Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikkumikseri (n. 8 mikkietusta) kolmella pre-fader auxilla.
1
F_Lame
20.01.2010 20:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustiselle bändille ollaan hakemassa uutta keikkamikseriä. Sanotaan karkeasti että hintaluokka on alle 500e ja vaatimuksina olis jotain seuraavanlasta:
 
- vähintään 6 mikkietuastetta. Mielellään muutama enemmän, jos joskus tulee tarvetta.
- 3 pre fader auxia
- vähintään 1 post fader aux
- Kanavilla keskialue sweep (vai miksi sitä nyt sitten sanotaankaan)
- Mielellään jonkin sorttinen sisäinen efektiprosessori, jotta ei tarvii samaan syssyyn hommata mitään erillistä lootaa. Tämä ei kuitenkaan välttämätön.
 
Näistä ehdoista mikään muu ei näytä muodostuvan ongelmaksi paitsi tuo 3 pre fader auxia. Ainoa minkä olen löytänyt on Samsonin L1200 ( http://www.samsontech.com/products/ … oductpage.cfm?prodID=2002&brandID=2 ), mutta sitäkään ei tunnu saavan yhtään mistään. Thomannilla se on listalla mutta "Tarkistamme saatavuuden kysyttäessä"-tilassa. EM Nordicilla, joka siis tuo Samsonia Suomeen, tuota ei ole edes katalogissa.
 
Pitää laittaa thomannille ja EM Nordicille vielä kyselyä, mutta keksiikö kukaan muita ehdot täyttäviä miksereitä tai mistä voisi tuon L1200:n löytää?
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Dj.Dumbass
20.01.2010 20:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äkkiseltään tuli vaihtoehdoksi mieleen Soundcraftin vanhempi malli FX16 -mikseristä. Sellaisen voisi saada jostain kaiveltua budettiisi sopivaan hintaan. Kaikki antamasi ehdot täytyy, tosin kanavia on sitten aika paljon. Mut räkkikokoinenhan tuo on, joten ei puhuta sentään mistään todella kookkaasta mokkulasta.
 
But what would Musamies do?
rintapek
20.01.2010 21:33:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F_Lame: A Sanotaan karkeasti että hintaluokka on alle 500e ja vaatimuksina olis jotain seuraavanlasta:
 
Kui karkea toi budjetti on? Käviskö toi: www.f-musiikki.fi/pa-/studiolaittee … 6_mg_206c_usb_mikseri_/_yamaha.html
 
One kind of music only - the good kind
F_Lame
20.01.2010 22:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kui karkea toi budjetti on? Käviskö toi: www.f-musiikki.fi/pa-/studiolaittee … 6_mg_206c_usb_mikseri_/_yamaha.html
 
Toi budjetti nyt oli vaan semmonen heitto, että ei mennä mihinkään älyttömyyksiin. Todellisuudessa tilanne on se että kattelen kuinka paljon rahaa pitäis laittaa ja sen jälkeen arvotaan, että tyydytäänkö esim tekemään yks monitori post fader auxista, kun sillon vaihtoehtojen määrä kasvaa huomattavasti.
 
Sääli ettei halpismixereihin laiteta auxeja enempää. Luulis että ne ei kuitenkaan hirveen valmistuskustannuksia kasvata niin paljoa.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
rintapek
20.01.2010 23:24:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota... minust pienellä lavalla omatoimisesti itteään miksaten jo kaksi erillistä monitorilähtöä on monasti jo enemmän kuin tarpeeksi.
 
Oman bändin kans useimmissa paikoissa itse asiassa emme tarvitse ensimmäistäkään. Käytössä aktiiviämyrit, ni ketjuttaa niitä ton pienen PA:mme yläpäistä. Siin tulee jokaiselle vähän kaikkea ja jokainen saapi itte säätää ämyristä volumen mieleisekseen. Ja ääni on just se, mitä saliin menee, mitä ny subbaritaajuuksia paitsi. Mikä on pelkästään hyvä juttu.
 
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
21.01.2010 00:06:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tota... minust pienellä lavalla omatoimisesti itteään miksaten jo kaksi erillistä monitorilähtöä on monasti jo enemmän kuin tarpeeksi.
 
Oman bändin kans useimmissa paikoissa itse asiassa emme tarvitse ensimmäistäkään. Käytössä aktiiviämyrit, ni ketjuttaa niitä ton pienen PA:mme yläpäistä. Siin tulee jokaiselle vähän kaikkea ja jokainen saapi itte säätää ämyristä volumen mieleisekseen. Ja ääni on just se, mitä saliin menee, mitä ny subbaritaajuuksia paitsi. Mikä on pelkästään hyvä juttu.

 
Meillä on kyllä ainakin ton toisen bändin kanssa vähän semmosta, että taustalaulajat haluaa omaa lauluaan kovempaa kuin muita ja omaa soitintaan isommalle ja Mulla tota kitaraa ja kiipparia mutta en halua noita jne.
 
Oon itsekin tuskaillut noitten auxien riittämisten kanssa. Niitä vois olla vaikka kuinka paljon.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
NeliX4
21.01.2010 00:23:45 (muokattu 21.01.2010 00:40:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitäis arvata, niin tää on taas tätä hiton korvamonitori kermaperseilyä. 3 korvamonitoria ja rumpalille yleismonitorointi.
 
Onhan noita vaikka mitä 6 auxin ja 4 auxinkin pelejä on vaik kui.
http://www.thomann.de/fi/peavey_16_fx_mixer.htm
Aito Midas http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyxxl_1600.htm
 
AnttiR
21.01.2010 04:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty Allen Heath mix wizard. EQ:ssa on kaksi puoliparametrista keskialuesäätöä. Ja tiskissä on 4 pre/post auxia ja kaksi post auxia. Useimmissa malleissa on lisäksi sisäinen efektilaite. Uutta ei tavoittelemaasi hintaan saa, mutta käytettyjä ehkä sinnepäin.
 
-a-
 
musamies
21.01.2010 16:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tota... minust pienellä lavalla omatoimisesti itteään miksaten jo kaksi erillistä monitorilähtöä on monasti jo enemmän kuin tarpeeksi. Oman bändin kans useimmissa paikoissa itse asiassa emme tarvitse ensimmäistäkään. Käytössä aktiiviämyrit, ni ketjuttaa niitä ton pienen PA:mme yläpäistä. Siin tulee jokaiselle vähän kaikkea ja jokainen saapi itte säätää ämyristä volumen mieleisekseen. Ja ääni on just se, mitä saliin menee, mitä ny subbaritaajuuksia paitsi. Mikä on pelkästään hyvä juttu.
 
Samaa mieltä!
 
Itse olen useammin löytänyt käyttöä mikserin alaryhmälle, joka on palvellut omaa kuulokemonitorointiani. Aina en käytä sitäkään.
 
Auxit on hyvät, mut niit ei aina tarvi.
 
F_Lame
21.01.2010 19:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Samaa mieltä!
 
Itse olen useammin löytänyt käyttöä mikserin alaryhmälle, joka on palvellut omaa kuulokemonitorointiani. Aina en käytä sitäkään.
 
Auxit on hyvät, mut niit ei aina tarvi.

 
Samaa mieltä myös. Lavalta käsin järkevästi miksaaminen on itseasiassa aikalailla mahdotonta jos monitorit työntää ihan eri tavaraa kuin mitä saliin menee.
 
Jossain vaiheessa kuitenkin kolmen laulun, kahen kitaran ja cajonin miksaaminen lavalta käsin osoittautu turhan hankalaks, joten joka tapauksessa kierretään miksaajan kanssa. Sillä saa ison taakan pois harteilta keikan aikana kun ei tarvii ite stressata saliäänestä. Ja lopputulos salissa on joka tapauksessa parempi kuin lavalta käsin miksatessa.
 
Miksaajan kanssa monitointikin on mahdollista saada kuntoon jos vain auxeja piisaa, joten miksi ei tehdä soittoa helpommaksi jos se on mahdollista.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Teijo K.
21.01.2010 19:36:56 (muokattu 21.01.2010 19:39:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F_Lame: Samaa mieltä myös. Lavalta käsin järkevästi miksaaminen on itseasiassa aikalailla mahdotonta jos monitorit työntää ihan eri tavaraa kuin mitä saliin menee.
 
Jossain vaiheessa kuitenkin kolmen laulun, kahen kitaran ja cajonin miksaaminen lavalta käsin osoittautu turhan hankalaks, joten joka tapauksessa kierretään miksaajan kanssa. Sillä saa ison taakan pois harteilta keikan aikana kun ei tarvii ite stressata saliäänestä. Ja lopputulos salissa on joka tapauksessa parempi kuin lavalta käsin miksatessa.
 
Miksaajan kanssa monitointikin on mahdollista saada kuntoon jos vain auxeja piisaa, joten miksi ei tehdä soittoa helpommaksi jos se on mahdollista.

 
Meillä on parhaimmillaan tai pahimmillaan 5 laulua, Sit tää peruskattaus kontrabasso, rummut ja akustinen kitara. Sit on yksi joka soittaa vuoroon viulua, alttoviulua ja kiippareita, yksi joka soittaa vuoroon huuliharppua, fonia, klarinettia, huilua, djembeä ja muita perkkuja, ja yksi joka soittaa vuoroon mandoliinia, oktaavimandoliinia, banjoa ja melodikaa.
 
Oon mä tota sirkusta lavaltakin miksannut, mutta mikään nautinto se ei enää ole sit siinä vaiheessa. Varsinkin kun pitäisi soittaa kontrat ja välillä huuliharppua telineessä päälle. Ja siltikin otan sit vaan itelle "sen mitä saliin tulee" ja muille teen mahdollisuuksien mukaan auxeista omat sekoitukset. Etenkin rumpali on aika vaativa siitä mitä sinne monnariin ajetaan, ja musta ihan perustelluista syistä. Niin paljon tossa hutussa on sellaista mausteosastoa, että on rytmin pitäisen kannalta aika kiva että saa omaan monnariin vain ne olennaiset. Ja et se lauluvire on soittaessa edes vähän sinnepäin, niin on varmaan kiva kuulla se oma laulu vähän kovempaa kuin muut, vaikka se sit ulospäin onkin niitä vähemmän esillä olevia juttuja.
 
Kiippareilla ja kontralla on lavalla oma vahvistin, kaikki muu mitä lavalle tulee, tulee kokonaan niistä monitoreista. Ota siihen sit joku miksaus mitä yleisöllekin tulee, niin taatusti kiertää mandolinistin mikki ja muutenkin harmittaa. Jos ois rahaa niin lähtiskin korvamonitorilinjalle. 5 linjaa korvamonitoreita + rumpalin kulma syö tosin sekin äkkiä laskettuna 6 auxia. Sit vielä pitäis saada efektitkin jonnekin. Lottoamaan...
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
musamies
23.01.2010 18:56:02 (muokattu 23.01.2010 18:58:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ois rahaa niin lähtiskin korvamonitorilinjalle.
 
Onko kukaan kokeillu tollasia luureja - soveltuuko ne ollenkaan musakäyttöön vaikka lavalla miksaamiseen?
http://www.sony.fi/product/hed-trav … /mdr-nc500d#pageType=TechnicalSpecs
 
- Alan ensimmäiset digitaaliset hälyä poistavat kuulokkeet vähentävät ympäristön melua jopa 99%
- Tekoäly tunnistaa automaattisesti sopivan hälyprofiilin tilanteen mukaan
- Hälynpoiston lisäksi kuulokkeet tuottavat loistavan digitaalisen äänenlaadun
- Tarkkailukytkimen avulla voit kuunnella ympäristön ääniä ottamatta kuulokkeita korvilta
- Kuulokkeet kääntyvät litteään asentoon helppoa pakkaamista varten, ja mukana on ylellinen kantokotelo täydellinen valinta matkailijoille
 
Mitä vastamelutekniikka tekee musalle?
 
http://www.tekniikanmaailma.fi/kuva … sony-mdr-nc500d-vastamelukuulokkeet
 
Sami_T
24.01.2010 09:41:34 (muokattu 24.01.2010 09:49:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomi-kokoluokassa kun keikkaa tehdään niin se lavalta tuleva älämölö on valitettavan usein aika olennainen osa sitä kokonaissoundia salissa.
 
Eli vaikka olisi millaset kuulokkeet niin ne ei auta lavalta käsin tapahtuvaa miksaamista juuri mitenkään.
 
Voihan sitä tietenkin pystyttää jonkun pyydyksen sinne yleisön keskelle ja kuunnella sitä ja yrittää miksata sen mukaan mutta miten musta jotenkin tuntuu että ei vielä ihan "osu" silläkään tavalla. En oo kyllä kokeillu. Enkä kokeile =)
 
Itse olette lihava.
musamies
24.01.2010 11:05:32 (muokattu 24.01.2010 11:22:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavallisissa kuulokkeissahan ongelma on, että jos lavalla on normaali mökä akustisten rumpujen ja sähkökitarojen ansiosta, ääntä ei voi enää turvallisesti laittaa siitä kovemmalle.
 
Itse olen tinnituksen alettua käyttänyt Silentan aktiivielektroniikalla olevia suojaimia. Niillä voin tehdä kuitenkin jotain vaimennuksen ansiosta vaikka olisi hiukan meluakin siunaantunut, vaikka monitoroida omaa soittoani.
 
Mä olen kiinnostunut tosta kuulokemonitoroinnista lisäksi siitä näkökulmasta, että sen avulla on mahdollista saada lavamelua alas. Jois näin tapahtus, pystyy miksaaja tekemään enemmän kun on äänenvahvistimisen tarvetta.
 
Taas on tänään tilanne, että on sellaiset treenit, joissa ei ole ennen ollut. Niihin on asiaa vain vaimentavan tekniikan kanssa ja lisäksi on mahdollista kuulla mitä soittaa.
 
Ennen kun rupesin käyttää kuulokkeita, oli ongelmana, että omaa soittoa ei meinannu kuulla selkeästi. Sit jos kuuli, saatto urut olla jo liian kovalla.
 
NeliX4
24.01.2010 11:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Suomi-kokoluokassa kun keikkaa tehdään niin se lavalta tuleva älämölö on valitettavan usein aika olennainen osa sitä kokonaissoundia salissa. Suomi kokoluokassa keikkapalkkiot on sen verran pienet, että ihan nimekkäimmätkin tanssibändit vetää lavalta miksaten. Yleensä tietty joku käy kuuntelemassa, että soundi on sinnepäin. ... riippuu siis bändin käyttötarpeesta.
 
Dj.Dumbass
24.01.2010 14:00:53 (muokattu 24.01.2010 14:02:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies
 
On aika siirtyä keskustelemaan tuonne: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=157164&o=0
 
But what would Musamies do?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «