Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CMX tahtilaji?
1 2
ESPER
28.01.2010 17:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh. Soitamme cmx:n biisejä ja olemme käyttäneet pitkän ajan pohtien Pretoriaanikyborgit-kappaleen toisen riffin tahtia. Eli sen intron rynkytyksen jälkeinen riffi. Biisi olisi helpompi soittaa jos tietäisi mihin pitää laskea. Toinen on samalta levyltä kappaleen "Vallan haamut" toinen riffi. Senkin tahti olisi mukava osata. Osaisiko joku auttaa?
 
Tässä vielä biisit:
 
http://www.youtube.com/watch?v=6wgLrCiXL4U (Riffi alkaa 0:32)
 
http://www.youtube.com/watch?v=uasxetzuCoU&feature=related (Riffi alkaa 0:50)
 
rkellu
28.01.2010 17:38:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei sun tartte laskea tahtilajia osaaksesi soittaa jotain
 
Gallante
28.01.2010 17:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: ei sun tartte laskea tahtilajia osaaksesi soittaa jotain
 
Vaikkakin, kuten alotusviestissä mainittiin, se voi auttaa asiaa.
 
rkellu
28.01.2010 17:53:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rehellisyyden nimissä - vaikka likimain kaikki on tästä eri mieltä - minun on sanottava että itseäni se pikemminkin haittaa
 
musiikki = eräänlainen kieli
kuka miettii montako tavua on lauseessa jonka lausuu?
 
ESPER
28.01.2010 18:24:31 (muokattu 28.01.2010 18:26:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... onhan se näinkin, mutta varsinkin ensimmäisen kohdalla olisi mukava tietää se ihan vain kiinnostuksen vuoksi, koska emme itse osaa sitä laskea.
 
E: Tämän jälkimmäisen osaa kyllä helposti soittaa ilman tietoa tahtilajista, mutta olisi sekin kiva tietää.
 
mll
28.01.2010 18:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=uasxetzuCoU&feature=related (Riffi alkaa 0:50)
 
Eikös tää mee ihan neljään.
 
Gallante
28.01.2010 18:56:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: kuka miettii montako tavua on lauseessa jonka lausuu?
 
Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö.
 
Joltain osin toki allekirjotan näkemykses, absoluuttisen tarkka taimi ei anna juuri tilaa tulkinnalle ja kelloa kannattaa noudattaa orjallisesti yhtä vähän musassa ku vaikkapa seksissä.
 
ESPER
28.01.2010 19:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Eikös tää mee ihan neljään.
 
Joo näinhän se onkin. Tuo komppi hämäsi jotenkin. Mutta tämä toinen?
 
rkellu
28.01.2010 19:12:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gallante: Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö.
 
ja paaaskat
 
Sergei Fallinen
28.01.2010 19:25:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gallante: Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö.
 
näinpä. Tavujen tunteminen on tärkeää sanottamisessa, ja tahtilajien jne. tunteminen auttaa melkosen paljon jos vaikka meinaa ite väsätä samanlaista musaa joskus
 
rkellu
28.01.2010 19:38:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei sillä että tällä olisi käytännössä mitään väliä, mutta te kaikki olette väärässä ja minä olen oikeassa
 
Sergei Fallinen
28.01.2010 19:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jee jee, pakko trollaa
 
rkellu
28.01.2010 19:58:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en trollaa, vaan tarkoitan sitä mitä sanoin
tosin sillä on tietty humoristinen vaikutus...
 
lxi
28.01.2010 20:09:10 (muokattu 28.01.2010 21:43:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ESPER: Joo näinhän se onkin. Tuo komppi hämäsi jotenkin. Mutta tämä toinen?
 
Vuorotellen 11/8 ja 4/4. Kokeile laskea kahdeksasosia, ensin yhteentoista ja heti perään kahdeksaan.
 
EDIT: Ihan ensimmäisellä kerralla ensimmäinen sävel jätetään vielä pois, jolloin se on 5/4 + 4/4.
Mesa/Boogie
28.01.2010 21:49:59 (muokattu 28.01.2010 21:51:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Vuorotellen 11/8 ja 4/4. Kokeile laskea kahdeksasosia, ensin yhteentoista ja heti perään kahdeksaan.
 
Ekalla kerralla eka tahti on yhden kasin lyhyempi ja se tuntuis kuitenkin alkavan iskulta. Eli menis siinä vaiheessa 5/4+4/4 tahteihin toi riffi. Sit kun komppi lähtee mukaan, niin juurikin 11/8+4/4. Mun mielestä.
 
Ja noita kaseja vois laskiessa ryhmitellä kolmen ja neljän ryppäisiin riffin painotusten mukaan. Eli 11/8 tahdin vois laskea näin: "yy-kaa-koo-nee-yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-nee". Paljon käytetty tapa, kun hahmotetaan outoja tahtilajeja.
 
Oikeestaan samaa laskutapaa vois jatkaa myös siinä 4/4 tahdissa, koska se on hyvin samoilla linjoilla edellisen tahdin kanssa. Eli "yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-yy-kaa".
 
Näin mä sen tekisin.
 
EDIT: Ehditkin jo lisätä ton 5/4 tahdin... Olin hidas.
 
mll
28.01.2010 22:11:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Ja noita kaseja vois laskiessa ryhmitellä kolmen ja neljän ryppäisiin riffin painotusten mukaan. Eli 11/8 tahdin vois laskea näin: "yy-kaa-koo-nee-yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-nee". Paljon käytetty tapa, kun hahmotetaan outoja tahtilajeja.
 
Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit.
 
Mesa/Boogie
28.01.2010 22:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit.
 
Totta kyllä. En ajatellut ihan loppuun asti. Nuppi on tällä hetkellä kuukauden lomalla musahommista...
 
Janus
28.01.2010 22:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit.
 
Intialaiseen rytmisolfaan (takadimi) perustuvista lausuntakuvioista voi myös olla hyötyä, etenkin pitkien poikkeustahtilajien hahmottamisessa ja nopeammilla tempoilla. Hieman tähän tyyliin (en edes väitä, että tämä olisi oikeaoppista karnaattista intialaista rytmiesaa, mutta itselleni ainakin osoittautuneet ihan toimiviksi):
 
1 - ta
2 - ta-ka
3 - ta-ki-ta
4 - ta-ka-di-mi
5 - ta-di-ki-na-tu
6 - ta-ki-da-ta-ki-da (3+3) tai ta-va-ki-di-da-ma (2+2+2)
 
7/8: esim. "takita takadimi", "takadimi takita"
10/8: "takadimi takita takita" jne.
 
Toimii poikkeusjakoihin ja polyrytmeihin yhtä lailla.
 
baron
28.01.2010 23:48:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä humpansoittajana oon tottunut:
 
5/4: um-pa um-pap-paa
7/4 um-pa um-pa um-pap-paa.
Balkanilainen 12/8: um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mll
29.01.2010 08:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä humpansoittajana oon tottunut:
 
5/4: um-pa um-pap-paa
7/4 um-pa um-pa um-pap-paa.
Balkanilainen 12/8: um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa

 
Sähän käytät siis samaa lähestymistapaa kuin minä 2 = um-pa ja 3 = um-pap-paa :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «