Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pitää vireen?
1 2 3 4
kassus
27.01.2010 18:17:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten vireen pitäminen määritellään, noin suunnilleen? Eli milloin voi ostajalle sanoa että kitara pitää vireen tai ei pidä. Minulla on ollut ja on useita kitaroita ja useinhan niitä joutuu säätämään ainakin jos on pitkään soittamatta, useimmiten hiukan vire laskee. Vaikuttaa ilmeisesti lämpötilat ja muut. Vai onko niin että kitara ei pidä virettä jos nuppi itsestään pyörähtää ja kieli löystyy, silloinhan se ei pidä virettä.
 
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
zuppermuhle
27.01.2010 18:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta hyvää vireen pitämistä olisi se että ennen soiton alkamista virittää eikä tarte sen jälkeen uudelleen koskea.
 
Floikkakeppi pitää vireen jos kerran päivässä tarkistaa hienovireen ja kielilukot aukaistaan kun kielet vaihtetaan tai virettä vähän enemmän.
 
Entinen veri heavy
PJS
27.01.2010 18:30:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämpötilan/ilmankosteuden vaihtelut vaikuttavat. Ja pääsääntöisesti voinee sanoa, että hyvin säädetty kitaran pitäisi pitää vire ihan suht soitettavana tasaisissa oloissa pidempiäkin aikoja. Esim. juuri soittelin ameriikan stratoani ensimmäistä kertaa sitten viime torstain ja ihan vireessä se oli edelleen. Sanoisin, että se pitää silloin vireen. Sama pätee myös siihen, että hyvin säädetty kitara pitää vireen myös soitettaessa. Toki se on hyvin pitkälti soittajakohtaista.
 
Peace!
Volle
27.01.2010 18:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kassus: Miten vireen pitäminen määritellään, noin suunnilleen? Eli milloin voi ostajalle sanoa että kitara pitää vireen tai ei pidä.
 
Kyllä kai se enempi ostajan vastuulla on tsekata pitääkö myynti-ilmoituksen laatusanat paikkaansa. Vai onko puolet myytävistä käytetyistä kitaroista oikeasti "huippuhyviä yksilöitä" ja "parempia kuin nykymallit"?
 
Virettä mun mielestä kitara pitää silloin riittävän hyvin, kun sillä voi soittaa ilman, että joka biisin jälkeen tarvitsee olla säätimissä kiinni.
 
McNulty
27.01.2010 19:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta hyvä "vireenpitävyys" on sitä, ettei tarvitse joka biisin välissä virittää ihan koko kitaraa ja kaikkia kieliä. Viritän soittimen aina ennenkö aloitan soittamaan... se nyt vaan kuuluu kielisoitinten elämään.
 
PS. muistakaa VENYTTÄÄ KUNNOLLA ne uudet kielet kun soittimiinne asennatte. Nopeuttaa huomattavasti kielien asettumista aloilleen.
 
PPS. Niin tai jos se oman soittimen virittäminen on liian suuri taakka, niin suosittelen kosketinsoitinta, digipianoa tai synaa :) *no hjyymoria tiätty*
 
The one who used to be known as bonecrusher
jpjanhun
27.01.2010 20:55:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"ei pidä paikkaansa" sanoi hammaslääkäri. sama vissiin vireen kanssa, eihän se pysy. tai mulla ei ainakaan pysy. joka kappaleen jälkeen pitäis virittää. kai nuo lukolliset kitarat pitävät virettä paremmin, mutta eikös niissäkin kielet vähintään lämpene kun soitetaan..silloinhan ne venyvät? no, ehkä se on niin pientä ettei sitä huomaa. mutta onhan se niinkin että jos vain näppää kieltä kovaa niin se soi hetken ihan epävireessä. ja eikös kaikissa kitaroissa ole jonkinlaisia intonaatio-ongelmia..siis että kitaran intonaatio ei ole pianon luokkaa. ja pianokin on tasavireinen soitin, eli vire on täynnä kompromisseja. ja sitten kitarassa vielä se vasemmalla kädellä painaminen..vireisten sointujen ottaminenhan on ihan melkein mahdotonta.
 
höh, olen tullut siihen tulokseen ettei kitara ole koskaan vireessä. eli palataan tuohon ensimmäiseen lauseeseen.
 
tracyjacks
27.01.2010 21:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: "ei pidä paikkaansa" sanoi hammaslääkäri. sama vissiin vireen kanssa, eihän se pysy. tai mulla ei ainakaan pysy. joka kappaleen jälkeen pitäis virittää.
 
Sit sulla on kitaran säädöissä tai kielien "asennustyylissä" jotain pielessä. Tai yksinkertaisesti vaan kaikki kieliä ohjaavat osat kitarassa sontaa.
 
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
jpjanhun
27.01.2010 21:23:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en usko, ei ne ole sontaa.
 
LaMotta
27.01.2010 21:40:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No lämpötilan vaihtelut ainakin on myrkkyä kielille.
 
Kerran soitin baarissa jossa esiintyminen tapahtui aivan ulko-ovien
vieressä ja ulkona oli melko mukavasti pakkasta. Ovien aukomisesta
tullut veto meinasi välillä hiukan "patittaa" kun kitara ei toisinaan
meinannut pysyä vireessä edes yhtä kipaletta.
 
On havaittu että jotkut lyhytkaulaiset akustiset kitarat pitää
paremmin vireen vuodenajan edetessä kun niiden kaula on jäykkä.
 
Onkohan kysymykseen yksiselitteistä vastausta?
 
Flokkaristratolla pystyi soittamaan bänditreenin tai keikan ilman että tarvitsi
välillä virittää lainkaan, tosin talla oli vedetty kiinni bodyyn, eli se ei kellunut.
 
Omat kokemukset vibrallisista kitaroista on yleisesti sellaisia että jos tremoloa
käyttää, niin tuskin pysyy vireessä, tosin vika voi olla myös soittajassa )B:-
 
Vireen pitämättömyys itsessään tekee kitarasta minun mielestäni
lähes käyttökelvottoman, olkoonpa kitara muuten vaikka mikä helmi.
 
Eihän tuota asiaa voi soitinliikkeessä kitaraa kokeillessa tietää. Kyllä se
vaatii kitaran pitämistä joitakin aikoja ennekuin sen luonne paljastuu.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
PJS
27.01.2010 22:00:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä ihan perinnetremololla varustetun kielilukottomankin kitaran saa pysymään vireessä niin hyvin ettei tarvitse esim. treeneissä joka biisin välissä virittää. Vibraakin saa käyttää melko ronskilla kädellä. Itsellä oli american vintage stratossa vibra hetken aikaa säädettynä kelluvaksi ja kerran oikein testasin vireen pysyvyyttä siten, että soitin suht ronskisti ja käytin melko tuhdilla kädellä vibraa. Ja kyllä se vaan oli pakko todeta että vire pysyi melkolailla hyvin, pientä heittoa toki tuli, muttei semmoista etteikö biisien välillä hieman tilannetta tarkistamalla pystyisi soittamaan koko keikkaa ilman ihmeempiä virittelyjä. Sittemmin tosin säädin sen vibran kiinni bodyyn koska en osaa vibraa käyttää, ja sen myötä vire pitää jokseenkin kaikissa tilanteissa.
 
Peace!
Krice
27.01.2010 22:03:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: PS. muistakaa VENYTTÄÄ KUNNOLLA ne uudet kielet kun soittimiinne asennatte. Nopeuttaa huomattavasti kielien asettumista aloilleen.
 
DR:n kielipaketissa lukee, että kieliä ei saisi venyttää. Perusteluna se, että kaikenlainen äkkinäinen rasitus kieleen lyhentää sen käyttöikää. Olen samaa mieltä. Kieli kyllä venyy ihan parissa tunnissa tai viimeistään päivässä omaan pituuteensa.
 
LaMotta
27.01.2010 22:04:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: DR:n kielipaketissa lukee, että kieliä ei saisi venyttää. Perusteluna se, että kaikenlainen äkkinäinen rasitus kieleen lyhentää sen käyttöikää.....
 
Eeh heh heh he
 
Onko tuo vitsi, vai lukeeko siinä tosiaan noin?
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
McNulty
27.01.2010 22:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: DR:n kielipaketissa lukee, että kieliä ei saisi venyttää. Perusteluna se, että kaikenlainen äkkinäinen rasitus kieleen lyhentää sen käyttöikää. Olen samaa mieltä. Kieli kyllä venyy ihan parissa tunnissa tai viimeistään päivässä omaan pituuteensa.
 
Joo... DR:t on ehkä epätasalaatuisinta kuraa mitä nykyään on markkinoilla. Kannattaa tosiaan kuunnella firmaa, jonka "mastermind" karkasi Dunlopin leiriin ja vei tietämyksensä sinne... sekä lafkaa joka hankkii kielensä halvimmalta mahdolliselta alihankkijalta. Hienoa kun ostaa "samat kielet" parista eri batchista niin saa ihan erilaiset setit jäykkyydeltään, kestävyydeltään ja ylipäätänsä laadultaan.
 
Eli et suosi ilmeisesti bendausta soittotekniikkana, koska se voi lyhentää kielen käyttöikää? Mielenkiintoista :)
 
Kaikkea sitä vielä kuuleekin 2010-luvulla.
 
The one who used to be known as bonecrusher
Krice
27.01.2010 22:09:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Joo... DR:t on ehkä epätasalaatuisinta kuraa mitä nykyään on markkinoilla.
 
Ei minun kokemusten mukaan, ja minähän käytän noita kieliä. Toisin kuin ilmeisesti sinä.
 
Eli et suosi ilmeisesti bendausta soittotekniikkana, koska se voi lyhentää kielen käyttöikää? Mielenkiintoista :)
 
Minusta vaikuttaa ihan loogiselta, että jos niitä kieliä kiskoo ja venyttää kunnolla niin ei se ole oikein fiksua. Soittaminen on eri asia, bendauksissa kieli venyy loppujen lopuksi aika vähän.
 
kassus
27.01.2010 22:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kiitoksia vastauksista 1-4. Noista voi päätellä että kitarani pitää vireen, ei niitä soittorupeaman aikana tartte virittää.
 
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
jpjanhun
27.01.2010 22:20:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

höh, eikös 1-5. mullahan oli myös jotain hyvää asiaa ja sitten epäasiaa.
 
McNulty
27.01.2010 22:33:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei minun kokemusten mukaan, ja minähän käytän noita kieliä. Toisin kuin ilmeisesti sinä.
Niin... minä käytin niitä kunnes tajusin siirtyä parempilaatuisiin. Soitin Tite-Fiteillä, Hi-Voltagella ja Hi-Beam kielillä varmaan 5-6 vuoden ajan. Tuolloin itse gurumies oli myös leirissä mukana, nykyään ei.
 
Minusta vaikuttaa ihan loogiselta, että jos niitä kieliä kiskoo ja venyttää kunnolla niin ei se ole oikein fiksua. Soittaminen on eri asia, bendauksissa kieli venyy loppujen lopuksi aika vähän.
Miten se venyttäminen kuluttaa kieltä? Mikä siitä kielestä poistuu tuolloin, joka takaa sen soinnin?
 
Muitetaan nyt että kyseessä on "ruotsalainen teräslanka" ja nikkeliteräs-seos punottujen kielien ympärillä. Toki, venyttämällä liikaa voi saada kielen katkeamaan mutta enemmän sitä kielen sointia ja käyttöikää kuluttaa kuluminen nauhoja vasten, sormista kerääntyvä pa*ka punoksten väliin, korroosio jne.
 
Mä en lähtis ihan kaikkia "mainospuheita" nuin yksioikoisesti allekirjoittamaan. Toki ymmärrän, että kukin tyylillään.
 
The one who used to be known as bonecrusher
PJS
27.01.2010 22:35:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kassus: Juu, kiitoksia vastauksista 1-4. Noista voi päätellä että kitarani pitää vireen, ei niitä soittorupeaman aikana tartte virittää.
 
No ei oikeastaan. Mut kyllähän sä itse sen kuulet, pitääkö sun kepit vireen vai ei. Se ei oo niitä asioita jotka jää huomaamatta. Ja jos ne ei pidä niin silloin se ongelma piilee todennäköisemmin huonoissa säädöissä kuin huonoissa osissa.
 
Peace!
HeavyMachinery
27.01.2010 22:40:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei minun kokemusten mukaan, ja minähän käytän noita kieliä. Toisin kuin ilmeisesti sinä.
 
Minusta vaikuttaa ihan loogiselta, että jos niitä kieliä kiskoo ja venyttää kunnolla niin ei se ole oikein fiksua. Soittaminen on eri asia, bendauksissa kieli venyy loppujen lopuksi aika vähän.

 
Minusta laadullisesti DR:t on ihan kusta/paskaa kun taasen tattaariot on sitä soundiltaan :)
 
Itse käytän GHS:ia koska olen huomannut että ne on hinnalta/laadutaan ihan ok ja säilyttää kuntonsa sen mikä kieltenvaihtoväli itsellä on eli noin 1kk JA venyttelen ne kyllä kunnolla ensin koska muuten niitä saa koko ajan virittää.
 
Tuossa viimme reeneissä osoitti oma skeba + GHSsät laatunsa kun kitara oli autossa päivän -20c pakkasessa ja reeneihin tultua lämpesi laukku auki noin 20minuuttia eikä vire ollut kuin +-5senttiä hukassa per kieli.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Teppo2
27.01.2010 22:58:06 (muokattu 27.01.2010 22:58:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: DR:n kielipaketissa lukee, että kieliä ei saisi venyttää...
 
Eehhehe! Tuo oli hauskaa.
 
Alkuperäiseen aiheeseen vastaisin, että, vireen pysymiseen vaikuttaa moni asia, joita tässä ketjussa onkin jo kerrottu. Oman korteni kannan kekoon muistuttamalla, että kannattaa kiinnittää huomiota myös satulaan ja tallapaloihin. Kitka on pahasta.
 
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «