Aihe: Audiokone 1000-2000 euroa?
1 2 3 4 5 6 7
Hipelius
20.01.2010 01:48:47 (muokattu 20.01.2010 01:54:18)
M.i.k.key: Tämmöinen on mennyt multa ihan ohi. Miten toimii? Mikä oon koostelaite englanniksi että vois googlaa?
E: Näköjään koostelaitteenkin voi googlata, mut mikäs se silti on englanniks ja toimiiko toi oikeesti?

Aggregate device? Ja en tiedä toimiiko, ei ole ollut tarvetta.
Twinkle
20.01.2010 05:22:02
gunner: Suurimpana erona ainakin itelle on mäkissä mahdollisuus luoda koostelaite, johon voi lisäillä useamman äänikortin toimimaan samanaikasesti. Ei taida winukalla onnistua sellanen, että fireboxista ottaa 6 sisääntuloa, podista 8 ja vielä zoom h2 stereona samalla kertaa.

Onnistuu, itelläni on ollut wintoosassa explorerin käytössä jo sellainen että koneessa on integroidun äänikortin lisäksi PCI-kortti ja ulkoisena äänikorttina POD X3. Kaikki toimii explorerissa jo full duplexina, eli millä tahansa taikka kaikilla voi äänittää samanaikaisesti ja kuunnella. Joskus alkuaikoina aloittelin moniraita-äänitysten tekemistä pitämällä kolmea soundblaster PCI:tä koneessa kiinni ja sillä sai 4 raitaa sisään ja neljä ulos.
Twinkle
20.01.2010 10:01:04
gunner: Oho, hitsi kun ois tuon tienny. Saako ton nykyään toimimaan nauhotussoftissa? Olis ollu kyllä tarvetta saada M-audion kortti ja pod samaan aikaan kunnolla kiinni, Asio4Allilla meni vaan 2 sisään ja 2 ulos.

en ole kauheesti enää perehtynyt, mutta asio4allin kanssa olen saanut podin ja integroidun äänikortin toimimaan samanaikaisesti. Sitä tuli käytettyä lähinnä siten, että monitorit oli kiinni integroidussa äänikortissa ja data meni sisään podista.
Raist
20.01.2010 11:40:27
Mullon Reasonissa integroitu kiinni kaiuttimissa (EMUa ootellessa) ja Zoom G9.2tt on kiinni si USB:ssa äänitulona. Win 7 siis käyttiksenä.
musamies
20.01.2010 12:38:12 (muokattu 20.01.2010 13:04:59)
gunner: Oho, hitsi kun ois tuon tienny. Saako ton nykyään toimimaan nauhotussoftissa? Olis ollu kyllä tarvetta saada M-audion kortti ja pod samaan aikaan kunnolla kiinni, Asio4Allilla meni vaan 2 sisään ja 2 ulos.

Ton ongelman mä olen huomannu, että jos käytän ASIO:ta, en voikkaan sitten samaan aikaan käyttää muuta josta lähtee ääntä. Mun asetuksilla yksi softa varaa tällöin kaikki ääniominaisuudet käyttöönsä.

Mä oon siis tähän saakka käyttäny emolevyn omia äänipiirejä ja ylimääräisenä midiliittimenä oli joku vanha äänikortti.

Itte meinasin jotain sentapasta, että ääneen panostettaisiin erilisellä audio/midiliitäntähärvelillä ja se saisi olla USB 3:seen liitettävä. HP:ltä on tullu eka kannettava, jossa USB 3.

Toisaalta haluaisin, että kannettava mahdollisimman vähäisin lisävarustein olisi sellainen, että siihen voi tökätä normaalin midipiuhan kiinni ja ruveta soittamaan suosikkisoftasynilla. Siis niin, että ei tarvi olla hirveesti sälää mukana ja voi vaikka mennä johonkin julkisiin tiloihin treeneihin, tökätä koulun paskasta Casiosta, Clavinovasta tms. midipiuhan läppäriin, läppäristä piuha äänentoistolaitteisiin ja rupee vetää omilla saundeilla.

Jos et itse ole valmis kokoamaan konetta, niin kannattaa varmaanki Mäkki. Siihen saa ilmasia ohjelmistojakin, ja sit tietysti mm. Logic jyrää PC-sovellukset melko sata nolla

Sellanenkin huomio tullu tehtyä, että tietotekniikka-asiantuntija kaverini todisti mulle, että meitsin softasynat toimii Linuxissa tosta noin vaan. Se oli yllättävää. Esim. B4 ohjelma toimi muitta mutkitta. Oon jo vähän unohtanu mitä siihen koneeseen laitettiin, mutta yllätti ettei ollutkaan kovin vaikeaa.
Raist
20.01.2010 15:30:42
musamies: Ton ongelman mä olen huomannu, että jos käytän ASIO:ta, en voikkaan sitten samaan aikaan käyttää muuta josta lähtee ääntä. Mun asetuksilla yksi softa varaa tällöin kaikki ääniominaisuudet käyttöönsä.

Mä oon siis tähän saakka käyttäny emolevyn omia äänipiirejä ja ylimääräisenä midiliittimenä oli joku vanha äänikortti.

Itte meinasin jotain sentapasta, että ääneen panostettaisiin erilisellä audio/midiliitäntähärvelillä ja se saisi olla USB 3:seen liitettävä. HP:ltä on tullu eka kannettava, jossa USB 3.

Toisaalta haluaisin, että kannettava mahdollisimman vähäisin lisävarustein olisi sellainen, että siihen voi tökätä normaalin midipiuhan kiinni ja ruveta soittamaan suosikkisoftasynilla. Siis niin, että ei tarvi olla hirveesti sälää mukana ja voi vaikka mennä johonkin julkisiin tiloihin treeneihin, tökätä koulun paskasta Casiosta, Clavinovasta tms. midipiuhan läppäriin, läppäristä piuha äänentoistolaitteisiin ja rupee vetää omilla saundeilla.

Elä ny hyvä miäs HPta hommaa :/ Terveisin entinen HPn omistaja.

Sellanenkin huomio tullu tehtyä, että tietotekniikka-asiantuntija kaverini todisti mulle, että meitsin softasynat toimii Linuxissa tosta noin vaan. Se oli yllättävää. Esim. B4 ohjelma toimi muitta mutkitta. Oon jo vähän unohtanu mitä siihen koneeseen laitettiin, mutta yllätti ettei ollutkaan kovin vaikeaa.

Kyllähän niistä osa toimii. Paino sanalla osa. Kannattaa muistaa kumminkin, että niitä on mukavampi itse asentaa ja kokeilla kuin olla pyytämässä apuja tietoteknikkokaverilta joka osaa. Ei se komentolinjalla koontien kokoominen teko tietty niin vaikeeta oo, mutta kyllä ne kaupalliset tuotteet on suunniteltu pääasiassa Maceille ja osa Winukoille.
ganesha
20.01.2010 15:45:59
kyllä ne kaupalliset tuotteet on suunniteltu pääasiassa Maceille ja osa Winukoille.

...ja vielä semmoisella täsmennyksellä, että ne vähääkään ammattimaisemmat softat on suunniteltu alunperin Maceille, sitten puolivillaisesti käännetty Winukoille - jos ollenkaan.
viina. hanuri. ja naiset.
JPQ
20.01.2010 16:28:05

ganesha: ...ja vielä semmoisella täsmennyksellä, että ne vähääkään ammattimaisemmat softat on suunniteltu alunperin Maceille, sitten puolivillaisesti käännetty Winukoille - jos ollenkaan.

Kyllä Cakewalkin Sonaria ei ole mäkille kait koskaan ollut ihan ammatti käyttöön sopii ja moni muukin mutta iso osa tosiaan kyllä mäkistä kotoisin varsinkin ennen.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
musamies
20.01.2010 18:45:47
Kyllähän niistä osa toimii. Paino sanalla osa. Kannattaa muistaa kumminkin, että niitä on mukavampi itse asentaa ja kokeilla kuin olla pyytämässä apuja tietoteknikkokaverilta joka osaa.

Mul tullu sellanen tapa, etten viitti tehä mitään kokeiluja sille levylle mitä yleensä käytän. Nykynen systeemini toiminu muistaakseni 2002 vuodesta ilman, että tarvinu mitään uudelleenasennuksia.

Pitää vissiin kaikki kokeilut tehä eri levylle, jossa oma käyttöjärjestelmä. Sehän ei ole ongelma jos läppärissä USB 3 -> pitäisi onnistua käynnistely hyvällä nopeudella myös ulkoisilta USB 3 levyiltä.
Raist
20.01.2010 19:52:14
musamies: Mul tullu sellanen tapa, etten viitti tehä mitään kokeiluja sille levylle mitä yleensä käytän. Nykynen systeemini toiminu muistaakseni 2002 vuodesta ilman, että tarvinu mitään uudelleenasennuksia.

Pitää vissiin kaikki kokeilut tehä eri levylle, jossa oma käyttöjärjestelmä. Sehän ei ole ongelma jos läppärissä USB 3 -> pitäisi onnistua käynnistely hyvällä nopeudella myös ulkoisilta USB 3 levyiltä.

Meinasin kokeilulla sitä, että testataan toimiiko softa oikeasti Linuxilla.

USB3:n ongelmanahan on sitten se että vaikka se on nopea, on se silti ulkoinen väylä ja syö prosessorin kelloja aika rajusti. Nykytekniikallahan tuo ei enää iso ongelma ole, mutta sisäinen on mun kokemuksen mukaan aina mukavampi :)
ganesha
20.01.2010 20:24:01
JPQ: Kyllä Cakewalkin Sonaria ei ole mäkille kait koskaan ollut ihan ammatti käyttöön sopii ja moni muukin mutta iso osa tosiaan kyllä mäkistä kotoisin varsinkin ennen.

Niin noh...onhan Orbital tehnyt monta levyä Cubaseakin käyttämällä, mutta "sopii ammattikäyttöönkin" on kuitennii vähä eri ku ammattikäyttöön ensisijaisesti suunniteltu softa. Pro Tools (HD) ja Logic jyrää isojen poikien studioissa. Viimeisin Logic PC:lle taitaa olla versio 5.5 kun viimeisin Mäkille on ysi, ja PT:kin alunperin käsittääkseni Mäkille tehty, myöhemmin sitten väännetty LE-versiota puucilmillekin. Joo, onhan muutama "pro-heppu" käsittääkseni Sonarillakin jotain tehnyt, mutta onhan sitä toisaalta träkkerillä tehty ihan levyjäkin...
viina. hanuri. ja naiset.
musamies
20.01.2010 21:44:16
Meinasin jos noissa moniydinprosessoreissa niinku I7:kassa tai tossa uudemmassa tulokkaas riittäs potku pyörittää muutamaa softasynaa:
http://plaza.fi/muropaketti/intelin … nen-gulftown-puolalaisessa-testissa

Itte tykkään jos musasoftat on helppokäyttösiä. Vanha Cool Edit oli mun mielestä äänitysohjelmana helppokäyttönen jos äänitettään vaikka mikeillä kahta raitaa.

Yksi mitä kaipaisi, olisi helppokäyttöinen ja automatisoitavissa oleva livesoittoon tarkotettu softa, jolla hallitaan softasynia.
anapena
20.01.2010 22:21:40
ganesha:mutta onhan sitä toisaalta träkkerillä tehty ihan levyjäkin...

On sitä nykyäänkin vielä tietokonettomia studioita, ihan oikeita levyjä tekeviä...nojoo, taitaa se mennä melkein väkisin tietokoneelle ainakin masteroinnissa, jos ceedeetä painetaan...
Raist
20.01.2010 22:53:48
musamies: Meinasin jos noissa moniydinprosessoreissa niinku I7:kassa tai tossa uudemmassa tulokkaas riittäs potku pyörittää muutamaa softasynaa:
http://plaza.fi/muropaketti/intelin … nen-gulftown-puolalaisessa-testissa

Itte tykkään jos musasoftat on helppokäyttösiä. Vanha Cool Edit oli mun mielestä äänitysohjelmana helppokäyttönen jos äänitettään vaikka mikeillä kahta raitaa.

Yksi mitä kaipaisi, olisi helppokäyttöinen ja automatisoitavissa oleva livesoittoon tarkotettu softa, jolla hallitaan softasynia.

Miulla on i7, ei vaikuttas potku kyllä kesken loppuvan tästäkään. Kaipailen vielä jotain tehokkaalla DSPllä olevaa ulkoista äänikorttia niinq Emu 0404 äänittelyyn, sais latenssit pienemmiks, häiriöt pienemmiks ja siihen sais sit kiinni tavan kaiuttimet sekä monitorit..

Loppujen lopuks prosessoria ei oo suunniteltu ääniprosessointiin, joten kannattaa hommata sellanen piiri mikä on. Tulee nopiampaa jälkeä. USB3-kortteja odotellessa.
musamies
20.01.2010 23:59:53 (muokattu 21.01.2010 00:10:22)
Raist: Miulla on i7, ei vaikuttas potku kyllä kesken loppuvan tästäkään. Kaipailen vielä jotain tehokkaalla DSPllä olevaa ulkoista äänikorttia niinq Emu 0404 äänittelyyn, sais latenssit pienemmiks, häiriöt pienemmiks ja siihen sais sit kiinni tavan kaiuttimet sekä monitorit..

Kuka tietää mitä noi ulkoset DSP-piirit sitten tekee?

"Hardware-accelerated effects - over 600 standalone and E-MU Power FX VST plug-in effects with no CPU overhead"

Jotain tollasta?
http://www.emu.com/products/product … ?product=10447&nav=introduction
Raist
21.01.2010 00:16:57
musamies: Kuka tietää mitä noi ulkoset DSP-piirit sitten tekee?

"Hardware-accelerated effects - over 600 standalone and E-MU Power FX VST plug-in effects with no CPU overhead"

Jotain tollasta?
http://www.emu.com/products/product … ?product=10447&nav=introduction

Laskee signaalia digitaalisesti. Sanoista Digital Signal Processing / Processor tulee DSP.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalinen_signaaliprosessori

Itse meinasin hankkia tuosta sen ulkoisen version, jos uspikolome ei tarjoo mitään maata kaatavaa:

http://www.emu.com/products/product … p;subcategory=611&product=15185

Sitä saa muuten valkosenakin Macin kylkeen.. :d
musamies
21.01.2010 00:33:54 (muokattu 21.01.2010 00:36:07)
Se ehkä eniten mietityttää voiko ulkosella signaaliprosessoinnilla pienentää aikuisten oikeesti latenssia vaikka livesoitossa ja jos voi niin miks?

Ymmärrän jos esim. kaiku tehdään jossain muualla kuin koneen omalla prosessorilla, pääsee se helpommalla. Jos ääni tulee softasynasta, on niissäkin omia kaikuja ja ambienssiefektejä, joita haluaa kenties käyttää.

uspikolome ei tarjoo mitään maata kaatavaa

Se tyrkkää virtaa enempi ja siirtonopeutta enempi sellasis tilanteissa, jossa se pullonkaula. Ite aattelin, että eniten on hyötyä kun ulkoset kiintolevyt toimii paremmin. Nykysessä koneessani toimii aika paskasti kun edes USB 2 ei toimi.
JPQ
21.01.2010 00:55:18

ganesha: Niin noh...onhan Orbital tehnyt monta levyä Cubaseakin käyttämällä, mutta "sopii ammattikäyttöönkin" on kuitennii vähä eri ku ammattikäyttöön ensisijaisesti suunniteltu softa. Pro Tools (HD) ja Logic jyrää isojen poikien studioissa. Viimeisin Logic PC:lle taitaa olla versio 5.5 kun viimeisin Mäkille on ysi, ja PT:kin alunperin käsittääkseni Mäkille tehty, myöhemmin sitten väännetty LE-versiota puucilmillekin. Joo, onhan muutama "pro-heppu" käsittääkseni Sonarillakin jotain tehnyt, mutta onhan sitä toisaalta träkkerillä tehty ihan levyjäkin...

ja lisäksi joku leffa soundtrack en muista mikä ainakin nämä ja sitä paitsi minusta sitä ei ole kotikäyttöönkään tehty ensisijaisesti vaikka kevyt painoskin on. Koska pro toolsistakin kevyt kuten Logicistakin. Vaikka millä on tehty levyjä. Eikä se softa laatua takaa tai sen puutetta.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Raist
21.01.2010 14:28:41 (muokattu 21.01.2010 14:28:55)
musamies: Se ehkä eniten mietityttää voiko ulkosella signaaliprosessoinnilla pienentää aikuisten oikeesti latenssia vaikka livesoitossa ja jos voi niin miks?

Ymmärrän jos esim. kaiku tehdään jossain muualla kuin koneen omalla prosessorilla, pääsee se helpommalla. Jos ääni tulee softasynasta, on niissäkin omia kaikuja ja ambienssiefektejä, joita haluaa kenties käyttää.

Siks että koneen prosessoria ei oo suunniteltu prosessoimaan digitaalista signaalia. Ulkonen piiri taas on. Se tekee homman tehokkaammin ja jättää koneen prosessorille vaan musaohjelmien ja käyttiksen pyörittämisen.

Se tyrkkää virtaa enempi ja siirtonopeutta enempi sellasis tilanteissa, jossa se pullonkaula. Ite aattelin, että eniten on hyötyä kun ulkoset kiintolevyt toimii paremmin. Nykysessä koneessani toimii aika paskasti kun edes USB 2 ei toimi.

Älä nyt ota kontekstista sitä mitä sanoin. Meinasin, että jos USB3:lle suunnitellut laitteet eivät ole merkittävän paljon tehokkaampia. Esimerkiks kahden raidan nauhotuksessa ei varmaan tarvii älytöntä kaistanleveyttä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)