Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Delay pohdiskelua..
1
dropD
28.01.2010 14:40:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näistä ketjuja ollut, mutta aina on tilaa yhdelle.
 
Olen tuossa ajatellut päivittää kaikupuolta, mutta kaikenlaista dilemmaa tulee eteen. Ultimaattinen purnukka olisi analoginen, kunnolla kunnollisista komponenteista kasattu, omaisi jonkunlaisen tremolomuljutuksen ja "mastervolan", jolla saisi yksikanavaisen vahvarin säröä puhdistettua samalla kun törkkää kaikumuljutuksen päälle. Juu.. tämähän on memory man, mutta ovat nykyään aika suolaisen hintaisia niinkin epäkäytännöllisen kokoisiksi murikoiksi. Ominaisuuksiltaan vastaava löytyisi digi-mallisena Tech21 Boosta D.L.A:sta, mutta se ei soundinsa puolesta lämmittänyt mieltä yhtään..
 
Jos tuosta toivelistasta jättää tuon "masterin" pois, niin löytyisi ainakin MXR carbon copy ja Malekko ekko. Mutta nuokin on toteutettu pintaliitostekniikalla ja ainakin carbon copy rumasti kytkintä myöten piirilevyyn istutettuna. Soundiinhan tuo tekotapa ei tietysti vaikuta, mutta huollettavuuteen ja modattavuuteen kyllä. Samaan sarjaa edullisena vaihtoehtona menee EHX memory toy, joka soundin ja ominaisuuksiensa puolesta on "ihan jees".
 
Digitaalihärpäkkeistä löytyisi ainakin T-Rex reptile ja Toadworks redux, jotka soundillisesti miellyttäisivät (etenkin tuo redux on todella maukas). Melko hintavia ovat ja pistävät miettimään, että jos digivätkättimeen päätyy, niin olisiko sitte paikallaan myös digivehkeiden edut (pidemmät viipeet, tap-tempot jne..)
 
Tämmöinen (turhankin) monipuolinen purnukka alkoi kiinnostaa kuin TC Electronic nova repeater. Kohtuuhintainen purnukka, mutta minkähänlainen tuo sitten on käytössä pidemmän päälle. En ole ehtinyt laitokseen omakohtaisesti tutustumaan. Jotain näytepätkiä löysin ja vaikutti olevan "good enough" vaikkakaan ei noiden maukkaampien purnukoiden veroinen. Tuossa vissiin menee signaali aina anadigimuunnoksien kautta, mikä ei kyllä ajatuksena kuulosta mukavalta. Toinen asia mikä tuossa mietityttää on, että mitenkä luotettavaksi tuo on tehty. Tuleeko verkonpaino kun bitti menee vinoon?
 
Tältä pohjalta herää kysymyksiä..
 
1) Onko olemassa simppeliä kunnolla tehtyä kompaktia purkkia, joka vastaisi ominaisuuksiltaan tuota linjaa mxr, malekko, memory toy?
 
2) Mitenkä ihmiset on noiden digivemputtien kanssa pidemmän päälle pärjäilleet? Nova-purnukoita sentään jollain varmaan ollut? Jotenkin varmemmita vehkeiltä tuntuisivat tuollaiset reduxin tapaiset purnukat, mutta ovatko hintansa väärtejä?
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
kimurantti1
28.01.2010 16:26:53 (muokattu 28.01.2010 16:41:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laitteitaan käsittelee kohtuudella, niin ei noissa laadukkaammissa digilaitteissa musta sen kummempaa hajoamisen vaaraa ole. Ainakaan toistaiseksi mulla ei ole mennyt "bitti poikittain" missään digilaitteessa, ei TC:n, Eventiden, Korgin eikä minkänkään muunkaan kanssa.
 
Onko Memory Manin suurimmat ongelmat siis hinta ja koko? Kaikki noi sun toivomat ominaisuudet on mahdollista saada yhteen purkkiin. Jos haluat hyväsoundisen, hyvän sekä kestäväksi suunnitellun suunnitellun ja siististi kasatun laitteen, niin noi toki onnistuu, mutta että sen pitäisi olla vielä edullinen? Mulle näyttää siltä, että sä vaan vaadit mahdottomia yhdeltä pedaalilta. Jos löydät kuvatunlaisen pedaalin reippaasti alle esim. Memory Manin hinnan, niin ilmoita ihmeessä, mä ostan sellaisen samantien. :-)
 
Sitten tosta AD-muunnoksesta sanon vaan, että vaikka se ei _ajatuksena_ kuulosta hyvältä, niin kuuntele toki ennemmin soundia äläkä mieti miltä se AD-muunnos ajatuksena kuulostaa. Mulla itselläni on Eventiden Time Factor, ja siinä on tosi mukiin menevä soundi, enkä totta puhuen uskalla väittää erottavani sokkotestissä, että onko se muljutin signaalitiellä vai ei. Jos haluat täydellisen koskemattoman ja värittymättömän perussoundin, niin wet/dry -systeemi on ainoa ratkaisu.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
dropD
29.01.2010 10:29:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Onko Memory Manin suurimmat ongelmat siis hinta ja koko? Kaikki noi sun toivomat ominaisuudet on mahdollista saada yhteen purkkiin. Jos haluat hyväsoundisen, hyvän sekä kestäväksi suunnitellun suunnitellun ja siististi kasatun laitteen, niin noi toki onnistuu, mutta että sen pitäisi olla vielä edullinen? Mulle näyttää siltä, että sä vaan vaadit mahdottomia yhdeltä pedaalilta. Jos löydät kuvatunlaisen pedaalin reippaasti alle esim. Memory Manin hinnan, niin ilmoita ihmeessä, mä ostan sellaisen samantien. :-)
 
Selvennetäämpä vähän. Koko on se suurin ongelma. Ei memory manin hinta hintana ole kova. Sanotaan vaikka niin että hinnassa on turhan paljon "ilmaa". Helposti maksan 300 tai enemmän jos ominaisuuksiltaan vastaava purnukka löytyisi kunnolla tehtynä. Ensimmäinen kysely kotimaiselle putiikkivalmistajalle tuotti vesiperän. Jos tiedätte projektista kiinnostuneita rakentelijoita, niin vinkkejä otetaan vastaan.
 
Sitten tosta AD-muunnoksesta sanon vaan, että vaikka se ei _ajatuksena_ kuulosta hyvältä, niin kuuntele toki ennemmin soundia äläkä mieti miltä se AD-muunnos ajatuksena kuulostaa. Mulla itselläni on Eventiden Time Factor, ja siinä on tosi mukiin menevä soundi, enkä totta puhuen uskalla väittää erottavani sokkotestissä, että onko se muljutin signaalitiellä vai ei. Jos haluat täydellisen koskemattoman ja värittymättömän perussoundin, niin wet/dry -systeemi on ainoa ratkaisu.
 
Tottahan se, että soundi ratkaisee enkä sikäli ole digilaitteita vastaan. Ei ole vaan juuri omakohtaista kokemusta noista keikkailukäytössä. Väkisin tulee verranneeksi muuhun käyttöelektroniikkaan (kännykät, digiboxit jne), joista yksikään laite tuskin päästää 10 tai 20 vuoden päästä pihaustakaan jos sitä vielä tallotaan säännölisesti ;-) Sikäli tuollainen toadworks-tyylinen putiikkipedaali tuntuu luotettavammalta.
 
Ehkäpä alkuun otetaan vaan menory toy käyttöön ultimaattista ratkaisua etsiessä...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
jyrkalt
29.01.2010 10:39:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En sit tiedä liittyykö tää aiheeseen ja jos, niin miten ja auttaako ketään.
 
Ite oon pulannu näiden delay-juttujen kanssa aika paljon.
Löytyi kuitenkin mullekkin se "oikea" delay.
Analoginen, tap-tempolla, käsityötä ja riittävät säädöt.
Liitännät vielä omalle modulaatiopedaalille jos on tarvis.
Ja on saundiltaan muuten ihan huisi!
Voin huoletta suositella.
http://www.thomann.de/fi/carl_martin_echo_tone.htm
 
ToNmonen.
 
-j-
 
McNulty
29.01.2010 10:46:03 (muokattu 29.01.2010 10:48:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Empress Super Delay... saa myös ProGuitarShopista "vintagempana" versiona.
 
Tiedän, on kallis eikä ole 100% analoginen delay, mutta sen sijaan soundiltaan täyttä kultaa, ominaisuudet ovat huimaavan hurmaavat (esim. HighPass ja LowPass filtterit, modulaatio slow/fast/off, jokaiselle delay-moodille 3 eri sub-ryhmää, tap-tempo, delayn mix level tai feedback ohjattavissa ulkoisella expressiopedaalilla, muistipaikat, mastervola löytyy jne jne.)
 
Suosittelen kyllä jos haluaa oikeasti hyväsoundisen, laadukkaan ja monipuolisen delay-vekottimen... vieläpä suht järkevässä koossa.
 
http://www.empresseffects.com/?page=superdelay
http://www.suomenmusiikkituonti.com … empress-superdelay-stock-p-770.html
 
The one who used to be known as bonecrusher
dropD
29.01.2010 10:49:31 (muokattu 29.01.2010 11:03:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: En sit tiedä liittyykö tää aiheeseen ja jos, niin miten ja auttaako ketään.
 
Ite oon pulannu näiden delay-juttujen kanssa aika paljon.
Löytyi kuitenkin mullekkin se "oikea" delay.
Analoginen, tap-tempolla, käsityötä ja riittävät säädöt.
Liitännät vielä omalle modulaatiopedaalille jos on tarvis.
Ja on saundiltaan muuten ihan huisi!
Voin huoletta suositella.
http://www.thomann.de/fi/carl_martin_echo_tone.htm
 
ToNmonen.
 
-j-

 
Nyt näyttää mielenkiintoiselta...
 
EDIT: Todellakin!!! Toi lenkki on loistava oivallus... vois pistää vaikka toisen delayn... Tuo kaiku kaiussa oli tuossa reduxissa just se magee juttu.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
LaMotta
29.01.2010 10:51:13 (muokattu 29.01.2010 13:21:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs ominaisuus joka on käyttökelpoinen ja puuttunee tavallisista
pedaaleista, on digitaalisen (multiefekti) delayn monipuolisemmat
säätömahdollisuudet.
 
Esimerkiksi mahdollisuus valita taajuus jonka yläpuoliset äänet
menevät suorana läpi -> selkeyttää soundia esim delaylla kompatessa.
Itse olen käyttänyt suodatustaajuutena 3kHz.
 
Toki tämä säätö saattaa joissakin pedaaleissa olla, mutta itse en ole
sitä niissä koskaan nähnyt.
 
EDIT: Ja omaan multipirulaiseeni saa ohjelmoitua delayn oheen myös tap
tempo-polkimen. Kätevää. Ja viiveaikaa saa 0-1800ms.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
Satu ja Tuija
29.01.2010 12:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte tunnun palaavan aina takaisin tuohon Deluxe Memory Maniin. Kolme niitä jo ollut, yksi orkkis isoloota ja kaksi XO-versiota. XO saattaa saundata ihan karvan verran heikommalta kun perus NOS-versio, mutta XO on vetäny omalla kohdallani pidemmän korren kokonsa puolesta ja myöskin syystä että sen delay aika oli oikeesti sen yli 500ms (minkä itte tarvin), kun taas isolootanen NOS versio jäi lyhimmillään johonkin 450ms paikkeille. 6-7 niitä kaupassa joskus homostelin eikä mikään siitä tuotantoerästä päässyt yli 500ms.
Eli Deluxe Memory Man on sellanen pedaali minkä kanssa ei voi mielestäni metsään mennä, jos ei tap tempoa tarvi.
Tällä hetkellä just mietin, että ostanko neljännen Memory Manin vai taas Deep Blue Delayn...että voi olla äijä pihalla. ;)
 
Jäämeri
29.01.2010 12:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeskelin itsekin pitkään kunnollista ja omaa korvaa miellyttävää analogidelayta, jossa on tap tempo. Kun ei tuntunut löytyvän, ainakaan tilaamatta merten takaa eli koettamatta, päädyin yksinkertaiseen ratkaisuun. Laudassa on Carbon Copy ja tap tempoilua, jota tarvitsen loppujen lopuksi aika harvoin, varten Boss DD-5 + tempopoljin. Tuo kestävyysasia Carbon Copyn kohdalla on kyllä itseäkin mietityttänyt, lähinnä kytkimen osalta. Toisaalta, lähes vuoden on kestänyt ihan mainiosti.
 
Satu ja Tuija
29.01.2010 13:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi G-Lab Smooth Delay kyl kans vähän kiinnostais, vaikka digihärdelli onkin.
http://www.glab.com.pl/sd-1_en
Onkohan kukaan sitä tääl testaillu?
 
TexasFlood
29.01.2010 13:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä sen täydellisen delayn etsintä loppui, kun taloon tuli Damage Controllin TimeLine.
 
dropD
29.01.2010 13:31:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soukka: Tuo kestävyysasia Carbon Copyn kohdalla on kyllä itseäkin mietityttänyt, lähinnä kytkimen osalta. Toisaalta, lähes vuoden on kestänyt ihan mainiosti.
 
Joo... tää on vaan just sitä kun noita pedaaleita on aika ajoin tullut itse värkättyä, niin aina emsimmäisenä pitää olla katsomassa miten joku uusi tuttavuus on tehty. Noissa omissa tekeleissä kun tietää, että jos jotain saa pohjettua rikki, niin saa myös korjattua helposti ja halvalla. Noihin pintaliitoshärpäkkeisiin ei meikäläisen nakkisormet sitten enää taivu. Noita EHX:n nano pedaaleja mulla on ollu useampiakin ja hyvin toimivia ovat. Halpoja, hyväsoundisia ja jos sellainen sattuu kyrvähtämään, niin jäljellä on vielä hyvä kotelo ja liittimet omille projekteille.
 
Täytyy huomisaamulla heittää kolikolla hakeeko memory toyn vaiko nova repeatterin...
 
Hei Satu tai Tuija, se sun ekko meni sitte vissii kaupaks?
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Satu ja Tuija
29.01.2010 13:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Hei Satu tai Tuija, se sun ekko meni sitte vissii kaupaks?
 
Joo se meni, ja ostaja vaikutti ihan tyytyväiseltä siihen. Omaan makuun se väritti liikaa saundia ja analogidelayksi ehkä hitusen liian hifi.
Toi Texas Floodin mainitsema Damage Control Time Line ois kyllä varmaan tiukka vehjes.
 
slowfinger
29.01.2010 14:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tässä myös delayn etsiskely edessä... Carl martinin Red repeat väritti ääntä aivan liikaa ja rakenne kun tuntui olevan vähän niin ja näin. Odottelen innolla uuden Electro Harmonix Deluxe Memory Boy:n rantautumista suomeen. Jos 160e saisi tap tempolla olevan analogi delayn, jonka soundi olisi vielä hyvä niin... huh huh. No onhan mulle tulossa Biyang kimpasta ad-10 mutta odotukset eivät ole valtavat sen suhteen.
 
Hidas mutta ruma.
dropD
29.01.2010 14:55:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten kellään ollut tilaisuutta kokeilla tällästä http://www.tonerider.com/effects/analogdelay.html ?
 
Meinasin tollasen matkamuistoks hankkia kun tulee taasen Kiinassa käytyä. Siis hankin joka tapauksessa, mutta mietin vaan liekö kuinka laatuisa purnukka. Jos tosta ois antamaan itelleen mielenrauha kunnollisen analogipurkin olemmassaolosta, niin sitten vois huoletta hankkia sen novadigivätkättimen vaikka leluks...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
TexasFlood
29.01.2010 15:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Texas Floodin mainitsema Damage Control Time Line ois kyllä varmaan tiukka vehjes.
 
Se on!
Mä oon tässä vuosien saatossa käynyt läpi nauhakaikuja, räkkiviiveitä ja pedaaleja varmaan yhteensä pari kolmekymmentä ja aina on jotain puuttunut, nyt ei voi kun ihmetellä, että onko tää TimeLine oikeesti näin vitun hyvä ;)
 
Tässä ihan hyvä pätkä tosta TimeLinesta: http://www.youtube.com/watch?v=-C-8RyMHaws
 
Imper
29.01.2010 15:31:30 (muokattu 29.01.2010 15:37:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekin oon jonkinasteinen delay-friikki. Tällä hetkellä laudassa on modernimpaa touhua varten TC Electronicsin Vintage Delay (sama ku T-Rexin Replica, mutta TC syö tasavirtaa ja Replica vaihtovirtaa) ja laudan ulkopuolella vanha, isolootanen EH Deluxe Memory Man. Noilla hoitaa kaiken!
 
TC:n hyvä puoli (joka puuttuu lähes kaikista delay-pedaaleista) on toi level-säätö, jolla voi tehdä volaboostin. Mulle on tärkeetä, että saan delayn kuulumaan kovempaa ku käytän sitä lähes ainoostaan sooloissa. Ja tap-tempo on tässäkin. Hyvää slap-backia tästä ei saa, toisin ku memorymanista.
 
Memorymanista saa sitten kaiken sen "siistin" eli lämpimän soundin, oskilloinnin, modulaatiot, säröö yms. Soundi on parhautta! Lisäks diggaan noista isoista potikan nupeista, joita voi jalalla käännellä. Ja tota input-säätöä käytän ns. koko ketjun master-volumena. Toimii hyvin!
 
Tossa Carl Martinin Echo Tonessa on musta pari puutetta: ei "mastervolaa" eli boostaus ei onnistu, ja looppi toimii ainoostaan toistoääniin, eli ei siihen perussoundiin ollenkaan.
 
Everyone is a per-son
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «