Aihe: Soittamisesta tulevat terveysongelmat
1 2 3
spacemonkeyevolution
08.03.2004 11:16:33
Itseäni kävi kiinnostamaan tälläinen asia kun olen tässä nyt 1.5 kuukautta ollut soittamatta sormien tunnottomuuden takia että onko soittamisesta tullut teille mitään terveyshaittoja? Varsin yleistä on varmaankin niska ja hartiaseudun ongelmat esim. kitaristeilla, mutta onko kellään mitään omakohtaisia kokemuksia niistä tai muista soittamisesta tulleista terveydellisistä ongelmista?
Let the Metal Flow
Karlsson
08.03.2004 11:39:49
Rasitusvammoja, niveltulehduksia, eriasteisia rakkoja, kipeä selkä, hartiat, niska, käsivarret... You name it.

Pitää vaan muistaa ettei liikaa kerralla ja jos sattuu johonkin, niin lopettaa ja pitää taukoa jonnin aikaa.
"I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan
paavi
08.03.2004 11:44:56
Alkoholismi? :)

No joo, toi soittoasento on kitaristeilla/basisteilla pikkasen huono. Vetää kyllä niskan ja hartiat jumiin. Viulisteilla se on vielä ikävämpi.

Sormien puutuminen johtuu mitä ilmeisimmin hartianseudun jumista. Itelläni välillä pikkurilli on tunnoton, kuin tuhat pientä nuppineulaa pistelis.
I know the pieces fit
Karlsson
08.03.2004 11:47:37
Sormien puutuminen johtuu mitä ilmeisimmin hartianseudun jumista. Itelläni välillä pikkurilli on tunnoton, kuin tuhat pientä nuppineulaa pistelis.

Tietty hankala sanoa mistä on kyse näin tässä, mutta yleinen ongelma soittajilla on rannekanavan ahtauma, joka aiheuttaa tunnottomuutta sormissa. Tähän paras ehkäisy on kunnon rannevenyttely joka päivä.
xulu
08.03.2004 11:47:47

Jep, vasen hartia/yläselkä on esim.keikan jälkeen suht paskana ja rutisee ja paukkuu.
If a man wishes to rid himself of a feeling of unbearable oppression, he may have to take to Hashish. ~Friedrich Nietzsche
Keny
08.03.2004 11:56:47
Soittoasentoo on aika tärkee juttu meinnaan jos sitä bassoo tai skittaa roikuttaa siellää polvien korkeudella niin varmasti tulee ongelmia.
Sit kandee venytellä aina ennen ja jälkeen soiton/treenien.

Konttista ku veivasin yhteen aikaan 6 tuntii päivässä niin kyllä oli kädet ja hartiat aika loppu+että tuli tenniskyynerpää vaikka musiikki ei urheiluu olekkaan.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
leka
08.03.2004 11:59:26
Jos on painava kitara/basso/mikälie niin hihna kannattaisi olla leveä.
yleistäminen on aina väärin
paavi
08.03.2004 11:59:58
Tietty hankala sanoa mistä on kyse näin tässä, mutta yleinen ongelma soittajilla on rannekanavan ahtauma, joka aiheuttaa tunnottomuutta sormissa. Tähän paras ehkäisy on kunnon rannevenyttely joka päivä.

Jeps. Mä luulen, että niskajumit aiheuttaa enemmänkin juuri esim. vain pikkurillin tunnottomuutta, kun taas tuollainen ranneahtauma tekee sitä kaikille sormille. Siis luulen.

Jos rannekanava ahtauma äityy oikein hankalaksi, sitten ei auta muu kuin avata ranne :P
I know the pieces fit
superfly
08.03.2004 12:04:52
Välillä meinaa mielenterveys järkkyä, kun useammassa bändissä touhuaa. Kauheeta säätämistä on välillä esim. treeniaikojen sopiminen. Mutta, jos fyysisistä vammoista puhutaan niin kitaristin rannevammat ovat aika usein seurausta kitaran väärästä korkeudesta. Nykyään on kovin suosittua tuo kitaran roikottaminen polvissa. Eihän kenenkään fysiikka moista kestä. Minä ainakin tunnustan soittavani ihan Timo Tolkki- tyylillä kitara suht ylhäällä. Auttoi ainakin mulla noihin rannevammoihin.
Harppu on alaston piano
Karlsson
08.03.2004 12:16:00
Jeps. Mä luulen, että niskajumit aiheuttaa enemmänkin juuri esim. vain pikkurillin tunnottomuutta, kun taas tuollainen ranneahtauma tekee sitä kaikille sormille. Siis luulen.

Joo, voit olla ihan oikeilla jäljillä. On päässyt jo unhoon nuo anatomian kurssit joissa asiaa sivuttiin.

Kannattaa silti vähän venytellä sitä rannetta säännöllisesti.
Agag
08.03.2004 13:15:47
tinnitus

Sama ongelma, kun ei pikkupäissään jamittelun yhteydessä aina muista laittaa

niitä korvatulppia.
Tärkeintä ei ole voitto vaan hyvä show
Diablero
08.03.2004 13:46:56 (muokattu 08.03.2004 13:47:28)
Itsekin tykkäsin roikottaa keihästä siellä polvissa asti kun se oli niin miehekkään tuntusta. Nykysin mielummin soitan enemmän "beatles" tyylillä ja olen tyytyväinen kivuttomine käsineni
Ja toki tinnitus on vaivannut jo monta vuotta
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
Jani The Rock
08.03.2004 13:51:01

Sitten on tietysti nämä henkiset probleemit. Rocktähtisyndrooma, soittokamasuuruudenhulluus ynnä muut.
Rough and tough and plenty mean.
Notefix
08.03.2004 14:10:06

Sitten on tietysti nämä henkiset probleemit. Rocktähtisyndrooma, soittokamasuuruudenhulluus ynnä muut.

Kestihän tuo, ennenkuin päästiin asiaan :) Eiköhän nuo henkisen puolen ongelmat ole luovassa puuhastelussa niitä yleisimpiä.
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
Keny
08.03.2004 14:25:32

Joo ja noiden henkisten ja mielenterveys juttujen kanssa ei kannata leikkii.

Niistä voi saada pysyvii ongelmii kuten esim.Paniikkihäiriö sun muut vastaavat taudit.

On meinaan tullu käyty läpi noit juttuja.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Socialite
08.03.2004 14:53:58
Kyllä rannekipuja joskus tulee jos liikaa pinnistelee.
Nyt olen kärsinyt pari viikkoa oikean käden etusormen "pakkoliikkeistä." Se vapisee ja väpättää omia aikojaan! Ehkä liikaa olen jyystänyt pikkausharjoituksia.

Nuo henkiset ongelmat ne vasta koville ottaakin! :)
Ja pistätkö vielä nimesi tähän alle...
Sertzo S
08.03.2004 15:03:43
Ilmeisesti bassonsoittoasennosta johtuva oikean olkapään vihlonta, jota kerran on jo lääkitty. mutta nyttemmin taas alkanut vaivata uudelleen. Judoharjoittelu ehkä vielä pahentanut asiaa.
Zarmo
08.03.2004 16:17:50

Kyynerpäät tuhosin yhtenä kesänä helistimien yms. soitolla. Oikea kyynerpää oli hetkittäin niin kipeä, että haittasi jo sosiaalisia suhteita. Vieläkään eivät kädet tykkää helistämisestä.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
jussijm
08.03.2004 16:46:44
olkapäät on usein kipeät
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)