Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pedaalit
1
Toomio
14.01.2010 16:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dodiin.
 
Omistan tällä hetkellä pelkästään Nord Stage Compact EX:n ja pitäisi nyt löytää järkevä systeemi volume-, sustain- ja ns. expression-pedaalille. Periaatteessa olisi kiva jos nämä kaikki olisi samassa vehkeessä jos mahdollista. Onko?
 
mietin myös, että minkälainen pedaalinrenttu toimii rotor-pedaalini stagessa? onko rotor-pedal sama kuin ns. swell hammondeissa?
 
Lähinnä siis kysymys, että missä pedaalissa on hyvät ominaisuudet ja saako niitä tuollaisine comboina?
 
tarmo
14.01.2010 17:22:06 (muokattu 14.01.2010 17:26:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toomio: dodiin.
 
Omistan tällä hetkellä pelkästään Nord Stage Compact EX:n ja pitäisi nyt löytää järkevä systeemi volume-, sustain- ja ns. expression-pedaalille. Periaatteessa olisi kiva jos nämä kaikki olisi samassa vehkeessä jos mahdollista. Onko?
 
mietin myös, että minkälainen pedaalinrenttu toimii rotor-pedaalini stagessa? onko rotor-pedal sama kuin ns. swell hammondeissa?
 
Lähinnä siis kysymys, että missä pedaalissa on hyvät ominaisuudet ja saako niitä tuollaisine comboina?

 
Comboina ei mun tietääkseni löydy. Swell on volume/expression, jos oikein käsitän. Expressionille saa säädettyä toki muutakin kun volumea, joten siinäpä se ero.
 
Rotor control on leslien on/off -säädin, jota keikkakamoissa yleensä ohjataan pedaalilla. Nordeissa leslie menee stopille, jos pitää pedaalia hetken pohjassa. Rotor controllerina voi käyttää vaikka jotain kytkintä, tai vaikka sustainpedaalia. Esim. http://www.thomann.de/fi/lead_foot_lfd1.htm tms.
 
Sustainin käyttäminen ei toimi oikein volapedaalina, joten ne on hommattava erillisinä. Lisäksi jokaiselle pedaalille taitaa olla oma inputtinsa nordissa.
 
Hyviä volapedaaleja on yamahan FC 7 ja rolandin EV7. EV 5 on urussa mun makuun riittämätön. Sustainina voi käyttää mitä tahansa rolandin tai yamahan lusikkapedaalia, kunhan säätää polaarisuuden oikein, ne on oletusarvoiltaan joko + tai -. Mun suosikkisustain on http://www.thomann.de/fi/roland_dp10.htm ja inhokki http://www.thomann.de/fi/roland_dp8.htm . DP-10:n hyvä puoli on kumiläppä, jonka voi taittaa pedaalin alta kantapään alle. Pysyy spedu vähän paremmin paikallaan. DP-8:n sijasta ostaisin sitten jonkun yamahan painavamman pedaalin.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
ganesha
15.01.2010 22:17:20 (muokattu 15.01.2010 22:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Nord Electro 2:ssa vain 1 kpl Bossin FS-5U sekä sustain- että rotor-pedaalina, uruissa leslien nopeutta vaihtelemassa, muissa soundeissa toimii sit sustainina (eihän urkujen soitossa mitään sustainia tarvii), Rolandin EV-5 oon toisinaan käyttänyt vola/wah-speduna mutta minäkin olen ollut huomaavinani ettei se oikein toimi swell-speduna hammond-soundeissa, en tiedä miks.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Toomio
15.01.2010 22:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/FS-6/
 
Onkos tuo niinku sama tuplana?
 
Mikäs volume sitten mahdollisesti olisi hyvä?
 
ganesha
15.01.2010 23:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toomio: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/FS-6/
 
Onkos tuo niinku sama tuplana?
 
Mikäs volume sitten mahdollisesti olisi hyvä?

 
katos kehveliä! tuommoinen pitää hommata!
 
viina. hanuri. ja naiset.
baron
15.01.2010 23:50:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällähän on oma säie: Sustain pedaali näitä kysymyksiä varten!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thothmes
17.01.2010 13:25:22 (muokattu 17.01.2010 14:17:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni asiat menevät jokseenkin näin:
 
-volume-pedaali säätää nimensä mukaisesti volumea eikä mitään muuta.
-swell-pedaali on lähes sama asia kuin volume, mutta se säätää esimerkiksi urkumallinnuksessa volumen liskäsi myös säröä. Oikeissa uruissahan särö muuttuu volumen mukaan. Swell on siis tavallaan laajennettu volume-pedaali. Expression-pedaalia pidän niinikään karkeasti ottaen samana, mutta kai sillä voi syntikkahommissa ohjata vaikkapa jotain filtteriä..? Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni urkuhommissa Swell=volume=expression.
-sustain-pedaali nyt on pianisteille selvä asia.
 
Itselläni on NE3:ssa swell- (eli volume)pedaali ja sustainpedaali, joka pianosoundeilla toimii sustainina ja urkumallinnuksissa sillä vaihtuu leslien pyörintänopeus.
 
Totta puhuen en ihan ymmärtänyt, mikä oli ketjun avaajan ongelma? Haluaisitko siis sustainin ja volumen yhtenä yksikkönä, jossa olisi tuollainen on/off-pedaali sustainiksi ja sen lisäksi tuollainen portaaton pedaali volumeksi?
 
Bronks
17.01.2010 14:34:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Täällähän on oma säie: Sustain pedaali näitä kysymyksiä varten!
 
Ei ole. Sustain pedaali -ketjussa keskustelu näyttää huolellisen keskusteluhistorian tarkastelun perusteella koskettelevan yksinomaan sustain-pedaaleja. Tämän ketjun avaajalla on aloitusviestin perusteella pyrkimys laajempaan pedaalistokeskusteluun.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
Toomio
17.01.2010 20:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Nimenomaan kyselin pedaaleista yleensä. Tiedän, mitä sustain tekee ja sen osaan itsekin ostaa. En viitsinyt sustainista eri kysymystä tehdä, kun kuitenkin tarvitsin tietoa muistakin härpäkkeistä.
 
Eli periaatteessa:
 
- jos ostan volume-/expression-pedaalin se toimii volumena ja swellina?
- jos ostan tuon bossin fs-6:n, se toimii rotorina ja muuna mahdollisena efektinhallinta vitkuttimena?
 
tarmo
17.01.2010 20:36:59 (muokattu 17.01.2010 20:39:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toomio: Jep. Nimenomaan kyselin pedaaleista yleensä. Tiedän, mitä sustain tekee ja sen osaan itsekin ostaa. En viitsinyt sustainista eri kysymystä tehdä, kun kuitenkin tarvitsin tietoa muistakin härpäkkeistä.
 
Eli periaatteessa:
 
- jos ostan volume-/expression-pedaalin se toimii volumena ja swellina?
- jos ostan tuon bossin fs-6:n, se toimii rotorina ja muuna mahdollisena efektinhallinta vitkuttimena?

 
Joo, juuri noin.
 
Kannattaa lukea postaukset kysymyksiin, niin jengi jaksaa vastailla tosissaan.
 
Joku mainitsikin, että käyttää bossia sekä kytkimenä, että sustainina. Jos toimii sillä, toimii sullakin. Noista volapedaaleista laitoin omaa vertailuani. Siinä bossin tuplakytkimessä on ilmeisesti valittavissa, toimiiko sustainin tapaan, vai kytkimenä. Mutta koska nordissa myös sustainpedaali toimii kytkimenä, sun ei tartte olla huolissasi siitä, pitääkö noiden kahden kytkimen olla jotenkin eri asetuksissa.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Toomio
17.01.2010 21:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä mä ne luin, mutta oon tyhmä enkä aina tajua. Siksi tarkistin. Heh.
 
Kiitos tästä, helpotti kummasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «