Rantsu: Mut jos päästään sinne asti, niin silloinhan se on jo soitettu? Tää aritmetiikka on liian vaikeaa, piti ottaa sormet avuksi. Siis kakkosmaaliin ohjeet että kerrataan ilman B:n loppuosaa. Pitäisi vaivautua kirjoittamaan ja pistää Finale soittamaan menikö oikein mutta en vaivaudu:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
M-Sävel 27.01.2010 15:17:14 | |
---|
Joo. Kirjallinen selittäminen/ymmärtäminen näissä kyllä on vaikeaa... Mutta siis, teen tuohon 1- ja 2-maalit erikseen? Ja sitten 2-maalin alle merkitsen, että hypätään Codamerkkiin (B:n alku) ja sitten...? Ei vaan kyllä tässä täytyy se kolmas maali olla. Nimittäin, kun tässähän on 3 säkeistöä. Koko ruljanssi välisoittoineen kerrataan ensteksi 3 kertaa. Vai tartteeko? Kylläpäs meni abstraktiksi ajatteluksi. :D Teen tuohon esimerkkikuvaan muutoksia ja voitta sitten tsekata, teinkö oikein! :D "Kova kulkemaan!" |
EP 27.01.2010 15:24:29 | |
---|
M-Sävel: Joo. Kirjallinen selittäminen/ymmärtäminen näissä kyllä on vaikeaa... Mutta siis, teen tuohon 1- ja 2-maalit erikseen? Ja sitten 2-maalin alle merkitsen, että hypätään Codamerkkiin (B:n alku) ja sitten...? Ei vaan kyllä tässä täytyy se kolmas maali olla. Nimittäin, kun tässähän on 3 säkeistöä. Koko ruljanssi välisoittoineen kerrataan ensteksi 3 kertaa. Vai tartteeko? Kylläpäs meni abstraktiksi ajatteluksi. :D Teen tuohon esimerkkikuvaan muutoksia ja voitta sitten tsekata, teinkö oikein! :D Siis pitäisi ehdottomasti saada yhdelle sivulle mahtumaan? Teepä ensin niin, että jatkat esim. sen 3 värssyn ihan alusta loppuun omaksi kokonaisuudeksi ja tsekkat sitten uusiksi tuota "tiivistämistä", voi auttaa asiaa jonkin verran. Näissä PC -pohjaisissa nuotinnuksissa on juuri se etu, että ne on helposti muokattavissa. |
M-Sävel 27.01.2010 16:06:22 | |
---|
"Kova kulkemaan!" |
EP 27.01.2010 16:15:44 | |
---|
M-Sävel: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_1.png Tuossa olisi. Oikeassa biisissän on samanlainen rakenne, mutta tietysti on "hieman" monipuolisempi! :D No huh huh, ompas siinä merkkiä ja ohjetta! : ) |
baron 27.01.2010 16:33:39 | |
---|
M-Sävel: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_1.png Tuossa olisi. Oikeassa biisissän on samanlainen rakenne, mutta tietysti on "hieman" monipuolisempi! :D Mä korjaisin: Erikseen 1 maali jossa vain kertausmerkki ja kakkosmaali jossa kertausmerkki ja teksti al Coda1 Coda1 merkki siihen kohtaan mistä alkaa varsinaisen B:n viimeinen tahti. Coda1 on varsinaisen B:n viimeinen tahti ja sen loppuun kertausmerkki ja teksti DS al Coda2 Segno siihen kohtaan mistä B alkaa. Coda2 merkki siihen kohtaan mistä hypätään loppuun. Coda2 on sitten piisin lopetus. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Rantsu 27.01.2010 16:35:53 | |
---|
M-Sävel: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_1.png Tuossa olisi. Oikeassa biisissän on samanlainen rakenne, mutta tietysti on "hieman" monipuolisempi! :D Joo, voi tehdä noinkin. Ihan pari juttua, jotka mä tekisin hiukan toisin (mut nää on vähän makuasioita): - jos 1. ja 2. maali on tuolla lailla "samat" niin soittaja helposti jää odottamaan/etsimään sitä kolmatta maalia, joka johtaisi eteenpäin tai jotenkin eri paikkaan. Monesti tuollainen merkitäänkin yhdellä kertauksella + segnolla. Tässä tulisi sitten tuplasegno siihen B-osan kertaukseen. - siihen "D.S. al Coda" -kohtaan voisi ehkä laittaa "3.x D.S. al Coda", niin ei tulisi epäselvyyttä siitä, missä vaiheessa segno tehdään. Yleensä se tosin tulkitaan kuten tässäkin, että ensin kertaukset, sitten segno(t). - se "to Coda last time" ja "Coda" -laatikot on puolestaan vähän turhia. Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
baron 27.01.2010 17:35:33 (muokattu 27.01.2010 17:41:08) | |
---|
Rantsu: Joo, voi tehdä noinkin. Ihan pari juttua, jotka mä tekisin hiukan toisin (mut nää on vähän makuasioita): Mua ainaskin hämää jos B:n alussa ja lopussa on samanlaiset segnomerkit? Enkä mä tosta kyllä rakennetta löytäisi. Eiks niitä voisi merkitä segno1 ja segno2? Ja ainaskin mulle on uutta käytäntöä että segnosta hypätään, yleensähän segnoon hypätään? Jos molemmat mahdollisia, milloin tietää milloin segno on hypyn lähtöpaikka ja milloin paluupaikka? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Rantsu 27.01.2010 18:02:04 | |
---|
baron: Mua ainaskin hämää jos B:n alussa ja lopussa on samanlaiset segnomerkit? Enkä mä tosta kyllä rakennetta löytäisi. Eiks niitä voisi merkitä segno1 ja segno2? Ja ainaskin mulle on uutta käytäntöä että segnosta hypätään, yleensähän segnoon hypätään? Jos molemmat mahdollisia, milloin tietää milloin segno on hypyn lähtöpaikka ja milloin paluupaikka? Se merkintätapa ei olekaan "klassisten taiteen sääntöjen" mukainen, mutta sitä käytetään niin paljon, ettei sitä voida vääräksikään tuomita, ja hyvä se on ainakin tuntea vaikkei itse käyttäisikään. Eli: - jälkimmäisestä segnomerkistä hypätään taaksepäin ensimmäiseen, yleensä sen jälkeen kun mahdolliset kertaukset on tehty, jälkimmäinen segnomerkki korvaa siis D.S. -merkinnän - jos on useampia segnoja, niin jälkimmäisestä segno1:stä hypätään ensimmäiseen segno1:een, segno2.sta segno2:een jne. Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
baron 27.01.2010 18:05:26 | |
---|
Rantsu: Se merkintätapa ei olekaan "klassisten taiteen sääntöjen" mukainen, mutta sitä käytetään niin paljon, ettei sitä voida vääräksikään tuomita, ja hyvä se on ainakin tuntea vaikkei itse käyttäisikään. Toihan on tosi kätevä merkitsemistapa jos joku pätkä halutaan jollain kerralla kerrata. Täytyypi opetella lukemaan ja ottaa käyttöön. Kiitos taas. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
M-Sävel 27.01.2010 18:53:37 (muokattu 27.01.2010 18:54:35) | |
---|
Rantsu: Joo, voi tehdä noinkin. Ihan pari juttua, jotka mä tekisin hiukan toisin (mut nää on vähän makuasioita): - jos 1. ja 2. maali on tuolla lailla "samat" niin soittaja helposti jää odottamaan/etsimään sitä kolmatta maalia, joka johtaisi eteenpäin tai jotenkin eri paikkaan. Monesti tuollainen merkitäänkin yhdellä kertauksella + segnolla. Tässä tulisi sitten tuplasegno siihen B-osan kertaukseen. - siihen "D.S. al Coda" -kohtaan voisi ehkä laittaa "3.x D.S. al Coda", niin ei tulisi epäselvyyttä siitä, missä vaiheessa segno tehdään. Yleensä se tosin tulkitaan kuten tässäkin, että ensin kertaukset, sitten segno(t). - se "to Coda last time" ja "Coda" -laatikot on puolestaan vähän turhia. Kiitos tästä (ja kaikille jo tähän mennessäkin vastanneille). Eli to Coda last timen ja loppu-Codan voi poistaa, eikä aiheuta enempää hämminkiä? Elikkä miten tapahtuu tuplasegno? Eli segnomerkki x 2 ? Vai Segno 1 ja Segno 2? "Kova kulkemaan!" |
Rantsu 27.01.2010 19:11:07 | |
---|
M-Sävel: Eli to Coda last timen ja loppu-Codan voi poistaa, eikä aiheuta enempää hämminkiä? Voi poistaa ilman hämminkiä, coda-merkki riittää. Elikkä miten tapahtuu tuplasegno? Eli segnomerkki x 2 ? Vai Segno 1 ja Segno 2? Molempia näkee käytettävän, tosin ensinmainittua oikeastaan vain käsinkirjoitetuissa nuoteissa. Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
baron 27.01.2010 21:45:58 | |
---|
Ilmankos mä en tuntenut segnoa hypyn lähtöpaikkana kun Tohtori Toonika tuntee sen vain kohteena. Kyseinen opus tuntee kyllä useat segnot (segno1, segno2) ja codat (coda1, coda2) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
M-Sävel 27.01.2010 23:15:35 (muokattu 27.01.2010 23:38:21) | |
---|
Pitäää käyttää sitten noin numeroituja segnoja. Elikkä Segno 1 johtaa Segno ykköseen ja kakkonen kakkoseen! No joko nyt olisi hyvän näköinen nuotti: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_2.png"Kova kulkemaan!" |
baron 28.01.2010 08:17:23 (muokattu 28.01.2010 09:53:41) | |
---|
M-Sävel: Pitäää käyttää sitten noin numeroituja segnoja. Elikkä Segno 1 johtaa Segno ykköseen ja kakkonen kakkoseen! No joko nyt olisi hyvän näköinen nuotti: http://la.gg/upl/Biisin_rakenne_2.png Tarvitseeko noita ykkössegnoja ensinkään? Kyllähän backwardkertausmerkistä mennään automaattisesti edelliseen forward-kertausmerkkiin (en yritä snobbailla, en vain tiedä mitä ne on suomeksi) jos ei muuta kerrota. Sen sijaan backward kertausmerkissä pitää olla info, kuinka monta kertaa kerrataan ja millä kierroksella noita kakkossegnoja sovelletaan. (Rep x2 al Segno tai jotain sinnepäin) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
M-Sävel 28.01.2010 10:43:23 (muokattu 28.01.2010 10:47:20) | |
---|
Ööh, huhhuh onpa vaikeaa. Sen kertauksen pystyy tosiaan laittamaan silleen, että 3x siihen kertausmerkin yläpuolelle. Mutta miten merkitään se, että millä kiekalla nointa segnoja käytetään? BTW Baron, ne kertausmerkit on suomeksi ihan vain kertauksen aloitusmerkki ja kertauksen lopetusmerkki. ;) "Kova kulkemaan!" |
baron 28.01.2010 12:39:13 (muokattu 28.01.2010 12:43:51) | |
---|
M-Sävel: Ööh, huhhuh onpa vaikeaa. Sen kertauksen pystyy tosiaan laittamaan silleen, että 3x siihen kertausmerkin yläpuolelle. Mutta miten merkitään se, että millä kiekalla nointa segnoja käytetään? BTW Baron, ne kertausmerkit on suomeksi ihan vain kertauksen aloitusmerkki ja kertauksen lopetusmerkki. ;) 1. Kerran soitetaan joka tapauksessa. Rep: soitetaan kaksi kertaa. Rep x2 soitetaan kolme kertaa. 2. Siksi mä laittaisin erikseen ykkösmaalin jossa olisi vain kertausmerkki ja kakkosmaalin jossa olisi Rep al Segno. 3. Liian helppoja noi suomenkieliset nimet. Mä oon oppinut ne vain Finalesta: Forward Repeat ja Backward Repeat:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Sax-pappa 28.01.2010 12:46:01 | |
---|
baron: 3. Liian helppoja noi suomenkieliset nimet. Mä oon oppinut ne vain Finalesta: Forward Repeat ja Backward Repeat:-) Sibeliuksessa sitten Start Repeat ja End Repeat :-) |
EP 28.01.2010 12:57:33 (muokattu 28.01.2010 12:58:12) | |
---|
baron: ..Liian helppoja noi suomenkieliset nimet. Mä oon oppinut ne vain Finalesta: Forward Repeat ja Backward Repeat:-) Mä oon oppinu ne aikanaan tuolta: Yrjö Oksala: Musiikin perusteet I nuottikirjoitus! |
M-Sävel 28.01.2010 17:02:37 (muokattu 28.01.2010 17:03:28) | |
---|
baron: 1. Kerran soitetaan joka tapauksessa. Rep: soitetaan kaksi kertaa. Rep x2 soitetaan kolme kertaa. 2. Siksi mä laittaisin erikseen ykkösmaalin jossa olisi vain kertausmerkki ja kakkosmaalin jossa olisi Rep al Segno. 3. Liian helppoja noi suomenkieliset nimet. Mä oon oppinut ne vain Finalesta: Forward Repeat ja Backward Repeat:-) Eikös saman asia aja tuo 3x kertausmerkin yllä? Soitetaan kolme kertaa ja sillä kolmannella sitten otetaan huomioon Segnot ja sitten Codamerkit? "Kova kulkemaan!" |