kärpäsen kusi.
 
Wally the Whammybar
tukse
31.01.2010 22:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon sä oot harjoitellu kitaransoittoa tuon 2 vuoden aikana? Tuo highway to hellin soolo on kyl niin helppo ettei siihen paljon opettelua luulis tarvivan, jos oot 2 vuotta harjoitellut kitaransoittoa.
 
Tommittaja
01.02.2010 19:51:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

katoin just ton highway to hell videon ja sehän on sen verran helppo että menee ilman harjoitteluakin (soittanut 9 kk).. mutta harjoittele vaan.
 
I'm bad to the bone, honey ------------------------------- www.youtube.com/user/TommittajaFIN
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «