Aihe: CMX tahtilaji? | |
---|
|
Huh. Soitamme cmx:n biisejä ja olemme käyttäneet pitkän ajan pohtien Pretoriaanikyborgit-kappaleen toisen riffin tahtia. Eli sen intron rynkytyksen jälkeinen riffi. Biisi olisi helpompi soittaa jos tietäisi mihin pitää laskea. Toinen on samalta levyltä kappaleen "Vallan haamut" toinen riffi. Senkin tahti olisi mukava osata. Osaisiko joku auttaa? Tässä vielä biisit: http://www.youtube.com/watch?v=6wgLrCiXL4U (Riffi alkaa 0:32) http://www.youtube.com/watch?v=uasxetzuCoU&feature=related (Riffi alkaa 0:50) |
|
ei sun tartte laskea tahtilajia osaaksesi soittaa jotain |
|
rkellu: ei sun tartte laskea tahtilajia osaaksesi soittaa jotain Vaikkakin, kuten alotusviestissä mainittiin, se voi auttaa asiaa. |
|
rehellisyyden nimissä - vaikka likimain kaikki on tästä eri mieltä - minun on sanottava että itseäni se pikemminkin haittaa musiikki = eräänlainen kieli kuka miettii montako tavua on lauseessa jonka lausuu? |
ESPER 28.01.2010 18:24:31 (muokattu 28.01.2010 18:26:21) | |
|
Hmm... onhan se näinkin, mutta varsinkin ensimmäisen kohdalla olisi mukava tietää se ihan vain kiinnostuksen vuoksi, koska emme itse osaa sitä laskea. E: Tämän jälkimmäisen osaa kyllä helposti soittaa ilman tietoa tahtilajista, mutta olisi sekin kiva tietää. |
mll 28.01.2010 18:53:37 | |
|
http://www.youtube.com/watch?v=uasxetzuCoU&feature=related (Riffi alkaa 0:50) Eikös tää mee ihan neljään. |
|
rkellu: kuka miettii montako tavua on lauseessa jonka lausuu? Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö. Joltain osin toki allekirjotan näkemykses, absoluuttisen tarkka taimi ei anna juuri tilaa tulkinnalle ja kelloa kannattaa noudattaa orjallisesti yhtä vähän musassa ku vaikkapa seksissä. |
|
mll: Eikös tää mee ihan neljään. Joo näinhän se onkin. Tuo komppi hämäsi jotenkin. Mutta tämä toinen? |
|
Gallante: Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö. ja paaaskat |
|
Gallante: Kuka hyvänsä, joka lausuu esimerkiks tiettyyn metrumiin perustuvaa runoa. Se ois vertauksena paljon lähempänä musiikin rytmiikkaa ku mikään muu kielen käyttö. näinpä. Tavujen tunteminen on tärkeää sanottamisessa, ja tahtilajien jne. tunteminen auttaa melkosen paljon jos vaikka meinaa ite väsätä samanlaista musaa joskus |
|
ei sillä että tällä olisi käytännössä mitään väliä, mutta te kaikki olette väärässä ja minä olen oikeassa |
|
jee jee, pakko trollaa |
|
en trollaa, vaan tarkoitan sitä mitä sanoin tosin sillä on tietty humoristinen vaikutus... |
lxi 28.01.2010 20:09:10 (muokattu 28.01.2010 21:43:55) | |
|
ESPER: Joo näinhän se onkin. Tuo komppi hämäsi jotenkin. Mutta tämä toinen? Vuorotellen 11/8 ja 4/4. Kokeile laskea kahdeksasosia, ensin yhteentoista ja heti perään kahdeksaan. EDIT: Ihan ensimmäisellä kerralla ensimmäinen sävel jätetään vielä pois, jolloin se on 5/4 + 4/4. |
Mesa/Boogie 28.01.2010 21:49:59 (muokattu 28.01.2010 21:51:16) | |
|
nahkis: Vuorotellen 11/8 ja 4/4. Kokeile laskea kahdeksasosia, ensin yhteentoista ja heti perään kahdeksaan. Ekalla kerralla eka tahti on yhden kasin lyhyempi ja se tuntuis kuitenkin alkavan iskulta. Eli menis siinä vaiheessa 5/4+4/4 tahteihin toi riffi. Sit kun komppi lähtee mukaan, niin juurikin 11/8+4/4. Mun mielestä. Ja noita kaseja vois laskiessa ryhmitellä kolmen ja neljän ryppäisiin riffin painotusten mukaan. Eli 11/8 tahdin vois laskea näin: "yy-kaa-koo-nee-yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-nee". Paljon käytetty tapa, kun hahmotetaan outoja tahtilajeja. Oikeestaan samaa laskutapaa vois jatkaa myös siinä 4/4 tahdissa, koska se on hyvin samoilla linjoilla edellisen tahdin kanssa. Eli "yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-yy-kaa". Näin mä sen tekisin. EDIT: Ehditkin jo lisätä ton 5/4 tahdin... Olin hidas. |
mll 28.01.2010 22:11:12 | |
|
Mesa/Boogie: Ja noita kaseja vois laskiessa ryhmitellä kolmen ja neljän ryppäisiin riffin painotusten mukaan. Eli 11/8 tahdin vois laskea näin: "yy-kaa-koo-nee-yy-kaa-koo-yy-kaa-koo-nee". Paljon käytetty tapa, kun hahmotetaan outoja tahtilajeja. Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit. |
|
mll: Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit. Totta kyllä. En ajatellut ihan loppuun asti. Nuppi on tällä hetkellä kuukauden lomalla musahommista... |
|
mll: Mun mielestäni parempi tapa on ajatella kahden (yy-kaa) ja kolmen (yy-kaa-koo) ryppäissä. Noilla saa menemään kaikki omituiset tahtilajit. Intialaiseen rytmisolfaan (takadimi) perustuvista lausuntakuvioista voi myös olla hyötyä, etenkin pitkien poikkeustahtilajien hahmottamisessa ja nopeammilla tempoilla. Hieman tähän tyyliin (en edes väitä, että tämä olisi oikeaoppista karnaattista intialaista rytmiesaa, mutta itselleni ainakin osoittautuneet ihan toimiviksi): 1 - ta 2 - ta-ka 3 - ta-ki-ta 4 - ta-ka-di-mi 5 - ta-di-ki-na-tu 6 - ta-ki-da-ta-ki-da (3+3) tai ta-va-ki-di-da-ma (2+2+2) 7/8: esim. "takita takadimi", "takadimi takita" 10/8: "takadimi takita takita" jne. Toimii poikkeusjakoihin ja polyrytmeihin yhtä lailla. |
|
Mä humpansoittajana oon tottunut: 5/4: um-pa um-pap-paa 7/4 um-pa um-pa um-pap-paa. Balkanilainen 12/8: um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
mll 29.01.2010 08:57:58 | |
|
baron: Mä humpansoittajana oon tottunut: 5/4: um-pa um-pap-paa 7/4 um-pa um-pa um-pap-paa. Balkanilainen 12/8: um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa Sähän käytät siis samaa lähestymistapaa kuin minä 2 = um-pa ja 3 = um-pap-paa :D |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|