Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jännää rannekipua soittaessa.
1
Jokseli
10.01.2010 20:03:37 (muokattu 10.01.2010 20:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, hankin tossa eilen sähkökitaran(Esp Ltd M-50) ja vahvistimen (Roland Cube 20x).
Nyt on sitten tullut soitettua nämä kaksi päivää melkeen taukoamatta, kunnes tänään yllättäen soittaessa vihlaisi ranteeseen. Kyseessä siis vasen käsi, jolla tohon kaulaan painelen tjsp. Sen jälkeen kun koitan soittaa tai painaa sormilla vaikka koneen näppistä kovaa niin alkaa ranne vihloa. Kädessä myös tuntuu pistelyä ja sormet on vähän turrat tjsp.
 
Onko kellään kokemusta tommosesta? Onko mahollisesti vakavaakin?
Oon akustista soittanu puolisen vuotta kun ei ole ollut rahaa sähkökitaraan tätä ennen, eikä ole kertaakaan ennemmin ilmennyt tämmöstä.
 
EddieTheHead
10.01.2010 20:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin aloittaessa ilmaantui tuollaista joskus. Ei se mulla mitään vakavaa ollut. Jos vaan soitti monta tuntia putkeen, niin otelautakäden ranteessa saattoi vähän vihlaista. Nykyään sitä ei enää ole, kun on soittanut niin monia tunteja.
Se johtuu vain siitä, kun soittaa liikaa putkeen, eikä ole vielä tottunut siihen.
 
Jokseli
10.01.2010 20:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tiedosta, mietin jo etten pääsisi soittamaan pitkään aikaan jos tää ois jotain vakavaa. Koitan huomenna sitten uudestaan soittamista.
 
Mun pitäskin poistaa tää aihe nyt mutten ole löytäny semmosta nappia vielä mistä poistetaan aihe, eli jos joku mode vaikka jaksais poistaa tai joku kertoa mistä poistetaan oma aihe niin kiitos.
 
Sergei Fallinen
10.01.2010 20:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa pitää myös taukoa välillä jos sattuu, ei ne kädetkään loputonta rääkkiä kestä
 
EddieTheHead
10.01.2010 20:46:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hibernance: kannattaa pitää myös taukoa välillä jos sattuu, ei ne kädetkään loputonta rääkkiä kestä
 
Jep. Olet vaikka sen huomisen soittamatta, tai jos on ihan pakko soittaa, niin älä soita niin rankasti. Tiedän, että sillon, jos on uusi kitara, niin tottakai se täytyy "koeajaa" ihan huolella, mutta soita hieman normaalia vähemmän, kunhan ei rupea sattumaan. Se kipu lähtee ajan kanssa.
 
Jokseli
10.01.2010 20:53:17 (muokattu 10.01.2010 21:17:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, jätetään ne huomisen soitot sitten pois. Ensimmäinen sähköskeba tää on mulla niin oon tosiaan vähän turhan innoissaan soittanu tässä ehkä.
 
E: Juu, en sillä että oisit kieltänyt tai mitään mutta en itekkään halua vaurioittaa kättäni mitenkään soittamalla liian innokkaasti kivuista huolimatta. __
|
V
 
EddieTheHead
10.01.2010 20:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Okei, jätetään ne huomisen soitot sitten pois. Ensimmäinen sähköskeba tää on mulla niin oon tosiaan vähän turhan innoissaan soittanu tässä ehkä.
 
En siis mitenkään kiellä jättämästä soittamista huomiselta, kunhan et niin paljoa soita.
 
aalataur
10.01.2010 22:39:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin on ollut joskus aikanaan jotain satunnaisia vihlaisuja. Tottumattomuutta varmaankin. Jos ei tule toistuva ilmiö niin en huolestuisi. Soittoasento tietysti kannattaa tsekata.
Tonski
10.01.2010 22:47:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Soittoasento tietysti kannattaa tsekata.
 
Ja jos otelautakäsi on niin se, painaako niitä kieliä liian paljon enemmän kun on oikeesti tarvis.
 
ihku
Ianuarius
11.01.2010 08:19:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Ja jos otelautakäsi on niin se, painaako niitä kieliä liian paljon enemmän kun on oikeesti tarvis.
 
Näinpä. Iteki tulee joskus huomaamatta painettua lujempaa ku pitäis, ku silleen on tottunu soittaan viimesen 7 vuoden aikana. Parempi alusta asti opetella niin, että painaa vaan sen verran ku tarttee.
 
Eli ota hitaasti. Tota ei voi taas painottaa liikaa. Ota HITAASTI ja joka nuotin kohalla paina sormella sitä kieltä ja nosta painoa siltä vähitellen soittamalla plektralla koko ajan. Just ennen ku se ääni alkaa särkyä on se paino, mitä sun tarvii sille kielelle asettaa.
 
Niitä EI tarvi painaa lujaa, että ääni kuuluu kovaa. Soiton voimakkuus tulee plektrakädestä. Eli mitä lujempaa huidot plekulla, sitä kovempaa ääni tulee... EI kielten painamisesta.
 
Ja toi soittoasento tietty myös. Tarkista käden asento seuraavasti: kun kyynärpäästä etusormen rystyseen on suora viiva, niin silloin käsi on oikein, eikä linkussa mihinkään suuntaan.
 
Ja vielä... älä jännitä kättä. Tää on kanssa näitä juttuja, jotka menee monesti ohi, ku soittelee. Pitää vaan ottaa hitaasti ja keskittyä. Eli KESKITTYÄ ja ottaa HITAASTI. Ihan sama kuinka paljon tätä hokee, niin moni ei vaan ymmärrä. Nyökytellään kyllä että "joo, niin just, hitaasti, kyllä" ja sit taas ku saa kitaran käteen niin vedetään täydellä tempolla. :D
 
Jos tunnet minkäänlaista jännitystä kädessä kun soitat, niin rentouta se. Niitten sormien, mitä et käytä, tulee olla ihan rentoina ja velttoina ja jännittyä vain silloin kun niitä käytetään ja vain sen verran että niillä saa kielelle sen minimimäärän painetta jotta soitto tulee puhtaasti.
 
Tsekkaa myös ranne ja kämmenselkä. Kaiken pitäisi olla rentona.
 
Jatkuva jännitys ja huono soittoasento aiheuttavat ihan varmasti kipuja. Mitä enemmän olen ite noihin keskittynyt, niin sitä vähemmän on ollut kipuja soitellessa.
 
Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin.
evaddave
11.01.2010 14:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ottaa tosissaan nuo kivut ranteessa. Mullakin ollut joskus 90-luvun loppupuolella. Meni ohi vaikka jatkoin soittamista kahta kauheammin. Mutta tiedän muutaman kaverin, joilla oli myös rannekipuja. Toisella näistä tuo ranne äityi niin pahaksi, että ranteessa oli side 2-3 kuukautta. Eipä kaverilla tullu soitettua juuri ollenkaan noiden parin kuukauden aikana. Itse tietää varmaan parhaiten, milloin on syytä pitää taukoa soittamisessa, mutta parempi antaa käden levähtää päivän pari, kuin pitää pakkolomaa soitosta sitten pidemmän aikaa.
 
Takajeejee
11.01.2010 14:39:42 (muokattu 11.01.2010 14:42:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Moi, hankin tossa eilen sähkökitaran(Esp Ltd M-50) ja vahvistimen (Roland Cube 20x).
Nyt on sitten tullut soitettua nämä kaksi päivää melkeen taukoamatta, kunnes tänään yllättäen soittaessa vihlaisi ranteeseen. Kyseessä siis vasen käsi, jolla tohon kaulaan painelen tjsp. Sen jälkeen kun koitan soittaa tai painaa sormilla vaikka koneen näppistä kovaa niin alkaa ranne vihloa. Kädessä myös tuntuu pistelyä ja sormet on vähän turrat tjsp.
 
Onko kellään kokemusta tommosesta? Onko mahollisesti vakavaakin?
Oon akustista soittanu puolisen vuotta kun ei ole ollut rahaa sähkökitaraan tätä ennen, eikä ole kertaakaan ennemmin ilmennyt tämmöstä.

 
Se voi olla/varmaan onkin sun kämmenen ojentajajänteissä joku vituillaan. Mulla toi lähti päivässä kun tein ihan jatkuvasti ojennus ja puristusliikkeitä. Eräs lääkäri vaan sanoi, että niin kannattaa tehdä. Kai ne normaalit liikeradat sit pistää setit takas oikeille paikoilleen.
 
Ne puristus liikkeet ei pitään voimakkaita. Niin vaan että laittaa sen käden nyrkkiin, ja sitten taas avaa.
 
Ei kaikki oo aina ranteessa. Kannattaa oikeasti kokeilla. Mulla on ollut ihan kuvaukseen sopiva ja lähti päivässä. Ja sit kun tajus että ei enään satu niin voi vaikka lähteä puntille.... Se oli joku ojentajajänne muljahtanu. Mut siis jos on oikeesti ranteessa ni älä kuuntele mua..
 
Jokseli
11.01.2010 16:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, se se oli, painan noita kieliä liian kovaa. Heti loppu vihlasut ku aloin kiinnittämään huomiota siihen etten paina sitä kaulaa katki soittaessani.
 
hevikukko
12.01.2010 18:54:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli paksukaulainen ESP ja rannetta särki jo ekan 20 min jälkeen. Kaikille ei sovi paksummat kaulat tai päinvastoin. Soittoasento taitaa olla monesti kyseessä.
 
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
pick 86
16.01.2010 14:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp Ltd M-50) ja vahvistimen (Roland Cube 20x
 
Nämät seikat on tärkeä mainita aina kun liikutaan otsikon aihepiirissä.
 
:)
 
Raist
16.01.2010 14:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellitä painamista ja rentouta käsi. Voi hyvin olla, että joku lihas pikkasen kramppaa sieltä ranteesta kun on jännityksessä koko ajan.
 
Jos kipua esiintyy muissakin jutuissa niin kannattaa käydä juttelemassa fysioterapeutille, toki on mahdollista että ranteessa on ahtauma joka aiheuttaa kipua, kun jänne painaa jotain hermoa liian ahtaassa kanavassa.
 
Itsellä oli jännetupentulehdus, vähäsen on helpottanut, mutta ei kannata varmaankaan kauheesti ylivemputtaa sitä rannetta. Meinaan on pitkä ja vittumainen vaiva, kun kerran ylirasittuu se ranne.
 
Jokseli
16.01.2010 22:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senverran voin tässävaiheessa infota että ranne on kunnossa, kipua ei enää ilmene vaikka ränkytän koko päivän. Kiitos kaikille auttajille. Enää ei siis tarvitse suoltaa neuvoja, niin hyviä kuin ne ovatkin.
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «