Aihe: Ensimmäisen kitaran rakentaminen. 1 | |
---|---|
![]() 06.03.2004 19:07:26 | |
Vihdoin ja viimein tulin siihen tulokseen että kokeilen onnistuisiko minulta tuollainen telen mallisen skitan rakentaminen. Mitä suosittelisitte bodyn puuksi? Onko koivu hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi kitaraprojektiksi? Sitä en ole vielä päättänyt että teenkö thinlinen vai ihan lankku mallin..Ton thinlinen tekisin jyrsimällä lankkuun kolot ja sitten joku kansi päälle..Kaulan ilmeisesti ostan valmiina.Mutta jos näin en tee niin mistä materiaalista sen tekisin? vaahtera on tietysti yksi parhaimpia vaihtoehtoja mutta kai siihen vois jotain muutakin keksiä..Mikeiksi tulee joko kolme sincle coilia(Joo joo, tiedän että ei teleen sovi mutta kaikkea pitää kokeilla..) tai sitten Yks tai kaks humpparia..Rahaa laskin tuohon menevän jotain 150-200€. Tietääkö kukaan mitään paikkaa Oulun läänistä mistä saa tarpeeksi kuivaa soitinpuuta?? Albert järvinen on jumala...8} | |
![]() 06.03.2004 20:36:21 | |
Soitinpuuta saa ainakin Haukiputaalta Amfisoundin pojilta. www.amfisound.com Kitarassa on liikaa kieliä | |
![]() 08.03.2004 09:01:58 (muokattu 08.03.2004 09:53:19) | |
Vihdoin ja viimein tulin siihen tulokseen että kokeilen onnistuisiko minulta tuollainen telen mallisen skitan rakentaminen. Mitä suosittelisitte bodyn puuksi? Onko koivu hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi kitaraprojektiksi? Koivu runkopuuksi? Kuulostaa ajatuksena, hmm, persoonalliselta. Eikös muualta keskustelusta löytyvä MattiPrkl:n Jackson King V-projektin runko ole koivua, oliskohan siitä projektista kokemuksia jaettavaksi? Näin äkkiseltään koivu kyllä kuulostaa aika kovalta, sekä työstön että soundin kannalta, mutta enpä ole itse koivua soittimeen koittanut. Itse tekisin rungon lepästä, saarnesta tai mahongista. Ne ovat suht helppoja työstää ja hankkia. Mutta jos näin en tee niin mistä materiaalista sen tekisin? vaahtera on tietysti yksi parhaimpia vaihtoehtoja mutta kai siihen vois jotain muutakin keksiä. Vaahtera, mahonki, wenge, ruusupuu, pähkinä, eeben, jne jne, tai joku edellisten yhdistelmä. Onhan noita vaihtoehtoja. Lue vaikka warmothin kotisivuilta kuvaukset puiden ominaisuuksista ja tee siitä mikä miellyttää (ja mitä saat käsiisi / mistä olet valmis maksamaan siitä pyydetyn hinnan). Rahaa laskin tuohon menevän jotain 150-200?. Kuulostaa aika edulliselta, mutta mahdolliselta mikäli tuossa ei ole mikkien, tai sen valmiin kaulan hintaa. EDIT: kirotushäriö | |
![]() 08.03.2004 09:24:17 | |
Thomannilta 105e + pk harley benton telecaster. Siitä saa kaulan, metalliosat ja mikit. Rungostakin voi tehdä piirustukset. Tai sitten Yamahan Pacifica telejä saa just parilla satkulla jos haluaisi laadukkaampia osia. | |
![]() 08.03.2004 09:57:16 | |
Thomannilta 105e + pk harley benton telecaster. Siitä saa kaulan, metalliosat ja mikit. Rungostakin voi tehdä piirustukset. Tai sitten Yamahan Pacifica telejä saa just parilla satkulla jos haluaisi laadukkaampia osia. Onko muuten kokemuksia miten HB-kitaroiden osat sijoittuvat laatunsa puolesta vaikka SP-elektroniikan halpisosiin nähden? | |
![]() 08.03.2004 17:17:20 | |
No mutku mie.... Laskin itse ihan eri numeroita kitaranrakennukseen.Tietysti ostan puut puukeskuksesta n.30€ ja kuivatan ne sitten ite. Ja minullahan on siis tähtäimessä kitara tres simples: -les paul,mahonkia -1 volume,1tone -stop-bar,tune-o-matiikki, -yks humbucker tallaan, -pulttikaula -niin ja musta mustilla osilla.no joo,valkoset bindingit. +++sianvitun paksu:5,5cm väh. paino ei haittaa kun murhasoundit on hakusessa... Now baby taste some King´s Row... | |
![]() 08.03.2004 18:39:10 | |
Onko muuten kokemuksia miten HB-kitaroiden osat sijoittuvat laatunsa puolesta vaikka SP-elektroniikan halpisosiin nähden? Ei ole kokemusta mutta luulen SP:n kaulojen olevan paremmista puista. Toisaalta se SP:n telekaula maksaa saman verran kuin harleybenton tele, koko kitara. Squierin halpistele voisi olla parempi kuin harleybenton. Siitä ne osat irti ja sitten kasaa sen uudestaan niin pääsee rakennuksen makuun ;) Tai tekee sen rungon vaikkapa siitä koivusta niin voi tehdä soundivertailua. Squierhan on merkkituote joten niillä on laadunvalvonta taatusti parempi kuin harleybentonilla. Käytettynä squierin voi saada lähes harleyhintaan. | |
![]() 08.03.2004 18:43:36 | |
IMHO Yammun tele (198€ maksava) on todella loistava! Uskomattoman hyvä tatsi. Ja runkokin taitaa olla kunnon puuta. Muistaakseni jotain limetti -puuta tms. Ostat sellaisen, otat kaulan irti (ellet rakastu siihen kitaraan ensin), käytät muut osat hyödyksi/myyt pois. | |
![]() 08.03.2004 18:46:50 | |
Thomannilta 105e + pk harley benton telecaster. Siitä saa kaulan, metalliosat ja mikit. Rungostakin voi tehdä piirustukset. Tai sitten Yamahan Pacifica telejä saa just parilla satkulla jos haluaisi laadukkaampia osia. Huonolla kaulalla on melko sama minkä bodyn laitat. Jos minulla olisi tuollainen HB, niin ensimmäisenä vaihtaisin siihen nimenomaan uuden kaulan. Tai siis tekisin siihen uuden kaulan. Body voisi odottaa rahatilanteen paranemista... Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi | |
![]() 08.03.2004 21:23:41 (muokattu 08.03.2004 21:26:10) | |
Soitinpuuta saa ainakin Haukiputaalta Amfisoundin pojilta. www.amfisound.com Leppä maksais 50€, mahonki 80€ ja vaahtera kaulaan 20€..Perkele ku meni viikossa 300€!!Ei ole rahaa, joutuu siirtään projektia kesään..=( no onpahan muffi ja uus yamahan overdrive...Ja kohta tulee thomanilta lespalle case ja muuta pientä.. Albert järvinen on jumala...8} | |
![]() 08.03.2004 21:50:55 | |
Oman Randyni body on koivusta ja olen erittäin tyytyväinen saundiin.Se on todellakin persoonallinen ja hyvin erottuva.Työstämisessä oli toki omat ongelmansa,mutta kyllä niistäkin sisulla selviää! Positiivisuus on perseestä. | |
![]() 08.03.2004 21:58:58 | |
Oman Randyni body on koivusta ja olen erittäin tyytyväinen saundiin.Se on todellakin persoonallinen ja hyvin erottuva.Työstämisessä oli toki omat ongelmansa,mutta kyllä niistäkin sisulla selviää! No persoonallinen tai ei mutta helvetin pihi kun olen niin pitäähän sitä jossakin nyt säästää=).. Joo Mikit mulla jo on, muut sitten puuttuu..Onhan tuossa käynyt mielessä ottaa tuosta squierista tuo kaula siihen projektiin, muttaku Pidän siitä perkeleesti niin en halua uhrata sitä.. Albert järvinen on jumala...8} | |
![]() 08.03.2004 22:02:55 | |
Et muuten tarvis bodyä,mulla ois yks myynnissä.=) Niin tosiaan,jos et aio itse tehdä kaulaa,niin suosittelisin ostamaan jonkun edullisen käytetyn kepin,josta sitten ruuvaat muut osat irti ja myyt ,jos et itse niitä tarvi. Positiivisuus on perseestä. | |
![]() 08.03.2004 23:04:52 (muokattu 08.03.2004 23:05:18) | |
aikas hepposilta tuntu HB:n metalliosat, säädin kaverin lespaa ja muttereista yms lähti irti metalli hilettä ja ruuvit meni aika muodottomiksi, vaikka oikean kokoisella avaimella ja ruuvarilla kääntelin...eli en suosittele niitä irrottelemaan siitä kitarasta ainakaan... -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- | |
![]() 09.03.2004 09:07:18 | |
aikas hepposilta tuntu HB:n metalliosat, säädin kaverin lespaa ja muttereista yms lähti irti metalli hilettä ja ruuvit meni aika muodottomiksi, vaikka oikean kokoisella avaimella ja ruuvarilla kääntelin...eli en suosittele niitä irrottelemaan siitä kitarasta ainakaan... No komppaan. Ainoa osa minkä Harley Pentonin soittimesta voisi käyttää rakentelussa hyödyksi on se body. Kaula on liian kriittinen soittimen osa, että kannattaa laittaa sellaista ropelia. Ja ei ne hilkkeet niin kalliita ole, että kannattaisi tuollaisesta ottaa irti. Käytettynäkin pyörii usein soitinrakentajien nurkissa osia jos halpaa kaipaa... Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi | |
![]() 09.03.2004 13:58:43 | |
No komppaan. Ainoa osa minkä Harley Pentonin soittimesta voisi käyttää rakentelussa hyödyksi on se body. Kaula on liian kriittinen soittimen osa, että kannattaa laittaa sellaista ropelia. Ja ei ne hilkkeet niin kalliita ole, että kannattaisi tuollaisesta ottaa irti. Käytettynäkin pyörii usein soitinrakentajien nurkissa osia jos halpaa kaipaa... No tässä uskossa mäkin vähän olin, mutta piti nyt kysyä muiltakin mielipiteitä. Nauhoja, bindingsejä, otelautamerkkejä yms. ei kuitenkaan saa purettua, niin samalla ostaa rautatavarankin erikseen. Ja saa sopivasti valittua osat oman maun ja kukkaron mukaan. Jos mä käytän vaikka seitsemänkymmentä työtuntia omaa aikaani puuosien tekemiseen niin sitä työmäärää on turha nollata käyttämällä peltiosina ihan täyttä **skaa, vaikka ei kaiken tarvitse aina kalleintaan olla. | |
![]() 09.03.2004 15:33:00 | |
No tässä uskossa mäkin vähän olin, mutta piti nyt kysyä muiltakin mielipiteitä. Nauhoja, bindingsejä, otelautamerkkejä yms. ei kuitenkaan saa purettua, niin samalla ostaa rautatavarankin erikseen. Ja saa sopivasti valittua osat oman maun ja kukkaron mukaan. Jos mä käytän vaikka seitsemänkymmentä työtuntia omaa aikaani puuosien tekemiseen niin sitä työmäärää on turha nollata käyttämällä peltiosina ihan täyttä **skaa, vaikka ei kaiken tarvitse aina kalleintaan olla. Nimenomaan näin, arvosta omaa työtäsi. Se ansaitsee kunnon esillepanon niinsanoakseni. Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)