Aihe: Pitää vireen?
1 2 3 4
SininenIII
27.01.2010 23:33:10

zuppermuhle: Minusta hyvää vireen pitämistä olisi se että ennen soiton alkamista virittää eikä tarte sen jälkeen uudelleen koskea.

Floikkakeppi pitää vireen jos kerran päivässä tarkistaa hienovireen ja kielilukot aukaistaan kun kielet vaihtetaan tai virettä vähän enemmän.

Näin on. Kyllä kitaran täytyy pitää vireensä, treenien tai vaikkapa keikan ajan ilman että tarvii viritellä. Toki näin talvella kun tuo kitaran ulkoa sisälle, voi virettä ehkä hienoisesti joutua korjaamaan. Kotona kun kitara on samoissa olosuhteissa, leväten laukussa kun ei soiteta, ei vireisiin tarvitse juurikaan puuttua.
Roki
27.01.2010 23:42:12
McNulty: PPS. Niin tai jos se oman soittimen virittäminen on liian suuri taakka, niin suosittelen kosketinsoitinta, digipianoa tai synaa :) *no hjyymoria tiätty*

Älä helvetissä suosittele! Rhodes-pianon virittäminen on täyden työpäivän mittainen urakka vaikka olis vähän harjotellu ja olis kunnon välineet käytettävissä.
Been there - done that - don't ask.
McNulty
27.01.2010 23:47:47
Roki: Älä helvetissä suosittele! Rhodes-pianon virittäminen on täyden työpäivän mittainen urakka vaikka olis vähän harjotellu ja olis kunnon välineet käytettävissä.
Haha... saitpas meikäläisen kiinni. Tuo pitää paikkansa. Niitä punnuksia on ihan hauska siirrellä ja kokeilla mittarilla notta onko vireessä. Been there, trying to do something :)
The one who used to be known as bonecrusher
jpjanhun
28.01.2010 06:48:59

kannattaa kiinnittää huomiota myös satulaan ja tallapaloihin

niin, tästä vielä..onko mitenkään mahdollista että kitka satulassa ja tallapaloissa on niin pientä että päästään lukollisen kitaran tasolle vireen pysyvyydessä?

itse oon kokeillut satulassa grafiittia ja teflonia ja stringsaver tallapaloja yms. onhan nuo vaikuttaneet, mutta siltikään ei mun mielestä vireen pysyvyys lukollisten tasoa. myös viritystapeissa kielet kierretty alhaalta ylös, vain muutama kierros ja ihan siististi.

yksi mitä en ole kokeillut on lukkovirittimet, onkohan näillä suuri vaikutus? entä rullasatula?

eikös gibson tyyliset oo muuten tässä suhteessa pahimpia kun niissä on kielissä enemmän kulmaa satulassa, joka taas lisää kitkaa?

onko jollakin muuten kokemusta lukollisesta kitarasta ilman floikkaa? siis että olisi vaan joku kiinteä talla jossa viritysmekanismi ja satulassa lukot..
Jii-Gee
28.01.2010 09:47:05

McNulty: , niin suosittelen kosketinsoitinta,

http://www.larryhoppen.com/images/Melodica.jpg
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
zuppermuhle
28.01.2010 09:51:37
jpjanhun: eikös gibson tyyliset oo muuten tässä suhteessa pahimpia kun niissä on kielissä enemmän kulmaa satulassa, joka taas lisää kitkaa?

Niin no Stratocaster tyylisissä suorissa lavoissa on sitten D-E kielillä kielenpitimet lisäämässä kitkaa. Minusta tuommoinen normaali 17 asteen lapakulma ei vielä jumita kieliä niin täydellisesti etteikö kitara pysyisi vireessä.
Entinen veri heavy
LaMotta
28.01.2010 10:52:37 (muokattu 28.01.2010 10:58:27)

jalaluus: ,miten ja mitkä kielten säädöt vaikuttavat eniten vireen pitämiseen. Mikä on suurin virhe kielten asennustyylissä,. Mitkä osat kieliä ohjaavassa koneistossa ovat herkimpiä aiheuttamaan vireen menetyksen. Itsellä on kaikki aina epävireessä.

Mie en mitään tiedä, mutta olen joskus nähnyt sellaisia variksenpesiä joidenkin
kitaroiden virittimen tapin ympärillä, ettei meinaa silmiään uskoa.

Eli kielen punominen virittimen tapin ympärille ei ole aivan sama että miten se
tehdään. Liian vähän kierroksia -> kitka ei riitä. Liikaa kierroksia -> kielet ei
asetu tapin ympärille.

Sit tuo satulan toiminta on sellainen että jos kieli ei luista siinä kunnolla niin se
aiheuttaa vireongelmia. Syy on joko väärän kokoinen tai väärin muotoiltu ura.
Ja se lyijykynäkikkahan tosiaan tepsii tähän vaivaan, edellyttäen ettei ura ole
kieltä pienempi.

Lukkovirittimissäkin on oman kokemuksen nojalla eroja. Schaller pitää sen minkä`
lupaa. Gotohiin täytyy kiertää ainakin yksi kierros kieltä tapin ympärille, muuten
luistaa bendatessa. Ohuehkot kielet tosin saattaa olla syy tähän. Mee ja tiedä?

Oisko se tässä?
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
detroit442
28.01.2010 11:11:06
Gotohin virittimet toimii hyvin, itellä molemmissa lespoissa tollaset ja pelittänyt mainiosti.
Kielet yleensä 11-52. Saapi ronttaa skebalaukkua ympäriinsä ja muutenkin soittaa melko räväkällä tatsilla niin ei hirveesti valittamista löydy
Driving by on my way to somewhere else
LaMotta
28.01.2010 11:14:48 (muokattu 28.01.2010 11:21:29)

Onko kenelläkään pitkän ajan käyttökokemuksia lukkovirittimistä?

Annoin nimittäin kertoa itselleni että lukkovirittimien pitomekanismi
kuluu ajan myötä, eikä se välttämättä enää pidä. Eli kieli kuulema
saattaa painaa pitomekanismiin montun.

Omat lukkovirittimet on ollut käytössä vasta 2 vuotta, joten sen perusteella
ei vielä voi mitään tuohon väitteeseen itse vastata.

Tämä ei siis ole minun väitteeni, vaan näin minulle kerrottiin.

Detroit 442: Gotohin virittimet toimii hyvin,

Onko sulla käytössä lukkovirittimet?
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
detroit442
28.01.2010 11:47:57
jarkkok: Onko sulla käytössä lukkovirittimet?

nah, nää on ihan perus klusonit molemmissa. Lukkovirittimistä miulla ei kokemusta ole.

all in all, laadukkailla perusvirittimillä ja sopivasti fiilatulla satulalla pärjää hyvin, munsta.
Driving by on my way to somewhere else
skebab
28.01.2010 17:14:13
Itsellä on kaikki aina epävireessä.

Haa, asiaa ! Eli kyllä meillä, joilla korva on huomattavasti tarkempi, kuin TU tai joku muu, on kitara aina epävireessä piste Ne jotka kirjoittavat, että oma kitara pitää vireen, eivät vain kuule sitä epävirettä (ja ovat oikeastaan aika onnellisessa asemassa). Mun käsiin ei ole sattunut vielä kitaraa, joka olisi pitänyt virettä edes yhen biisin ajan, saati sitten sellaista jota edes saisi vireeseen, jos oikein tarkkoja ollaan. Tämä ei ole mitään leuhkimista, vaan kannanotto niihin kirjoituksiin, joissa arvostellaan toisten säätämistaitoa tuntematta "tapausta".
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Volle
28.01.2010 17:59:03
Eipä kitara tosiaan tarkalleen ottaen saakaan vireeseen tai ainakaan soimaan kaikilla soinnulla joka puolelta hyvin. Hyviin kompromisseihin silti voi päästä ja mä tarkoitinkin, että hyvällä kitaralla - tai siis hyvin virettä pitävällä kitaralla - voi soittaa musatyylistä riippuen (onko kampea vatkattu tai soitinta muuten pahoinpidelty kuinka paljon) vaikka koko keikan virittämättä.
skebab
28.01.2010 19:05:10
tarkoitinkin, että hyvällä kitaralla - tai siis hyvin virettä pitävällä kitaralla - voi soittaa musatyylistä riippuen (onko kampea vatkattu tai soitinta muuten pahoinpidelty kuinka paljon) vaikka koko keikan virittämättä.

Tässä tullaan tuohon, mitä kirjoitin, että mä en voi, vaikka tiedänkin että suurinta osaa se mun "epävire" ei häiritse. Mulla on muuten kaikissa omissa kepeissä kiinteät
T-O-M t (tai no yhdessä telemalli) ja Sperzelin lukkovirittimet "hermojen hallinnan" takia. Virittely pitää toki olla mahd. huomaamatonta, sillä ei sitäkään jaksa kukaan täysjärkinen pitkään kuunnella ;)
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
jpjanhun
28.01.2010 20:11:00 (muokattu 28.01.2010 20:15:59)

niin, siitä vielä että pääseekö joillain lukkovirittimillä vireen pysyvyydessä samalle tasolle floikkakitaroiden kanssa? esim. noilla sperzeleillä? entä onko toimivaa kiinteää hienoviritinsysteemiä tallaan jos ei halua floikkaa mutta haluaa pysyvän vireen ja siksi asentaa lukot satulaan? floikan voisi tietysti blokata, mutta pahat kielet sanovat että floikka syö soundia. kuin on? tietäväiset kertokaa..
bfoc
28.01.2010 20:18:41
jalaluus: Haluaisin tietää Ola, 21v, kihloissa, Salo
En ole, mutta vastaan silti omia tuntemuksia.

miten ja mitkä kielten säädöt vaikuttavat eniten vireen pitämiseen.
Säädöt vaikuttaa ehkä enemmän siihen että oikein säädetty kitara soi likimain vireisesti koko otelaudan alueelta, kun väärin säädetty taas ei. Tässä kohtaa tarkoitetaan mm. kielten korkeutta, kaularaudan säätöjä ja kielen pituutta.

Mikä on suurin virhe kielten asennustyylissä, jos ei oteta tuota DR yhtymän kieltämää kielten venytystä huomioon.
Toi venytysjuttu on hieman kyseenalainen. Pikemmin hyvät kielet menee tukkoon liasta kuin katkeaa venyttelyn takia. En ole saanut ainakaan yhtäkään Gibsonin Brite Wireä poikki venyttämällä tai mäiskimällä.

Suurin virhe on laittaa kieltä tapin ympärille liian vähän, jolloin se luistaa, tai liikaa, jolloin se on itsenäs päällä, antaa periksi eikä kiristy säännöllisesti vaan hyppäyksin.

Toinen virhe on virittää soitin laskemalla virettä. Tällöin kieltä voi jäädä pinteeseen satulan ja tappien väliin ja soittaessa se kieli sieltä siirtyy otelaudan puolelle ja vire laskee.

Mitkä osat kieliä ohjaavassa koneistossa ovat herkimpiä aiheuttamaan vireen menetyksen.

Yleisin epävireen aiheuttaja lienee talla. Urat eivät luista tarpeeksi, jolloin vire ei pysy. Toinen ovat pehmeästä metallista tehdyt tia muuten kuluneet metalliosat, jotka paranevat vain vaihtamalla.

Itsellä on kaikki aina epävireessä.

Niinhän se kitaroissa yleensä on, ellei hommaa niitä ameriikkalaisittain nauhotettuja luuttuja...

(Pahoittelut jos on sekavat tarinat, olen samalla puhelimessa. Editoidaan jos/kun huvittaa.)

Kiitos mahdollisista vinkeistä ja viitseliäisyydestänne
sutiojrikellA
jpjanhun
31.01.2010 10:10:32 (muokattu 31.01.2010 10:18:17)

höh, kukaan ei vastaa mun kyselyihin. no , muotoilen homman sitten toisin:

ne kellä on kokemusta, kertokaa kuulostaako ihan tavallinen stratocaster johon on asennettu lukot ja floikka edelleenkin ihan tavalliselta stratocasterilta vai muuttuuko soundi jotenkin ihan olennaisesti? todennäköisesti blokkaisin vielä floikan. itseäni kiinnostaisi aivan tavallinen strato joka vain pysyisi vireessä todella hyvin ja jonka saisi tarkkaan vireeseen. onnistuuko tällaisella virityksellä?

pitävätkö halpisfloikat useimmiten vireen jos ne blokkaa vai onko metalli usein niin huonoa että vire ei pysy edes blokattuna? onnistuuko 11 - kielisetin käyttö floikan kanssa?

onko kokemusta tästä halpisfoikasta:

-sivu http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm
-ja sitten tästä kohdasta se halvin floikka:
"GP7 FR -tyyliset tremolot, tallapalat, ylälukot, kammet, jouset, FR style tremolo sets, tremolos "Mustang" style, "Jazzmaster/Jaguar" style etc ..."
bfoc
31.01.2010 10:31:01 (muokattu 31.01.2010 10:33:36)
jpjanhun: höh, kukaan ei vastaa mun kyselyihin. no , muotoilen homman sitten toisin:

Ensinnäkin jos satula on huono, ei niistä lukkovirikoneista ole juuri hyötyä.

ne kellä on kokemusta, kertokaa kuulostaako ihan tavallinen stratocaster johon on asennettu lukot ja floikka edelleenkin ihan tavalliselta stratocasterilta vai muuttuuko soundi jotenkin ihan olennaisesti?

Ei ole kokemusta, mutta eiköhän tuo soundimuutos ole aika subjektiivinen vintage-tremolon ja floikan välillä. Jotkut kuulee asioita korvillaan paremmin ja toiset ei.

todennäköisesti blokkaisin vielä floikan. itseäni kiinnostaisi aivan tavallinen strato joka vain pysyisi vireessä todella hyvin ja jonka saisi tarkkaan vireeseen. onnistuuko tällaisella virityksellä?

Enpäs tiedä onko järkeä vaihtaa lisää kuluvia osia siihen soittimeen, ja vielä poistaa niiden käyttöominaisuudet (e-> ja hommata lisää säädettäviä paikkoja aiheuttamaan epävireisyyttä). Vaikuttaa kummalta. Miksei joku laadukkaista osista tehty hardtail-strato kelpaisi?

esmes---> http://www.fender.com/products/search.php?partno=0139100326

pitävätkö halpisfloikat useimmiten vireen jos ne blokkaa vai onko metalli usein niin huonoa että vire ei pysy edes blokattuna? onnistuuko 11 - kielisetin käyttö floikan kanssa?

Ajan kanssa ne halpisfloikat (ja jossain vaiheessa varmasti orggiksetikin ja vintaget ja kiinteät tallat ja ja ja) taipuvat niin että vireen pito häipyy. Tosin eipä sitä peruskeppiä saa alunperinkään vireeseen kuin tietystä kohtaa otelautaa, joten onkos sillä vireen pidolla nyt niin väliä, kunhan ei kesken biisin tarvitse virittää.

Vaikkaan että just tasan vireeseen soittimen saa tolla kitarasynameiningillä jos kone tuottaa äänen takakäteen korjattuna.
sutiojrikellA
Lennu
31.01.2010 10:31:27

jpjanhun: höh, kukaan ei vastaa mun kyselyihin. no , muotoilen homman sitten toisin:

ne kellä on kokemusta, kertokaa kuulostaako ihan tavallinen stratocaster johon on asennettu lukot ja floikka edelleenkin ihan tavalliselta stratocasterilta vai muuttuuko soundi jotenkin ihan olennaisesti? todennäköisesti blokkaisin vielä floikan. itseäni kiinnostaisi aivan tavallinen strato joka vain pysyisi vireessä todella hyvin ja jonka saisi tarkkaan vireeseen. onnistuuko tällaisella virityksellä?

onko kokemusta tästä halpisfoikasta:

-sivu http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm
-ja sitten tästä kohdasta se halvin floikka:
"GP7 FR -tyyliset tremolot, tallapalat, ylälukot, kammet, jouset, FR style tremolo sets, tremolos "Mustang" style, "Jazzmaster/Jaguar" style etc ..."

Joudut puutöihin, jos laitat floikan stratoon. Se kun on hieman upotettu kanteen. Ja joo, kyllä se syö vähän sustainia, johtuen sen toimintaperiaatteesta ja lukuisista pienosista, jotka sitoo itseensä vähän värähtelyä. Aika makuasia haittaako se.

Ylipäätään aiheeseen: virittäminen ja kitaran säädöissä pitäminen kuuluu ihan elimellisesti kitaransoittamiseen. Jos se luuttu on ihan puissa joka biisin jälkeen, niin sille pitää tehdä jotain. Ihan ensiksi ainakin virittää se seuraavaa biisiä varten. Itsestäänselvyyshän se kyllä on, että anteeksi siitä.

Mä suosittelen Ernie Ballin kieliä, strings.fi lähettää omaan postilaatikkoon. Ei tarvii paljoa venytellä, vähän ronskimpaa bendailusoittoa vaan aluksi, ei mene poikki eikä tumppuunnu helposti. Itse suosin kaikissa kitaroissa niiden hybrid slinky settiä. Tai no nii paitsi akustisissa.
My life is like an Opel-highway.
jpjanhun
31.01.2010 10:52:59 (muokattu 31.01.2010 11:01:17)

kiitos infosta ja vaivannäöstä!

hankalana tyyppinä yritän kuitenkin puristaa teistä vielä lisää infoa..

Tosin eipä sitä peruskeppiä saa alunperinkään vireeseen kuin tietystä kohtaa otelautaa

-totta, mutta haluisinkin että tiedän/olen tarkalleen tottunut siihen millä tavalla kitara on epävireessä tai missä kohtaa intonaatio on pielessä ja missä ei ja sitten osaisin ottaa sen huomioon soitossa. jos homma muuttuu kesken kaiken niin sitten joutuu ikäänkuin outoon tilanteeseen. sitten jossain vaiheessa menee hermot ja päädyn soittamaan hervottomalla epävireisyydellä enkä jaksa edes välittää.

-sitten olennaisin lisäkysymys: mulla on se käsitys että ainakin laadukkailla floikkavehkeillä kitaran saa tarkemmin vireeseen ja vire pysyy tarkemmin kuin lukottomilla vehkeillä, olivatpa lukottomat vehkeet aivan kuinka laadukkaita ja huollettuja tahansa. onko näin? vai eikö ole?

-selvennyksenä tähän vielä että halpiskitaroiden lisäksi omistan myös ns. laatukitaran laatuosilla ja soitinrakentajan asentamalla kompensoidulla satulalla. kitaran pitäisi olla hyvissä säädöissä soitinrakentajan jäljiltä, mutta en siltikään ole tyytyväinen. kyseessä siis perinteisen tyyppinen strato.

Joudut puutöihin, jos laitat floikan stratoon. Se kun on hieman upotettu kanteen. Ja joo, kyllä se syö vähän sustainia, johtuen sen toimintaperiaatteesta ja lukuisista pienosista, jotka sitoo itseensä vähän värähtelyä. Aika makuasia haittaako se.

jep, no puutyöt eivät niin haittaa. osaatko sanoa että auttaako floikan blokkaaminen paljon tuohon sustainiongelmaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)