Aihe: hohhoijjaa teitä | |
---|
|
Hohhoijaa. (Suomalaisessa) jazzkentässä on niin huvittavaa ja ärsyttävää tuo muutaman nimen ympärillä pyöriminen = suurempien levymerkkien tusinajazz. Nerokkaammista ja rohkeammista artisteista ei tiedetä mitään. |
|
Anna jotain esimerkkejä näistä nerokkaista artisteista? Itse olen kiinnostunut kaikesta musiikista mikä levykaupassa pistetään nimen jazz alle. Levy-yhtiöllä, artistin tunnettavuudella tai sillä miten "innovatiivista" musiikki on ei ole minulle mitään väliä, kunhan musiikki on hyvää. Mutta kai se on sitten enemmän "hip" kuunnella väkisin levyjä joita mahdollisimman harvat tietävät... Parempi kuunnella musiikkia itse musiikin vuoksi. |
|
ponne: Hohhoijaa. (Suomalaisessa) jazzkentässä on niin huvittavaa ja ärsyttävää tuo muutaman nimen ympärillä pyöriminen = suurempien levymerkkien tusinajazz. Nerokkaammista ja rohkeammista artisteista ei tiedetä mitään. Sille voi olla syynsä, että jotkut artistit on suositumpia kuin toiset. Tai ainakin tältä musta tuntuu. |
|
ponne: Hohhoijaa. (Suomalaisessa) jazzkentässä on niin huvittavaa ja ärsyttävää tuo muutaman nimen ympärillä pyöriminen = suurempien levymerkkien tusinajazz. Nerokkaammista ja rohkeammista artisteista ei tiedetä mitään. Eihän tuo ilmiö ole tyypillinen ainoastaan jazzmusiikille vaan kaikille muilleki musiikkigenreille. Suurimmassa osassa näistä on omat isot levymerkkinsä ja artistinsa. Suomessa tuo ilmiö saattaa vaikuttaa kärjityneemmältä senkin takia, että Suomi on suhteellisen pieni maa esimerkiksi tuon jazzin harrastamisen ja soittamisen suhteen. Toisaalta taas Suomessa esimerkiksi Tampere Jazz Happeningissä kuullaan vuosittain todella paljon nerokkaita, rohkeita ja uutta kokeilevia artisteja. Tämän lisäksi Suomessa on hyvinkin elovoimaisa vapaamman ja rohkeamman jazzmusiikin piiri (mm. Juhani Aaltonen, Raoul Björkenheim ja Mikko Innanen) sekä tähän genreen erikoistunut levymerkki Tum-records eli Todella Uutta Musiikkia records. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
sax machine: Anna jotain esimerkkejä näistä nerokkaista artisteista? Ketjun aloittaja Herra Ponne vaikuttaa hieman sellaiselta yhden virkkeen provokaattorilta. "Teeskentelin monta vuotta pitäväni jazzista. Maksoin kovan hinnan." -Lemmy |
Epämuusikko 17.01.2010 01:30:00 (muokattu 17.01.2010 02:10:03) | |
|
ponne: Hohhoijaa. (Suomalaisessa) jazzkentässä on niin huvittavaa ja ärsyttävää tuo muutaman nimen ympärillä pyöriminen = suurempien levymerkkien tusinajazz. Nerokkaammista ja rohkeammista artisteista ei tiedetä mitään. Kerro joku esimerkki. Jos et, niin vastaan että Taide kuuluu kaikille! Vapaa kenttä! Kannabis! Tum-Records Jos maailmassa olisi huumoria, se lyhennettäisiin että Rec-Tum. Hyviä levyjä sieltä on kyllä pukannut (Björkkis+Ligeti-duolevy ja Innasen Paa-da-Pap on lähellä sydäntäni), vaikka free ei yleensä oo ihan ominta itelle. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
|
Kiitos palautteesta. TUM ei todellakaan ole Todella Uutta Musiikkia noin ideoiltaan, sikäli kun itse olen kuullut. Toisaalta jazz on aina uutta... Kotimainen jazz on lähinnä vanhojen juttujen apinointia, yleensä silloinkin, kun joku juttu kuulostaa uudelta jollekin aloittelijalle. Joku taisi vihjata, että kuuluisuus ja laatu kulkevat käsi kädessä. Höpöhöpö. Kuuluisuus tulee yleensä tehokkaasta markkinoinnista ja kansan luovuutta karsastavasta mausta. Mutta... Intohimoinenkin muusikko saattaa taipua rahan edessä tekemään jotain vaikka tyyliin "sormiharjoituksia jympytyksen päälle" tms. metritavaraa. |
|
ponne: Kiitos palautteesta. TUM ei todellakaan ole Todella Uutta Musiikkia noin ideoiltaan, sikäli kun itse olen kuullut. Toisaalta jazz on aina uutta... Kotimainen jazz on lähinnä vanhojen juttujen apinointia, yleensä silloinkin, kun joku juttu kuulostaa uudelta jollekin aloittelijalle. Joku taisi vihjata, että kuuluisuus ja laatu kulkevat käsi kädessä. Höpöhöpö. Kuuluisuus tulee yleensä tehokkaasta markkinoinnista ja kansan luovuutta karsastavasta mausta. Mutta... Intohimoinenkin muusikko saattaa taipua rahan edessä tekemään jotain vaikka tyyliin "sormiharjoituksia jympytyksen päälle" tms. metritavaraa. Oliskohan joitakin esimerkkejä siitä, miten tämä vanhojen juttujen apinointi suomijazzissa ilmenee? Muiden maiden jazzissahan moista ilmiötä ei tunneta, kuten kaikki erittäin hyvin tiedämme. |
|
ponne: Kiitos palautteesta. TUM ei todellakaan ole Todella Uutta Musiikkia noin ideoiltaan, sikäli kun itse olen kuullut. Toisaalta jazz on aina uutta... Kotimainen jazz on lähinnä vanhojen juttujen apinointia, yleensä silloinkin, kun joku juttu kuulostaa uudelta jollekin aloittelijalle. Joku taisi vihjata, että kuuluisuus ja laatu kulkevat käsi kädessä. Höpöhöpö. Kuuluisuus tulee yleensä tehokkaasta markkinoinnista ja kansan luovuutta karsastavasta mausta. Mutta... Intohimoinenkin muusikko saattaa taipua rahan edessä tekemään jotain vaikka tyyliin "sormiharjoituksia jympytyksen päälle" tms. metritavaraa. Taidat itse olla höpöhöpö. Jos ei miellytä, niin aina voi muuttaa esim. Norjaan. Siellä saa visioida niin paljon kuin jaksaa. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
|
epämuusikko:Taidat itse olla höpöhöpö. Jos ei miellytä, niin aina voi muuttaa esim. Norjaan. Siellä saa visioida niin paljon kuin jaksaa. Muuta sä ite sinne Norjaan:) Minkä takia Suomessa ei muka saisi ilmaista vapaasti mielipidettään jos se on vastakkainen yleisen mielipiteen kanssa..? |
|
mä ainakin kaipaisin näinkin rohkealle väitteelle perusteluja, muuten jää kyllä omaan arvoonsa tää keskustelu. It's better to be driven around in a red porche - than to own one. |
|
Chunga: mä ainakin kaipaisin näinkin rohkealle väitteelle perusteluja, muuten jää kyllä omaan arvoonsa tää keskustelu. On tainnut jo jäädä. Turha ruokkia trollia. "Teeskentelin monta vuotta pitäväni jazzista. Maksoin kovan hinnan." -Lemmy |
|
ARION: Muuta sä ite sinne Norjaan:) Minkä takia Suomessa ei muka saisi ilmaista vapaasti mielipidettään jos se on vastakkainen yleisen mielipiteen kanssa..? Norjassa on melkoinen meininki. Vois muuttaakin. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
|
Viitsiskö ruokkia trollia tämän enempää...no, jos vähän. Onhan tää nyt niin pieni maakin, että nytkin on huippuhyvistä (jazz-)muusikoista älyttömästi ylitarjontaa, kaikille ei riitä soppaa millään. Ja sekin soppa tuntuu menevän vain lähinnä erään korkeakoulun jazzosaston kasvateille, vieläpä jo nimekkäille sellaisille. Esimerkiksi tuolla Norjassa valtio taitaa sponssata jazz-musiikkia, -muusikoita ja niiden kiertueita. Täällä ei sponssata muuta kun ooppeeraa. Innanen nyt tulee mieleen sellaisena, joka menisi tuohon "kokeilevan" sapluunaan. Jos jotain toivois, niin mahdollisuuksia uusille kyvyille...muuta kuin "niiden kahden koulun" kautta. Ja eihän Helsingissä härregyyd ole edes yhtä kunnollista jazz-klubia enää. |
|
lukethesis: Esimerkiksi tuolla Norjassa valtio taitaa sponssata jazz-musiikkia, -muusikoita ja niiden kiertueita. Täällä ei sponssata muuta kun ooppeeraa. Kyllä täälläkin tuetaan jazzia. On kiertueita, festareita.. apurahojakin tulee monesta eri tuutista, niitä pitää vaan osata hakea. Norjassa se on vaan suuremmalla skaalalla.. Ja eihän Helsingissä härregyyd ole edes yhtä kunnollista jazz-klubia enää. Se on kyllä suurin vääryys! |
|
Kiitos. Kyllä, suomalainen jazz on pitkälti "teknisesti" hyvää tasoa, ongelma on lähinnä sisällössä. Apinointi on osittain ilmeistä (Sarpilan ym. "dixieland", lukemattomat mainstream-toistot, Aaltosen perinteinen Coltrane-vaikutteinen free jne.), osittain postjazzia, jonka vaikutteet epäselvemmät. Eikä minun tartte Norjaan mennä, voin laittaa radion kiinni. MUTTA: Mites musiikin LAATU, miten se määritellään / voiko määritellä? Tiettyjä kvaliteetteja voisi olla, kerron ehkä myöhemmin. |
Epämuusikko 27.01.2010 11:52:47 (muokattu 27.01.2010 11:53:08) | |
|
ponne: Kiitos. Kyllä, suomalainen jazz on pitkälti "teknisesti" hyvää tasoa, ongelma on lähinnä sisällössä. Apinointi on osittain ilmeistä (Sarpilan ym. "dixieland", lukemattomat mainstream-toistot, Aaltosen perinteinen Coltrane-vaikutteinen free jne.), osittain postjazzia, jonka vaikutteet epäselvemmät. Eikä minun tartte Norjaan mennä, voin laittaa radion kiinni. MUTTA: Mites musiikin LAATU, miten se määritellään / voiko määritellä? Tiettyjä kvaliteetteja voisi olla, kerron ehkä myöhemmin. Kerro. Odotan innolla. e: Voi olla, että se laatu määritellään Pitäjänmäellä. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
Dirk 27.01.2010 14:07:04 | |
|
andie: Kyllä täälläkin tuetaan jazzia. On kiertueita, festareita.. apurahojakin tulee monesta eri tuutista, niitä pitää vaan osata hakea. Norjassa se on vaan suuremmalla skaalalla.. Kyllähän mahdollisuuksia muissa skandinaavian maissa on enemmän, ja lisäksi kynnys laajentaa kiertueita naapurimaihin on paljon matalampi. Esim. mainittuja norjalaisia käy melkeenpä kerran parissa kuussa soittamassa malmössä paikallisen jazz yhdistyksen järjestämissä konserteissa. |
|
Dirk: Kyllähän mahdollisuuksia muissa skandinaavian maissa on enemmän, ja lisäksi kynnys laajentaa kiertueita naapurimaihin on paljon matalampi. Esim. mainittuja norjalaisia käy melkeenpä kerran parissa kuussa soittamassa malmössä paikallisen jazz yhdistyksen järjestämissä konserteissa. Jep, tätä tarkoitin. Oon tietoinen että jazzia "tuetaan", muttei läheskään sillä tasolla mitä tuolla, tai mitä klassista musiikkia täällä. |
|
Onpas mielenkiintoista.... Menen la kuuntelemaan Junnun seminaaria (järjestäjänä Treen huiluklubi). Kertoilen kuulumisia, fiiliksiä yms myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|