Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kertausmerkinnät jelppiä
1 2 3 4
M-Sävel
24.01.2010 15:48:20 (muokattu 24.01.2010 15:52:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Mulla on yksi biisi.
 
Biisin rakenne pitäisi saada jotenkin selvitettyä.. Hmm yritänpä.

Eli se on jokseenkin

A(Säkeistön numero) = Säe (3 säkeistöä)
B = Kertosäe
 

B-osaan kuuluu myös välisoitto, mutta sitä ei saisi tulla toiseksi viimeisellä soittokerralla. Eli pitäisi siis "pompata" suoraan laulun päätteeksi B-osan alkuun.

INTRO MAALI1 INTRO MAALI2

A1B MAALI A2B MAALI A3B(ilman välisoit.) B LOPETUS
..
Tuosta viimeisestä A:sta eteenpäin en osaa Sibeliuksella tehdä.
Tiedän että Dal Segno -merkki liittyy siiten ja ehkäpäs myös Da Capo.

Elikkä tässä on vielä kuva selvennöksekse:

http://la.gg/upl/Biisin_rakenne.jpg
 
"Kova kulkemaan!"
EP
24.01.2010 16:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Hei!

Mulla on yksi biisi.
 
Biisin rakenne pitäisi saada jotenkin selvitettyä.. Hmm yritänpä.

Eli se on jokseenkin

A(Säkeistön numero) = Säe (3 säkeistöä)
B = Kertosäe
 

B-osaan kuuluu myös välisoitto, mutta sitä ei saisi tulla toiseksi viimeisellä soittokerralla. Eli pitäisi siis "pompata" suoraan laulun päätteeksi B-osan alkuun.

INTRO MAALI1 INTRO MAALI2

A1B MAALI A2B MAALI A3B(ilman välisoit.) B LOPETUS
..
Tuosta viimeisestä A:sta eteenpäin en osaa Sibeliuksella tehdä.
Tiedän että Dal Segno -merkki liittyy siiten ja ehkäpäs myös Da Capo.

Elikkä tässä on vielä kuva selvennöksekse:

http://la.gg/upl/Biisin_rakenne.jpg

 
Tässä tapauksessa pitäisi ensimmäiseksi selvittää biisin rakenne niin, että saadaan nuotti mahdollisimman luettavaan muotoon.
Esimerkiksi välttämällä ylimääräisiä maaleja ja kertauksia, niitä niin vähän kun mahdollista, vaikka sitten lopulliseen nuottiin tulisikin niitä sivuja enemmän.
 
Se on usein kuitenkin parempi vaihtoehto, kuin tehdä nuotti jossa "hypitään" paljon maalista/ sivulta toiseen.
Kertausmerkinnät on nuottikirjoituksessa aika standardit ja eri nuotinnusohjelmissakin periaatteeltaan aivan samanlaiset.
 
baron
25.01.2010 10:05:59 (muokattu 25.01.2010 10:37:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin yksi raukkistapa on kirjoittaa se viimeinen B ilman välisoittoa erikseen, hypätään kolmannella kerralla siihen ja sen lopuksi kokonaiseen B:hen merkinällä DS al Fine.
 
Musta on järkevää käyttää kertausmerkkejä sen verran että saa puristettua laput korkeintaan kahteen A4:seen. Prima vista tilanteessa voi olla hankalaa mutta helpompaa kun ei tarvitse lappuja käännellä.
 
Tai sitten merkkaat että kolmannella kerralla Rep al Coda ja Codamerkin B:hen siihen mistä välisoitto alkaa ja sitten Codaksi yksi tahti johon merkkaat DS al Fine eikä tarvitsee kirjoittaa B:tä uudelleen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
25.01.2010 19:46:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:
..Musta on järkevää käyttää kertausmerkkejä sen verran että saa puristettua laput korkeintaan kahteen A4:seen. Prima vista tilanteessa voi olla hankalaa mutta helpompaa kun ei tarvitse lappuja käännellä..

 
Totta, mutta aina se ei ole mahdollista tai nuotin luettavuuden kannalta järkevää, silloin kannattaa tehdä se kolmas, tai neljäskin sivu.
Sivut saa kätevästi teipattua yhteen jolloin nuotti aukeaa keskeltä joko molemmille tai toiselle sivulle tarvittaessa, sivuja ei tarvitse käännellä eikä nuottia poistaa mapista.
 
Partituurit on tietenkin eri asia niitä ei useinkaan saa kirjoitettua vain parille sivulle.
 
baron
25.01.2010 20:23:09 (muokattu 25.01.2010 20:32:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Totta, mutta aina se ei ole mahdollista tai nuotin luettavuuden kannalta järkevää, silloin kannattaa tehdä se kolmas, tai neljäskin sivu.
Sivut saa kätevästi teipattua yhteen jolloin nuotti aukeaa keskeltä joko molemmille tai toiselle sivulle tarvittaessa, sivuja ei tarvitse käännellä eikä nuottia poistaa mapista.
 
Partituurit on tietenkin eri asia niitä ei useinkaan saa kirjoitettua vain parille sivulle.

 
Tässä on pieni ero oot sä kapu joka johtaa 10-15 äijän bändiä vai ootko soittaja jonka molemmat kädet on kiinni soitossa.
Mun nuottitelineeseen mahtuu tyylikkäästi vain kaksi A4:sta ja niillä mennään.
Mä oon ollut ylpeä että viiden sivun nuotit oon saanut puristettua yhdelle A4:lle ja musta se on kovin kätevä. Prima vista voi tästä lapusta olla vaikea mutta mun ei tarvitse keikoilla soittaa prima vistaa, treenaamisen ansioista nopeasti oppii katsomaan mihin kohtaan mistäkin mennään.
Mutta jos joku tykkää lakanoista ja vielä söpö tyttö nuotinkääntäjänä niin voihan koko piisin kirjoittaa ihan soittojärjestyksessä.
 
Edit: Mä joskus ennen lintsasin: jos piisin rakennne oli
Intro, verse, chorus, interlude, verse, verse, chorus, interlude2, verse, chorus, coda:
Mä annoin jokaiselle rakenneosalla oman harjoituskirjaimen (A B C jne)
ja kirjoitin niiden nuotit vain peräkkäin ja sivun alalaidassa oli rakenne ilmaistuna
A B C D B B C E B C F
tai mitä tahansa olikin käyttämättä mitään kertausmerkkejä tai segnoja mutta mulle sanottiin että tuo ei ole promaista ja sitten mä opettelin nämä klassiset kertausmerkit.
.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M-Sävel
26.01.2010 12:54:48 (muokattu 26.01.2010 14:22:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo biisi on tangokappale ja kertausmerkkien ansiosta sen saisi ihan helposti mahtumaan A4:lle.
 
E: Ei onnistu. Segnolla lähtee aina introsta. Vaikka merkki on siinä kohdalla, mistä säe alkaa ja toinen merkki kertosäkee lopussa. Ketausmerkit otin pois (siis kaksoispiste ja paksu viiva tjs.)
 
Tuossa kuva:
http://la.gg/upl/Biisin_rakenne.png
 
"Kova kulkemaan!"
Johann Onn
26.01.2010 14:41:06 (muokattu 26.01.2010 15:07:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: kertausmerkkien ansiosta sen saisi
 
...ehkä mahtumaan, kun vaihtaa sen B välisoiton ja sen "1.-2." hännän paikkaa.
 
|: B | ... |1. / 2. | ... :| 3. (B välisoitto) |...| "1. / 2." osan kopio | Loppuun
 
Tahteja menee tasan, sen "1.-2." kopion määrän verran enemmän.
 
Aina on tekstit, tyyliin
"|: B | ... |1. / 2. / 4. (4. jälkeen -> Loppuun):| 3. (B välisoitto) | (3. jälkeen 4.):| Loppu | Midinä softat ei kyllä, soita sitä noin. Printattuissa nuoteissa kuitenkin se teksti kertoo, että "3. jälkeen 4. ja 4. jälkeen loppuun".
 
M-Sävel
26.01.2010 15:21:53 (muokattu 26.01.2010 15:24:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh, jos vaihdan niiden paikkaa niin silloinhan tulee ensin säkeenloppu ja sitten vasta välisoitto. Tarkoitus siis on saada se välisoitto jokaiseen säkeeseen (paitsi 3-säkeistössä, kun kertosäe 2x). Tuo 1.2.-maali sen sijaan tulee vain tuon kaksi kertaa, ykkös- ja kakkossäkeistön ja kakkos- ja kolmossäkeistön väliin.
 
Ymmärsinko väärin vai mikä tässä nyt on ?
 
"Kova kulkemaan!"
baron
26.01.2010 15:36:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Ööh, jos vaihdan niiden paikkaa niin silloinhan tulee ensin säkeenloppu ja sitten vasta välisoitto. Tarkoitus siis on saada se välisoitto jokaiseen säkeeseen (paitsi 3-säkeistössä, kun kertosäe 2x). Tuo 1.2.-maali sen sijaan tulee vain tuon kaksi kertaa, ykkös- ja kakkossäkeistön ja kakkos- ja kolmossäkeistön väliin.
 
Ymmärsinko väärin vai mikä tässä nyt on ?

 
1-2 maali on niinkuin kuvassasi.
3 maalissa kertausmerkki ja al Coda ja codamerkki on siinä missä välisoitto alkaa. Codassa B:n viimeinen tahti ja DS al Fine ja Segno on siinä missä B alkaa ja Fine on ne sun lopputahdit.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M-Sävel
26.01.2010 21:24:02 (muokattu 26.01.2010 21:35:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis häh? Teenkö siihen nyt 3. maalin ja sen sisään, mitä? Sori vaan ku tyhmiä kysymyksiä.
 
"Kova kulkemaan!"
baron
26.01.2010 23:15:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Siis häh? Teenkö siihen nyt 3. maalin ja sen sisään, mitä? Sori vaan ku tyhmiä kysymyksiä.
 
Kolmas maali hyppää kertauksen alkuun, soittaa A:n ja B:n lauluosan ja sitten kun tulee se B:n loppuosa (välisoitto) hyppää codaan jossa jossa kerrotaan että hyppää B:n alkuun ja soittaa koko B:n lopettaen loppuun (Fineen)
 
Jos mä voisin editoida sun nuottiasi, voisin kirjoittaa valmiiksi mitä ajattelin mutta en viitsi kirjoittaa kaikkea uudelleen.
 
Siis kolmanteen maalin al Coda ja Codaan DS al Fine ja Segno B:n alkuun.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Rantsu
27.01.2010 09:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko sun, M-Sävel, tarkoitus vain saada Sibelius soittamaan biisi oikein esim. demolle? Helpoin ja ehkä myös nopein tapa on karsia kertaukset, segnot ja codat pois eli kaikki ne missä Sibbe eksyilee (jostain syystä se mun mielestä tekee niin vaikka kaikki ois periaatteessa oikein), ja kopioit ja liimaat kaikki yhdeksi pötköksi vain.
 
Jos taas teet soittajille nuotin, niin sitten kuten Baron neuvoi. Sen verran mä kuitenkin Baronin ohjetta viilaisin, että käyttäisin tuplacodaa, eli laittaisin lopetuksen coda2:ksi, koska se on erillinen pätkä, johon joudutaan hyppäämään. Fine-merkintä on käyttökelpoinen silloin, kun se lopetuskohta on kappaleen sisällä.
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
baron
27.01.2010 09:26:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Jos taas teet soittajille nuotin, niin sitten kuten Baron neuvoi. Sen verran mä kuitenkin Baronin ohjetta viilaisin, että käyttäisin tuplacodaa, eli laittaisin lopetuksen coda2:ksi, koska se on erillinen pätkä, johon joudutaan hyppäämään. Fine-merkintä on käyttökelpoinen silloin, kun se lopetuskohta on kappaleen sisällä.
 
Kiitti vinkistä. Vaikka mä teen vain humppakeikkalappuja, olen pyrkinyt tekemään ne muodollisesti oikein ja tuo Finen looginen käyttö selvisi nyt. Itse asiassa noinhan se "oikeitten muusikoiden" tekemissä lapuissa onkin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sax-pappa
27.01.2010 10:14:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Oliko sun, M-Sävel, tarkoitus vain saada Sibelius soittamaan biisi oikein esim. demolle? Helpoin ja ehkä myös nopein tapa on karsia kertaukset, segnot ja codat pois eli kaikki ne missä Sibbe eksyilee (jostain syystä se mun mielestä tekee niin vaikka kaikki ois periaatteessa oikein), ja kopioit ja liimaat kaikki yhdeksi pötköksi vain.
 
Jos taas teet soittajille nuotin, niin sitten kuten Baron neuvoi. Sen verran mä kuitenkin Baronin ohjetta viilaisin, että käyttäisin tuplacodaa, eli laittaisin lopetuksen coda2:ksi, koska se on erillinen pätkä, johon joudutaan hyppäämään. Fine-merkintä on käyttökelpoinen silloin, kun se lopetuskohta on kappaleen sisällä.

 
Tähän ongelmaan olen itsekin törmännyt, eli en ole saanut Sibbeä ymmärtämään segnoa tai pomppamerkkiä. Lieneekö omaa osaamattomuutta? Olen kuitenkin pyrkinyt tekemään kaikki merkinnät soittajan kannalta selkeiksi ja toisaalta mahduttamaan kappaleen korkeintaan kahdelle A4 sivulle. Joskus nämä tavoitteet ovat ristiriitaisia.
 
baron
27.01.2010 10:51:10 (muokattu 27.01.2010 10:52:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tähän ongelmaan olen itsekin törmännyt, eli en ole saanut Sibbeä ymmärtämään segnoa tai pomppamerkkiä. Lieneekö omaa osaamattomuutta? Olen kuitenkin pyrkinyt tekemään kaikki merkinnät soittajan kannalta selkeiksi ja toisaalta mahduttamaan kappaleen korkeintaan kahdelle A4 sivulle. Joskus nämä tavoitteet ovat ristiriitaisia.
 
En tunne Sibbeä mutta Finalessa joka kertausmerkin voi toiminnolla "Edit Repeat Assigment" saada replay tekemään juuri mitä haluaa, hyppäämään määrätyillä kerroilla määrättyyn paikkaan tai olemaan tekemättä mitään.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M-Sävel
27.01.2010 10:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tarkoitus on tosiaan tehdä soittajille nuotti. Ei tuo teoriapohja vielä tässä vaiheessa (opiskelen 1/3 ja 2/3) ole kovin kummoinen niin pitää saada varmuus, ettei nuottiin tule virheitä! :D
 
"Kova kulkemaan!"
M-Sävel
27.01.2010 11:00:13 (muokattu 27.01.2010 11:00:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kolmas maali hyppää kertauksen alkuun, soittaa A:n ja B:n lauluosan ja sitten kun tulee se B:n loppuosa (välisoitto) hyppää codaan jossa jossa kerrotaan että hyppää B:n alkuun ja soittaa koko B:n lopettaen loppuun (Fineen)
 
Jos mä voisin editoida sun nuottiasi, voisin kirjoittaa valmiiksi mitä ajattelin mutta en viitsi kirjoittaa kaikkea uudelleen.
 
Siis kolmanteen maalin al Coda ja Codaan DS al Fine ja Segno B:n alkuun.

 
No silloinhan se on sama tehdä semmoinen maali, jossa on 1.2.3., eikö vain?
 
E: Voihan perskule, kun tein tuplapostauksen... Noh, ei voi mitään.... :D
 
"Kova kulkemaan!"
baron
27.01.2010 11:05:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: No silloinhan se on sama tehdä semmoinen maali, jossa on 1.2.3., eikö vain?
 
Sitähän mä tarkoitin mutta 1 ja 2 maalin jälkeen soitetaan prikulleen sama kun taas kolmannessa maalissa annetaan ohjeet että ei sitä B:n loppuosaa soiteta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Rantsu
27.01.2010 11:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Joo tarkoitus on tosiaan tehdä soittajille nuotti.
 
Älä sit turhaan stressaa siitä, miten Sibelius sen soittaa.
 
No silloinhan se on sama tehdä semmoinen maali, jossa on 1.2.3., eikö vain?
 
Itseasiassa, nyt kun tarkemmin katsoin tuota Baronin ohjetta, niin sehän ei tainnutkaan olla ihan oikein...?
Kolmosmaalihan on tarpeeton, kakkosmaalissa on merkintä "al Coda 1" joka voi olla yksi tahti, jonka lopussa on D.S. al Coda 2. Segno johtaa B-osan alun vastaavaan merkkiin, josta edetään Coda 2-merkkiin, joka johtaa loppuun. Ykkös- ja kakkosmaali ois hyvä kirjoittaa erikseen, koska kolmosmaalia ei ole, ja koska kakkosmaalissa on vain sitä koskeva merkintä eli siis se "al Coda 1".
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
Rantsu
27.01.2010 11:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: --- kolmannessa maalissa annetaan ohjeet että ei sitä B:n loppuosaa soiteta.
 
Mut jos päästään sinne asti, niin silloinhan se on jo soitettu?
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «