Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ranteella vai käsivarrella?
1 2
Mann
25.01.2010 16:52:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyn pikaisen ja hyvin aloittelijamaisen kysymyksen. Tätä on varmaankin kysytty täällä jo aiemmin ja ei ehkä omaa aihettakaan tarvisi, mutta kysynpä silti.. Nimittäin, on mietityttänyt, että pitääkö kitaraa soittaa kädellä kyynärpäästä alaspäin vai ranteella? Itse soitan ranteella ja vähän näyttää siltä, että kitaraa pitäisi soittaa käsivarrella kyynärpäästä alaspäin. Aloittelijana ranteella soittaminen on ainakin tuntunut helpommalta, kuin käsivarrella. Onko sääntö, että pitää soittaa käsivarrella vai soittajakohtainen?
 
Antti1
25.01.2010 17:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittajakohtainen juttu, mutta kumpikaan ääripää ei liene paras vaihtoehto. On ihan turhaa koittaa veivata ranteella, jos pitää kyynerpään paskanjäykkänä ja sen takia jännittää käsivarttaan. Yleisestiottaen suositellaan ranteella soittamista, mutta se on vain yksi osa sitä plekukäden kokonaisuutta.
 
Räkkipeli
25.01.2010 17:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pähkinän kuoressa se menee ehkä niin, että ergonomisin tapa on soittaa ranteella, etenkin jos tarvitaan tarkkuutta ja nopeutta. Sitten rennompaa sointujen rämpyttelyä näkee vedettävän niin että käsivarsi on mukana, mutta toki se ranne aina kontrolloi sitä soittoa.
 
Viisaammat puhukoot lisää. Oon itse ehkä vähän huono opastamaan kun tuokin asia suht luonnostaan tulee.
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Mann
25.01.2010 17:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellinikin on kanssa tullut ihan luonnostaan ranteella soittaminen, mutta videoissa soitettiin paljon rytmejä käsivarrella, niin alkoi mietityttämään, että soitanko väärin. Mutta hyvä, jos en soita. :)
 
kid ego
25.01.2010 19:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mann: Itsellinikin on kanssa tullut ihan luonnostaan ranteella soittaminen, mutta videoissa soitettiin paljon rytmejä käsivarrella, niin alkoi mietityttämään, että soitanko väärin. Mutta hyvä, jos en soita. :)
 
Muista, että musiikkivideot tehdään playbackina, ja niissä voi soittaa kitaraa vaikka peniksellä.
 
Jotain punkkisointumeininkiä tulee kyllä veivattua niin että käsi heiluu olkapäästä asti, mutta ihan show'n vuoksi vain. Muuten pyrin liikkeen lähtevän ranteesta kun on plektrasoitosta kyse. Välillä sormetkin tuntuvat tekevän työtä, mutta olen pyrkinyt siitä pois.
aalataur
25.01.2010 19:28:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ranteella! Käsivarrella voi soitella näyttävästi sointuja ym. rockelkeitä mutta jos puhutaan nopeasta ja tarkasta soitosta niin ranteella kaikki. Käsivarsi liikkuu vaan sen verran mitä kielen vaihtamiseen tarvitaan.
Mann
25.01.2010 20:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: Muista, että musiikkivideot tehdään playbackina, ja niissä voi soittaa kitaraa vaikka peniksellä.
 
Joo, mutta ihan keikkavideoita tarkoitan.
 
Ianuarius
25.01.2010 21:17:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsivarrella, ranteella ja sormilla.
 
Kun hanskaa kaikki, niin kokonaisuus elää omaa elämäänsä. Rannetta kai normaalisti suositellaan, mut ite ainaki siirryn käsivarren avulla kieleltä toiselle. Kielellä sit veivaan ranteella.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Karipiirto
25.01.2010 22:32:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aina soittanut kyynärvarrella ja on jotenkin vaikea saada soitettua pelkällä ranteella. Nyt on vain ollut semmoinen olo että pakko opetella kun ei tuo käsivarsikomppi pidemmän pääle välttämättä hyvää tee.
 
Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista.
vasili
25.01.2010 23:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei missään nimessä käsivarrella. Perusharjauksessa se kyllä vähän liikkuu rentona mukana, mutta liikkeen ei ole tarkoitus lähteä siitä. Kokeile "ravistaa" kättä ilmassa, ilman kitaraa tai kielten edessä niin, että ranne on hieman koukistettuna kieliin päin. Koko käden ranteesta alas päin pitäisi vatkata täysin rentona. Koitan löytää jonkun hyvän videon tästä...
 
Jos liike lähtee kyynärvarresta, on ranne silloin jännitettynä, mikä kuluttaa hirveästi energiaa ja saa paikat jumiin.
 
Tarkemmassa pikkauksessa plektran liikkeen pitäisi tulla ranteesta ja sitä pitelevistä sormista.
 
Ianuarius
26.01.2010 00:14:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Ei missään nimessä käsivarrella.
Miksi ei?
 
vasili: Jos liike lähtee kyynärvarresta, on ranne silloin jännitettynä
Miksi olisi? Tietenkin jos treenaat silleen että jännität sitä, niin ookoo... silloin se luultavasti on.
 
vasili: Tarkemmassa pikkauksessa plektran liikkeen pitäisi tulla ranteesta ja sitä pitelevistä sormista.
Sä sanot että pitäisi, mut ei sen pidä. Se voi toki tulla siitä ja monet tekee sitä hyvinkin. Ei se kuitenkaan tarkota, että sen pitäis olla niin.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
kid ego
26.01.2010 00:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Miksi ei?
 
Miksi olisi? Tietenkin jos treenaat silleen että jännität sitä, niin ookoo... silloin se luultavasti on.

 
Zakk Wylde. Kuinka moni muu soittaa koko kyynärvarrella? Vinnie Mooren muistan nähneeni jossain pätkässä soittavan niin. Noilta kahdelta se ilmeisesti luonnistuu, mutta oletko sä ikinä ajatellut, että minkä takia lähes kaikki muut huippusoittajat soittavat ranteella?
 
Ranteella soittaminen on helpompi treenata rennommaksi, tarkemmaksi ja sitä kautta toimivammaksi, joten mitä järkeä on opetella soittamaan kyynärvarrella? Monessa asiassa minäkin olen mennyt perse edellä puuhun, mutta luojan kiitos en tuossa.
aalataur
26.01.2010 05:55:30 (muokattu 26.01.2010 06:48:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsitykseni mukaan rannesoitto on helpompi saada tarkaksi ja jos vatkaa koko käsivarrella, synkka on vaikeampi ellei mahdoton saada yhtä tarkaksi kuin ranteella. Näin on isot pojat sanoneet..
Ianuarius
26.01.2010 10:20:58 (muokattu 26.01.2010 10:21:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no mä sanoinki ite, että kannattaa treenata kaikki kuntoon, eikä vaan hokea toisten perässä että "ei missään nimessä käsivarrella!!1!" niinku sen käyttäminen (ees silloin tällöin) jotenki tuhoais koko kitarauran. :)
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Tonski
26.01.2010 11:53:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mun käsitykseni mukaan rannesoitto on helpompi saada tarkaksi ja jos vatkaa koko käsivarrella, synkka on vaikeampi ellei mahdoton saada yhtä tarkaksi kuin ranteella. Näin on isot pojat sanoneet..
 
Ihan totta mieluummin ranteella, eikä tämä mee vaan pelkästään soolosoittoon ja tarkempiin juttuihin vaan myös vaikkapa funkkikompit on PALJON helpompia opetella vetämään ranteella jos pitää räpytellä shuffle 16-osia samalla funtsiessa monimutkasia sointuja, tms. Lisäks kyynärvarrellahan se liike on todennäkösemmin paljon suurempaa.
 
ihku
strophe
26.01.2010 12:10:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanneman vetää ranne paskanjäykkänä. Toisaalta en sitä ehkä huippukitaristiksi laskisikaan. Ranne on oikea vastaus.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
Tonski
26.01.2010 13:03:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

strophe: Hanneman vetää ranne paskanjäykkänä. Toisaalta en sitä ehkä huippukitaristiksi laskisikaan. Ranne on oikea vastaus.
 
No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
 
ihku
Krice
26.01.2010 14:23:59 (muokattu 26.01.2010 14:24:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tekniikkaa pitää koko ajan tietoisesti ajatella niin soittamisesta ei tule mitään. Tärkeintä on se miten plektra ottaa kontaktia kieleen, kaikki muu on sivuseikkoja, kunhan nyt ei soita sellaisella tekniikalla joka pistää paikat jumiin tms. Se oikea rento ja ennenkaikkea itselle sopiva tekniikka kyllä löytyy sitten harjoittelun myötä.
 
6 string
26.01.2010 16:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ainaki soitan noita nopeempaa pikkausta ja tilutusta koko kädellä olkapäästä asti ranne jäykkänä ja muute sitte ranteen kanssa. nii näyttää ainaki laiho tekevä
 
aalataur
26.01.2010 18:19:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylhän esim. Tuomas Wäinölä (Kotipellon bändissä kait ollut) soittaa osittain kyynärvarrella. Mun mielestä kuitenkin aika jees kitaristi, siinä mielessä että sen soittamat jutut kuulostaa hyvältä. Tosin en ole kuullut sen enempää mitä se Kitaraklubissa soitteli, eli TW's boogie ja se impropätkä.
 
Tossapa tota Wäinölän plekutekniikkaa: http://www.youtube.com/watch?v=bVz2Tr-EVZs
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «