Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender blues junior putkien vaihto
1
ruukki
19.01.2010 20:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko joku vaihtanut blues junioriin alkuperäisten sovtekin pääteputkien tilalle toisen merkkiset ilman biaksen säätämistä? kokemukset putkien kestämisestä ja pörinöistä kiinnostas, ite olen jonkun vuoden vahvistimella soitellut ja vaihtanut vaan sovitetun parin samoja sovtekin putkia tilalle, ovat häiriöttä puhisseet kerrallan noin ehkä vajaan vuoden. Tarkotus olisi vaihtaa JJ putkiin, olen ajatellut kahta tietä joko vaihdan vaan JJ putket ja kuulostelen kuinka käy tai vien härpättimen vahvistinhuoltoon ja laitatan samalla bias-trimmerin jota siinä ei ole, sehän helpottaa sitten omatoimista biasiointia kummasti kun ei tarvii vastuksia vaihdella, kiitos jo etukäteen.
 
Stone
20.01.2010 01:57:51 (muokattu 20.01.2010 02:38:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues juniorin putkia ei tartte biasoida... näin ainakin ittelle informoitu ja hyvin ovat toimineet ilman biasointia. JJ:t nyky mittapuun mukaan päätteessä pitäisi olla laadukkaimmasta päästä (ittelläni myös). Itte vaihdat putket ja sillä sipuli.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
duc
20.01.2010 08:29:22 (muokattu 20.01.2010 08:29:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oishan se hyvä jos biasois, mutta todennäköisesti toimii ilmankin. Omassakin on biasoimaton pari JJ:n EL84:aa ollut parisen vuotta...
jaripat
20.01.2010 08:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu... ei oo ongelmia ollut. Jos tulee, kannattaa sitten ehkä kokeilla biasointia / toisia putkia.
 
loner
20.01.2010 08:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne kannattaa biasoida, vaikka valmistaja mitä sanoisi.Toki toimii ilmankin, mutta ei tuo kaksinen operaatio ole.JJ:n putkista voi olla montaa mieltä, itse arvosta niitä kovinkaan korkealle.
 
jpousi
20.01.2010 11:32:21 (muokattu 20.01.2010 12:07:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ei kai Blues Junnussa ole vakiona säädettävää biasia.
 
Eli pitäisi siis erikseen asentaa esim. Billm-modi, jolla saa "emolevylle" säädettavän trimmerin. Lisäksi pitäisi olla mittari jolla voi mitata bias-arvot.
 
http://home.comcast.net/~machrone/bluesjunior.htm
 
Ainakaan omassani ei ollut mitään namiskukkelia mitä vääntää...
 
BTW- tilasin Music Man-nuppiani (HD130) varten mainion mittarin, jolla EL34-putken arvot voi helposti lukea. (Hakusanoilla "Tube Amp Bias Meter ".) Mittari maksoi n. 25 euroa postikuluineen. Tavallisella yleismittarillakin toki tulee toimeen, jos tietää mistä ja mitä mitataan.
 
Jopas lähti!
ruukki
21.01.2010 20:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista, taidan tehdä niin että tilaan Uraltonelta JJ sovitettuja pareja ja tarkastan vaihdonyhteydessä pienten putkien lämmittelyn jälkeen biaksen itse ja jos on ihan päin honkia kiikutan verstaalle trimmerin tinaukseen, sanomattakin on selvää että äärimmäisen varovainen pitää nuissa omatoimisissa sörhäyksissä olla, aika kovia jänitteitä sieltä löytyy.
 
ruukki
04.03.2010 21:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäsin vielä kuinka kävi: tökin sitten uudet JJ pääte- ja etuasteputket paikoilleen soundi ihan mielyttävä, volumet ok mutta ihan liian kova hurina tyhjäkäynnillä, vahvistin kainaloon ja huoltoon, huollon setä tutki kytkennät ja oli sitä mieltä ettei kannata säädettävää bias trimmeriä laittaa jos se syystä jostakin pettää niin ei ole hyvä asia se, siis bias säätö kiinteällä vastuksella joka oli 30% pielessä putket kävi liian kuumina ja sitten vaan uutta saman arvosta sovitettua putkea tilalle sitä mukaa kun kuluvat puhki. Se hurina johtu etuasteputkesta, laitoin sähköpostia "tunnettuun webkauppaan" josta olen nuita putkia tilannut ja hops vaan laittoivat tilalle uuden ehtoisan etusen. Olen tyytyväinen lopputulokseen kuitenkin koska saavutin päämääräni vaihtaa tulevaisuudessa pääteputket ilman biaksen säätöä, sen pituinen se.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «