Aihe: Kunnon hifi kulokkeet
1 2 3
Rämppy
27.01.2010 12:22:08
Minä olen musiikinkuuntelussa tykännyt kovasti Bayerdynamic DT990 -luureista. Joissain kalliissakin hifi-kuulokkeissa on mun makuun liian kirkas treble, "kova" keskialue, ja bassosta puuttuu syvyyttä. DT990 on tässä suhteessa miellyttävä kuuloke. Tämä siis ihan puhtaana makuasiana. Testituloksista, hertseistä ja ohmeista en tiijä mitn.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kalm
27.01.2010 13:24:22
jarkkok: Ja mikähän mahtoi olla budjetti?

Itse testailin ja etsin pari vuotta sitten, ei kylläkään kitaransoittoon, vaan musiikin
kuunteluun, high end tason kuulokkeita, ja täytyy sanoa että pettymys oli
valtaisa. Huomasin että ääneltään neutraalin kuulokkeen löytäminen on vielä
hankalampaa kuin neutraalin hifi kaiuttimen.

Kokeilemieni kuulokkeiden hintahaitari oli 120-1200 euroa, ja referenssinä
toimi Gradient Revolution Active.

Itse en löytänyt ainoatakaan kuuloketta joka olisi sellaisenaan tyydyttänyt.
Aika monen kuulokkeen kiro oli ylikirkas ja riipivä treblealue. Esim huippukalliissa
Gradossa oli ihmeellisiä korostumia bassossa jossain 100-120Hz kieppeillä, muiden
virheiden ohella.

Lopulta oli pakko hankkia kuulokevahvistin, Lehman Black Cube, ja
terssitaajuuskorjain jolla oikaista valitsemani kuulokkeen trebleä siedettävämmäksi.

Pienin varauksin voin suositella Grado SR-80, ja siitä lienee markkinoilla
jo uusi päivitysversiokin. Itselläni valinta ei osunut tähän, mutta omat
valintakriteerini kuulokkeen äänenlaadun suhteen olivat kompromissittomat.

Heh. Aavistuksen jo perverssiyden puolella mutta plussaa asiaan vihkiytymisestä. Noiden kanssa lienee jo sen verran korkeat äänite/äänilähdevaatimuksetkin, ettei voi enää kuunnella mitään normaalia musiikkia (tai edes musiikkia...vaan jotain kohinaa ja high-end signaaligeneraattoreita ;))

Itsellä hieman kevyempiä vaatimuksia ja halvemmista luureista on miellyttänyt Gradon SR-60 avomallit. Toimii myös kohtalaisesti heikompien äänilähteiden kanssa (MP3-soittimet ja muut vastaavat kitara/sähkörumpusystemssit) kun mukana on aavistus alapään korostusta.
http://www.gradolabs.com/product_pages/sr60.htm

Ei tietty osu ihan kategoriaan kun ovat avoimet, mutta kannattanee tesmiä.
antnis
27.01.2010 14:14:32
Migo: Mulom Sennheiserin hd600 ja on ihan pirun hyvät. Musan kuuntelussa ainakin toimii tosi kivasti.

Täällä kans.
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
tyarhein
28.01.2010 20:51:51 (muokattu 28.01.2010 20:56:19)
Grugi: Mulla on käytössö AKG K240 MKII ja tyytyväinen olen ollut, en toki ole kalliimpia kotona kokeillut joten siltä osin ei vertailukohtaa ole. Tässäkin on varmasti aika monta mieltymystä ja näkökulmaa kun kaikilla ei samanlainen kuulo ole kuitenkaan eikä mieltymykset.

Komppaan Grugia. K240 MKII kuulokkeet eivät ensikosketukseltaan juuri muista erotu. Jos kuuntelee kaupassa ensin AKG:tä ja heti perään vaikkapa Sonyn kuulokkeita, AKG kuulostaa äkkitestauksella aika tylsältä. Kuulokkeiden elementit on aika isokokoiset, joten ihan pikku mp3 soittimilla äänenvoimakkuus voi jäädä aika alhaiseksi. Normaali vahvistimella volumea pitää ruuvata hieman isommalle.

Laatuluurin vahvuudet tulevat esiin pitemmän yhtämittaisen kuuntelujakson aikana. 240 kuulokkeet istuu hyvin päässä ja neutraali taajuusvaste ei rasita korvia. Basso- eikä diskanttipää ei korostu.

Toki parempia kuulokkeita varmasti löytyy, mutta omassa hintaluokassaan K240 on mielestäni mainio.

terv Ari
"hyvää tuloo, vaikka tavallista yrittää"
Evergrey
29.01.2010 06:51:06 (muokattu 29.01.2010 06:53:44)

Potentiaalinen budjettivinkki: SUPERLUX HD-681

http://www.thomann.de/fi/superlux_hd681.htm

AKG K 240 kopio joka maksaa 20€ eli kuudesosan esikuvastaan.
Jotkut väittävät ettei häviä juuri lainkaan esikuvalleen.

http://www.google.com/search?client … eid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Kivijalka
29.01.2010 07:19:06
Migo: Mulom Sennheiserin hd600 ja on ihan pirun hyvät. Musan kuuntelussa ainakin toimii tosi kivasti.

Mulla kan... Eiku douuuuh! ;)
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Antti1
29.01.2010 09:12:32
Evergrey: Potentiaalinen budjettivinkki: SUPERLUX HD-681

Ei pidä paikkaansa, ihan AB-vertailua olen suorittanut molempien kesken kotioloissa melko laajasti. Superluxit kärsivät loudness-ilmiöstä, jossa yläpäät ja alapäät korostuvat. Keskiäänet ovat joiltain osin hiukan myös kuopalla tuon boostin lisäksi, joka korostaa sitä.

Kuitenkin hintansa huomioiden ne ovat armottoman miellyttävät luurit. Ei kuitenkaan kriittiseen hifiin, tai miksausduuniin. Studioon luureiksi soittohommiin käy mainiosti ja kotikuunteluun puukorville.
Evergrey
29.01.2010 21:43:24 (muokattu 29.01.2010 21:47:49)

Antti1: Ei pidä paikkaansa, ihan AB-vertailua olen suorittanut molempien kesken kotioloissa melko laajasti. Superluxit kärsivät loudness-ilmiöstä, jossa yläpäät ja alapäät korostuvat. Keskiäänet ovat joiltain osin hiukan myös kuopalla tuon boostin lisäksi, joka korostaa sitä.

Kuitenkin hintansa huomioiden ne ovat armottoman miellyttävät luurit. Ei kuitenkaan kriittiseen hifiin, tai miksausduuniin. Studioon luureiksi soittohommiin käy mainiosti ja kotikuunteluun puukorville.

Josko pistäisit linkkiä samansuuntaisiin arvioihin koskapa en ole noista nähnyt kuin ylistäviä arvioita. Muuten tuo jää aika yksittäiseksi mielipiteeksi.

Viestissäni ei ole mitään mikä ei pitäisi paikkaansa. Josko lukisit ajatuksella ja kehittäisit omaa ulosantiasi?
Antti1
29.01.2010 21:51:47 (muokattu 29.01.2010 21:55:28)
Evergrey: Josko pistäisit linkkiä samansuuntaisiin arvioihin koskapa en ole noista nähnyt kuin ylistäviä arvioita. Muuten tuo jää aika yksittäiseksi mielipiteeksi.

Jääkööt, mutta ne kuulostavat kyllä aivan erilaisilta rinnakkaisvertailussa. Kannattaa testailla ite ennenkuin huutelee, tai uskoo vaaleanpunaiset lasit päässä kirjoitettua nettilööperiä markan ihmeluureista. Hyvät ne on hintaisekseen, muttei ollenkaan samanlaiset. Ei mun tarvitse kokeilujani kenenkään muiden mielipiteillä perustella, jessus...

Josko lukisit ajatuksella ja muokkaisit omaa ulosantiasi?

Kun sanottava loppuu, niin tää alkaa? Jepjoo. Kommenttini koski sitä, että ne olisivat samankaltaisia, jota mun mielestä eivät todellakaan ole. Se ei mua kiinnosta, että oliko sun viestissä jotain omaa mietettä, joka ei pidä paikkaansa.

E: Ihan mielenkiinnosta, mitä mun pitäisi ulosannistani muokata? Sitä, että sanon asiallisesti oman rehellisen mielipiteeni, joka vielä liittyy suoraan ketjun aiheeseen? Voin mä puhua banaaneistakin, jos se on helpompi aihe sulle?
Evergrey
29.01.2010 22:08:49

Antti1: Jääkööt, mutta ne kuulostavat kyllä aivan erilaisilta rinnakkaisvertailussa. Kannattaa testailla ite ennenkuin huutelee, tai uskoo vaaleanpunaiset lasit päässä kirjoitettua nettilööperiä markan ihmeluureista. Hyvät ne on hintaisekseen, muttei ollenkaan samanlaiset. Ei mun tarvitse kokeilujani kenenkään muiden mielipiteillä perustella, jessus...

Kun sanottava loppuu, niin tää alkaa? Jepjoo. Kommenttini koski sitä, että ne olisivat samankaltaisia, jota mun mielestä eivät todellakaan ole. Se ei mua kiinnosta, että oliko sun viestissä jotain omaa mietettä, joka ei pidä paikkaansa.

E: Ihan mielenkiinnosta, mitä mun pitäisi ulosannistani muokata? Sitä, että sanon asiallisesti oman rehellisen mielipiteeni, joka vielä liittyy suoraan ketjun aiheeseen? Voin mä puhua banaaneistakin, jos se on helpompi aihe sulle?

No eiköhän se ole jo kaikille viimeistään tässä vaiheessa tullut selväksi? Paitsi ehkä sulle itelles.
oiva tumpeloinen
29.01.2010 22:10:45
Evergrey: Potentiaalinen budjettivinkki: SUPERLUX HD-681

Ihan nyt puhtaasta mielenkiinnosta...

Kun sanot Antti1:n omakohtaista kokemusta vääräksi, niin oletko itse tehnyt samanlaista tutkmusretkeä noihin? Vai ihanko pelkällä nettidatalla mennään?
Evergrey
30.01.2010 00:57:32 (muokattu 30.01.2010 01:03:31)

oiva tumpeloinen: Ihan nyt puhtaasta mielenkiinnosta...

Kun sanot Antti1:n omakohtaista kokemusta vääräksi, niin oletko itse tehnyt samanlaista tutkmusretkeä noihin? Vai ihanko pelkällä nettidatalla mennään?

En ole sanonut kenenkään kokemusta vääräksi eikä kysymys ole noista luureista vaan siitä miten asiansa esittää. Mulla ei noita ole eikä mulla ole niistä mitään mielipidettä.

Mutta jos tyyppi tyrmää kaikkien muiden mielipiteet aloittamalla vastauksensa "Ei pidä paikkaansa" ja esittää oman näkemyksensä absoluuttisena totuutena johon ei kuulemma muita perusteluita tarvita niin herää kysymys onko jotain otettu vai ottamatta vaiko kenties luontaista. Lienee lähinnä tuota netissä tapahtuvaa henkistä itsetyydytystä? Muiden kustannuksella tietenkin. Who cares mutta kuka tuon voi ottaa vakavasti?
Harrastelija
30.01.2010 01:13:24
"Who cares mutta kuka tuon voi ottaa vakavasti?"

Varmaan aika monikin.

Vaikkei Antti1 mitään puolustelijoita tarvitsekaan, hänellä on usein melko paikkansa pitäviä kokemukseen pohjautuvia mielipiteitä ja ainakin omasta mielestäni melko kattava osaaminen ja taito erinäisillä alueilla.

Etenkin kun se oli se ainoa omakohtainen perusteltu kokemus noista luureista tässä ketjussa, muuhan on ollut pelkkää nettihöpinää muualta jolla ei yhtään sen kummempaa arvoa ole.

Joskus silläkin on hiukan merkitystä kuka asian esittää, vaikkei se omakohtaista kokemusta syrjäytäkkään. Tosin Antti1:den kommentti teki omalla kohdallani sen, etten tuhlaa montaa kymppiä kokeillakseni noita, etenkin kun Thoman postimaksuineen näyttää olevan lähin paikka hankinnoille.

Hiukan paremmat studio/miksaus luurit kun tässä itselläkin on suunnitelmissa olemassa olevien todella hyvien AKG:n musaluurien oheen.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Antti1
30.01.2010 01:21:40
Evergrey: En ole sanonut kenenkään kokemusta vääräksi eikä kysymys ole noista luureista vaan siitä miten asiansa esittää.

Kerrotko mulle miten mun olis pitänyt asiani ilmaista? "Anteeksi, että olen olemassa ja mielestäni netistä kaivamasi mielipiteet saattavat olla omistani poikkeavia?" Mulla on mielipide ja oikeus ilmaista se juuri niin jyrkästi, kuin lystää. Mielestäni en kuitenkaan ketään loukannut tms. tuolla mielipiteellä, niin mitä väärää siinä oli?

Mutta jos tyyppi tyrmää kaikkien muiden mielipiteet aloittamalla vastauksensa "Ei pidä paikkaansa" ja esittää oman näkemyksensä absoluuttisena totuutena johon ei kuulemma muita perusteluita tarvita...

En mä oo sanonut, ettei perusteluita tarvita. Mä annoin mielestäni erittäin selkeät ja yleistajuiset perustelut mikseivät ne kuulosta samanlaisilta. Totesin, ettei mun tarvitse rinnakkaisvertailuni selkeää tulosta perustella kenenkään muiden mielipiteillä. Mitä taas tulee tohon absoluuttiseen totuuteen, niin mulle toi sanomani on absoluuttinen totuus: ne ei soundanneet likimainkaan samalta.

...niin herää kysymys onko jotain otettu vai ottamatta vaiko kenties luontaista. Lienee lähinnä tuota netissä tapahtuvaa henkistä itsetyydytystä? Muiden kustannuksella tietenkin. Who cares mutta kuka tuon voi ottaa vakavasti?

Ihan miten vaan. Kuka sua ton merkillisen itkupotkuraivarin ja henkilökohtaisuuksiin menemisen jälkeen voi ottaa vakavasti? ;)
Evergrey
30.01.2010 01:27:52

Antti1: Kerrotko mulle miten mun olis pitänyt asiani ilmaista? "Anteeksi, että olen olemassa ja mielestäni netistä kaivamasi mielipiteet saattavat olla omistani poikkeavia?" Mulla on mielipide ja oikeus ilmaista se juuri niin jyrkästi, kuin lystää. Mielestäni en kuitenkaan ketään loukannut tms. tuolla mielipiteellä, niin mitä väärää siinä oli?

En mä oo sanonut, ettei perusteluita tarvita. Mä annoin mielestäni erittäin selkeät ja yleistajuiset perustelut mikseivät ne kuulosta samanlaisilta. Totesin, ettei mun tarvitse rinnakkaisvertailuni selkeää tulosta perustella kenenkään muiden mielipiteillä. Mitä taas tulee tohon absoluuttiseen totuuteen, niin mulle toi sanomani on absoluuttinen totuus: ne ei soundanneet likimainkaan samalta.

Ihan miten vaan. Kuka sua ton merkillisen itkupotkuraivarin ja henkilökohtaisuuksiin menemisen jälkeen voi ottaa vakavasti? ;)

En mä kyllä löydä tästä ketjusta kuin yhden antti-nimisen itkupotkuraivarityypin joka muuten myös aloitti henkilökohtaisuudet...
Antti1
30.01.2010 01:31:01 (muokattu 30.01.2010 01:34:29)
Ei tässä tosiaan mitään puolustelua nyt kaivata sen kummemmin. Enemmänkin vaan ihmetyttää tuo purkauksen aihe/aiheettomuus...

Harrastelija: Tosin Antti1:den kommentti teki omalla kohdallani sen, etten tuhlaa montaa kymppiä kokeillakseni noita, etenkin kun Thoman postimaksuineen näyttää olevan lähin paikka hankinnoille.

Ei kannata ihan noin jyrkästi niihin kuitenkaan suhtautua. Jos sä kaipaat vaikka soittoluureja, joiden ei tarvitse olla eristävät, niin noi on oikein mainiot vaihtoehdot. Niiden pehmusteet on vähän AKG:n vastaavia kovemmat, mutta muuten ihan yhtä mukavat ja huomaamattomat päässä.

Kyllä mä ainakin voisin ihan hyvin ostella noita ja itseasiassa parit on pitkään pitänytkin ostaa satunnaisia äänityksiä varten, jos tarvii saada isommalle jengille luurit yhtäaikaa päähän. En mä kuitenkaan ihan pää kolmantena jalkana tilaisi niitä Thomannilta, ellei sattuisi olemaan joku isompi tilaus muutenkin menossa sinne. Hyviä ja edullisia soittoluureja löytyy monia muitakin.

Mitä tulee sit taas muuhun käyttöön, niin esim. leffoja katsellessa ja pelejä pelatessa noi Superluxit voisivat istahtaa päähän mieluummin, kuin AKG:t. Johtuu ihan siitä loudness-efektistä, joka lisää rytinää ja rähinää äänikuvaan. Plus, että niiden elementit on huonollekin luurivahvistimelle paljon paljon helpompi kuorma, vaikkeivät erityisen herkät olekaan.

E: Evergrey vois mennä vaikka maistelemaan niitä aiemmin mainitsemiani banaaneja, kun keskusteleminen ei näköjään onnistu.
Harrastelija
30.01.2010 03:08:13
Antti1:

Ei kannata ihan noin jyrkästi niihin kuitenkaan suhtautua. Jos sä kaipaat vaikka soittoluureja, joiden ei tarvitse olla eristävät, niin noi on oikein mainiot vaihtoehdot. Niiden pehmusteet on vähän AKG:n vastaavia kovemmat, mutta muuten ihan yhtä mukavat ja huomaamattomat päässä.

Kyllä mä ainakin voisin ihan hyvin ostella noita ja itseasiassa parit on pitkään pitänytkin ostaa satunnaisia äänityksiä varten, jos tarvii saada isommalle jengille luurit yhtäaikaa päähän. En mä kuitenkaan ihan pää kolmantena jalkana tilaisi niitä Thomannilta, ellei sattuisi olemaan joku isompi tilaus muutenkin menossa sinne. Hyviä ja edullisia soittoluureja löytyy monia muitakin.

Mitä tulee sit taas muuhun käyttöön, niin esim. leffoja katsellessa ja pelejä pelatessa noi Superluxit voisivat istahtaa päähän mieluummin, kuin AKG:t. Johtuu ihan siitä loudness-efektistä, joka lisää rytinää ja rähinää äänikuvaan. Plus, että niiden elementit on huonollekin luurivahvistimelle paljon paljon helpompi kuorma, vaikkeivät erityisen herkät olekaan.

En mä sinällään sen jyrkemmin suhtaudu kun etten tosiaan ala tilailemaan niitä Thomannilta. Jos jossain lähikaupassa olis mahdollista testata, niin toki testaisin, sen verran kuitenkin se omakin kokemus painaa vaa'assa.

Ja tällä hetkellä haussa on kuitenkin mahdollisimman hyvät miksaus/tarkkailu kuulokkeet näitten omien kotirävellysten väsäilyn oheen, etten ainakaan tunne kaipailevani loudness efektiä kuulokkeisiin. Eli varmaan se vaaka kallistuu noihin olemassa oleviin hyviksi havaittuihin vaihtoehtoihin joita pääsee tosiaan testailemaankin käytännössä paikallisissa liikkeissä.
Samalla voi kokeilla nuo McNuiltyn mainitsemat Shurenkin luurit joita hyllyssä näkyy olevan.

Ja muuhunhan onkin olemassa nuo yhdet AKG:t kuitenkin.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Jii-Gee
30.01.2010 11:30:22

Omega3: Jakakaa tietämystänne ja ilmiantakaa omat kuulokkeenne, sekä niiden erinomaisuus

Ja mites langatomat luurit,mitkä vois olla ns suositeltavaa mallia?
Sekä soittoon,että myös ihan muziikin kuunteluun.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Teppo2
30.01.2010 14:36:14
Jii-Gee: Ja mites langatomat luurit,mitkä vois olla ns suositeltavaa mallia?
Sekä soittoon,että myös ihan muziikin kuunteluun.

No musiikin kuunteluun eivät mitkään. Itselläni on kokemusta Sennheiserin RS-120:stä.
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)