Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulun viritys ja tapit
1
Miima
21.12.2009 10:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Ostin Thomannilta viulusetin, halvimman mahdollisen (4/4). Virittäessä tapit eivät kuitenkaan pidä, vaan pyörähtävät aina takaisin, jos eivät takaisin alkupisteeseen, niin ainakin kaksi sävelaskelta alaspäin, jos eivät enemmänkin.
 
Onko viulu heti roskiskamaa, vai mitä pitäisin tehdä? Ostin viulun täysin spontaanisti hetken mielijohteesta, neljänneksi soittimeksi itselleni. Kuitenkin ensimmäinen jousisoitin. Viulu vaikuttaa muuten olevan ihan normaali ja kunnossa.
 
Murgo
21.12.2009 12:38:23 (muokattu 21.12.2009 12:40:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapit tahtovat näissä halvoissa olla hiukan sinnepäin sovitetut. Niihin voi laittaa joko tarkoitukseen tehtyä tappipastaa tai sitten aivan yksinkertaisesti hartsia, sitä samaa kuin jouseenkin. Vedä vain kutakin tappia senverran ulos reiästään että pääset hankaamaan hiukan hartsia niihin kohtiin tappia jotka ottavat virityslaatikon reikiin. Tappeja saa myös työntää aika kovaa sisäänpäin samalla hiukan pyöritellen että "lukkiutuvat", muttei kuitenkaan niin kovaa että virityslaatikko halkeaa.
 
Jousta varten muuten kannattaa ostaa parempaa hartsia kuin mukana tuleva, se on turhan kovaa. Tappeihin kylläkin sopii :)
 
Kielet kannattanee myös vaihtaa kunnollisiin, alkuperäiset ovat aika kamalia ainakin niissä kiinalaisissa joita olen nähnyt ja omistanut.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kukkis 77
22.12.2009 23:03:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antonio Stratovarius ois voinu kehittää jonku vähän saletimman virityssydeemin.
 
Miks muuten viuluissa se sydeemi on sellanen ku on?
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Murgo
23.12.2009 09:12:29 (muokattu 23.12.2009 09:14:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukkis 77: Antonio Stratovarius ois voinu kehittää jonku vähän saletimman virityssydeemin.
 
Miks muuten viuluissa se sydeemi on sellanen ku on?

 
Suunnilleen yksinkertaisin mahdollinen ja pystyy tekemään kokonaan puusta.
 
Systeemihän periytyy viulua huomattavasti varhaisemmista soittimista ajalta jolloin ei yksinkertaisesti ollut teknologiaa valmistaa esim. kitaran virittimien kaltaista systeemiä vaan koko soitin tehtiin puusta suunnilleen puukolla veistämällä. Se että kartiotappeja yhä käytetään taas johtunee perinteistä, viulu "pitää" tehdä täsmälleen samalla tavalla kuin mainittu herra Stradivari.
 
Mekaanisia virittimiä tosin löytyy sähköviuluista (olen useasti miettinyt esim. ukulelen virittimien asennusta omaani, mutta kun tuo pysyy varsin hyvin vireessä niin tapit eivät juuri haittaakaan) ja kontrabassosta ja hienovirittimet vähentävät tarvetta pelata noiden tappien kanssa, kun vire on saatu "sinnepäin" voidaan tapit jättää omiin oloihinsa ja viritellä ruuveilla.
 
Tapithan toiminevat kohtalaisen hyvin perinteisten venyvien suolikielien kanssa, mutta etenkin metallikielien virittäminen niillä on kyllä aika tuskaa, kieli ei juuri veny, joten viritys on turhan tarkkaa hommaa. Siksi nykyään aika monessa viulussa on hienovirittimet joka kielelle.
 
Maailmalta kyllä löytyy perinteisen näköisiä mutta planeettapyörästöllä toteutetun alennusvaihteen sisältäviä viritystappeja. Taitavat vain maksaa halvan viulun hinnan. http://telfordviolins.com/PerfectionPegs.html
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Miima
30.12.2009 07:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon!
 
Musiikkiliikeestä otettiin selvää, ja toimittiin ohjeitten mukasesti. Käskettiin ottamaan tapit irti, ja hiomaan vesihiomapaperilla (600-900) ja puhdistamaan spriillä. Sitten sitä tappivahaa.
 
Osa tapeista ei vieläkään pidä, voinee johtua myös siitä, että yksi kieli katkesi tappien uudelleenkiristyksen seurauksena. Uusi kieliä haikaillessa.. :)
 
Miima
09.01.2010 15:57:00 (muokattu 09.01.2010 15:58:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä maailman mielenkiintosin viulu tämä mun viulu.
 
Nyt oon saanu sen pysymään vireessä, ja uudet kielet on. Niin mitä ihmettä! Eilen sen viritin, niin yhtäkkiä yksi viritystappi kesken soittamisen (G-kieli) lensi ulos. Kieli toimi vieterinä.
 
Ja sitte just äsken olin virittäny sen ja soittanu, niin ku lopetin, lähti talla lentoon, ja lens lattialle. Siis ihan yhtäkkiä! Tekeeko viulut aina tuommosta, vai leijaileeko mun viulussa joku henki? :D
 
Tiiän että tallan kaatuminen, saati sen poisleentäminen ON paha juttu, toivottavasti se nyt ei hajonnu.
 
Murgo
10.01.2010 13:58:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitavat edelleen olla oireita luistavista tapeista, jos talla oli suorassa, niin ei se todennäköisesti itsekseen siitä kaadu, mutta jos joku kieli taas löystyi äkillisesti, se on saattanut aiheuttaa tallan kaatumisen.
 
Tarkista että pinna (viulun sisällä kannen ja pohjan välille kiilattu lyijykynänvahvuinen puupuikko) on paikoillaan ennen kuin kiristätä kielet uudelleen.
 
Nuo kiinalaiset viulut ovat kyllä aika mielenkiintoisia, vaativat jonkin verran fiksailua ja virittelyä ennen kuin toimivat mutta soivat suht kivasti kun saa kaiken trimmattua.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Maissi-Kati
21.01.2010 18:02:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vähän päinvastanen ongelma. Viulu on halvahkonpuoleinen mutta ei nyt ihan halvimmasta kiinalaispäästä kuitenkaan. Alunperin pari vuotta sitten kun ostin sen muutaman vuoden vanhana käytettynä niin oli samaa löysyysongelmaa viritystappien kanssa, mutta pistin taululiitua sinne ja ovat hyvin pysyneet ja kaikki on ok, pysyy tosi hyvin vireessä ja yleensä jos en sitä roudaile kauheesti niin ei tarvitse tapeista virittää ollenkaan vaan riittää kun vähän niitä tallapään ruuveja vääntelee. Nyt on kuitenkin d-kieli pikkuhiljaa valunut niin löysälle että mielelläni sitä tapista vähän vääntäisin, mutta kuinka ollakaan, tappi ei liikahda mihinkään! Mikä neuvoksi? Pitääkö vaan väkisin yrittää vääntää vai olisiko mitään tapaa millä sen voisi sieltä saada luisumaan?
 
Mää ole affena. Mää ole hiilest tehty affena!
Teijo K.
21.01.2010 19:05:12 (muokattu 21.01.2010 19:06:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei hartsia tappeihin, se pehmenee ja liimaa sen tapin liian tiukkaan kiinni väännellessä. Jos tappirasva ei riitä pitämään, niin tappiin voi lisätä hieman tavallista liitutaululiitua. Jos taas se tappi jumittaa, niin pari tippaa saippuavesiliuosta.
 
Ongelma siinä pitävyydessä ei kuitenkaan ole se, että se tappi ei olisi puhdas, vaan se, etä se ei ole täydellisen pyöreä. Käsin hioskeleminen voi jopa huonontaa tilannetta. Samoin jos tapin reikä ei ole pyöreä, on pitävyys heikko.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Teijo K.
21.01.2010 19:10:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miima: Ehkä maailman mielenkiintosin viulu tämä mun viulu.
 
Nyt oon saanu sen pysymään vireessä, ja uudet kielet on. Niin mitä ihmettä! Eilen sen viritin, niin yhtäkkiä yksi viritystappi kesken soittamisen (G-kieli) lensi ulos. Kieli toimi vieterinä.

 
Kielet on kierretty väärin viritystappiin. Ne pitää kiertää siten, että se veto kohdistuu tappiin vetäen sitä sisäänpäin.
 
Ja sitte just äsken olin virittäny sen ja soittanu, niin ku lopetin, lähti talla lentoon, ja lens lattialle. Siis ihan yhtäkkiä! Tekeeko viulut aina tuommosta, vai leijaileeko mun viulussa joku henki? :D
 
Tiiän että tallan kaatuminen, saati sen poisleentäminen ON paha juttu, toivottavasti se nyt ei hajonnu.

 
Noita tallan lentämisiä nyt sattuu. Jos joutuu paljon virittelemään, niin se vetää tallan vinoon. Tähän auttaa kun laittaa tallan kieltenuriin ihan tavallista lyijykynälyijyä. Siis lyijykynällä piirtää sen uran mustaksi. Silloin kieli liukuu paremmin siinä urassaan, eikä vedä tallaa kieroon. Samoin kannattaa tarkistaa että kieli ei jumita urassa, ts. ura liian kapea.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Freyan
26.01.2010 22:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Talla tosiaan vääntyilee kielten löystymisen ja kiristymisen mukana. Se pitää siis tarkistaa olevan suorassa. Tallaa voi vääntää ihan käsin kohdilleen, tosin ei kauhean väkivaltainen kannata olla, ettei se saa traumoja (eli mene rikki). Yleensä liikkuu kuitenkin varsin helpolla. Jos talla kuitenkin sojottaa ihan vinossa ja kielet on tiukalla, pitää kieliä löysätä ja asetella talla paikoilleen.
 
Viuluissa on myös henki. :P Viulun henki suuttuu, jos viululla ei soiteta säännöllisesti. Omakin viuluni on vihainen ja en jaksa lepytellä sitä monen vuoden soittotauon jälkeen. Eli kun sillä jotain yrittää tehdä, sinkoilee tapit ja tallat ympäriinsä ja vire ei säily eikä ääntä lähde. Viulun "avaamiseenkin" menee siis aikaa. (En osaa paremmin perustella miksi, kun en mikään viulutieteilijä ole.) Jousisoittimet on hyvä ostaa käytettynä, jolloin joku muu on jo sen hengen lepytellyt. :D Jousisoittimet eivät myöskään pahene käytössä kuten vaikka osa puhallinsoittimista, ellei niitä nyt vallan kaltoinkohtele.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «