Aihe: Kertausmerkinnät jelppiä
1 2 3 4
baron
28.01.2010 17:43:22 (muokattu 28.01.2010 17:48:16)

M-Sävel: Eikös saman asia aja tuo 3x kertausmerkin yllä? Soitetaan kolme kertaa ja sillä kolmannella sitten otetaan huomioon Segnot ja sitten Codamerkit?

Mä kävin lunttaamassa jostain pop-albumista. Ainaskin sen mukaan
Rep 2 = 3x
eli olet oikeassa.

Samassa piisissä muuten kerrattava pätkä oli merkitty segnolla alkuun ja loppuun eli kyllä sitä näköjään elävässä elämässäkin kohtaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M-Sävel
28.01.2010 18:17:24
http://www.la.gg/upl/Biisin_rakenne_3.png

Ymmärtääkö tuosta nuotista nyt, että pitäs mennä AB AB AB(ilman välisoittoa) B ja Coda? :D
"Kova kulkemaan!"
baron
28.01.2010 19:54:29

M-Sävel: http://www.la.gg/upl/Biisin_rakenne_3.png

Ymmärtääkö tuosta nuotista nyt, että pitäs mennä AB AB AB(ilman välisoittoa) B ja Coda? :D

Pitäisi kertoa milloin ne segnot huomioidaan. Kertoisko kertausmerkin päällä
3x al Segno sen?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
28.01.2010 20:06:26 (muokattu 28.01.2010 20:08:50)
Mä laittaisin edelleen niin, että kirjoittaisin tuo 3 kerran ( A-B) omaksi osakseen, loppuun kertaus A:n alusta ja sitten codaksi sen B -osa välisoiton kanssa.
baron
28.01.2010 21:43:33

EP: Mä laittaisin edelleen niin, että kirjoittaisin tuo 3 kerran ( A-B) omaksi osakseen, loppuun kertaus A:n alusta ja sitten codaksi sen B -osa välisoiton kanssa.

Ton varmaan osaisi kaikki lukea?
EP
28.01.2010 21:55:02
baron: Ton varmaan osaisi kaikki lukea?

Tähän asti on!
Mä oon käyttäny tuota tapaa ihan jatkuvasti silloin kun viimeinen kertaus alusta on ollut poikkeava aikaisempiin.
M-Sävel
28.01.2010 22:24:13 (muokattu 28.01.2010 22:27:05)
Elikkä siis 1.2. -maali tuohon ja 3-maalista jatkuen kokonaan uusiksi AB erikoisuuksineen? Noh, eipä siitä siltikään tule kuin noin puolitoistasivuinen nuotti. Ainakin varmistuisi se, että kaikki sen tajuaa. :)

baron: M-Sävel: http://www.la.gg/upl/Biisin_rakenne_3.png

Pitäisi kertoa milloin ne segnot huomioidaan. Kertoisko kertausmerkin päällä
3x al Segno sen?

Eikös tuossa sitten kävisi niin, jos tuota merkintää käyttää, että segnot pitää SOITTAA 3 kertaa?
"Kova kulkemaan!"
baron
28.01.2010 23:41:47

M-Sävel: Eikös tuossa sitten kävisi niin, jos tuota merkintää käyttää, että segnot pitää SOITTAA 3 kertaa?

Ainaskaan merkintä 2 x D.S. al Coda ei tarkoita sitä että mennään joka kerta Codaan vaan vasta viimeisellä eli toisella.
Analogisesti 3 x D.S. al Coda tarkoittaa että vasta vikalla eli kolmannella kerralla mennään kodaan.
Niinpä 3 x al Segno tarkottaisi että vasta kolmannella kerralla segnot noteerattaisiin?
Alahuuli
28.01.2010 23:52:45
baron: Ainaskaan merkintä 2 x D.S. al Coda ei tarkoita sitä että mennään joka kerta Codaan vaan vasta viimeisellä eli toisella.
Analogisesti 3 x D.S. al Coda tarkoittaa että vasta vikalla eli kolmannella kerralla mennään kodaan.
Niinpä 3 x al Segno tarkottaisi että vasta kolmannella kerralla segnot noteerattaisiin?

Mä voin antaa yksityistunteja tän kans. Ei oo kovinkaan hankala juttu kun siihen perehtyy. Tuntuu kummalta tää vatvominen... Onko "oppilaaksi" tulijoita?
"Anyone?"
baron
28.01.2010 23:55:02

Alahuuli: Mä voin antaa yksityistunteja tän kans. Ei oo kovinkaan hankala juttu kun siihen perehtyy. Tuntuu kummalta tää vatvominen... Onko "oppilaaksi" tulijoita?
"Anyone?"

Osoita ekaksi pätevyytesi opettajaksi ja kerro miten tää ongelma selvitetään?
levesinet
28.01.2010 23:57:59
vatvominen

Kertaus(merkit) on opintojen äiti!
Alahuuli
29.01.2010 00:18:06
baron: Osoita ekaksi pätevyytesi opettajaksi ja kerro miten tää ongelma selvitetään?

Heh heh. Mites tässä foorumissa osoitat pätevyytesi? Tai missään muussakaan nettikeskustelussa? Nykyään tuntuu, että terveyskeskukseenkin voi mennä vaikka lääkäriksi ihan vaan lukemalla aiheeseen kuuluvaa kirjallisuutta...
No, ei vaines. Huonoa huumoria...
Kysy jotain mus.teoriasta, kyllä vastaan. Tässä tekstinä on oikeasti tosi vaikeaa saada selkeää kuvaa koska nuottiviivastoja ei ole käytettävissä.
Luulisin kuitenkin että kysyt mitä tahansa, jos tulet nokakkain mun kanssa, voin sen sulle selvittää oli kyse mistä tahansa.
(Sanottakoon että olen suorittanut konservatoriossa säveltapailu IV:n jota yleensä tehdään vain Sibiksessä.)
M-Sävel
29.01.2010 14:59:17 (muokattu 29.01.2010 15:22:11)
baron: Ainaskaan merkintä 2 x D.S. al Coda ei tarkoita sitä että mennään joka kerta Codaan vaan vasta viimeisellä eli toisella.

Taidan prkl tehdä selvyyden vuoksi niin, että kirjoitan tuon viimeisen kerran B(ilman välisoittoa) B ja Codan ihan kokonaan auki, ettei tule ymmärrysvaikeuksia. Elikkä Coda merkki 1.2. -maalin jälkeen josta hyppää siis Codaan, johon kaikki kirjoitettu.

No niin elikkä nyt se olis auki kirjoitettuna tuo nuotti:
http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_4.png

Eiks nyt ainaki ole yksiselitteisesti siten, että AB AB AB(ilman välisoittoa) B ja lopetus.
"Kova kulkemaan!"
baron
29.01.2010 15:38:13 (muokattu 29.01.2010 15:40:06)

M-Sävel: Eiks nyt ainaki ole yksiselitteisesti siten, että AB AB AB(ilman välisoittoa) B ja lopetus.

Kertauksen loppumerkin päälle vielä selitys 2 x D.S. al Coda ja A:n aloitukseen segno.
baron
29.01.2010 16:50:06 (muokattu 29.01.2010 16:50:50)

M-Sävel: Baron: miksi A:han segno? Ei sitä ole tarkoitus kahta kertaa laulaa.

Lauletaanhan A kolme kertaa.
No sitten loppukertausmerkin päälle 3x al Coda.
Mulla vain oli just treenin alla piisi jonka lapuissa oli kerrattavan pätkän alussa ja lopussa segnot ja jälkimmäisen segnon kohdalla teksi 2 x D.S. al Coda ja jos samaa käyttää, täytyy se segno jossain olla.
M-Sävel
29.01.2010 17:54:30 (muokattu 29.01.2010 17:58:28)
No ku jos ei käytä D.S. al Segnoa? Eiku niin tietenki, kun tuo maali sanooa vaan 2 kertaus niin kolmas täytyy tehdä kai segnolla. Codahan tulee automaattisesti viimeisenä.

Noinko sitten: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_5.png
"Kova kulkemaan!"
EP
29.01.2010 18:07:32 (muokattu 29.01.2010 18:08:57)
M-Sävel: No ku jos ei käytä D.S. al Segnoa? Eiku niin tietenki, kun tuo maali sanooa vaan 2 kertaus niin kolmas täytyy tehdä kai segnolla. Codahan tulee automaattisesti viimeisenä.

Kolmos maali vielä tuohon B -osan perään ja siihen se segno ja merkintä D.S. niin alkaa pelittään!
baron
29.01.2010 18:09:20

M-Sävel: No ku jos ei käytä D.S. al Segnoa? Eiku niin tietenki, kun tuo maali sanooa vaan 2 kertaus niin kolmas täytyy tehdä kai segnolla. Codahan tulee automaattisesti viimeisenä.

Ymmärrätkö, mulla ei todella oo tarkoitus nipottaa vaan kertoa ainoastaan miten mä tekisin:
1. Ottaisin AB alku ja loppukertausmerkit pois. Segnot riittää.
2. B:n loppusegnotahtiin pistäisin selitystekstin 3x D.S al Coda. Tarkoittaa että kun kolmatta kertaa soitetaan hypätään Codamerkin kohdalta Codaan.
3. Ja sitten sen Codamerkin kohdalta teksti pois.
baron
29.01.2010 18:10:32

EP: Kolmos maali vielä tuohon B -osan perään ja siihen se segno ja merkintä D.S. niin alkaa pelittään!

D.S al Coda?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)