Aihe: Kyllä tietotekniikka sitten on ihmeellistä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Lapis
18.01.2010 16:06:08 (muokattu 18.01.2010 16:06:26)
Pete V.: OK, voi olla ... eipä ole paljoa muuta kokemusta kuin, että kerran asentelin sen WinXP:hen, ja se otti oletusohjelma-statuksen itselleen, ja pidin sitä siinä muutamia kuukausia, kunnes joku äänijuttu jotenkin tökki ja meinasin avata sen WMP:ssä, mutta ei auennut vaan herjasi puuttuvaa Codec'ia. Ilmeisesti VLC oli "ominut kaiken" itselleen, eikä WMP näin sitten toiminut lainkaan, enkä viitsinyt ruveta asiaa ihmettelemään, tällaisissahan vierähtää helposti 1-2-5 h, vaan poistin VLC:n koneelta ja jatkoin WMP/CyberLink -kombinaatiolla ...

Mulla ollut VLC vuosia PC:ssä ja puoli vuotta Macissa eikä mitään ongelmaa ikinä. Soittaa kaiken ja on näppärän kevyt. En tiedä sitten!
How do we know he's not Mel Tormé?
Pete V.
18.01.2010 16:17:27 (muokattu 18.01.2010 16:18:22)
Lapis: Mulla ollut VLC vuosia PC:ssä ja puoli vuotta Macissa eikä mitään ongelmaa ikinä. Soittaa kaiken ja on näppärän kevyt. En tiedä sitten!

Ooo-koo ... ehkä minulla sattui vaan tulemaan vastaan joku hieman erikoisempi tilanne, josta VLC ei sitten selvinnytkään, ja siitä sitten palasin lähtöruutuun, kun jonkun tällaisen ongelman etsintä ja oikominen saattaa viedä kaikkineen vaikka 1-2-5 h, ja se on pois kuitenkin "tehokkaasta peliajasta" ...
Lyyki
18.01.2010 17:35:40
Juu VLC on paras. Siinä voi muuten jälkeenpäin vielä poistaa niitä tiedostopäätteen oletusohjelma asetuksia.
WanhaWetäjä
19.01.2010 18:06:02

...tana!

Tappelin tossa jonkun tunnin parina päivänä kympin maksavan kiinalaisen wlan mokkulan kaa, toimi ja ei , toimi ja ei....luonnollisesti kyseessä oli PuuCee-maailma, Macin kaa ei tarvi noissa asioissa tapella, Air Port löytyy vakiona ;-)

Hermo mení, vaihdoin tuon verkkokaupassa Buffalon vastaavaan vermeeseen, tai no olihan tuo kaikinpuolin eri maailmasta spekseiltaankin, 34 egee, ja ei tarvinu säätää! Se oli just ja heti ja plug&play kun vähän viitti asennusohjetta katsoa!
Mitä tästä jälleen ja toivottavasti opimme ; ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta, mahdollisuus että saa paskaan tuotteen on erittäin tod.näk. !
Pete V.
19.01.2010 18:25:44 (muokattu 19.01.2010 18:27:39)
WanhaWetäjä: ...tana!

Tappelin tossa jonkun tunnin parina päivänä kympin maksavan kiinalaisen wlan mokkulan kaa, toimi ja ei , toimi ja ei....luonnollisesti kyseessä oli PuuCee-maailma, Macin kaa ei tarvi noissa asioissa tapella, Air Port löytyy vakiona ;-)

Hermo mení, vaihdoin tuon verkkokaupassa Buffalon vastaavaan vermeeseen, tai no olihan tuo kaikinpuolin eri maailmasta spekseiltaankin, 34 egee, ja ei tarvinu säätää! Se oli just ja heti ja plug&play kun vähän viitti asennusohjetta katsoa!
Mitä tästä jälleen ja toivottavasti opimme ; ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta, mahdollisuus että saa paskaan tuotteen on erittäin tod.näk. !

Juu, näinhän se kyllä usein on ...

Mutta, on minulla esimerkkejä kyllä ihan hyvistä merkkituotteistakin, mutta selvästi vähemmän.

Yksi esimerkki oli, vielä kyllä puh.modeemiaikaan, ostin "kalliilla" 3Com PCMCIA -modeemikortin kannettavaani ja sain sen asennettua ihan jouheasti.

Kun sitten kokeeksi laitoin sen päälle ja lähetin yhden testifaksin, niin kaikki oli vielä OK, mutta seuraavaa yhteydenottoa operaattoriin sitten ei enää tapahtunutkaan, monista uudelleenkäynnistyksistä huolimatta.

Ei sitten auttanut muu, kuin tutkailla kaikki mahd. asetukset moneen kertaan uudelleen ja välillä tehdä poisto/uudelleenasennus jne., mutta ei enää lähtenyt toimimaan, eli, ei muuta kuin takaisin kauppaan vaihtamaan "parempaan", kortti oli ilmeisesti sitten kärvähtänyt heti ensi metreillä, ja, olikohan siihen aikaan ollut vielä niin, että kauppa lähetti sen maahantuojalle ja sieltä sitten joskus tuli uusi tilalle ... eli, koko ihmettelyyn paloi tehokasta peliaikaa kaikkine tekemisineen/juoksuineen varmaan lähes 10 h ...
EP
19.01.2010 19:07:39

Juu, umpimähkään ei kannata ostaa mitään, mutta jos on kokemuksia itsellä tai kuulee joltain muulta niin siinä tapauksessa.
..tosin 34 Euroa on kyllä niin pieni raha, että joskus voi ottaa sen riskinkin.
rintapek
20.01.2010 08:47:58 (muokattu 20.01.2010 08:48:24)

Macin kaa ei tarvi noissa asioissa tapella, Air Port löytyy vakiona ;-)

Joo, ei tartte tapella, uudelleenkäynnistys riittää. Useimmiten.
One kind of music only - the good kind
Pete V.
20.01.2010 09:23:20 (muokattu 20.01.2010 09:25:37)
rintapek: Joo, ei tartte tapella, uudelleenkäynnistys riittää. Useimmiten.

Juu, samaa kokemusta on ...

Tässä juuri lähdössä yhdelle asiakkaalleni puuhiin, 2 PC:tä WinXPPro ja 4 Mac'iä, 2x10.5.8 ja 2x10.3.9, ja kyllä siellä koko päivä menee, tällä kerralla on onneksi molemmissa ympäristöissä vaan erilaisia käytännön/sovellusasioita, tuskin mitään tekniikkaa ...
EP
22.01.2010 17:46:40
Baryton B : Tuon tarjouskisan aloitti Elisa. Minulla nousi 8 Mbs:ssa 24 Mbs:n. Mutta todellisuudessa se on n. 10 Mbs/0,8 Mbs.
Nyt tapahtui jotain kummallista. Nopeusmittarit näyttä älyttömiä lukemia 40...90 Mbs download. Mutta kun itse imaisen jotain isoa, niin saan tulokseksi n. 10...12 Mbs, joka lienee normaali.

Ei nuo haittaa, mutta seuraava haittaa. Sivujen avaus on alkanut takkuamaan. Esim. YouTuben video alkaa surrata yli minuutin odottelun jälkeen. Syytä en tiedä, mutta epäilen vikaa omassa modeemeissani (Telewell + D-link langaton). Suljen niistä lepovirran aina yöksi. Joku 'viisas' sanoi, että silloin se arpoo joka päivä uuden IP-osoitteen?

Ei ole tullut paljon seurailtua hintoja, mut Saunalahdella näyttäs olevan meikäläisen alueelle 23,90 E /kk, onhan se edullisempi tähän Soneran reilu 40 E/ kk verrattuna, jos noi Saunalahden hinnat nyt sitten pitää loppupeleissä paikkansa??
Nopeuksista ei ole väliä, kyllä ne mun käyttööni riittää..

Modeemin sammutan kanssa usein yöksi jollen käytä, saattaa välttyä joiltakin ongelmilta, oon ollu huomaavinani.
Pete V.
22.01.2010 17:51:35
EP: Ei ole tullut paljon seurailtua hintoja, mut Saunalahdella näyttäs olevan meikäläisen alueelle 23,90 E /kk, onhan se edullisempi tähän Soneran reilu 40 E/ kk verrattuna, jos noi Saunalahden hinnat nyt sitten pitää loppupeleissä paikkansa??
Nopeuksista ei ole väliä, kyllä ne mun käyttööni riittää..

Modeemin sammutan kanssa usein yöksi jollen käytä, saattaa välttyä joiltakin ongelmilta, oon ollu huomaavinani.

OK, kyllä se ADSL-modeemi minulla helposti pari-kolmekin kuukautta saattaa olla päällä yötä päivää, puhumattakaan sitten firma-asiakkaideni modeemeista, vaikkapa puoli vuotta, jos ei mitään häikkää ilmaannu ... mutta sitten ehkä jo ilmaantuukin ...
Baryton-B
22.01.2010 19:57:49

EP: Modeemin sammutan kanssa usein yöksi jollen käytä, saattaa välttyä joiltakin ongelmilta, oon ollu huomaavinani.

Ei nuo kahden modeemin lepovirrat ole kuin 43,3 kWh vuodessa, mutta kun kaikki virtaa kuluttavat kohteet lasketaan niin selvää säästöähän siitä syntyi. Minun Telewell pitäisi pystyä vastaanottamaan _teoreettisesti_ tuo 24 Mbs. Eihän sitä nopeutta Elisakaan lupaa, eli ei tuosta 10 Mbs:sta voi valittaa.
EWI4000s
marpula
22.01.2010 23:19:07 (muokattu 22.01.2010 23:21:13)
Baryton B : Tuon tarjouskisan aloitti Elisa. ... Sivujen avaus on alkanut takkuamaan.

Pete V.: Yksi asia mikä tulee vastaan aina aika ajoin nopeuksien noston yhteydessä on, että modeemin/reitittimen firmwaret tässä "jäävät jälkeen", eivätkä osaakaan enää jouheasti kaikkia uuden nopeusluokan temppuja, siis firmware-päivitys saattaa auttaa, tai sitten uuteen nopeuteen ehkä paremmin sopeutuvat ihan uudet purkit ...

Minäkin olin Elisan tarjouskisassa kohteena/uhrina. Viehko naisääni sai myytyä entiseen hintaan uuden 8 megan "Full Rate" -yhteyden. Hetken se aina antoikin dataa 5 - 6 megan nopeudella, mutta parin kolmen tunnin päästä yhteys jumittui eikä auennut ennen kuin boottasin modeemin. Helpdeskin vakaa mielipide oli aluksi, että vika johtuu minun modeemistani. Kun sitten oli aikamme väännetty kättä niin ne vihdoin mittasivat linjan kohinaluvut ja pudottivat nopeudet puoleen. Jopa loppui jumittumiset, ja modeemi on edelleen sama. Kun täällä maalla puhelinkeskukseen on matkaa kilometritolkulla niin mitkään "Full Rate" nopeudet eivät voi toimiakaan ennen kuin saadaan kuituyhteydet lähemmäksi. Netistä löytyi hyviä käyrästöjä osoittamaan sen teoriassakin.

Se vaan jäi kummastuttamaan miksi niiden piti markkinoida minulle tuotetta, jolla ei ollut minkäänlaisia edellytyksiä toimia täällä kunnolla.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
EP
22.01.2010 23:32:58
marpula: ..Se vaan jäi kummastuttamaan miksi niiden piti markkinoida minulle tuotetta, jolla ei ollut minkäänlaisia edellytyksiä toimia täällä kunnolla.

Mitäs kummallista tuossa on?
leprechaun
23.01.2010 02:31:41

Pete V.: Yksi asia mikä tulee vastaan ...
.... Tuo 24 Mbps:n linjan todellinen 10 Mbps kuuluu kyllä jo melkein vallalla oleviin operaattoreiden nopeushuijausten piiriin ... OK, operaattorilta omaan modeemiin on kyllä aika pitkä matka, vähintäänkin joku 4-6 "solmua" joissa kaikissa tulee omat hidastuksensa kuvioon mukaan ...

Mäpäs olen ihmetellyt muutamaa asiaa:
1. Sitä että ihmiset tyytyvät ala-arvoiseen tuotteeseen tai palveluun. Jos nopeus ei ole luvattu niin kauppa peruuntuu tai hinta laskee. Mielestäni on ihan hölmöläisten puuhaa palveluntarjoajilta myydä tuotetta jonka "pitäisi pystyä hyvissä olosuhteissa..." jne. Tuote joko pystyy tai ei normaaliolosuhteissa. 2M langallinen yhteys pystyy. Sivut aukeavat IE:llä ja Firefoxilla ihan yhtä nopeasti, eroa ei ole. 2M myös näköjään aina toteutuu. Edes 4M ei. Kotona 1M yhteys ja kolme käyttäjää, tosin satunnaisesti. Nopeus riittää hienosti. Sillähän tavaraa valuu n. 115kt/sek eli 2 megan file valuu 18 sekunnissa.
2. Jos uuden koneen mukana ei tule käyttöjärjestelmäCD:tä sekä myös muista koneeseen "esiasennetuista" ohjelmista on se ihan hassua. Pitääkö asiakkaan todella itse kopioida ja polttaa se levylle? Onx tämä jotain idioottisäästöä vai suoraa laittomuutta 1000e kompuutterissa?
3. Teimme toissa viikolla testin jossa läjällinen yleisiä viruksia päästettiin koneelle ja sitten kaupallisilla ja kaupattomilla virusohjelmilla poistettiin niitä. Vähän aikaa meni kun aina uudestaan asennettiin käyttis koneelle että lähtökohta oli sama kaikille. Kokeilemastamme 7:stä ohjelmanpätkästä Aviran ilmainen Antivir oli paras. Löysi kaikki 18 virusta, ainoa pieni miinus oli että ilmoitti yhden filen sisältävän mahdollisesti viruksen jossa kuitenkaan ei ollut. Siis tiukimmalla asetuksella. File sisälsi kuitenkin viikon päästä laukaistavan rekisteröintimuistutuksen.
Se oli myös kahden muun kanssa nopein eikä hidastanut hankalaakaan kirjoittamista ja lukemista kovikselta niin että olisi huomannut. Luku- ja kirjoitusnopeus tehtiin Cakewalkilla ja 10 luettavalla (soitettavalla) ääniraidalla ja kahdeksalla kirjoittavalla (äänitys) samaan aikaan.
Baryton-B
23.01.2010 15:47:37 (muokattu 23.01.2010 15:49:16)

leprechaun: Mäpäs olen ihmetellyt muutamaa asiaa:
1. Sitä että ihmiset tyytyvät ala-arvoiseen tuotteeseen tai palveluun.

Näinhän se on. Nykyisin luvataan 8 Mbs nopeudelle joku vähimmäisnopeus (2 Mbs?). 24 Mbs nopeudelle luvataan vähintään 8 Mbs. Minulla oli 8Mbs nopeus n. 6...7 Mbs ja nyt 24 Mbs nopeus 9..12 Mbs. Kannattaa lukea ehdot, ennen ostoa tai kysellä kuinka nopeasti naapurin koneeseen tulee. Nousihan nopeus melkoisesti ja tollaiset gigatavun tiedostot tulee aika haipakkaa (n. 1,2 Mt/s).

2. Jos uuden koneen mukana ei tule käyttöjärjestelmäCD:tä sekä myös muista koneeseen "esiasennetuista" ohjelmista on se ihan hassua. Pitääkö asiakkaan todella itse kopioida ja polttaa se levylle?

Kyllä pitää, sillä jos kovo hajoaa menee kaikki. Minun toiseen läppäriin tuli valmiiksi poltetut restore levyt. Rahalla saa tietysti asiantuntija apua. Paras neuvo on ostaa samanlainen kone kuin kaverilla joka osaa neuvoa. Myös samoja ohjelmia kannattaa opetella.

3. Teimme toissa viikolla testin jossa läjällinen yleisiä viruksia päästettiin koneelle ja sitten kaupallisilla ja kaupattomilla virusohjelmilla poistettiin niitä.

Luin juuri Tietokonelehdestä virusohjelmatestejä. Ilmaisista voitti AGV Anti-Virus free edition 9.0 ja AntiVir Avira Antivir Personal. Maksullisista voitti Symantec Norton 360 v3 ja toiseksi tuli F-Secure Internet Security 2010. Itse käytän Elisan tietoturvaa, eli F-Securea, jonka voi asentaa kolmeen koneeseen. Neljännessä koneessa (Vista/läppäri) on Mikrosoftin joku, en muista nimeä.
EWI4000s
isojussi
23.01.2010 16:07:15
Baryton-B: ...Luin juuri Tietokonelehdestä virusohjelmatestejä. Ilmaisista voitti AGV Anti-Virus free edition 9.0 ...

Toi on kyllä mukava kuulla. Mulla onkin AVG:n ilmaisversiot olleet kaikissa koneissa käytössä ja tosiaan ei oo ongelmia ollu. Suosittelen lämpimästi.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pete V.
23.01.2010 16:18:25 (muokattu 23.01.2010 16:20:05)
Baryton-B: Näinhän se on. Nykyisin luvataan 8 Mbs nopeudelle joku vähimmäisnopeus (2 Mbs?). 24 Mbs nopeudelle luvataan vähintään 8 Mbs. Minulla oli 8Mbs nopeus n. 6...7 Mbs ja nyt 24 Mbs nopeus 9..12 Mbs. Kannattaa lukea ehdot, ennen ostoa tai kysellä kuinka nopeasti naapurin koneeseen tulee. Nousihan nopeus melkoisesti ja tollaiset gigatavun tiedostot tulee aika haipakkaa (n. 1,2 Mt/s).

Kyllä pitää, sillä jos kovo hajoaa menee kaikki. Minun toiseen läppäriin tuli valmiiksi poltetut restore levyt. Rahalla saa tietysti asiantuntija apua. Paras neuvo on ostaa samanlainen kone kuin kaverilla joka osaa neuvoa. Myös samoja ohjelmia kannattaa opetella.

Luin juuri Tietokonelehdestä virusohjelmatestejä. Ilmaisista voitti AGV Anti-Virus free edition 9.0 ja AntiVir Avira Antivir Personal. Maksullisista voitti Symantec Norton 360 v3 ja toiseksi tuli F-Secure Internet Security 2010. Itse käytän Elisan tietoturvaa, eli F-Securea, jonka voi asentaa kolmeen koneeseen. Neljännessä koneessa (Vista/läppäri) on Mikrosoftin joku, en muista nimeä.

Juu, leprechaun tarkoitti varmaan, että miksi eivät niitä anna suoraan CD/DVD:llä, vaan jättävät ostajan huoleksi, jota useimmat eivät kuitenkaan huomaa/välitä/osaa edes tehdä ... Yhteen asiakkaan H-P / Vista Business -koneeseen sain vuosi sitten DVD:t ilmaiseksi tilaamalla H-P:n asiakaspalvelusta, olikohan joku erikoistapaus, tai että silloin vielä sai ...

Niin, Avira AntiVir on mielestäni paras, olen asennellut niitä vuosien mittaan varmaan lähes sataan koneeseen, pääosin ilmaisia kotikoneisiin, firmapuolella on valtaosin F-Secure'ita, joko suoraan F-S:ltä tai Elisa/Sonera -palveluina.

Microsoft'illa taitaa olla vain se vaatimaton Windows -"peruspalomuuri", ellet sitten tarkoita Windows Defender'iä.

Ja, AGV on kyllä AVG ...
EP
23.01.2010 19:50:07
Mistäs vois johtua kun Media Playeristä ei kuulu DVD -levyä toistettaessa ääntä? CD -levyissä äänet toimii ihan ok!

Tää ilmeni sen jälkeen kun asensin XP :n uusiksi, jokin jippo siinä oli, ei vaan muista mikä.
Ääniasetukset oon tsekannu ohjauspaneelin kautta ja playerin omista asetuksistakin, mutta ei vaan pelitä!
Baryton-B
23.01.2010 21:30:30

Pete V.: Juu, leprechaun tarkoitti varmaan, että miksi eivät niitä anna suoraan CD/DVD:llä, vaan jättävät ostajan huoleksi, jota useimmat eivät kuitenkaan huomaa/välitä/osaa edes tehdä ...

Sitä levyä kannattaa tingata, mutta jos ei saa, niin ensimmäisiä toimenpiteitä Win -asennuksen jälkeen olisi lukea ohjeet, joissa neuvotaan restore levyjen polttaminen. HP:n läppäriin piti itse polttaa, mutta Fujitsu Amiloon tuli mukana Recovery levyt.

Microsoft'illa taitaa olla vain se vaatimaton Windows -"peruspalomuuri", ellet sitten tarkoita Windows Defender'iä.

Minulla on Microsoft Security Essentials (ilmainen). Eikös Vista pitäisi olla suojatumpi kuin esim. XP ja sen vuoksi ajattelin jospa tuo virutorjunta riittäisi?
EWI4000s
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)