Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gretschin hankintaan vinkkiä
1
halind
14.01.2010 19:37:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroita on kertynyt nurkkiin vuosien varrella monenlaista merkkiä ja mallia. Fender-ja Gibsonosasto on tuttua kamaa. Mutta nyt on iskemässä ilmeisesti Gretsch- GAS. Mulla on joskus ollu SG tyyppinen Corvette siinnä kaikki sitä osastoa. Nuo isot kauniit hollowbodyt olis nyt kyseessä. Oon kuullu monenlaista juttua Gretschien laatuongelmista ja mikkien suurista laatueroista. On esim. varoteltu Japsien tuotannon olevan p.. ja niin edelleen. Haussa ois vintagehenkinen (ei aito vanha, siihen ei rahat riitä) mahdollisimman laadukas isokoppa kaikenlaiseen juurimusaan (country, rockabilly ym.) Budjetti 1000-2500. Jospa joku Gretsch-mies antais vinkkiä. Kitarapajallahan on esim. näitä 2000-luvun isokoppasia aika monta.
 
Hi-Power
14.01.2010 19:39:26 (muokattu 14.01.2010 19:51:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menisköhän tuo???Vähän yli Budjetista mutta...
http://www.rautalanka.org/forum/index.php?topic=5807.0
 
Juu ei oo mulla myynnissä eli ei ole mainos... :D
Toisaalta en tiedä onko sellainen mitä olet hakemassa...
 
halind
14.01.2010 19:50:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: Menisköhän tuo???Vähän yli Budjetista mutta...
http://www.rautalanka.org/forum/index.php?topic=5807.0
 
Juu ei oo mulla myynnissä eli ei ole mainos... :D

 
Kiitos vinkistä oon huomioinu tuon ilmon. Kiinnostava, mutta nuo kaulakorjaukset aina arveluttaa. On ollu joskus hyvänkin kepin kanssa jälleenmyyntiongelmia liimausten takia. Ja kaipaisin tosiaan ihan tietoa ja kokemusta noista Gretscheistä. Kyllähän noita näyttä myynnissä olevan.
 
sasu1
14.01.2010 20:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muutama vuotta vanha 6120-1960. Kitaraa ei voi kuin kehua! Kitarapaja huolehti oston yhteydessä säädöt kohdilleen, eikä niihin ole sen jälkeen tarvinnut koskea. Vire kestää kevyen bigsbyn vatkauksen ja soundi on erinomainen. Työn laadussa ei myöskään ole mitään moitittavaa.
 
EO
16.01.2010 00:03:53 (muokattu 16.01.2010 00:04:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halind: Kiitos vinkistä oon huomioinu tuon ilmon. Kiinnostava, mutta nuo kaulakorjaukset aina arveluttaa. On ollu joskus hyvänkin kepin kanssa jälleenmyyntiongelmia liimausten takia. Ja kaipaisin tosiaan ihan tietoa ja kokemusta noista Gretscheistä. Kyllähän noita näyttä myynnissä olevan.
 
Se on totta, että kaulakorjaukset arveluttaa. Tässä tapauksessa kitaran soundin ja kestävyyden kannalta korjaus on vaan hyvä asia. Noissa seitkytlukulaisissa kaulat oli aika surkeasti kiinni ja kitaraseppien mielestä niitä saa liimailla useinkin. Korjauksen jälkeen kaula on paremmin ja tiukemmin kiinni kuin alunperin.
Kyseisen ilmon kitara on siis minun ja takaan, että kaula on kunnolla kiinni. Asiasta voi vaikka soitella Finlandia Instrumentsin Teemu Järviselle. Sekin on totta, että ihan siihen 2500 euron budjettiin se ei mahdu.
 
-Ilari Haavisto
 
COVS Nro: 4
hollstro
16.01.2010 10:32:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EO: Se on totta, että kaulakorjaukset arveluttaa. Tässä tapauksessa kitaran soundin ja kestävyyden kannalta korjaus on vaan hyvä asia. Noissa seitkytlukulaisissa kaulat oli aika surkeasti kiinni ja kitaraseppien mielestä niitä saa liimailla useinkin. Korjauksen jälkeen kaula on paremmin ja tiukemmin kiinni kuin alunperin.
Kyseisen ilmon kitara on siis minun ja takaan, että kaula on kunnolla kiinni. Asiasta voi vaikka soitella Finlandia Instrumentsin Teemu Järviselle. Sekin on totta, että ihan siihen 2500 euron budjettiin se ei mahdu.
 
-Ilari Haavisto

 
Uudelleen liimaus on monen vanhan liimakaulaisen kitaran edessä ennemmin tai myöhemin. Hyvin tehtynä se ei kitaraa pilaa, päinvastoin, onhan se alunperinkin noin tehty, eikä muuta kitarassa yhtään mitään, eikä sikis vaikuta minusta alentavasti hintaan.
 
Eri asia on sitten katkenneet kaulat/lavat joiden uudelleen liimaus (vaikka tämäkin voidaan hyvin tehdä) vaikuttaa hintaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
rheinone
16.01.2010 11:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halind: Oon kuullu monenlaista juttua Gretschien laatuongelmista ja mikkien suurista laatueroista. On esim. varoteltu Japsien tuotannon olevan p.. ja niin edelleen.
 
Aijjaa, missä on puhuttu japsi-Gretschien olevan p...ja? Korean ja Kiinan Electromaticien kohdalla olen kuullut puhuttavan laatuvaihteluista ja komponenteissa tinkimisestä, mutta en japanilaisten. Jos japsi-Gretschejä on moitittu, kyse on ollut enemmänkin jenkkipatriotismista ja periaatteesta ettei oikeaa Gretschiä voi valmistaa kuin US of fucking A:ssä.
 
Mulla on japsi-Gretsch-lankku ja olen sen laatuun tyytyväinen. Oli mulla yks korealainenkin, mutta se oli jo mulle tullessaan niin rankasti modattu etten pahemmin osaa kommentoida orkkisosien laatua.
 
varakeef
16.01.2010 11:52:37 (muokattu 16.01.2010 12:50:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleinen käsitys Gretsch-harrastajien keskuudessa on kyllä se, että nykyiset japanilaiset Gretschit ovat erittäin laadukkaita - ja vuodesta 2003 eteenpäin myös muodoiltaan ja varustukseltaan ns. vintage-korrekteja, pietiitillä tehtyjä. (Tätä ennen Fender-kautta tehdyt ovat hyviä nekin, saman tehtaan tuotteita, mutta muodot ovat ns. sinnepäin). Yleisesti puhutaan Gretschin kultakaudesta.
 
Jenkit ovat custom-shop osastoa ja hintaluokka on jossain kahdeksan tuhannen kieppeillä.
 
Kitarapajalla on hyvä valikoima ns. melkein uusia Gretschejä. Kitarakuusta saa myös hyvin. Siellä homma toimii esimerkiksi siten, että kerrot minkälaista on hakusessa ja siellä pistetään verkot vesille. Sieltä oma 6120 Nashvilleni on kotoisin - ei ole kyllä laadussa pienintäkään huomauttamista.
 
Korealaisista ei ole kokemusta, mutta kyllä niistäkin yleisesti pidetään. Napinaa aiheuttaa lähinnä 5120:n (ym.) kaksikelaiset mikit, jotka ovat tunkkaiset* perushumpparit ilman Gretscheille ominaista yksikelaisen suuntaan kallellaan olevaa kuulautta. Dynasonic-tyyppisillä mikeillä varustetut korealaismallit eivät herätä juuri lainkaan napinaa (5129).
 
Hankintaa harkitsevien kannattaa lukea tämä artikkeli:
http://gretschpages.com/articles/which-gretsch/
 
* pahoittelen ehkä hieman asenteellista luonnehdintaa. Eivät ne ole sen tunkkaisemmat kuin muutkaan humpparit ja sinänsä epäilemättä kelpo mikit. Eivät vaan kuulosta Gretschiltä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
akuankkakomppi
16.01.2010 12:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin jäsen Gona ( http://muusikoiden.net/jasenet/40047 ) vetää Gretschillä, ja hyvin vetääkin. Mitä miehen kanssa olen turissut, mieluusti kitaravermeistään haastelee.
 
Tuli mieleen myös Mertaranta All Starsin kitaristi Seppo Tammilehto. En nyt muista mikä malli oli, mutta orkkismikkien "tulisuutta" hieman harmitteli. "Tosi tarkkana pitää vahvistimen kanssa olla" tjsp. loihe mies lausumaan.
 
Eniveis, eiköhän tässäkin päde vanha totuus siitä, että kokeillaan mikä käteen, kukkarolle ja korville parhaiten sopii.
 
sum ergo cogito
halind
16.01.2010 12:34:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille tiedoista. Todella hyvä tuo artikkeli.
Hankintaa harkitsevien kannattaa lukea tämä artikkeli:
http://gretschpages.com/articles/which-gretsch/
 
jones88
16.01.2010 14:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Korealaisista ei ole kokemusta, mutta kyllä niistäkin yleisesti pidetään. Napinaa aiheuttaa lähinnä 5120:n (ym.) kaksikelaiset mikit, jotka ovat tunkkaiset* perushumpparit ilman Gretscheille ominaista yksikelaisen suuntaan kallellaan olevaa kuulautta.
* pahoittelen ehkä hieman asenteellista luonnehdintaa. Eivät ne ole sen tunkkaisemmat kuin muutkaan humpparit ja sinänsä epäilemättä kelpo mikit. Eivät vaan kuulosta Gretschiltä.

Toihan oli just hyvin sanottu. Itellä nyt n. kuukauden ollu 5120, mikit on tosiaan tunkkaiset Gretschiksi. Mutta TV Jones Classicit tilalle niin hymy kirkastuu entisestään.
 
"Jollei mies olis kekseliäämpi ku nainen, niin kyllä maailmassa juotais sitte vähä kaljaa." -U. Turhapuro
halind
17.01.2010 00:19:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselisin vielä kokemuksia näistä Gretschin kahdesta perusmikkityypistä, Siis singeli Dynasonic vs, humppari Filtertron ja ehkä vielä Hilotronistakin jos löytyy kokemusta. Siis mikä mikkityyppi sopii parhaiten mihinkin musatyyliin. Esim. country-pikkaus tai tuommonen Setzer-tyyppinen saundimaailma???
 
Les Fender
17.01.2010 02:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Setzer-tyyppinen saundimaailma???
 
Eiköhän tohon sovi parhaiten se mitä maestro itse käyttää: "The pickups are stock Gretsch FilterTrons theyve always sounded fantastic."
 
"Living is easy with eyes closed!"
rheinone
17.01.2010 13:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: Eiköhän tohon sovi parhaiten se mitä maestro itse käyttää: "The pickups are stock Gretsch FilterTrons theyve always sounded fantastic."
 
Toinen loistava vaihtoehto DeArmond/Dynasonic. Itelläni oli sellaset Korean poikain kasaan liimailemassa G5125:ssä, ja diggasin ihan kympillä. Semmosillahan Cliff Gallupkin veteli.
 
http://www.rockabillyhall.com/soundlikecliff.html
 
HiLoTroneista ei ole mulla henkilökohtaista kokemusta, mutta muistelisin ettei niitä kovin suuresti ole rockabilly-piireissä kehuttu, pikemminkin päinvastoin.
 
http://www.the-jime.dk/Rockabilly_Guitar.htm
 
varakeef
17.01.2010 14:41:26 (muokattu 17.01.2010 16:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Surullista on se, että näitten Dynasonic-tyyppisilla DeArmond-mikeillä varustettujen electromaticcejen valmistus on juuri lakannut*. Että jos selaista haluaa, on kiiruusti löydettävä jostain kaupan vanhaa varastoa tai lunastettava joltakulta käytetty pois kuleksimasta.
 
TV-jones iskee kyllä tähänkin rakoon. TV-Dynasonic tulee myyntiin lähiviikkoina ja epäilemättä sama pulju pukkaa markkinoille myös sopivan mikkikehyksen Electomaticceja varten.
 
* Ei siis löydy kuin kahden väristä 5120:stä tästä vuoden 2010 katalogista. Mallit 5125 - 5129 (eri värit dunasoniceilla) loistavat poissaolollaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
rheinone
18.01.2010 20:48:47 (muokattu 18.01.2010 21:15:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvasti alkaa tuntua G6120DSV parhaalta vaihtoehdolta uusista? Tai ehkä G6120DSW jos Gonalta kysytään ;+) Tossa DSW:ssä on Fixed Bigsby Arm, niin että se on sitte siinä aina. Tiellä tai ei, makuasia. Aidon pikkaajan luuttu ainakin kyseessä!
 
hollstro
18.01.2010 21:56:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Vahvasti alkaa tuntua G6120DSV parhaalta vaihtoehdolta uusista? Tai ehkä G6120DSW jos Gonalta kysytään ;+) Tossa DSW:ssä on Fixed Bigsby Arm, niin että se on sitte siinä aina. Tiellä tai ei, makuasia. Aidon pikkaajan luuttu ainakin kyseessä!
 
Offaria: Gretschien numerot on ku jotain Nokia puhelinmalleja tai saksalaisautojen tyyppinumeroita, eihän niitä muista kun friikit. Mulla on nykyään enää Porsche Pumpkin Yellow Rock Jet ja onhan silläkin joku numero mutta en muista edes sitä.
 
Jos olisin ostamassa uutta niin ehdottomasti Japanin laite. White Falcon tai joku 6120, esim. Chet Atkins. Hienoja pelejä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Hotlicks
18.01.2010 22:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: Eiköhän tohon sovi parhaiten se mitä maestro itse käyttää: "The pickups are stock Gretsch FilterTrons theyve always sounded fantastic."
 
Kyllähän ne nykyjään taitaa olla noita TV Jonesin Classic -mallisia, ainakin noissa Hot Rodeissa. Wanhat Gretschit sit eri juttu.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
varakeef
19.01.2010 01:45:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Offaria: Gretschien numerot on ku jotain Nokia puhelinmalleja tai saksalaisautojen tyyppinumeroita, eihän niitä muista kun friikit.
 
No eihän ne tämän vaikeampia...
http://gretschpages.com/forum/faq/g … umbers-reading-the-code/2311/page1/
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
rheinone
21.01.2010 20:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Offaria: Gretschien numerot on ku jotain Nokia puhelinmalleja tai saksalaisautojen tyyppinumeroita, eihän niitä muista kun friikit.
 
Äää, kyllähän klassikot kuten 2110, Taunus1.6L ja G6120 muistaa. Eikä muista oo niin väliikään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «