Aihe: Keikkaa tarjolla Oulussa
1 2 3
Super-Jari
18.01.2010 13:30:10
Bonham: Tää on näitä kaikkein hienoimpia asenteita; keikkapaikka/järjestäjä on aina bändin vihollinen... mistä tää asenne syntyy, onkin jo vaikemapi pala selvitettäväksi.

Tässä ilmeisesti kirjoittajalla ei ole henkilökohtaista kokemusta kyseisestä paikasta, mikä tietysti on paras lähtökohta aloittaa suunsoitto, vittuilu ja pelottelu.

Onhan se ok jos kertoo aloitteleville bändeille mahdollisista kompuroinneista, mutta ehkä tapa ja varsinkin paikka meni ns. munilleen.
Lennu
18.01.2010 14:17:43 (muokattu 18.01.2010 15:19:21)

Vasara: Onhan se ok jos kertoo aloitteleville bändeille mahdollisista kompuroinneista, mutta ehkä tapa ja varsinkin paikka meni ns. munilleen.

Mitä niitä kertomaan. Kaikki oppii kuitenkin AINA kantapään kautta. Ihan turha selventää kellekään mitään, kukaan ei kuuntele.

edit: liittyipä mun postaus taas aiheeseen. Huoh
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
Kulkunen
18.01.2010 14:43:20
Ykästä on kyllä tullut kuultua oikeastaan pelkästään positiivista palautetta siellä käyneiden sekä soittaneiden toimesta, ei pitäisi kyllä mitään kusetuksen riskiä tässä paikassa olla. Voisi varmaan omaakin bändiä sinne tyrkyttää sitten joskus, jos vaan saadaan toisen bändin jäsenet vakuuteltua keikalle ja toinen bändi keikkavalmiiksi.
The downward spiral never ends.
Numb
18.01.2010 14:45:01

j2ri: Ei ole olemassa ilmaisia lounaita, eikä myöskään "ilmaisia" keikkoja mihin pääsee edes kaljapalkalla.

Jaa. Joku on sitten varmaan maksanut mun puolesta.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Bluesmies
18.01.2010 18:38:25
Ykänpub on ihan legendaarinen paikka ja mukava mesta. Onkos itse Ykä vielä puikoissa?

Eikös Ykä joskus 10 v sitten uhannut useastikin vetää soittavan bändin jäseniä turpaan? :)
putkinuppi
18.01.2010 22:26:47 (muokattu 18.01.2010 22:29:43)
Hyvä paikka soittaa ja Ykä on hieno mies. Pari kertaa bändin kanssa käyty ja hommat meni ihan sovitusti.
Seba
19.01.2010 20:31:32 (muokattu 19.01.2010 20:38:24)

j2ri: Blaa blaa. Fakta on se, että tämän tarjouksen takana piilee jotain (mitä, ei tiedä vielä kukaan). Tai sitten olette tosi vasta-alkajia. Mutta vastaavat ilmoitukset on niin moneen kertaan nähty ja koettu. Ei. Eli varoituksen sana kaikille. Ei. Tässä ei ole aloittelevalle kellaribändille ensimmäinen mahdollisuus päästä keikalle, eikä myöskään vähän pidemmälle ehtineille. Pitäkää varanne.

Ei ole olemassa ilmaisia lounaita, eikä myöskään "ilmaisia" keikkoja mihin pääsee edes kaljapalkalla.

Mitä vittua?

Kyllä ainakin meidän kellaribändi jolla ei ole mitään nimeä tai suhteita on joka ikisestä baarikeikasta saanut sen 4-500 rahaa, sekä kaljaa jokusen kopan?

Hyvin on mennyt espoossa aina kaikki.
Baarit jopa maksaa siitä että on ohjelmaa.
Kaikki ei ole kantiksia.

Kaljatakuu ym hommat nyt ei kuitenkaan ole se vallitseva juttu.
Itse pidän tuota tarjousta jopa vähän huonona, koska bändille ei taata yhtään vaivanpalkkaa jos ei porukkaa tule, mutta kuitenkin ihan ok, kun ei ole menty idioottimaiseen kaljatakuu-paskaan, ja bändit joilla on ainoastaan hinku päästä lavalle, hyötyvät tuollaisesta kyllä, jos ovat valmiita huonolla tuurilla abaut ilmaiseksi hoitamaan tuntien urakan roudauksineen.

Itse en menisi tuollaiseen vaikka ei todellakaan mitään proo-tyyppejä olla, mutta varmasti keikkailumahdollisuus houkuttaa monia vaikka rahaa ei taatakaan ja joutuu itsekin vähän vaivaa näkemään mainostamiseen jos porukkaa haluaa paikalle.

Kaljatakuu ym maksa-niin-pääset-keikalle-hommat on niin kuolleina syntyneitä ideoita että varmasti jäävät sellaiset baarit ilman livemusaa hyvinkin pian.

Ykästä ei kaukaisen sijainnin takia ole kokemuksia, mutta silti peukku pystyyn kun mahdollisuuden antaa bändeille, ja jos lippuja myydään niin bändille tulee jopa muutama euro mieheen.

Kuten joku jo aiemmin sanoi, jos olisi 10 vuotta nuorempi ja lapseton, voisi tuollaisessa soittaa vaikka kerran kuussa, on se niin kivaa hommaa.
konehes
19.01.2010 21:09:59
Seba: Mitä vittua?

Kyllä ainakin meidän kellaribändi jolla ei ole mitään nimeä tai suhteita on joka ikisestä baarikeikasta saanut sen 4-500 rahaa, sekä kaljaa jokusen kopan?

Soitatteko kenties humppaa vai onko teillä vain todella supliikki keikkamyyjä? Ei todellakaan ole tuommoiset palkkiot mitään arkipäivää, jos tuntematon bändi soittaa omaa musiikkia. Tosin Espoossa en ole koskaan soittanut, joten mistäs sitä tietää vaikka siellä maksettaisiinkin noin hyvin kellaribändeille.

Perushommaa on se, että saa vain matkakulut + kaljaa tai sitten juurikin tuo Ykän Pubin lippuriskimeininki. Ne on pienten bändien normaaleja keikkapalkkioita.
cherub with heavy metal machine
Lennu
20.01.2010 09:08:41

No jos lipun hinta on vaikka 6e, josta talo ottaa 2 lipunmyyjän liksaan ja paikalle vaivautuu sata kaveria ja kaverinkaveria, niin sehän on bändille 400. Ei siihen tarvii mikään huttubändi olla.
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
Torniojaws
20.01.2010 09:21:07 (muokattu 20.01.2010 09:29:22)

Lennu: No jos lipun hinta on vaikka 6e, josta talo ottaa 2 lipunmyyjän liksaan ja paikalle vaivautuu sata kaveria ja kaverinkaveria, niin sehän on bändille 400. Ei siihen tarvii mikään huttubändi olla.

6 euron hintaisella lipulla paikalla on yleensä soittamassa 3-5 bändiä ainakin paikallisissa piireissä, eli yhdelle bändille jää se 80 - 133 euroa ennen bensakuluja, jos tosiaan niin hyvä ilta, että 100+ katsojaa. Normaalilla 2-3 bändin keikalla on lähempänä 20 maksanutta katsojaa ;)
Super-Jari
20.01.2010 11:42:08
Minä olen ymmärtänyt että Ykälässä on vähän se meno jos yleisö ja bändi viihtyy niin ilta on onnistunut.

Kylillä oon kuullu että jotkut bändit tykkää soittaa livenä vaikka siitä ei rahaa saisikaan. Tai ainakin operaatioita pyörittäessäni jäin vähän sellaiseen käsitykseen.
Lennu
20.01.2010 11:50:38

Vasara: Minä olen ymmärtänyt että Ykälässä on vähän se meno jos yleisö ja bändi viihtyy niin ilta on onnistunut.

Kylillä oon kuullu että jotkut bändit tykkää soittaa livenä vaikka siitä ei rahaa saisikaan. Tai ainakin operaatioita pyörittäessäni jäin vähän sellaiseen käsitykseen.

No juu, vastaavaa oli aikoinaan Porvoon Bar Maryssa. Jengi kävi ihan ilosta ja hyvästä fiiliksestä siellä keikalla. Se on ihan oikein. Ykähän on myös pieni paikka, ja tämähän on oikeastaan ainoa oikea menettelykeino. Ei sitä tosiaan aina täyteen saa.
Simo78
20.01.2010 12:58:10
Seba: Kaljatakuu ym hommat nyt ei kuitenkaan ole se vallitseva juttu.
Itse pidän tuota tarjousta jopa vähän huonona, koska bändille ei taata yhtään vaivanpalkkaa jos ei porukkaa tule,

Mä taas herättelen kysymyksen, miksi pitäis maksaa jos bändistä ei ole mitään hyötyä baarille? Mun mielestä ihan reilu diili...
JCM
20.01.2010 13:02:41 (muokattu 20.01.2010 13:13:45)

Simo78: Mä taas herättelen kysymyksen, miksi pitäis maksaa jos bändistä ei ole mitään hyötyä baarille? Mun mielestä ihan reilu diili...

Nykyään moni baari buukkaa bändejä siksi, että saisivat jatkoaikaluvat jotka myönnetään tyyliin puoleksi vuodeksi/vuodeksi kerrallaan. Siellä kun pikkutunneilla kuitenkin se suurin myynti tapahtuu.

Eli vaikka bändi kävisi vaikka vain muniinsa puhaltelemassa kapakassa, on sille tällaisessa tapauksessa ihan aiheellista maksaa korvausta. Karaoke kun ei kuulemma ole ns. laadukasta viihdettä, jonka perusteella jatkoaikalupia myönnetään ja siksipä bändi-iltoja käytetäänkin sitä tarkoitusta varten hyväksi. Tosin lääninhallitukselle täytynee toimittaa aiheesta kirjalliset sopimukset (omien kokemusteni mukaan), joilla näytetään toteen se, että ko. paikassa on livemusiikkia. Silloinhan luonnollisesti myös sovitaan liksapolitiikat kohdalleen.

E: toki olen sitä mieltä, että itsekin lähden ihan mielelläni kivoihin iltamiin soittamaan ilman erillistä korvausta jos on kulupuoli kunnossa ja jonkin sortin tarjoilua jos vielä päälle luvataan.
Lennu
20.01.2010 13:17:40

Mitenhän sen yhden nimeltämainitsemattoman kapakan tapauksessa kävi, kun se alkoi perumaan niitä keikkoja jatkoaikaluvat saatuaan? :D
JCM
20.01.2010 13:36:19

Lennu: Mitenhän sen yhden nimeltämainitsemattoman kapakan tapauksessa kävi, kun se alkoi perumaan niitä keikkoja jatkoaikaluvat saatuaan? :D

Tämä kyllä nauratti.

Jatkoaikaluvat haetaan ja sen jälkeen perutaan kaikki keikat. Hoho.
Seba
23.01.2010 02:57:13

konehes: Soitatteko kenties humppaa vai onko teillä vain todella supliikki keikkamyyjä? Ei todellakaan ole tuommoiset palkkiot mitään arkipäivää, jos tuntematon bändi soittaa omaa musiikkia. Tosin Espoossa en ole koskaan soittanut, joten mistäs sitä tietää vaikka siellä maksettaisiinkin noin hyvin kellaribändeille.

Perushommaa on se, että saa vain matkakulut + kaljaa tai sitten juurikin tuo Ykän Pubin lippuriskimeininki. Ne on pienten bändien normaaleja keikkapalkkioita.

Ihan cover rokkia vedetään, ja ei ole mitään keikkamyyjiä.

Ei koskaan ole ollut edes mitään lippuja myynnissä, vaan baarit on ihan vaan maksanut sen 400+juomat?

Tuo on vielä summa mistä jää verojen jälkeen 4-henkiselle bändille lisäprosentilla n. 40€ per naama ja jää liiton miniminkin alle, jos nyt sellaiseen joku kuuluu.

Tuo on jo käytännössä katsoen ilmaista soittamista.

En minä ainakaan täysin ilmaiseksi jaksaisi roudata rantista ja kiuasta, vaikka tuokin on jo ilmaista, jos mietitään että siihen kuluu roudauksineen ja muine oheistoimintoineen sen vähintään 8 tuntia, niin eipä tuosta tuntiliksaa jää.

Ei ole koskaan tullut edes mieleen että pitäisi ihan ilmaiseksi jossain soittaa, ja 400 oli se mitä tarjottiin pyytämättä ensimmäiselle viralliselle baarikeikalle paikasta jossa on joka viikko livemusaa.

Sama suurinpiirtein on joka mestassa ollut.
Oli porukkaa tai ei.

Outoa kun nyt ihmetellään kauheaa liksaa kun aiemmin suurinpiirtein syyteltiin hintojen polkemisesta kun noin halvalla mennään :)

Päättäkää jo.
Seba
23.01.2010 03:02:50

Simo78: Mä taas herättelen kysymyksen, miksi pitäis maksaa jos bändistä ei ole mitään hyötyä baarille? Mun mielestä ihan reilu diili...

Siksi jos halutaan ja tilataan paikalle bändi, niin silloin siitä pitää maksaa jos niin on sovittu?

Eri asia jos on jotain lippudiilejä ja on sovittu toisin.

Herättelen kysymyksen, miksi pitäisi soittaa jos siitä ei ole mitään hyötyä itselle?
Kivaa se on, mutta ei niin kivaa että pitäisi hyvää hyvyyttään ilmaiseksi tuoda baariin ohjelmaa.
kimurantti1
23.01.2010 03:30:43 (muokattu 23.01.2010 03:41:45)
Seba: Ihan cover rokkia vedetään--

Päättäkää jo.

Ei siinä mitään päättämistä ole. Porukka luuli että te vedätte omia biisejä ja niin ei ollutkaan tapaus. Aika halvalla vedätte, jos toi 400€ on teille keskimääräinen liksa. Mä en liikahda covereita soittamaan edes tuplasti tuolla hinnalla, mutta kukin tietysti hinnoittelee duuninsa miten haluaa. Ei mitään henkilökohtaista, mutta toi todellakin on aika pahaa hintojen polkemista, eikä ole ihme että moinen tarjous meni heittämällä läpi paikalle, jossa soitetaan viikottain livemusaa.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)