Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi projekti: Tee-se-itse Distortion
1 2
SirElwood
10.11.2009 12:49:26 (muokattu 10.11.2009 12:50:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun se overdrive ohje sai senverran kiinnostusta, niin tein sitten toisenkin yksinkertaisen laitteen ohjeen. Tällä kertaa vähän enemmän säröä ja enemmän osia, muttei paha edelleenkään. Hankaluus voi olla löytää noita diodeja, mutta minulta löytyy ainakin D223 mallia iso läjä, ja muutamia joutilaita 1N100:a myös. Kannattaa kuitenkin kokeilla niiden tilalle ensin jotain muuta, jos (itseasiassa kun) noita nimenomaisia ei löydy. Diodien vaikutus soundiin on todella merkittävä, joten mukavia yllätyksiä voi tulla jos vaan jaksaa kokeilla.
 
Pätkin ohjeesta koteloinnin pois, mitä sitä ihan samoja juttuja toistelemaan.
 
Ohje: http://www.tg-music.com/tee-se-itse-distortion.pdf
Nopeasti nauhittu ääninäyte: http://www.tg-music.com/distortion.mp3
 
Hotlicks
10.11.2009 14:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas taas esimerkillisen hienot ohjeet! Ja laitehan soundas erittäin maukkaalta, vähän jopa tollasta mietoa futsimaista pörinää. Mahtavuutta!
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
päänahka
10.11.2009 15:27:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vinkkinä, jos löytyy ylimääräisiä trankkuja, niitä voi myös käyttää diodeina.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
SirElwood
10.11.2009 18:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Ja vinkkinä, jos löytyy ylimääräisiä trankkuja, niitä voi myös käyttää diodeina.
 
Tarkoitatko fettejä? Niillä ainakin rat tyyppisestä säröttimestä saa ihan kivaa ja käyttökelpoista soundia.
 
päänahka
10.11.2009 18:46:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Tarkoitatko fettejä? Niillä ainakin rat tyyppisestä säröttimestä saa ihan kivaa ja käyttökelpoista soundia.
 
Ahaa, en edes tiennyt että fetitkin toimivat noin. Tarkoitin ihan bipolaareja, nehän ovat periaatteessa ikään kuin kaksi diodia vastakkain. Kanta-kollektoriliitosta voi käyttää diodina.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
SirElwood
10.11.2009 21:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Ahaa, en edes tiennyt että fetitkin toimivat noin. Tarkoitin ihan bipolaareja, nehän ovat periaatteessa ikään kuin kaksi diodia vastakkain. Kanta-kollektoriliitosta voi käyttää diodina.
 
Niijust joo! Mutta fettejä nuo jotkut tuppaavat käyttämään. Itse en ole niihin niin perehtynyt, että onko se itse trankku vai sen sisäinen suojadiodi sitten mikä sen särön tekee. Fulltonen OCD:ssä esimerkiksi on 1N34A diodi ja 2N7000 fetti sarjassa (ja nämä vastakkain) klippaamassa.
 
päänahka
10.11.2009 22:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Niijust joo! Mutta fettejä nuo jotkut tuppaavat käyttämään. Itse en ole niihin niin perehtynyt, että onko se itse trankku vai sen sisäinen suojadiodi sitten mikä sen särön tekee. Fulltonen OCD:ssä esimerkiksi on 1N34A diodi ja 2N7000 fetti sarjassa (ja nämä vastakkain) klippaamassa.
 
Ahaa. Vois kuvitella että jos pelkkää fettiä käyttää, niin se on just se suojadiodi mikä siellä tekee sen klippausrajan. Koska kynnysjännitehän siinä on se pointti, ja fetillä ei samassa mielessä sellaista ole.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Jone the Bone
11.11.2009 18:43:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Niijust joo! Mutta fettejä nuo jotkut tuppaavat käyttämään. Itse en ole niihin niin perehtynyt, että onko se itse trankku vai sen sisäinen suojadiodi sitten mikä sen särön tekee. Fulltonen OCD:ssä esimerkiksi on 1N34A diodi ja 2N7000 fetti sarjassa (ja nämä vastakkain) klippaamassa.
 
Fettien ja diodien yhdistelmää käytetään myös mm. Hermida Audion Zendrive -pedaalissa, jota myös pidetään yhtenä parhaimmista "Dumble_in_a_box" -tyylisistä säröpedaaleista - kysykää vaikka Robben Fordilta!
 
Taannoin itsenikin rakentamassa Zendrive -kloonissa käytin (op-vahvistimen takaisinkytkennässä) juuri 2N7000 fettejä, joiden kanssa sarjaan on kytketty schottky-diodit. Fettien suojadiodi on kytketty Sourcen ja Drainin väliin samansuuntaisesti kuin schottkytkin, joten särö muodostunee juuri näiden diodien ansiosta.
 
Siinä rakennellessani kokeilin myös fettien korvaamista tavallisella piidiodilla, enkä mielestäni huomannut soundissa tai särön tyylissä merkittävää eroa fetteihin verrattuna. Schottky-diodit sensijaan omaavat matalan kynnysjännitteen, joka on samaa luokkaa kuin ge-diodeilla. Schottky-diodien ominaisuuksiin kuuluu myös ge-diodia suurempi reagointinopeus virran suunnan vaihtumiseen, joten schottkyt toimivat muita diodeja paremmin erityisen suurilla taajuuksilla.
 
En sitten tiedä, johtuiko juuri schottky-diodeista, mutta niiden ollessa takaisinkytkentälenkissä särösoundi oli jotenkin napakampi ja terävämpi, reagoiden plektran iskuun nopeammalla atakilla, verrattuna siihen versioon, jossa käytin schottkyjen tilalla ge-diodeja. Voihan olla, että tosiasiassa eroa ei juurikaan vielä kitarakaluston taajuuskaistalla oikeasti havaitse, mutta jälleen kerran "tieto lisäsi tuskaa" ja sai kuvittelemaan kaikenlaista.
 
Viimeisimmässä versiossa korvasin sekä fetit että schottkyt punaisilla ledeillä, ja tästä versiosta pidin itse eniten, sillä soundista tuli pehmeämmin kompressoiva ja muita variaatioita täyteläisempi, joten ledit saivat "pysyväisen pestin" siinä pedaalissa.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
hapan
28.11.2009 19:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kukaan vielä tehnyt tätä? Vaikuttaa paremmalta kuin tuo overdrive. Itellä on osat tulossa, taidan tehdä siitä sitten ihan artikkelin.
 
jusu68
28.11.2009 22:24:41 (muokattu 28.11.2009 22:34:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Ei ole kukaan vielä tehnyt tätä? Vaikuttaa paremmalta kuin tuo overdrive. Itellä on osat tulossa, taidan tehdä siitä sitten ihan artikkelin.
 
Olen tehnyt. Aika rapean kuuloinen. Tein myös tuo OverDriven, sekin kuulostaa hyvältä. Pitää varmaan laittaa kuvia kun saan viimeisteltyä tuon Distortionin (maalaus). Diodit tilasin Sir Elwoodilta. Otin tuplana. pitää varmaan joulun pyhinä testata tuota OverDriveä noilla ylimääräisilä.
 
hapan
27.12.2009 20:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Olen tehnyt. Aika rapean kuuloinen. Tein myös tuo OverDriven, sekin kuulostaa hyvältä. Pitää varmaan laittaa kuvia kun saan viimeisteltyä tuon Distortionin (maalaus). Diodit tilasin Sir Elwoodilta. Otin tuplana. pitää varmaan joulun pyhinä testata tuota OverDriveä noilla ylimääräisilä.
 
No niinpä tein tänään tuon minäkin ja pettymys oli, noh, ikävä. Samanlainen "rapea" piereminen siitä lähtee kuin overdrivestakin, mutta tästä irtoaa säröä enemmän. Eli taitaa lähteä kiertoon tämäkin. Jos nyt kuitenkin maalais eka ja koittas ronklata sitä parempi soundiseksi.
 
msormune
28.12.2009 19:00:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Ahaa. Vois kuvitella että jos pelkkää fettiä käyttää, niin se on just se suojadiodi mikä siellä tekee sen klippausrajan. Koska kynnysjännitehän siinä on se pointti, ja fetillä ei samassa mielessä sellaista ole.
 
Niin se taitaa olla, mutta tuossa feteissä oli myös jotain muutakin taikaa. Olisko ollu että se klippaaminen ei ole niin "kirveellä leikattua" verrattuna diodiin, eli reagoiminen kynnysjännitteen lähellä on hitaampaa. Tai mitä lie.
 
Mulla on muuten omassa OCD-kloonissa BF170-fetit, ne kuulostivat mielestäni pehmeämmältä särön suhteen kun 2N7000. Kannattaa laittaa nuo kantojen avulla kiinni niin voi kokeilla eri vaihtoehtoja.
 
JOPPA
31.12.2009 15:27:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavat ohjeet! Voisin ehkä tehdäkin.. Tuo kytkentäkaavion alla oleva kuva on myös kätevä, ei tarvitse enää sitä hommaa uudelleen tehdä. Se vaihe onkin yleensä melkoisen ärsyttävää. Itseasiassa nyt kun mieleen tuli, voisin plussan antaa, jos kelpaa..
 
westham666
12.01.2010 18:08:51 (muokattu 12.01.2010 20:36:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"""""""""Viimeisimmässä versiossa korvasin sekä fetit että schottkyt punaisilla ledeillä, ja tästä versiosta pidin itse eniten, sillä soundista tuli pehmeämmin kompressoiva ja muita variaatioita täyteläisempi, joten ledit saivat "pysyväisen pestin" siinä pedaalissa.""""""""""""
 
ELI KYSYMYS KUULUU:
Käyttääkö 3mm vai 5mm ledejä????????????????????????????
 
Jone the Bone
15.01.2010 08:31:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

westham666: """""""""Viimeisimmässä versiossa korvasin sekä fetit että schottkyt punaisilla ledeillä, ja tästä versiosta pidin itse eniten, sillä soundista tuli pehmeämmin kompressoiva ja muita variaatioita täyteläisempi, joten ledit saivat "pysyväisen pestin" siinä pedaalissa.""""""""""""
 
ELI KYSYMYS KUULUU:
Käyttääkö 3mm vai 5mm ledejä????????????????????????????

 
Tällä ei ole merkitystä, sillä kynnysjännite on sama molemmilla. Ainoastaan ledien värillä on merkitystä kynnysjännitteeseen tämän kokoisissa ledeissä. Itse käytin punaisia ledejä siksi, että omista valikoimistani löytyvistä ledeistä niissä oli matalin kynnysjännite, n. 1,5V.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
jusu68
22.01.2010 12:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sain kuvattua tekeleeni. Omissa kuvissa molemmat, distortion ja overdrive.
 
Kyllä se vähän sinne päin menee kun aikansa reenaa.
zzy
22.01.2010 12:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Nyt sain kuvattua tekeleeni. Omissa kuvissa molemmat, distortion ja overdrive.
 
Hyvältä näyttää, varsinki toi ledin sijoittelu tuo plussaa ...Miksen mä ite keksiny :)
 
hapan
31.01.2010 18:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä oma väsäelmä: http://img137.imageshack.us/img137/7996/15466467.jpg
 
Aikalailla samanlainen soundi kuin tossa overdrivessa. Siksipä tuon kotelon sisään rakentuukin Bsiab2. Sisältö myytävänä, eli verolevy valmiiksi juotettuine komponentteineen ja potikoineen, potikoista varsia sahattu hiukan matalempia nuppeja silmällä pitäen. Pikaviestiä jos kiinnostaa.
 
jusu68
19.04.2010 09:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkuisen on alkanut häiritsemään tuossa pedaalissa sustainin puute. Ääni tavallaan loppuu liian aikaisin. Muuten tykkään kyllä saundista. Voisko tuota modata sen osalta mitenkään.
 
Tatu great
21.04.2010 21:23:28 (muokattu 21.04.2010 21:28:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo kytkis tehty minkä laitteen pohjalta?
Ite ku on tullut katteltua useempienkin valmistajien tuotteittein kytkiksiä niin ne menee tolla suunnilleen samalla.
Ois kiva tietää että millä modeilla periaatteissa sais kloonin mistäkin distortionista.
 
Itsehän en pidä musiikista. Tutkin sitä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «