Avanaq 15.01.2010 19:45:21 | |
---|
AngryMouth: Kysymyksiä ja keskustelua salsasta, kaikilta bändeiltä taitaa nykyisin jo löytyä lavoilla soitettavaa salsaa, vai mitä? :) Tärkeimpänä haluaisin tietää esimerkkibiisejä, mitä keikoilla vedätte. Miten peruskvartetille (bass, dr, gtr, keys) olette sovittaneet salsabiisejä? Samoin jos on hyviä linkkejä salsan maailmaan saapi laittaa julkisuuteen. Mielellään suht tarkkoja linkkejä - ei mitään portaalia, josta saattaa löytää jotain tietoa. Mutta aloitan itse, jostain vanhasta ketjusta löytyi pari mainintaa salsabiiseistä: Mamba: Lauantai-ilta Matti Esko: Trasselijussin salsa Sinitaivas vetää keikoillaan Asereje/Ketchup Songia (suomenkielistä Smurffi-versiota), sen paria en nyt muista. Espanjankielen taitoisille biisejä löytyy vaikkapa täältä, samalla sivulla myös infoa salsasta http://www.azucar.fi/musiikki/musavinkit.html Sinitaivas taitaa soittaa parina Finkkujen Taas tässä kävi näin -biisiä. Hyvällä tahdolla senkin voi salsana tanssittavaksi laskea. La Stradalla, tanssijoiden keskuudessa ehkä laatuunsa nähden aliarvostetuimmalla bändillä, on ainakin ollut joku salsamainen biisi. Tai taisi olla jonkin sortin mamboa, eli tansillisesti joko foksia, fuskua tai salsaa. Tuon Trasselijussin voisi hyvin unohtaa. Menkää vaikka mielummin smurffi-osastolle, Sieltä löytynee salsaversioita. Muutaman vuoden takaisena versiona Mambo nro 5 toimii salsana, samoin se vanha Macarena-hitti. |
okabass 16.01.2010 00:00:12 | |
---|
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
ron.aiden 16.01.2010 00:16:45 (muokattu 16.01.2010 00:51:53) | |
---|
does anybody knows? |
baron 16.01.2010 00:23:26 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Timi 16.01.2010 00:27:17 | |
---|
Vaikea.Mutta varma! |
ron.aiden 16.01.2010 00:51:00 | |
---|
baron: http://www.youtube.com/watch?v=qOuRWkLP-dA&feature=related ??? Tuo perusmamboko on muka salsa? Syökää sanonko mä mitä! Elä suotta hikeenny, peli on jo pelattu. Olin pitkästä aikaa humpalla tässä männä viikolla ja kuulin mitä biisejä eräs tanssikurssin vetäjä suositteli salsana. Eipä niillä 'lavasalsoilla' oo juuri mitään tekemistä 'oikean' salsan kanssa. does anybody knows? |
baron 16.01.2010 01:12:05 | |
---|
ron.aiden: Elä suotta hikeenny, peli on jo pelattu. Olin pitkästä aikaa humpalla tässä männä viikolla ja kuulin mitä biisejä eräs tanssikurssin vetäjä suositteli salsana. Eipä niillä 'lavasalsoilla' oo juuri mitään tekemistä 'oikean' salsan kanssa. Mähän oon saanut niin paljon teoreettista tietoa asiasta että pää halkeaa:-) Olin viime viikonloppuna Metsiksen kursseilla ja hän kertoi ongelmasta mitä on saada yhteinen kieli tanssijoiden/tanssiopettajien ja muusikoiden välillä. Suurin ongelma hänen mukaansa on se että tanssinopettajat ovat niin erimielisiä keskenään. (Eli täähän antaa taustaa meidän duunille: Jos tanssinopettajat ei tiedä (tai puhu samaa kieltä) niin miten niitten oppilaat eli tanssijat voisivat tietää ja niiden kaikkien kanssa me muusikkoina (anteeksi: te muusikkoina, minä soittajana) joudumme tulemaan toimeen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Begemoth 16.01.2010 01:24:41 | |
---|
Kyllä se toimii ja aktiiviharrastajat nyökyttelee kilvan, kun vetää vain jotain lattarimenoa ja montuno-pianoa hampaat ketunmoisessa hymynirveessä, kun soittaa sitä Satulinnaa. Se on niiiin sekava vaatimuslista, kun niiltä tanssinopettajilta jotain asiasta kysyy, että parempi on vetää omat johtopäätökset keikkojen kautta opitulla kokemuksella ja käyttää maalaisjärkeä. aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
Avanaq 16.01.2010 01:55:43 | |
---|
baron: http://www.youtube.com/watch?v=qOuRWkLP-dA&feature=related ??? Tuo perusmamboko on muka salsa? Syökää sanonko mä mitä! Ei se ole salsa. Se on mambo. Siksi kirjoitinkin, että se toimii salsana. Se tarkoittaa sitä, että suomalainen lavatanssikansa voi tanssia sen kivutta ja suht mielellään salsana. Siitäkin se on hyvä biisi, että sen voi helposti mennä myös fuskuna tai foksina, joten se on hyvä biisivalinta monipuolisuutensa vuoksi myös muuallakin kuin aktiivitanssijoiden suosimina iltoina. Ja tuo linkkisi esitys tuskin oli hitti muutama vuosi sitten. Tämä sen sijaan oli: http://www.youtube.com/watch?v=jw6iCjDei-g PS. Ja tuon biisin voi tietty tanssia myös mambona. Valitettavasti en itseni lisäksi tiedä kuin puolenkymmentä lavoilla käyvää henkilöä, jotka mamboa osaavat, joten harvemmin (kaksi kertaa tähän asti) se tulee mambona mentyä. |
Begemoth: Kyllä se toimii ja aktiiviharrastajat nyökyttelee kilvan, kun vetää vain jotain lattarimenoa ja montuno-pianoa hampaat ketunmoisessa hymynirveessä, kun soittaa sitä Satulinnaa. Se on niiiin sekava vaatimuslista, kun niiltä tanssinopettajilta jotain asiasta kysyy, että parempi on vetää omat johtopäätökset keikkojen kautta opitulla kokemuksella ja käyttää maalaisjärkeä. Juurikin noin. does anybody knows? |
Avanaq 16.01.2010 01:59:43 | |
---|
ron.aiden: Elä suotta hikeenny, peli on jo pelattu. Olin pitkästä aikaa humpalla tässä männä viikolla ja kuulin mitä biisejä eräs tanssikurssin vetäjä suositteli salsana. Eipä niillä 'lavasalsoilla' oo juuri mitään tekemistä 'oikean' salsan kanssa. Ja kuinkanhan moni tanssibändi pystyisi uskottavasti niitä oikeita salsoja soittamaan? |
Begemoth 16.01.2010 02:04:15 (muokattu 16.01.2010 02:07:07) | |
---|
Yllättävän moni pystyis vetämään. Ei se nyt niin vaikeeta oo, jos edes vaikka vähän treenais asiaa. edit: ehkä ei ihan Kuuban malliin, mutta siihen tanssitaitoon, mikä kentällä vallitsee, niin mukiin menevästi. ) aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
Timi 16.01.2010 02:04:58 | |
---|
Avanaq: Ja kuinkanhan moni tanssibändi pystyisi uskottavasti niitä oikeita salsoja soittamaan? Ei ainaskaan meidän trio! Vaikea.Mutta varma! |
ron.aiden 16.01.2010 02:05:37 | |
---|
Avanaq: Ja kuinkanhan moni tanssibändi pystyisi uskottavasti niitä oikeita salsoja soittamaan? Eipä monikaan. Ja se ei jää perkussioista tai pilleistä kiinni se homma jos joku luulee että ne on vaatimuksena homman toimimiselle. Toveri Begemoth tuossa jo kiteytti mikä mättää. does anybody knows? |
Avanaq 16.01.2010 02:11:57 | |
---|
Begemoth: Yllättävän moni pystyis vetämään. Ei se nyt niin vaikeeta oo, jos edes vaikka vähän treenais asiaa. edit: ehkä ei ihan Kuuban malliin, mutta siihen tanssitaitoon, mikä kentällä vallitsee, niin mukiin menevästi. ) No jos huonommin soittais kun lavoilla salsaa tanssitaan niin sitten oltais jo todella syvällä :) |
Begemoth 16.01.2010 02:14:43 (muokattu 16.01.2010 02:17:41) | |
---|
Eipä o meidänkään bändillä salsaa ohjelmassa ja siinäpä oliskin kesää silmällä pitäen kiva uudistus. Edit: eli timbaleroksi täytyy alkaa rupiamahan, kun tuo tres ei ole vielä käsissä. aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
Tankero 16.01.2010 02:22:40 | |
---|
Avanaq: Ja kuinkanhan moni tanssibändi pystyisi uskottavasti niitä oikeita salsoja soittamaan? Miksi niitä pitäis soittaa? Keikkaa piisaa ilmankin. Humppajyrä |
ron.aiden 16.01.2010 02:32:08 | |
---|
Tankero: Miksi niitä pitäis soittaa? Keikkaa piisaa ilmankin. Jäit kiinni, et vain osaa! Leikki sikseen, taitaa olla vielä toistaiseksi aika pienen piirin hommaa toi salsaaminen. Sais kyllä yleistyä jos multa kysytään, mukava sitä olis soitella. does anybody knows? |
Tankero 16.01.2010 02:46:57 | |
---|
ron.aiden: Jäit kiinni, et vain osaa! Leikki sikseen, taitaa olla vielä toistaiseksi aika pienen piirin hommaa toi salsaaminen. Sais kyllä yleistyä jos multa kysytään, mukava sitä olis soitella. Niin jäin ja oot toisakseenkin oikeassa, ei sitä pahemmin kysellä. Humppajyrä |
EP 16.01.2010 04:52:50 | |
---|
baron: Mähän oon saanut niin paljon teoreettista tietoa asiasta että pää halkeaa:-) Olin viime viikonloppuna Metsiksen kursseilla ja hän kertoi ongelmasta mitä on saada yhteinen kieli tanssijoiden/tanssiopettajien ja muusikoiden välillä. Suurin ongelma hänen mukaansa on se että tanssinopettajat ovat niin erimielisiä keskenään.. Varmasti on eri näkemyksiä paljonkin, mm. eräs tuttu vuosia latinalaistansseja harrastanut ei esimerkiksi ollut koskaan kuullutkaan "clavesta", tiedustellessani asiasta, eikä heidän opettajansakaan (joukossa mm. Etelä-Amerikkalainen) ollut siitä mitään kertonut. Näin siis ainakin Tampereella. |